Uzgadnianie kont bankowych
Uzgadnianie kont bankowych pomaga zapewnić, że dane znajdujące się w księgach są zgodne z wyciągami otrzymywanymi z banku. Uzgadnianie kont bankowych porównuje i dopasowuje zapisy kont bankowych, które zdefiniowano w Business Central z transakcjami bankowymi w banku użytkownika. Uzgadnianie może następnie zaksięgować salda na kontach bankowych w Business Central, aby udostępnić je kierownikom działów finansowych. Uzgodnienie bankowe jest także praktycznym sposobem wykrywania brakujących płatności oraz rozwiązywania błędów księgowych.
W artykule zamieszczono informacje dotyczące sposobów uzgadniania kont bankowych z poziomu strony Uzgadnianie kont bankowych.
Uzgodnienia dla kont bankowych można również wykonać na stronie Dziennik uzgodnienia płatności w trakcie przetwarzania płatności. Otwarte zapisy księgi kont bankowych dotyczące rozliczonych zapisów księgi nabywcy i dostawcy zostaną zamknięte po wybraniu akcji Zaksięgowane płatności oraz uzgodnione konta bankowe. W wyniku tego zostanie wykonane automatyczne uzgodnienie konta bankowego z płatnościami, które są księgowane z poziomu dziennika. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Automatyczne rozliczanie płatności i uzgadnianie kont bankowych.
Uwaga
W wersjach systemu dla Ameryki Północnej można wykonać tę czynność na stronie Arkusz uzgodnień bankowych, przy czym możliwość ta dobrze sprawdza się w przypadku czeków i wpłat, lecz nie umożliwia importu plików wyciągów bankowych. Aby użyć tej strony zamiast Uzgodnienie konta bankowego, należy usunąć zaznaczenie pola Uzgodnienie konta bankowego z automatycznym dopasowaniem na stronie Ustawienia księgi głównej. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Uzgadnianie kont bankowych pod funkcjonalnością lokalną Stanów Zjednoczonych.
Wiersze na stronie Uzgodnienie konta bankowego są podzielone na dwa okna. W oknie Wiersze wyciągu bankowego wyświetlane są importowane transakcje bankowe lub zapisy księgi z pozostałymi płatnościami. W oknie Zapisy księgi kont bankowych wyświetlane są zapisy księgi wewnętrznych kont bankowych.
Uzgodnienia bankowe
Uzgadnianie transakcji z wyciągów bankowych z zapisami kont bankowych w Business Central jest nazywane dopasowywaniem. Istnieją trzy sposoby uzgadniania transakcji z zapisami bankowymi:
Automatycznie, za pomocą akcji Dopasuj automatycznie.
Automatycznie, przy użyciu akcji Uzgodnij przy pomocy Copilot.
Akcja jest dostępna jako część funkcji asystenta uzgodnienia bankowego (w wersji próbnej), która wykorzystuje technologię SI. Dodatkowe informacje na temat uzgadniania kont bankowych zamieszczono w artykule Uzgadnianie kont bankowych przy pomocy Copilot.
Można także ręcznie wybrać wiersze w obu oknach, aby każdy wiersz wyciągu bankowego połączyć z przynajmniej jednym powiązanym zapisem księgi kont bankowych, a następnie skorzystać z funkcji Dopasuj ręcznie.
Pole wyboru Rozliczone jest zaznaczone w wierszach, w których zapisy są dopasowane. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Konfigurowanie zasad automatycznego rozliczania płatności. W przypadku wprowadzenia daty końcowej wyciągu w uzgodnieniu bankowym po dopasowaniu jego wierszy do zapisów, Business Central anuluje dopasowania dla wierszy i zapisów, które są późniejsze niż ta data.
Uwaga
Po wprowadzeniu daty w polu Data wyciągu, strona Uzgodnienie konta bankowego filtruje zapisy księgi bankowej, aby wyświetlić tylko zapisy do tej daty. Uzgodnienia bankowe można księgować tylko z zapisami księgi kont bankowych w dniu zakończenia zestawienia lub wcześniej. Filtr zapewnia, że księga kont bankowych jest równoważona z wyciągiem bankowym w dniu zakończenia wyciągu, a różnica obejmuje zaległe płatności i czeki.
Gdy wartość w polu Saldo razem w oknie Wiersze wyciągu bankowego jest równa wartości w polu Saldo do uzgodnienia plus Saldo ostatniego wyciągu w oknie Zapisy księgi kont bankowych, można wybrać akcję Księguj. Niedopasowane zapisy księgi kont bankowych pozostaną na stronie i będą wskazywały na pewne rozbieżności, które muszą zostać rozwiązane, aby możliwe było uzgodnienie konta bankowego.
Wiersze, których dopasowanie nie jest możliwe, wskazane przez wartość w polu Różnica, będą widoczne na stronie Uzgodnienie konta bankowego po zaksięgowaniu. Stanowią one pewnego rodzaju rozbieżności, które należy rozwiązać przed zakończeniem uzgadniania kont bankowych. W poniższej tabeli opisano kilka typowych sytuacji biznesowych, które mogą powodować różnice.
Różnica | Przyczyna | Rozwiązanie |
---|---|---|
Transakcja na koncie bankowym w Business Central nie jest widoczna na wyciągu bankowym. | Transakcja bankowa nie została utworzona pomimo wykonania księgowania w Business Central. | Należy utworzyć brakującą transakcję (lub poinformować dłużnika o konieczności jej utworzenia). Następnie, należy ponownie zaimportować plik wyciągu bankowego lub wprowadzić transakcję ręcznie. |
Transakcja wyciągu bankowego nie istnieje jako dokument ani wiersz dziennika w Business Central. | Transakcja bankowa została wykonana bez odpowiedniego księgowania w Business Central, na przykład księgowania wiersza dziennika dla wydatku. | Utwórz i zaksięguj brakujący zapis. Dodatkowe informacje na temat inicjowania tego typu czynności zamieszczono w sekcji Aby utworzyć brakujące zapisy księgi, które pasują do wierszy wyciągu bankowego. |
Transakcja na wewnętrznym rachunku bankowym odpowiada transakcji bankowej, ale niektóre informacje są zbyt różne, aby uzyskać dopasowanie. | Informacje, takie jak kwota lub nazwa odbiorcy, zostały różnie wprowadzone w związku z transakcją bankową lub wewnętrznym księgowaniem. | Przejrzyj informacje, a następnie ręcznie je dopasuj. Opcjonalnie, skoryguj informacje, których nie można dopasować. |
Różnice należy usuwać, na przykład poprzez tworzenie brakujących zapisów i korygowanie niedopasowanych informacji lub poprzez dokonywanie brakujących transakcji gotówkowych, aż do zakończenia i zaksięgowania uzgodnienia konta bankowego.
Informacje w oknie Wiersze wyciągu bankowego na stronie Uzgodnienie konta bankowego można wprowadzić w jeden z poniżej wymienionych sposobów:
- Automatycznie, korzystając z funkcji Importuj wyciąg bankowy w celu wprowadzenia w oknie Wiersze wyciągu bankowego transakcji bankowych z zaimportowanego pliku lub strumienia danych udostępnianego przez bank.
- Ręcznie, korzystając z funkcji Sugeruj wiersze do wypełniania okna Wiersze wyciągu bankowego zgodnie z fakturami w Business Central, które mają nierozliczone płatności.
Dodawanie wierszy wyciągu bankowego poprzez zaimportowanie wyciągu bankowego
W oknie Wiersze wyciągu bankowego zostaną wprowadzone transakcje bankowe z importowanego pliku lub strumienia danych udostępnionego przez bank.
Aby importować wyciągi bankowe jako transmisje danych, należy skonfigurować usługę Envestnet Yodlee Bank Feed. Konfiguracja obejmuje połączenie kont bankowych w Business Central z powiązanymi kontami bankowymi online. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Konfigurowanie usługi Envestnet Yodlee Bank Feeds.
Porada
Można również importować pliki wyciągu bankowego w formacie rozdzielanym przecinkiem lub średnikiem (.CSV). Kreator konfiguracji z pomocą Konfiguracja formatu pliku wyciągu bankowego może zostać wykorzystany do zdefiniowania formatów importu wyciągów bankowych oraz przypisania formatu do konta bankowego. Można następnie wykorzystać te formaty podczas importowania wyciągów bankowych na stronie Uzgodnienie konta bankowego.
- Wybierz ikonę
, wprowadź Uzgadnianie konta bankowego, a następnie wybierz powiązane łącze.
- Wybierz akcję Nowy.
- W polu Nr konta bankowego wybierz powiązane konto bankowe. Zapisy księgi kont bankowych, które istnieją na koncie bankowym pojawiają się w oknie Zapisy księgi kont bankowych.
- W polu Data wyciągu wprowadź datę wyciągu bankowego.
- W polu Saldo końcowe wyciągu należy wprowadzić saldo wyciągu otrzymanego z banku.
- Jeśli posiadasz plik wyciągu bankowego, wybierz akcję Importuj wyciąg bankowy.
- Zlokalizuj plik, a następnie wybierz przycisk Otwórz, aby zaimportować transakcje bankowe do okna Wiersze wyciągu bankowego na stronie Uzgodnienie konta bankowego.
Aby wypełnić wiersze uzgodnienia bankowego za pomocą funkcji Sugeruj wiersze
Okno Wiersze wyciągu bankowego będzie wypełniane zgodnie z fakturami z Business Central, które zawierają nierozliczone płatności.
Na stronie Uzgodnienie konta bankowego wybierz akcję Sugeruj wiersze.
W polu Data początkowa wprowadź najwcześniejszą datę księgowania zapisów księgi, które mają zostać uzgodnione.
W polu Data końcowa wprowadź najpóźniejszą datę księgowania zapisów księgi, które mają zostać uzgodnione.
Uwaga
Zazwyczaj data końcowa odpowiada dacie określonej w polu Data wyciągu. Jeśli jednak zachodzi potrzeba uzgodnienia transakcji tylko za część okresu, można wprowadzić inną datę końcową.
Jeśli zapisy księgi kont bankowym nie mają uwzględniać niedopasowanych otwartych wycofanych zapisów, należy wybrać przełącznik Wyklucz wycofane zapisy. Domyślnie lista zapisów księgi kont bankowych będzie zawierała zapisy wycofane do daty wyciągu.
Wybierz przycisk OK.
Automatyczne dopasowywanie wierszy wyciągu bankowego do zapisów księgi kont bankowych
Strona Uzgodnienie konta bankowego oferuje funkcję automatycznego dopasowania polegającą na dopasowaniu tekstu z wiersza wyciągu bankowego (lewe okno) do tekstu z jednego lub kilku zapisów księgi kont bankowych (prawe okno). Użytkownik ma możliwość nadpisania sugerowanych automatycznych dopasowań i wybrania, czy automatyczne dopasowanie ma być w ogóle zastosowane. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Ręczne dopasowywanie wierszy wyciągu bankowego do zapisów księgi kont bankowych.
Można zbadać podstawę dopasowania używając akcji Szczegóły dopasowania. Na przykład, szczegóły będą zawierały nazwy pól, które zawierały pasujące wartości.
Na stronie Uzgodnienie konta bankowego wybierz Dopasuj automatycznie. Otworzy się strona Dopasuj zapisy bankowe.
W polu Tolerancja daty transakcji (dni) określ przedział czasowy przed i po dacie zaksięgowania zapisu księgi kont bankowych, w zakresie którego funkcja będzie poszukiwać na wyciągu bankowym pasujących dat transakcji.
Jeśli wprowadzisz 0 lub pozostawisz pole puste, funkcja Dopasuj automatycznie wyszuka daty transakcji, które pasują do daty księgowania w księdze kont bankowych.
Wybierz przycisk OK.
Wiersze są oznaczone kolorami, aby ułatwić zrozumienie, co z nimi zrobić. Wiersze wyciągu bankowego i zapisy księgi kont bankowych, które są dopasowywane w bieżącym uzgodnieniu bankowym, zmieniają się na pogrubioną zieloną czcionkę. Zapisy księgi kont bankowych, które są dopasowywane w innych uzgodnieniach bankowych, są wyświetlane kursywą w kolorze niebieskim.
Aby usunąć dopasowanie, wybierz wiersz wyciągu bankowego, a następnie wybierz akcję Usuń dopasowanie.
Porada
Można połączyć ręczne i automatyczne dopasowanie. W przypadku posiadania ręcznie dopasowanych zapisów, automatyczne dopasowanie nie nadpisze wyborów użytkownika.
Ręczne dopasowywanie wierszy wyciągu bankowego do zapisów księgi kont bankowych
Porada
W trakcie ręcznego dopasowywania wierszy i zapisów, akcje Pokaż wszystkie, Pokaż wycofywane zapisy, Ukryj wycofane zapisy i Pokaż niedopasowane mogą ułatwić uzyskanie podglądu. Domyślnie, zapisy księgi kont bankowych nie uwzględniają niedopasowanych wycofywanych zapisów. Aby uwzględnić tego typu zapisy na liście i dopasować je ręcznie, należy użyć akcji Pokaż wycofywane zapisy. W sytuacji, gdy użytkownik zechce ukryć wycofane zapisy po dokonaniu jednego lub więcej dopasowań, dopasowane zapisy będą nadal widoczne.
Uwaga
Nie można zaksięgować uzgodnienia bankowego, jeśli wykonywane są dopasowania wiele do jednego, a łączne kwoty zawierają różnice. Dzieje się tak nawet wtedy, gdy łączne różnice równoważą się do zera.
W przedstawionym poniżej przykładzie dopasowanie wielu do jednego zawiera różnice. Wartość 200 dla wyciągu bankowego 1 jest dopasowywana do dwóch innych zapisów księgi kont bankowych, które mają łączną wartość 180. Różnica wynosi 20. Wartość 350 dla wyciągu bankowego 2 jest dopasowywana do dwóch innych zapisów księgi kont bankowych, które mają łączną wartość 370. Różnica wynosi -20, co równoważy wartość 20 dla wyciągu bankowego 1.
Aby zaksięgować uzgodnienie bankowe z różnicami w wierszach, należy zaksięgować różnice, a następnie dopasować je do zaksięgowanych zapisów.
Na stronie Uzgodnienie konta bankowego wybierz nierozliczony wiersz w oknie Wiersze wyciągu bankowego.
W oknie Zapisy księgi kont bankowych wybierz przynajmniej jeden zapis księgi kont bankowych, który mógłby zostać dopasowany do wybranego wiersza wyciągu bankowego. Aby wybrać wiele wierszy, zaznacz i przytrzymaj klawisz CTRL, a następnie wybierz wiersze.
Porada
Można również ręcznie dopasować wiele wierszy wyciągu bankowego do jednego zapisu księgi kont bankowych. Na przykład, może to być przydatne w sytuacji, gdy wpłata bankowa zawierała kilka metod płatności, takich jak karty kredytowe od różnych wystawców, a bank użytkownika wymienia je jako oddzielne wiersze.
Wybierz akcję Dopasuj ręcznie.
Zaznaczony wiersz wyciągu bankowego i zaznaczone zapisy księgi kont bankowych zmieniają kolor na zielony, a w prawym oknie zaznaczone jest pole wyboru Rozliczone.
Powtórz kroki od 1 - 3 dla wszystkich wierszy wyciągu bankowego, które nie są dopasowane.
Porada
Aby usunąć dopasowanie, wybierz wiersz wyciągu bankowego, a następnie wybierz akcję Usuń dopasowanie. Jeśli dopasowano wiele wierszy wyciągu bankowego do zapasu księgi i należy usunąć jeden lub więcej dopasowanych wierszy, wszystkie ręczne dopasowania są usuwane dla zapisu księgi po wybraniu opcji Usuń dopasowanie.
Sprawdzenie poprawności uzgodnienia banku
Aby dwukrotnie sprawdzić uzgodnienie konta bankowego przed jego zaksięgowaniem, należy użyć akcji Raport testowy, aby wyświetlić podgląd uzgodnienia. Raport jest dostępny w następujących sytuacjach:
- podczas przygotowywania uzgodnienia bankowego na stronie Uzgadnianie konta bankowego,
- podczas uzgadniania płatności na stronie Dzienniki uzgodnienia płatności.
Wiersze, których nie można dopasować, pozostają po zaksięgowaniu na stronie Uzgodnienie konta bankowego. Wiersze te zawierają wartość w polu Różnica. Różnica oznacza rozbieżność, którą należy rozwiązać przez zakończeniem uzgadniania kont bankowych. W poniższej tabeli opisano kilka typowych sytuacji biznesowych, które mogą powodować różnice.
Różnica | Przyczyna | Rozwiązanie |
---|---|---|
Transakcja na koncie bankowym w Business Central nie jest widoczna na wyciągu bankowym. | Transakcja bankowa nie została utworzona pomimo wykonania księgowania w Business Central. | Należy utworzyć brakującą transakcję (lub poinformować dłużnika o konieczności jej utworzenia). Następnie, należy ponownie zaimportować plik wyciągu bankowego lub wprowadzić transakcję ręcznie. |
Transakcja wyciągu bankowego nie istnieje jako dokument ani wiersz dziennika w Business Central. | Transakcja bankowa została wykonana bez odpowiedniego księgowania w Business Central, na przykład księgowania wiersza dziennika dla wydatku. | Utwórz i zaksięguj brakujący zapis. Dodatkowe informacje na temat inicjowania tego typu czynności zamieszczono w sekcji Aby utworzyć brakujące zapisy księgi, które pasują do wierszy wyciągu bankowego. |
Transakcja na wewnętrznym rachunku bankowym odpowiada transakcji bankowej, ale niektóre informacje są zbyt różne, aby uzyskać dopasowanie. | Informacje, takie jak kwota lub nazwa odbiorcy, zostały różnie wprowadzone w związku z transakcją bankową lub wewnętrznym księgowaniem. | Przejrzyj informacje, a następnie ręcznie je dopasuj. Opcjonalnie, skoryguj informacje, których nie można dopasować. |
Różnice należy usuwać, na przykład poprzez tworzenie brakujących zapisów i korygowanie niedopasowanych informacji lub poprzez dokonywanie brakujących transakcji gotówkowych, aż do zakończenia i zaksięgowania uzgodnienia konta bankowego.
Uwaga
Na stronie Uzgodnienie konta bankowego i w raporcie testowym założono, że uzgadnianie dotyczy tylko okresu do daty końcowej wyciągu. Jeśli wiersz wyciągu bankowego zostanie dopasowany do zapisu księgi kont bankowych przed wprowadzeniem daty końcowej wyciągu, a następnie zostanie wprowadzona data końcowa wyciągu, która jest późniejsza niż data końcowa zapisu księgi kont bankowych, dane w raporcie testowym będą niepoprawne.
W poniższej tabeli opisano pola w raporcie testowym, które mogą pomóc w uzgadnianiu konta bankowego.
Pole | Opis |
---|---|
Data wyciągu | Data określona w polu Data wyciągu na stronie Uzgodnienie konta bankowego. |
Saldo ostatniego wyciągu | Saldo określone w polu Saldo ostatniego wyciągu na stronie Uzgodnienie konta bankowego. Wartość jest wypełniania automatycznie z ostatniego uzgodnienia dla tego samego konta bankowego. Wartość wynosi zero, jeśli jest to pierwsze uzgadnianie konta bankowego. |
Saldo końcowe wyciągu | Saldo określone w polu Saldo końcowe wyciągu na stronie Uzgodnienie konta bankowego. |
Nr konta K/G <numer> Saldo na <dzień> | Saldo na koncie K/G w dniu zakończenia wyciągu. Jest to saldo niefiltrowane na ten dzień. Jeśli bank używa waluty lokalnej, saldo powinno być takie samo jak saldo konta bankowego (widoczne po prawej stronie nagłówka raportu) po dopasowaniu wszystkich wierszy wyciągu. Puste () w nazwie tego pola oznaczają, że bank użytkownika używa waluty lokalnej. Rozbieżność w tym i poprzednim polu może wskazywać, że księgujesz bezpośrednio na koncie K/G lub że używasz tego samego konta K/G dla wielu banków, co nie jest zalecane. Banki są połączone z księgą główną za pośrednictwem grupy księgowej kont bankowych określonej dla konta. Raport testowy wyświetla ostrzeżenie, jeśli istnieją księgowania bezpośrednie, nawet jeśli saldo księgowania wynosi zero. Księgowania bezpośrednie, które nie są zbilansowane, często prowadzą do skumulowanych różnic w przyszłych uzgodnieniach bankowych. Przed zaksięgowaniem uzgodnienia bankowego należy sprawdzić saldo księgi głównej i zapisy księgi. Dodatkowe informacje dotyczące księgowania bezpośredniego zamieszczono w artykule Unikanie księgowania bezpośredniego. |
Nr konta K/G <numer> Saldo (<PLN>) na <dzień> | Saldo na koncie K/G w dniu zakończenia wyciągu w walucie lokalnej. Saldo jest przeliczane na walutę konta bankowego przy użyciu kursu wymiany obowiązującego w dniu zakończenia wyciągu. Jest to saldo niefiltrowane na ten dzień. Wartość jest porównywana z polem *Nr konta K/G <numer> Saldo na <dzień>, jeśli bank używa waluty obcej. Wartość w polu Nr konta K/G<numer> Saldo na <dzień> dla waluty lokalnej może się nieznacznie różnić, ponieważ przeliczenie waluty może spowodować niewielkie różnice. Saldo banku użytkownika powinno być bardzo zbliżone do tego salda. |
Saldo konta bankowego na <dzień> | Saldo konta bankowego w dniu zakończenia wyciągu. |
Suma różnic | Suma różnic dla wierszy wyciągu. Aby uzyskać dostęp do szczegółów, należy włączyć przełącznik Drukuj zaległe transakcje podczas wprowadzania kryteriów raportu. Różnica polega na tym, że wiersz wyciągu bankowego nie jest całkowicie dopasowany do co najmniej jednego zapisu księgi kont bankowych. Nie można zaksięgować uzgodnienia konta bankowego, które ma różnice. Można zaksięgować uzgodnienie bankowe zawierające zapisy księgi kont bankowych, które nie są dopasowane do wierszy wyciągu. Ta wartość jest wyświetlana w polu Pozostałe transakcje bankowe oraz w osobnej sekcji, jeśli włączono przełącznik Drukuj zaległe transakcje. |
Saldo wyciągu | Wartość określona w polu Saldo końcowe wyciągu na stronie Uzgodnienie konta bankowego. |
Pozostałe transakcje bankowe | Suma niedopasowanych, niepowiązanych z czekami zapisów księgi kont bankowych, których data księgowania przypada na datę końcową wyciągu lub wcześniejszą. Dzieje się tak podczas rejestrowania transakcji, przed ich zarejestrowaniem w banku użytkownika. Na przykład na koniec okresu. Podczas tworzenia następnego uzgodnienia bankowego można uzgadniać te zapisy. |
Niezrealizowane czeki | Suma niedopasowanych zapisów księgi bankowej dla czeków, których data księgowania przypada na datę końcową wyciągu lub wcześniejszą. Dzieje się tak podczas rejestrowania transakcji, przed ich zarejestrowaniem w banku użytkownika. Może się to zdarzyć na przykład w przypadku czeków, jeśli dostawca nie zrealizuje czeku w tym samym okresie, w którym został zarejestrowany. Podczas tworzenia następnego uzgodnienia bankowego można uzgadniać te zapisy. |
Saldo konta bankowego | Suma wartości salda końcowego wyciągu bankowego, pozostałych transakcji bankowych i niezrealizowanych czeków. Po obsłużeniu wszystkich różnic w dopasowanych zapisach saldo to odpowiada saldu bankowemu. Na przykład uwzględniono wszystkie dopasowane zapisy, a także zapisy, których nie można było dopasować do tego wyciągu bankowego. Nie można zaksięgować uzgodnienia. |
Porada
Jeśli raport testowy zostanie uruchomiony z poziomu strony Dziennik uzgodnienia płatności, Business Central oblicza wartość w polu Saldo końcowe wyciągu w następujący sposób:
- saldo ostatniego wyciągu + suma wszystkich wierszy w dzienniku uzgodnienia płatności
Można użyć tej wartości do porównania z wyciągiem bankowym.
Aby utworzyć brakujące zapisy księgi, które pasują do wierszy wyciągu bankowego
Czasami wyciąg bankowy zawiera kwoty naliczonych odsetek lub opłat. Takich wierszy wyciągu bankowego nie można dopasować, ponieważ w Business Central nie istnieją powiązane zapisy księgi. Należy zatem zaksięgować wiersz dziennika dla każdej transakcji, aby utworzyć powiązany zapis księgi, który mógłby być dopasowany.
Na stronie Uzgodnienie konta bankowego wybierz akcję Przesuń do dziennika głównego.
Na stronie Trans. uzg. bank.do dzien. K/G określ, którego dziennika głównego użyć, a następnie wybierz przycisk OK.
Otworzy się strona Dziennik główny, zawierająca nowe wiersze dzienników dla wszystkich wierszy wyciągu bankowego z brakującymi zapisami księgi.
Wypełnij wiersz dziennika odpowiednimi informacjami, takimi jak konto przeciwstawne. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Praca z dziennikami głównymi.
Aby przejrzeć wyniki księgowania przed zaksięgowaniem, wybierz akcję Raport testowy, a następnie wybierz opcję dostępu do raportu. Zostanie otwarty raport Wyciąg z konta bankowego zawierający te same pola, co nagłówek strony Uzgodnienie konta bankowego.
Wybierz akcję Księguj.
Po zaksięgowaniu zapisu należy dopasować do niego wiersz wyciągu bankowego.
Odśwież lub ponownie otwórz stronę Uzgodnienie konta bankowego. Nowy zapis księgi pojawi się w oknie Zapisy księgi kont bankowych.
Ręcznie lub automatycznie dopasuj wiersz wyciągu bankowego do zapisu księgi kont bankowych.
Wyszukiwanie zaległych transakcji w poprzednich okresach
Raportu Wyciąg bankowy można użyć do wyszukiwania zaległych transakcji w poprzednich okresach. Zaległe transakcje to te, które zostały otwarte przed datą wyciągu i nie zostały zamknięte lub zostały zamknięte po zaksięgowaniu uzgodnienia bankowego.
Po uruchomieniu raportu Wyciąg bankowy z poziomu strony Lista wyciągów bankowych, można włączyć przełącznik Pozostałe zapisy, a raport uwzględni sekcję z listą pozostałych zapisów.
Przykład Na koncie bankowym dla sierpnia znajdują się zapisy księgi kont bankowych A, B i C. Podczas uzgadniania konta bankowego dla sierpnia znaleziono wiersz wyciągu bankowego pasujący do zapisu A. Nie znaleziono jednak wiersza dla zapisu B i C. Uzgodnienie zostało zaksięgowane z uzgodnionym zapisem A oraz zapisami B i C jako pozostałymi.
We wrześniu otrzymano płatność za zapis B i podjęto decyzję o uzgodnieniu konta bankowego. W przypadku uruchomienia raportu Wyciąg bankowy przed zaksięgowaniem uzgodnienia, jedna transakcja zostanie uzgodniona, a druga będzie zaległa.
W przypadku wydrukowaniu raportu dla sierpnia, dla zapisów B i C pozostaną transakcje zaległe, pomimo zamknięcia zapisu B we wrześniu.
Anulowanie uzgodnienia konta bankowego
Aby poprawić błąd wykryty w księgowaniu uzgodnienia bankowego, można użyć akcji Anuluj na stronie Lista wyciągów z konta bank.. Gdy zaksięgowane uzgodnienie bankowe zostanie anulowane, zapisy zostaną przeniesione na stronę Uzgodnienie bankowe i oznaczone jako Otwarte, co oznacza, że nie zostały uzgodnione. Można poprawić błąd i następnie zaksięgować uzgodnienie bankowe ponownie.
Uwaga
W wersji dla Ameryki Północnej, aby użyć funkcji Cofnij dla zaksięgowanych uzgodnień bankowych i wyciągów bankowych, należy włączyć przełącznik Uzgodnienie bankowe z automat. dopasowaniem na stronie Ustawienia księgi głównej. Funkcja anulowania nie jest dostępna dla wyciągów bankowych zaksięgowanych z arkuszy uzgodnień bankowych.
Ponowne użycie numeru wyciągu bankowego
Numer wyciągu bankowego używany w celu wykonania nowego uzgodnienia bankowego dla danego konta bankowego jest pobierany z wyciągu ostatniego salda. Można zmienić wartości przed rozpoczęciem uruchomienia nowego uzgodnienia bankowego. Jednakże, przy utworzeniu nowego rozliczenia bankowego, Business Central sprawdza, czy numer wyciągu jest już przypisany do zaksięgowanego wyciągu bankowego. Jeśli numer jest w użyciu, ale chcesz, aby został użyty dla nowego wyciągu bankowego, użyj akcji Zmień nr wyciągu na stronie Uzgodnienie konta bankowego.
Przykłady
Poniżej wymieniono kilka sposobów rozwiązania problemu polegającego na zaksięgowaniu uzgodnienia bankowego z użyciem lub bez używania tego samego numeru wyciągu.
Przykład 1
Uzgodnienie bankowe zostało wykonane w styczniu, lutym i marcu. Numer wyciągu bankowego w marcu wynosił 100. Później, okazało się, że w marcu zawarto zapisy do 30 dnia miesiąca, co oznacza, że brakuje zapisu z 31 dnia miesiąca. Dlatego należy ponownie wykonać uzgodnienie bankowe za marzec. W takim przypadku należy otworzyć stronę Wyciąg z konta bankowego, wybrać wyciąg za marzec, a następnie Anuluj.
Nowe uzgodnienie bankowe zostanie utworzone z numerem wyciągu 101. Aby ponownie przypisać liczbę 100, należy wybrać Zmień nr wyciągu i wprowadzić 100.
Porada
Należy pamiętać, aby wybrać odpowiednią datę końcową wyciągu (w tym przypadku jest to 31 marca), a następnie edytować pole Saldo ostatniego wyciągu.
Przykład 2
Uzgodnienie bankowe zostało wykonane w styczniu, lutym, czerwcu i lipcu. Zauważono jednak, dane ze stycznia są błędne. Przykładowo zakładamy, że numer wyciągu to 100. Podobnie jak w przykładzie nr 1, należy użyć akcji Cofnij i Zmień nr wyciągu, aby zmienić numer wyciągu, a po wykonaniu procesu można ponowić uzgodnienie bankowe za miesiąc luty.
Po poprawnym zaksięgowaniu uzgodnienia bankowego za luty na odpowiedniej kartotece konta bankowego, pole Nr ostatniego wyciągu będzie zawierać 100, a pole Saldo ostatniego wyciągu pokaże saldo końcowe dla zestawienia miesięcznego z lutego.
Jeśli następne uzgodnienie bankowe zostanie wykonane w marcu, aplikacja Business Central przypisze 101 jako numer wyciągu oraz wprowadzi poprawną wartość Saldo ostatniego wyciągu.
Jeśli następne uzgodnienie bankowe jest wykonywane dla miesiąca sierpnia, można zmienić wartości w Nr ostatniego wyciągu oraz pola Saldo ostatniego wyciągu na kartotece Konto bankowe przed utworzeniem następnego uzgodnienia bankowego lub można użyć akcji Zmień nr wyciągu i zmienić wartość w polu Saldo ostatniego wyciągu na stronie uzgodnienia bankowego.
Uwaga
Numer wyciągu istotny w przypadku uzgodnienia bankowego dla importowanych plików CAMT zawierających numery wyciągów i w przypadku uzgodnienia na podstawie drukowanych wyciągów bankowych. Jeśli pobrano szereg transakcji bankowych z banku internetowego, numer wyciągu zazwyczaj nie jest ważny.
Wyciąg bankowy dla ostatniego salda jest przechowywany na koncie bankowym po to, aby zminimalizować błędy podczas uzgodnień bankowych, ale jest również edytowalny, co pozwala na prowadzenie uzgodnień bankowych w dowolnej kolejności. Oznacza to, że jeśli wyciąg bankowy zostanie cofnięty, nowe saldo końcowe może nie być ostatnim saldem na następnym wyciągu bankowym. Aplikacja nie zawiera funkcji, która pozwalałaby na przeniesienie salda do wszystkich następnych wyciągów bankowych. Należy pamiętać o tym podczas korzystania z funkcji Cofnij.
Unikanie księgowania bezpośredniego
Nie należy korzystać z konta K/G, które zezwala na księgowanie bezpośrednie w grupie księgowej konta bankowego. Bezpośrednie księgowanie przerywa połączenie między zapisem księgi kont bankowych a zapisem księgi kont K/G. Podczas uzgadniania konta bankowego, zapisy księgowane bezpośrednio na koncie K/G nie będą uwzględniane i trudno będzie zakończyć uzgadnianie.
Błąd ten zdarza się często przy wprowadzaniu salda otwarcia dla konta bankowego. Ważne jest, aby nie księgować salda otwarcia bezpośrednio w księdze głównej. Zapisy na koncie K/G, które są księgowane bezpośrednio na konto K/G, spowodują problemy. Na przykład, zapisy te mogą uniemożliwić uzgodnienie konta bankowego. W przypadku kont bankowych w walutach obcych zapisy te mogą powodować kumulowanie się różnic po zaksięgowaniu większej liczby uzgodnień bankowych z powodu korekt kursów wymiany. Saldo otwarcia księguje się często bezpośrednio na konto bankowe, a kwota ta trafia następnie na konto K/G. Opcjonalnie, wartość ta jest wycofywana później w stosunku do konta K/G, które jest używane do bilansowania salda otwarcia księgi głównej. W obu przypadkach należy zbilansować wszelkie bezpośrednie księgowania na koncie K/G przed rozpoczęciem pierwszego uzgodnienia bankowego, a szczególnie jeśli konto bankowe jest w obcej walucie.
Zobacz też
Uzgadnianie i zarządzanie kontem bankowym
Uzgadnianie kont bankowych przy pomocy Copilot
Automatyczne rozliczanie płatności i uzgadnianie kont bankowych
Konfigurowanie bankowości
Konfigurowanie zasad automatycznego rozliczania płatności
Praca z Business Central