Zarządzanie profilami użytkowników
Wszyscy użytkownicy Business Central mają przypisany profil odzwierciedlający ich rolę biznesową, dział, w którym pracują, lub inną kategoryzację. Profile pozwalają administratorom definiować i zarządzać centralnie, co różne typy użytkowników mogą widzieć i robić w interfejsie użytkownika, aby wydajnie wykonywać swoje zadania biznesowe.
NOTE
Typowym użyciem biznesowym profilu jest rola. W takim przypadku, profil w interfejsie użytkownika nazwany jest Profil (Rola).
Administrator może tworzyć i zarządzać profilami na stronie Profile (Role). Każdy profil ma kartę, która służy do zarządzania różnymi ustawieniami powiązanej roli, na przykład nazwą roli, ustawieniami użytkownika, a także z którego Widoku głównego użytkownika korzysta profil. Dodatkowe informacje na temat ustawień użytkownika i Widoków głównych użytkownika zamieszczono w artykule Zmiana podstawowych ustawień.
Przed administracją profilami użytkowników, użytkownicy muszą zostać utworzeni i dodani przez Centrum administracyjne Microsoft 365. Dopiero potem można przypisać uprawnienia do każdego użytkownika lub grupy użytkowników i zdefiniować, które właściwości mogą wyświetlać i/lub edytować. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Przypisywanie uprawnień do użytkowników i grup.
Dostosowanie strony
Układy strony dla profilu można dostosować tak, żeby wszyscy użytkownicy przypisani do profilu widzieli dostosowane strony. Administrator dostosowuje strony przez użycie tej samej funkcji, której używają użytkownicy przy personalizacji. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Dostosowanie stron dla profili.
Aby utworzyć profil
W przypadku braku możliwości skopiowania istniejącego profilu, można ręcznie utworzyć nowy.
- Wybierz ikonę
, wprowadź Profile (Role), a następnie wybierz powiązane łącze.
- Na stronie Profile (Role) wybierz akcję Nowy.
- Wypełnij odpowiednio wymagane pola Umieść kursor w polu, aby przeczytać krótki opis.
Aby skopiować profil
Aby zaoszczędzić trochę czasu, można utworzyć nowy profil przez skopiowanie już istniejącego. Zalecane jest skopiowanie profilu o ustawieniach zbliżonych do tego, który ma być utworzony.
NOTE
Przy kopiowaniu kontekstu, wszystkie zaangażowane dostosowania stron są także kopiowane, zarówno te utworzone przez użytkownika, jak i te pochodzące z rozszerzeń.
- Na stronie Profile (Role) wybierz wiersz dla profilu, który chcesz skopiować, a następnie wybierz akcję Kopiuj profil.
- Wypełnij pola Identyfikator profilu i Wyświetlana nazwa, a następnie wybierz przycisk OK.
- Na stronie Profile (Role) otwórz nowo utworzony profil, a następnie w razie potrzeby edytuj pozostałe pola.
Aby edytować profil
Profil można edytować przez zmianę pól na stronie Profil (Rola). Zmiany te jednak nie będą widoczne dla użytkownika przypisanego do profilu, dopóki się on nie wyloguje i zaloguje ponownie.
CAUTION
Nie powinno się zmieniać nazwy profilu, gdy użytkownicy do niego przypisani są zalogowani, ponieważ mogą doświadczyć zamrożenia produktu, przez co potrzeby będzie reset.
Aby przypisać profil do użytkownika
Użytkownicy mogą przypisać sobie rolę (reprezentującą profil) poprzez wybranie pola Rola na stronie Moje ustawienia. Administrator może też to zrobić przez stronę Profile (Role).
- Na stronie Profile (Role) wybierz profil, który chcesz przypisać, a następnie wybierz akcję Lista personalizacji użytkownika.
- Na stronie Personalizacja użytkownika wybierz użytkownika, do którego chcesz przypisać profil, a następnie wybierz akcję Edytuj.
- W polu Identyfikator profilu wybierz odpowiedni profil.
NOTE
W przypadku przypisania innego profilu do użytkownika, wszelkie personalizacje wykonane przez użytkownika z poprzednim profilem są zapisywane.
Aby zdefiniować ustawienia użytkownika dla profilu
Na stronie Moje ustawienia użytkownicy mogą zdefiniować podstawowe zachowanie ich konta, na przykład Widok główny użytkownika, język, oraz które powiadomienia mają otrzymywać. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Zmiana podstawowych ustawień.
Administrator może definiować te ustawienia dla profilu i zastosować ustawienia dla wszystkich użytkowników o powiązanej roli.
- Wybierz ikonę
, wprowadź Profile (Role), a następnie wybierz powiązane łącze.
- Wybierz wiersz dla profilu, dla którego chcesz zmienić ustawienia użytkownika, a następnie wybierz akcję Lista personalizacji użytkownika.
- Na stronie Personalizacje użytkownika otwórz kartę użytkownika, którego ustawienia chcesz zmienić.
- Na stronie Kartoteka personalizacji użytkownika edytuj pola wedle potrzeby.
Aby aktywować profil
Gdy tworzony jest profil, można zaznaczyć różne pola wyboru definiujące czy, gdzie i jak profil i jego informacje są udostępniane użytkownikom.
- Na stronie Profil (Rola) zaznacz następujące pola wyboru:
- Aktywna aby określić, czy powiązana rola jest widoczna na stronie Dostępne role do wybrania przez użytkowników.
- Użyj jako profilu domyślnego aby określić profil, który dotyczy użytkowników bez przypisanej roli.
- Wyłącz personalizację aby określić, czy użytkownicy o powiązanej roli mogą personalizować własny obszar roboczy.
- Pokaż w eksploratorze ról aby określić, czy akcje do funkcji biznesowych uwzględnionych w profilu są pokazane w rozszerzonym widoku eksploratora ról, przeglądzie funkcji. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Znajdowanie stron przy pomocy funkcji Eksploratora ról.
Aby eksportować profile
Profile można eksportować z Business Central, na przykład aby użyć ich ponownie w innym dzierżawcy. Profile są eksportowane do pliku zip zawierającego pliki .al, których można użyć ponownie do opracowania rozszerzeń. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Używanie klienta do tworzenia profilów i dostosowania stron.
- Na stronie Profile (Role) wybierz akcję Eksportuj profile.
Zostanie wyeksportowany plik zip z plikami .al dla wszystkich profili.
Aby importować profile
Profile eksportowane z Business Central można importować. Kroki są mniej więcej przeciwne do tym dotyczącym eksportu. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Aby eksportować profile.
Na stronie Profile (Role) wybierz akcję Importuj profile.
Postępuj zgodnie z instrukcjami w kreatorze Importuj profile.
Jeśli chcesz importować jedynie wybrane profile, zaznacz pole wyboruWybrany aby określić, które mają zostać importowane.
Wybierz przycisk Importuj wybrane.
Importowany zostanie plik zip z plikami .al wybranych profili.
Aby usunąć profil
Profil można usunąć przez wybranie akcji Usuń na stronie Profile (Role). Istnieją jednak następujące ograniczenia:
- Nie można usunąć profilu przypisanego do użytkownika lub grupy użytkowników.
- Nie można usunąć profili pochodzących z rozszerzeń. Rozszerzenie musi zostać odinstalowane.
- Można usunąć tylko jeden profil jednocześnie.
Aby usunąć wszystkie personalizacje zrobione przez użytkownika
Istnieje możliwość usunięcia wszystkich zmian dokonanych przez użytkownika na stronach tworzących jego obszar roboczy. Może się to okazać przydatne na przykład w sytuacji zmiany roli użytkownika, gdzie nie są mu już te personalizacje potrzebne. Usunięcie personalizacji użytkownika zmienia układ strony z powrotem na ten określony przez profil.
Wybierz ikonę
, wprowadź Personalizacje użytkownika, a następnie wybierz powiązane łącze.
Na stronie Personalizacje użytkownika są wymienieni wszyscy użytkownicy, którzy dokonali personalizacji.
Otwórz kartę użytkownika, którego personalizacje chcesz usunąć.
Na stronie Kartoteka personalizacji użytkownika wybierz akcję Wyczyść spersonalizowane strony, a następnie zaakceptuj wiadomość, która się pojawi.
Użytkownik zobaczy zmiany przy następnym logowaniu.
Można też usunąć wszystkie dostosowania profilu. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Aby usunąć wszystkie dostosowania profilu.
Aby usunąć personalizacje konkretnych stron
Istnieje możliwość usunięcia personalizacji, których dokonał jeden lub więcej użytkownik na konkretnych stronach tworzących jego obszar roboczy. Może się to okazać przydatne na przykład po zmianie procesu biznesowego, gdzie personalizacja nie może być więcej używana przez użytkowników. Usunięcie personalizacji użytkownika zmienia układ strony z powrotem na ten określony przez profil.
Wybierz ikonę
, wprowadź Personalizacje strony użytkownika, a następnie wybierz powiązane łącze.
Na stronie Personalizacje strony użytkownika wymienione są wszystkie strony, które zostały spersonalizowane, oraz ich użytkownicy.
NOTE
Znacznik wyboru w polu Dotychczasowa personalizacja wskazuje, że personalizacja została dokonana w starszej wersji Business Central, która inaczej dokonywała personalizacji. Użytkownicy próbujący personalizować te strony nie mogą tego zrobić, dopóki ich nie odblokują. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Dlaczego personalizacja strony jest zablokowana.
Wybierz wiersz dla personalizacji strony, którą chcesz usunąć, a następnie wybierz akcję Usuń.
Użytkownik zobaczy zmiany przy następnym logowaniu.
Istnieje też możliwość usunięcia pojedynczych dostosowań stron dla profilu. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Aby usunąć dostosowania dla pojedynczych stron dla profilu.
Zarządzanie sesjami użytkowników.
Administrator online Business Central może zarządzać sesjami użytkowników w centrum administracyjnym. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Zarządzanie sesjami w zawartości administracyjnej.
W Business Central on-premises, można zarządzać sesjami na przykład za pomocą SQL Server Management Studio. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Dokumentacja techniczna SQL Server.
Zobacz też
Przypisywanie uprawnień do użytkowników i grup
Dostosowanie stron dla profili
Personalizacja obszaru roboczego