Podstawowy proces zwrotu
W artykule opisano międzyfirmowy proces zwrotu, kiedy firma kupującego tworzy zamówienie zwrotu zakupu i wysyła je przy użyciu Advanced Intercompany do firmy sprzedającego, czyli dostawcy międzyfirmowego. Następnie, w firmie sprzedającego zostaje utworzone zamówienie zwrotu sprzedaży. Na tym etapie, firmy mogą rozpocząć negocjacje dotyczące warunków zamówienia zwrotu takich jak cena, zasady i daty dostawy. Po zatwierdzeniu dokumentów przez obie strony, nabywca międzyfirmowy może wygenerować wydanie zwrotu. Kiedy dokument zostanie wysłany do firmy sprzedającego, informacje o wydaniu zwrotu są aktualizowane. Po otrzymaniu towarów, można zaksięgować fakturę korygującą sprzedaży w firmie sprzedającego. Następnie, należy przesłać fakturę korygującą sprzedaży do firmy kupującego, w wyniku czego zamówienie zwrotu zakupu zostanie zaksięgowane.
Uwaga
Proces zwrotu można zainicjować po stronie kupującego lub sprzedającego.
Przetwarzanie międzyfirmowych zamówień zwrotu
Proces przebiega następująco:
- [KUPUJĄCY] Wybierz ikonę
, wprowadź Zamówienia zwrotu zakupu, a następnie wybierz powiązane łącze.
- [KUPUJĄCY] Utwórz nowe zamówienie zwrotu zakupu.
- W polu Nazwa dostawcy wprowadź nazwę dostawcy międzyfirmowego (dla takiego dostawcy pole IIC Nr punktu końcowego jest wypełnione). Następnie, pole IIC Dokument zostanie automatycznie zaznaczone w zamówieniu zwrotu zakupu.
- Wypełnij odpowiednio pozostałe pola na stronie Faktura korygująca zakupu.
- Na skróconej karcie Wiersze wprowadź wartości w odpowiednich polach: Typ, Nr, Kod przyczyny zwrotu, Ilość oraz Bezpośr. koszt jedn..
- [KUPUJĄCY] Zwolnij zamówienie zwrotu zakupu przy użyciu akcji Zwolnij.
- [KUPUJĄCY] Wyślij zamówienie zwrotu zakupu przy użyciu akcji IIC Wyślij. Następnie, pole IIC Kod stanu powinno zmienić wartość na WYCHODZĄCY.
Uwaga
Akcja zostanie wykonana automatycznie, jeśli pole IIC Wyślij przy zwolnieniu dokumentu jest zaznaczone na stronie IIC Konfiguracja.
- [KUPUJĄCY] Użyj raportu IIC Wyślij komunikaty wychodzące, aby wysłać komunikat do partnera międzyfirmowego. Następnie, wartość pola IIC Kod stanu w zamówieniu zakupu zmieni się na wartość WYSŁANY.
Ważne
Aby zautomatyzować ten krok, należy skonfigurować raport 20020697 w kolejce zleceń. Stronę kartoteki Zapis kolejki zleceń można utworzyć przy użyciu dedykowanej akcji na stronie IIC Konfiguracja.
- [SPRZEDAJĄCY] Przełącz firmę na firmę sprzedającego. Wybierz ikonę
, wprowadź IIC Dokumenty bufora sprzedaży, a następnie wybierz powiązane łącze.
- [SPRZEDAJĄCY] Otwórz stronę IIC Dokument bufora sprzedaży dla najnowszego zapisu.
- Użyj akcji Walidacja, aby sprawdzić, czy wystąpiły błędy uniemożliwiające przetwarzanie.
- Użyj akcji Akceptacja, aby zaakceptować komunikat przychodzący i utworzyć zamówienie zwrotu sprzedaży.
Uwaga
Obie akcje można zautomatyzować przy użyciu kolejki zleceń, po odpowiednim skonfigurowaniu pola Autom. przetwarzaj nowe dokumenty sprzedaży na skróconej karcie Automatyczne przetwarzanie tak, aby na stronie IIC Konfiguracja pole zawierało wartość Akceptacja.
- [SPRZEDAJĄCY] Potwierdź przetwarzanie komunikatu bufora i otwórz kartotekę zamówienia zwrotu sprzedaży. W rezultacie, aplikacja utworzy dokument zamówienia zwrotu sprzedaży z wartością NOWY w polu IIC Kod stanu.
- [SPRZEDAJĄCY] Dostosuj odpowiednio dokument zamówienia zwrotu sprzedaży i użyj akcji Zwolnij.
- [SPRZEDAJĄCY] Wyślij zamówienie zwrotu sprzedaży przy użyciu funkcji IIC Wyślij. Następnie, pole IIC Kod stanu powinno zmienić wartość na WYCHODZĄCY.
- [KUPUJĄCY] Użyj raportu IIC Wyślij komunikaty wychodzące, aby wysłać komunikat do partnera międzyfirmowego. Następnie, wartość pola IIC Kod stanu w zamówieniu sprzedaży zmieni się na WYSŁANY.
- [KUPUJĄCY] Przełącz firmę na firmę kupującego. Wybierz ikonę
, wprowadź IIC Dokumenty bufora zakupu, a następnie wybierz powiązane łącze. Opcjonalnie, można przejść do strony IIC Bufor zakupu poprzez kliknięcie pola FlowField IIC Dokument bufora istnieje w zamówieniu zwrotu zakupu.
- [KUPUJĄCY] Otwórz stronę IIC Dokument bufora zakupu dla zapisu powiązanego z zamówieniem zwrotu zakupu:
- Użyj akcji Walidacja, aby sprawdzić, czy wystąpiły błędy uniemożliwiające przetwarzanie.
- Użyj akcji Akceptacja, aby zaakceptować komunikat przychodzący i rozpocząć przetwarzanie potwierdzenia zakupu.
- [KUPUJĄCY] Wartość pola IIC Kod stanu w zamówieniu zwrotu zakupu zostanie zmieniona na POTWIERDZONY.
- [KUPUJĄCY] Użyj raportu IIC Wyślij komunikaty wychodzące, aby wysłać komunikat do partnera międzyfirmowego. Dokumenty zostaną potwierdzone w każdej z firm.
- [KUPUJĄCY] Zaksięguj tylko wydanie zamówienia zwrotu zakupu, aby utworzyć powiadomienie o wydaniu zwrotu.
- [KUPUJĄCY] Wyszukaj wydania zwrotu powiązane z zamówieniem zwrotu zakupu i wyślij powiadomienie o wydaniu zwrotu przy użyciu akcji IIC Wyślij. Wartość w polu IIC Kod stanu zostanie zmieniona na WYCHODZĄCY.
- [KUPUJĄCY] Użyj raportu IIC Wyślij komunikaty wychodzące, aby wysłać komunikat do partnera międzyfirmowego. Następnie, wartość pola IIC Kod stanu w zamówieniu sprzedaży zmieni się na WYSŁANY.
- [SPRZEDAJĄCY] Przełącz firmę na firmę sprzedającego. Wybierz ikonę
, wprowadź IIC Dokumenty bufora sprzedaży, a następnie wybierz powiązane łącze. Opcjonalnie, można przejść do strony IIC Bufor sprzedaży poprzez kliknięcie pola FlowField IIC Dokument bufora istnieje w zamówieniu zwrotu sprzedaży.
- [SPRZEDAJĄCY] Otwórz stronę IIC Dokument bufora sprzedaży dla zapisu powiązanego z zamówieniem zwrotu sprzedaży. Sprawdź poprawność komunikatu powiadomienia o wydaniu zwrotu i zaakceptuj go. W rezultacie, pola IIC Stan wydania oraz IIC Ilość zwrotu przyjęta zostaną zaktualizowane w wierszu zamówienia zakupu.
- [SPRZEDAJĄCY] Zaksięguj wydanie zamówienia zwrotu sprzedaży oraz fakturę korygującą.
- [SPRZEDAJĄCY] Otwórz zaksięgowaną fakturę korygującą sprzedaży i użyj dedykowanej akcji: IIC Wyślij.
- [KUPUJĄCY] Użyj raportu IIC Wyślij komunikaty wychodzące, aby wysłać komunikaty do partnera międzyfirmowego. Następnie, wartość pola IIC Kod stanu w wydaniu sprzedaży i zaksięgowanej fakturze sprzedaży zmieni się na WYSŁANY.
Uwaga
Automatyzacja wysyłki powiadomień o wydaniu zwrotu i zaksięgowanych faktur korygujących sprzedaży jest możliwa, jeśli dedykowana kolejka zleceń została skonfigurowana, a pola: Autom. wyślij zaksięgowane przyjęcia zwrotu oraz Autom. wyślij zaksięgowaną fakt. kor. sprzedaży zostały zaznaczone na skróconej karcie Automatyczne wysyłanie na stronie IIC Konfiguracja.
- [KUPUJĄCY] Otwórz dokumenty bufora zakupu IIC. Sprawdź poprawność komunikatu potwierdzenia faktury korygującej i zaakceptuj go. W rezultacie, faktura korygująca zakupu zostanie zaksięgowana, a zamówienie zwrotu zakupu usunięte.
Ważne
Jeśli wybrano opcję Obow. dokł. odwrócenie kosztu na stronie Sprzedaż i należności lub Zakupy i zobowiązania, należy obowiązkowo wypełnić pole Rozliczający zapis zapasu w wierszu dokumentu sprzedaży lub zakupu (lub w wierszach śledzenia zapasu) jest obowiązkowe. W firmie inicjującej proces to pole może zostać wypełnione automatycznie. Aby system automatycznie wypełniał pole Rozliczający zapis zapasu, należy użyć akcji Pobierz wiersze zaksięgowanego dokumentu do wycofania podczas tworzenia wierszy dokumentu. Po przesłaniu do firmy, pole Rozliczający zapis zapasu należy zaktualizować ręcznie.
Poniższa tabela opisuje, jak ten proces wpływa na stan IIC w obu firmach:
Przepływ stanu
Krok | Stan zamówienia zwrotu zakupu w firmie kupującego | Stan zamówienia zwrotu sprzedaży w firmie sprzedającego |
---|---|---|
Utworzenie zamówienia zwrotu zakupu | ||
Zwolnienie i wysłanie zamówienia zwrotu zakupu | WYCHODZĄCY | |
Wysłanie komunikatu IC z kolejki | WYSŁANY | |
Walidacja dokumentu w buforze sprzedaży | ||
Utworzenie zamówienia zwrotu sprzedaży | NOWY | |
Zwolnienie i wysłanie zamówienia zwrotu sprzedaży | ZAAKCEPTOWANY | WYCHODZĄCY/WYSŁANY |
Walidacja dokumentu w buforze zakupu | ||
Akceptacja dokumentu w buforze i wysłanie | POTWIERDZONY | POTWIERDZONY |
Zaksięgowanie zamówienia zwrotu sprzedaży | ZAMKNIĘTY | ZAMKNIĘTY |