Przygotowanie sprawozdań finansowych przy użyciu danych finansowych i kategorii kont
Raporty finansowe można wykorzystać, aby uzyskać wgląd w dane finansowe przechowywane w planie kont. Raport finansowy analizuje dane na kontach księgi głównej i porównuje zapisy księgi głównej z zapisami budżetu księgi głównej. Wyniki są wyświetlane na wykresach w Widoku głównym użytkownika (na przykład na wykresie przepływów pieniężnych), a także w raportach (na przykład w raportach Rachunek wyników i Bilans dotyczących bilansu).
Dostęp do raportów można uzyskać na przykład poprzez użycie akcji Sprawozdania finansowe z poziomu widoku głównego użytkownika Dyrektor handlowy i Księgowy/księgowa.
Business Central zawiera kilka przykładowych raportów finansowych, które można wykorzystać, lub ustawić w nich własne wiersze i kolumny, aby określić dane do porównania. Użytkownicy mogą na przykład tworzyć raporty finansowe do obliczania marży dla takich wymiarów, jak działy czy grupy nabywców. Można utworzyć dowolną ilość niestandardowych sprawozdań finansowych.
Tworzenie raportów finansowych wymaga zrozumienia danych finansowych zawartych w planie kont. Na przykład, można wyświetlić zapisy księgi głównej jako procent zapisów budżetu. Wymaga to utworzenia budżetów. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Tworzenie budżetów K/G.
Raporty finansowe
Raporty finansowe są wykorzystywane do tworzenia różnych zestawień kont wymienionych w planie kont w sposób umożliwiający prezentowanie informacji o tych kontach. Można skonfigurować różne układy w celu zdefiniowania informacji, które mają zostać wyodrębnione z planu kont. Jedną z głównych funkcji raportów finansowych jest możliwość wykonywania obliczeń, które nie mogą zostać wykonane bezpośrednio w planie kont, takich jak tworzenie sum częściowych dla planów kont, które można uwzględnić w nowych sumach, a następnie wykorzystać w innych. Użytkownicy mogą na przykład tworzyć raporty finansowe do obliczania marży dla takich wymiarów, jak działy czy grupy nabywców. Dodatkowo, zapisy księgi głównej oraz zapisy budżetu księgi głównej mogą być filtrowane, na przykład według obrotów netto lub kwoty debetowej.
Można także porównać dwa lub więcej raportów finansowych i układów kolumn za pomocą formuł. Ten rodzaj porównania pozwala na:
- tworzenie niestandardowych raportów finansowych,
- tworzenie dowolnej liczby raportów finansowych o unikatowych nazwach,
- konfigurację różnych układów raportów i i drukowanie raportów w oparciu o aktualne dane.
Kategorie kont K/G
Można użyć kategorii kont K/G, aby zmienić układ sprawozdań finansowych. Po skonfigurowaniu kategorii kont na stronie Kategorie kont K/G i wybraniu akcji Wygeneruj raporty finansowe, aktualizowane są podstawowe raporty finansowe dla podstawowych raportów finansowych. Następnym razem przy uruchomieniu jednego z tych raportów, na przykład Saldo wyciągu, na podstawie wprowadzonych zmian są dodawane nowe sumy i zapisy podrzędne.
Uwaga
Kategorie kont najwyższego poziomu, takie jak węzeł Pasywa, są ustalone na stałe i nie można dodawać własnych. Można jednak usuwać i dodawać kategorie kont niższych poziomów oraz zmieniać ich strukturę, aby określić, w jaki sposób powiązany arkusz kont pojawi się w raportach.
W razie potrzeby, w hierarchii zaleca się tworzenie od podstaw własnych kategorii kont K/G niższego poziomu i porządkowanie ich, zamiast zmieniania istniejących. Można na przykład zmienić strukturę węzła Pasywa, aby zawierał nowy węzeł Kapitał, a następnie węzeł Zobowiązania bieżące i Zobowiązania długoterminowe.
Aby utworzyć nowy arkusz kont
Arkuszy kont używa się, aby analizować dane w kontach księgi głównej lub porównać zapisy księgi głównej z zapisami budżetu księgi głównej. Można na przykład wyświetlić zapisy księgi głównej jako procent zapisów budżetu.
Raporty finansowe w standardowej wersji Business Central stanowią podstawę standardowych sprawozdań finansowych, co może nie odpowiadać potrzebom wszystkich firm. Aby szybko utworzyć własne raporty finansowe, można zacząć od skopiowania istniejącego raportu finansowego. Zobacz krok 3 poniżej.
Porada
Po utworzeniu raportu finansowego można, korzystając ze strony Raport finansowy, wyświetlić i sprawdzić nowo zdefiniowany raport finansowy. Aby otworzyć stronę, wybierz akcję Raport finansowy.
Uwaga
Po otwarciu raportu finansowego w trybie Widok lub Edycja, dostępne jest okienko Filtr. Nie należy jednak ustawiać w tym okienku filtrów dla danych zawartych w raporcie. Filtry mogą być przyczyną błędów lub po prostu nie działać. Zamiast tego należy korzystać z pól na skróconych kartach Opcje i Wymiary.
Wybierz ikonę , wprowadź Raporty finansowe, a następnie wybierz powiązane łącze.
Na stronie Raporty finansowe wybierz opcję Nowy, aby utworzyć nową nazwę arkusza kont.
Opcjonalnie, wybierz akcję Kopiuj raport finansowy, wypełnij dwa pola, a następnie wybierz przycisk OK.
Wypełnij odpowiednio pola. W polu Definicja kolumny wybierz istniejącą definicję. W razie potrzeby, można ją edytować później.
Definicja kolumny określa parametry, dzięki którym w wierszach wyświetlane są dane finansowe. Na przykład, można zaprojektować definicję kolumn, zawierającą cztery kolumny, w celu porównania obrotów netto i bilansu za ten sam okres bieżącego i poprzedniego roku. Dodatkowe informacje zamieszczono w sekcji Aby edytować definicję kolumny.
Wybierz akcję Edytuj definicję kolumny.
Wybierz akcje Wstaw konta K/G, Wstaw konta przepływów pieniężnych i Wstaw typy kosztów, aby utworzyć wiersz dla każdego elementu finansowego, który ma być analizowany. FNa przykład, jeden wiersz może dotyczyć bieżących aktywów, inny środków trwałych. W firmie demonstracyjnej Cronus udostępniono przykładowe raporty.
Uwaga
W polu Nr linii wyświetlanych jest 10 pierwszych znaków identyfikatora, np. numer konta. W przypadku, gdy inne elementy posiadają identyfikatory zaczynające się od tych samych 10 znaków, wartości widoczne w polu Nr linii będą zduplikowane. Możliwe jest ręczne edytowanie identyfikatorów po wstawieniu nowych elementów. Pełne identyfikatory są widoczne w polu Sumowanie.
- Na stronie Raporty finansowe wybierz akcję Edytuj raport finansowy, aby wyświetlić wynikowy raport finansowy.
- Na stronie Raport finansowy w polu Definicja kolumny wybierz inną definicję kolumn, aby wyświetlić dane finansowe według innych parametrów.
- Wybierz przycisk OK.
Zdefiniowano właśnie podstawowy arkusz kont wraz z wierszami danych finansowych, które mają być wyświetlane oraz istniejący układ kolumn, który pokazuje dane w wierszach według różnych parametrów. Jeśli domyślny układ kolumn, który został wybrany w kroku 4, nie spełnia oczekiwań, należy postępować według kolejnej procedury.
Aby edytować układ kolumn
Układów kolumn można użyć do zdefiniowania, które kolumny powinny być uwzględnione w raporcie wynikowym. Na przykład, można zaprojektować układ w celu porównania obrotów netto i bilansu za ten sam okres bieżącego i poprzedniego roku.
Uwaga
Wydrukowana/podglądowa/zapisana wersja arkusza kont może wyświetlać maksymalnie pięć kolumn. Jeśli arkusz kont jest przeznaczony tylko do wykonywania analizy na stronie Podgląd arkusza kont, można utworzyć dowolną liczbę kolumn.
- Na stronie Raporty finansowe wybierz odpowiedni arkusz kont, a następnie wybierz akcję Edytuj definicję kolumny.
- Na stronie Definicja kolumny utwórz wiersz dla każdej kolumny, według której dane finansowe są przedstawiane w sprawozdaniu finansowym. Umieść kursor w polu, aby przeczytać krótki opis.
- Wybierz przycisk OK.
- Od czasu do czasu otwórz stronę Raport finansowy, aby sprawdzić, czy nowy układ kolumn działa poprawnie.
Uwaga
Kolumny zdefiniowane w każdym wierszu reprezentują kolumny od 3 wzwyż na stronie Podgląd arkusza kont. Pierwsze dwie kolumny, Nr linii i Opis, są skonfigurowane na stałe.
Aby utworzyć kolumnę do obliczania wartości procentowych
Czasami w arkuszu kont konieczne jest uwzględnienie kolumny do obliczania wartości procentowych sumy. Na przykład w kilku wierszach przedstawiających podział sprzedaży według wymiarów można utworzyć kolumnę z procentową wartością łącznej sprzedaży z poszczególnych wierszy.
- Wybierz ikonę , wprowadź Raporty finansowe, a następnie wybierz powiązane łącze.
- Na stronie Raporty finansowe wybierz arkusz kont.
- Wybierz akcję Edytuj arkusz kont, aby zdefiniować wiersz arkusza kont do obliczania sumy będącej podstawą wartości procentowej.
- Wstaw wiersz bezpośrednio nad pierwszym wierszem, dla którego chcesz wyświetlić wartość procentową.
- Wypełnij pola w wierszu w następujący sposób: W polu Typ sumowania wprowadź Ustaw podstawę na procenty. W polu Sumowanie wprowadź formułę na sumę, na podstawie której zostanie obliczony procent. Na przykład, jeśli wiersz 11 zawiera sumę sprzedaży, należy wprowadzić 11.
- Wybierz akcję Edytuj ustawienia układu kolumn, aby skonfigurować kolumnę.
- Wypełnij pola w wierszu w następujący sposób: W polu Typ kolumny wybierz Formuła. W polu Formuła wprowadź formułę dla kwoty, dla której chcesz obliczyć procent, a następnie %. Na przykład, jeśli kolumna numer N zawiera obroty netto, należy wprowadzić N%.
- Powtórz krok 4 dla każdej grupy wierszy, które mają zostać podzielone według wartości procentowej.
Aby zdefiniować raporty finansowe z podglądami
Raport finansowy może być używany do tworzenia zestawienia porównującego dane księgi głównej z danymi budżetu księgi głównej.
Wybierz ikonę , wprowadź Raporty finansowe, a następnie wybierz powiązane łącze.
Na stronie Raporty finansowe wybierz arkusz kont.
Wybierz akcję Edytuj arkusz kont.
Na stronie Raport finansowy w polu Nazwa wybierz domyślną nazwę arkusza kont.
Wybierz akcję Wstaw konta K/G.
Wybierz konta, które mają zostać uwzględnione w wyciągu, a następnie wybierz przycisk OK.
Konta są teraz dodawane do arkusza kont. W razie potrzeby, można zmienić układ kolumn.
Wybierz akcję Przegląd.
Na stronie Edytuj raport finansowy, na skróconej karcie Wymiary, należy ustawić filtr budżetu na żądaną nazwę filtra.
Wybierz przycisk OK.
Można teraz skopiować wyciąg z budżetu i wkleić go do arkusza kalkulacyjnego.
Porównywanie okresów obrachunkowych przy użyciu formuł okresowych
Raport finansowy może porównywać wyniki różnych okresów obrachunkowych, takich jak bieżący miesiąc i ten sam miesiąc roku poprzedniego. Aby to zrobić, należy otworzyć stronę Definicja kolumny i dostosować ją, dodając pole Formuła okresu porównawczego jako kolumnę. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Personalizacja obszaru roboczego. Pole można wtedy ustawić jako formułę okresu.
Okres finansowy nie musi być zgodny z kalendarzem, lecz każdy rok finansowy musi mieć taką samą liczbę okresów finansowych, nawet jeżeli każdy z nich ma różną długość (co jest dopuszczalne).
Business Central wykorzystuje formułę okresu do obliczenia kwoty z okresu porównawczego w stosunku do okresu zdefiniowanego przy użyciu filtru daty w oknie żądania raportu. Okres porównawczy opiera się na okresie czasu, który wyznacza data początkowa filtra daty. Skróty specyfikacji okresów są następujące:
Skrót | Opis |
---|---|
O | Okres |
OO | Ostatni okres roku finansowego, półrocza lub kwartału. |
BO | Bieżący okres roku finansowego, półrocza lub kwartału. Aby skonfigurować okres rozpoczynający lub kończący formułę należy użyć opcji BO w formułach. Na przykład, RO[1..BO] oznacza czas od początku bieżącego roku finansowego do bieżącego okresu. |
RF | Rok finansowy. Na przykład, RF[1..3] oznacza pierwszy kwartał bieżącego roku finansowego |
Przykłady formuł:
Formuła | Opis |
---|---|
Bieżący okres | |
-1O | Poprzedni okres |
-1RF[1..OO] | Cały poprzedni rok finansowy |
-1RF | Bieżący okres w poprzednim roku finansowym |
-1RF[1..3] | Pierwszy kwartał poprzedniego roku finansowego |
-1RF[1..BO] | Od początku poprzedniego roku finansowego do bieżącego okresu w poprzednim roku finansowym, z uwzględnieniem obu okresów |
-1RF[BO..OO] | Od bieżącego okresu w poprzednim roku finansowym do ostatniego okresu w poprzednim roku finansowym, z uwzględnieniem obu okresów |
Aby obliczać według regularnych okresów czasu, należy wprowadzić formułę w polu Formuła daty porównawczej. Na przykład jeśli w polu ustawiono -1R, Business Central porówna okres z tym samym okresem w poprzednim roku.
Uwaga
Nie zawsze jest oczywiste, które okresy są porównywane, ponieważ możliwe jest ustawienie filtra daty na raporcie, który obejmuje inne daty niż okresy rozliczeniowe odzwierciedlone w danych planu kont. Na przykład, tworząc arkusz konta w celu porównania bieżącego okresu z tym samym okresem roku poprzedniego, należy ustawić pole Formuła daty porównawczej na -1RO. Następnie należy uruchomić raport 28 lutego i ustawić filtr daty na styczeń i luty. W związku z tym, arkusz kont porównuje styczeń i luty bieżącego roku ze styczniem poprzedniego roku, który jest jedynym zakończonym okresem finansowym tych dwóch okresów z ubiegłego roku.
Dodatkowe informacje na temat formuł dat zamieszczono w artykule Praca z datami i godzinami kalendarza.
Zobacz powiązane szkolenie na platformie Microsoft Learn
Zobacz też
Business Intelligence
Finanse
Konfigurowanie finansów
Księga główna i plan kont
Praca z Business Central