Table of Contents

Zarządzanie magazynem - przegląd

Dla wszystkich firm, które fizycznie przenoszą towary do i z magazynu istotne są dwa aspekty:

  • Mają możliwość podglądu poziomów zapasów i ich rozmieszczenia w magazynie.
  • Mogą szybko i dokładnie przyjmować, pobierać i wydawać zapasy.

Aby wspierać firmy w osiąganiu tych celów, do funkcji magazynowych w Business Central dodano następujące usprawnienia w zakresie zarządzania zapasami:

  • Pojemniki
  • Wydania magazynowe
  • Pobrania zapasów
  • Arkusz przesunięcia

Funkcje te można wdrożyć w różnych kombinacjach, aby dostosować procesy magazynowe do potrzeb swojej firmy. Wraz z rozwojem firmy i zmianami procesów warto pozwolić na zwiększanie złożoności.

Przegląd różnych opcji konfiguracji

Funkcje magazynu można konfigurować na różne sposoby. Ważne jest, aby wybrane opcje usprawniały procesy bez powodowania kosztów ogólnych. Poniższa tabela zawiera przegląd typowych konfiguracji wspierających obsługę towarów fizycznych.

Poziom złożoności Opis Ustawienia Kod pojemnika Przykład przepływu przychodzącego Przykład przepływu wychodzącego Przykład przepływu wewnętrznego
Brak dedykowanej czynności magazynowej. Księgowanie ze zleceń i dzienników. Opcjonalne. Kontrolowane przez przełącznik Kod pojemnika jest obowiązkowy. Zamówienie zakupu Zamówienie sprzedaży Zlecenie produkcyjne -> Dziennik zużycia
Podstawowe Skonsolidowane księgowanie przyjęcia/wydania w wielu zamówieniach. Wymagane przyjęcie
Wymagane wydanie.
Opcjonalne. Kontrolowane przez przełącznik Kod pojemnika jest obowiązkowy Zamówienie/Zamówienia zakupu -> Przyjęcie magazynowe Zamówienie sprzedaży -> Wydanie magazynowe Tak samo jak wyżej.
Podstawowy Pojedyncze zamówienia. Wymagane odłożenie lub Wymagane pobranie.

UWAGA: Mimo że ustawienia nazwane są Wymagane pobranie i Wymagane odłożenie, nadal można księgować przyjęcia i wydania bezpośrednio z dokumentów źródłowych firmy w lokalizacjach, w których są zaznaczone te pola wyboru. Kontrolowane przez przełącznik Kod pojemnika jest obowiązkowy.
Zamówienie zakupu -> Odłożenie zapasu Zamówienie sprzedaży -> Pobranie zapasu Zlecenie produkcyjne -> Pobranie zapasu
Zaawansowane Skonsolidowane księgowanie przyjęcia/wydania w wielu zamówieniach.

Skonsolidowane czynności pobrania/ odłożenia dla wielu dokumentów źródłowych. Wymagane przyjęcie + Wymagane odłożenie,
Wymagane wydanie + Wymagane pobranie
Opcjonalne. Kontrolowane przez przełącznik Kod pojemnika jest obowiązkowy Zamówienie/Zamówienia zakupu -> Przyjęcie magazynowe -> Odłożenie magazynowe Zamówienie/Zamówienia sprzedaży -> Wydanie/Wydania magazynowe -> Arkusz pobrania -> Pobranie/Pobrania magazynowe Zlecenie produkcyjne -> Arkusz pobrania -> Pobranie/Pobrania magazynowe -> Dziennik zużycia
Zaawansowane Tak samo jak powyżej + Bezpośrednie działania pobrania/odłożenia Bezpośrednie pobranie i odłożenie (zależne przełączniki zostaną włączone automatycznie) Obowiązkowe Tak samo jak wyżej. Tak samo jak wyżej. Zlecenie produkcyjne -> Arkusz pobrania -> Arkusz/Arkusze pobrania Dziennik zużycia

Złożoność wzrasta wraz z wielkością organizacji oraz liczbą zaangażowanych działów i osób. Proces może być prosty, na przykład gdy ta sama osoba tworzy i księguje dokument sprzedaży. Procesy mogą być również bardziej złożone i obejmować kilka kroków i osób. Poniższe kroki są przykładem bardziej złożonego procesu:

  1. Osoba przetwarzająca zamówienia tworzy zamówienie sprzedaży.
  2. Kierownik magazynu tworzy instrukcje pobrania.
  3. Pracownik magazynu kończy przepływ, księgując wydanie magazynowe.

Na poziom złożoności mają również wpływ typy dokumentów używanych w czynnościach magazynowych. Na przykład można użyć dokumentów przyjęcia magazynowego i odłożenia magazynowego dla przepływu przychodzącego, ale użyć dokumentów pobrania zapasów dla przepływu wychodzącego.

Innym czynnikiem wpływającym na złożoność jest sposób, w jaki magazyn fizyczny jest reprezentowany w Business Central. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Modelowanie magazynu fizycznego.

Modelowanie magazynu fizycznego

Istnieje kilka opcji przedstawiania rzeczywistej konfiguracji magazynu w Business Central. Wybory użytkownika określają sposób pracy z funkcjami magazynu.

Zapasy mogą być umieszczane na półkach, w lokalizacjach lub pojemnikach, a każda opcja ma swoje wady i zalety.

Lokalizacje i pojemniki

Do obsługi towarów fizycznych niezbędna jest co najmniej jedna lokalizacja. Do modelowania magazynu i struktury organizacyjnej można użyć wielu lokalizacji lub pojemników.

Zazwyczaj lokalizacje są preferowanym sposobem organizowania operacji, które są rozproszone w obszarach geograficznych. W niektórych przypadkach może być jednak konieczne utworzenie kilku lokalizacji, które znajdują się w tym samym miejscu. Korzystanie z lokalizacji ma następujące zalety:

  • Udzielanie dostępu za pomocą stron Pracownik magazynowy i Centra kompetencyjne.
  • Definiowania kalendarzy, marszrut oraz czasów czynności magazynowych na wejściu i wyjściu na potrzeby obliczania i planowania dat. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Funkcjonalność planowania.
  • Określanie domyślnych wymiarów i użycie różnych ustawień księgowania zapasów.
  • Konfigurowanie parametrów planowania. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Parametry planowania.
  • Korzystania z różnych funkcji magazynu dla każdej lokalizacji.

Półki i pojemniki

Jeśli zapas jest zawsze przechowywany w tym samym miejscu, można użyć pola Nr półki na stronach Kartoteka zapasu lub Kartoteka jedn. skład. zapasu. To pole może być podstawowym ręcznym systemem przechowywania w środowiskach bez pojemników. Wartość pola jest kopiowana z kartoteki zapasu do wierszy dokumentu i raportów, ale ma charakter tylko informacyjny. Wartość nie jest używana w czynnościach magazynowych ani obliczeniach dostępności.

Pojemniki reprezentują podstawową strukturę magazynu i są używane do tworzenia sugestii na temat umieszczenia zapasów.

  • Jeden lub więcej stałych pojemników dla zapasu.
  • Pojemniki dla określonych operacji, takich jak pojemnik wydania lub pojemnik produkcji.
  • Ograniczenia dotyczące pojemności i wagi pojemnika (tylko w przypadku bezpośredniego odłożenia i pobrania).
  • Klasyfikacja pojemnika (tylko dla bezpośredniego odłożenia i pobrania).

Typowy przepływ pracy w magazynie

W poniższej tabeli opisano sekwencję zadań oraz podano łącza do powiązanych artykułów.

Aby Zobacz
W przepływie podstawowym dla pojedynczych zamówień użyć odłożenia zapasów, aby zarejestrować przyjęcie zapasów w lokalizacjach, w tym nadmiarowe przyjęcia. Lub, w przypadku konsolidowania wielu zamówień w przyjęciu, użyć przyjęcia magazynowego. Procesy magazynowe na wejściu
Zarejestrować wydanie zapasów z lokalizacji magazynowych. Dla pojedynczych zamówień użyć pobrania zapasów. Lub, w przypadku konsolidowania wielu zamówień w wydaniu, użyć wydania magazynowego. Procesy magazynowe na wyjściu
Obsługiwać zapasy w lokalizacji magazynu. Na przykład podczas przenoszenia komponentów do produkcji lub inwentaryzacji. Przepływ produkcji, kompletacji i zleceń

Skonfiguruj procesy magazynowe, które są odpowiednie dla twojej organizacji. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Konfigurowanie zarządzania magazynem.

Terminologia związana z zarządzaniem magazynem

Poziomy złożoności

Używamy terminów "podstawowy" i "zaawansowany", aby rozróżnić poziomy złożoności. To proste rozróżnienie obejmuje kilka poziomów złożoności w ustawieniach lokalizacji, z których każdy jest obsługiwany przez inne dokumenty magazynowe. Najbardziej zaawansowany poziom magazynowania jest określany jako "Bezpośrednie odłożenie i pobranie". Aby użyć bezpośredniego odłożenia i pobrania dla lokalizacji, należy włączyć przełącznik Bezp. odłożenie i pobranie na stronie Kartoteka lokalizacji.

Przepływy magazynowe

  • Przepływ przychodzący - Przenoszenie zapasów do lokalizacji magazynowej, takich jak zakupy oraz przesunięcia - wejścia.
  • Przepływ wychodzący - Pobieranie i wydanie zapasów do nabywców lub innych lokalizacji.
  • Przepływ wewnętrzny - Obsługa zapasów w lokalizacji. Na przykład przesunięcie komponentów do produkcji lub inwentaryzacji.

Podstawowe dokumenty

W podstawowych przepływach magazynowych używane są następujące dokumenty.

  • Odłożenie zapasu
  • Pobranie zapasu
  • Przesunięcie zapasu
  • Dziennik zapasów
  • Dziennik przesunięć zapasów

Zaawansowane dokumenty

Następujące dokumenty są używane w zaawansowanych przepływach magazynowych.

  • Przyjęcie magazynowe
  • Arkusz odłożenia
  • Odłożenie magazynowe
  • Arkusz pobrania
  • Pobranie magazynowe
  • Arkusz przesunięcia
  • Przesunięcie magazynowe
  • Wewnętrzne pobranie magazynowe
  • Wewnętrzne odłożenie magazynowe
  • Arkusz tworzenia pojemników
  • Arkusz tworzenia zawartości pojemnika
  • Dziennik zapasów magazynowych
  • Dziennik przesunięć zapasów magazynowych

Strony i ustawienia

W tej sekcji opisano pojęcia związane ze stronami kluczowymi i ustawieniami magazynowania.

Pojemniki i zawartość pojemników

Pojemnik jest urządzeniem magazynującym zaprojektowanym, aby zawierać części dyskretne. To najmniejsza jednostka kontenera w Business Central. Ilość zapasów w pojemnikach jest nazywana zawartością pojemnika. Wyszukiwanie z pola Zapas lub pola Kod pojemnika, w wierszu dowolnego dokumentu związanego z magazynem, wyświetla obliczoną dostępność zapasu w pojemniku.

Zawartość pojemnika może być stała, przeznaczona, lub domyślna, aby zdefiniować sposób korzystania z zawartości pojemnika. Pojemniki nie posiadające żadnej z tych właściwości są nazywane pojemnikami zmiennymi.

Stały pojemnik przechowuje zapasy, które są przypisane do określonego kodu pojemnika. Właściwość stałego pojemnika zapewnia, że nawet jeśli pojemnik zostanie opróżniony, zawartość pojemnika nie zniknie. Pojemnik można wybrać ponownie, gdy tylko jego zawartość zostanie uzupełniona.

Pojemnik przeznaczony przechowuje zawartość pojemnika, która może być pobrana tylko z zasobu przeznaczonego korzystającego z określonego pojemnika. Na przykład stanowiska roboczego. Inna niepobierana zawartość, taka jak ilości wychodzące w księgowaniu wydania, może nadal być konsumowana z pojemnika przeznaczonego. Tylko zawartość pojemnika uwzględniana przez algorytm Utwórz pobranie jest chroniona przez pojemnik przeznaczony.

Domyślna właściwość pojemnika jest używana przez Business Central do sugerowania pojemników do czynności magazynowych. W lokalizacjach, w których jest używane bezpośrednie odłożenie i pobranie, domyślna właściwość pojemnika nie jest używana. Właściwość jest wykorzystywana w przepływach przychodzących, aby określić umieszczenie zapasów w lokalizacjach wymagających pojemników. W przepływach wychodzących, właściwość pozwala określić, skąd mają być podjęte zapasy.

Uwaga

Jeśli zapas wychodzący jest umieszczony w kilku pojemnikach, zapasy są najpierw przyjmowane z niedomyślnych pojemników, aby opróżnić ich zawartość, a następnie pozostałe zapasy są przyjmowane z domyślnego pojemnika.

W danej lokalizacji może być tylko jeden domyślny pojemnik dla każdego zapasu.

Typ pojemnika

Lokalizacje, w których używane jest bezpośrednie odłożenie i pobranie, mogą używać typów pojemników. Typy pojemników kontrolują działania, które są dozwolone dla pojemnika. Dostępne są następujące typy pojemników:

Typ pojemnika Opis
PRZYJĘCIE Zapasy, które zostały przyjęte, ale nie zostały odłożone.
WYDANIE Zapasy, które zostały pobrane dla wierszy wydania magazynowego, ale nie zostały jeszcze zaksięgowane jako wydane.
ODŁOŻENIE Zapasy przechowywane zazwyczaj w dużych jednostkach miary, które mają być niedostępne do pobrania. Te pojemniki nie są używane do pobierania ani dla zleceń produkcyjnych oraz wydań, więc ich użycie może być ograniczone. Ten typ pojemnika jest przydatny przy zakupie dużej ilości zapasów. Pojemniki powinny zawsze mieć niską klasyfikację pojemników, tak aby zapasy z pojemnikami ODŁPOBR o wyższej klasyfikacji były odkładane w pierwszej kolejności. Należy regularnie uzupełniać tego typu pojemniki, aby ich zapasy były dostępne w pojemnikach typu ODŁPOBR lub POBRANIE.
POBRANIE Zapasy, które mają być wykorzystane tylko do pobierania. Do uzupełniania tych pojemników można używać tylko przesunięć, a nie odłożeń.
ODŁPOBR Zapasy w pojemnikach sugerowane zarówno dla odłożenia, jak i pobrania. Pojemnikom tego typu przypisuje się zazwyczaj różne klasyfikacje. Należy skonfigurować pojemniki do przechowywania z niższymi klasyfikacjami pojemników niż zwykłe pojemniki pobrania lub pojemniki w obszarze pobierania do przodu.
QC Pojemnika używa się do korekty zapasów, jeśli skonfigurowano go w kartotece lokalizacji w polu Kod pojemnika korekty. Pojemniki tego typu można też skonfigurować dla zapasów wadliwych i zapasów poddawanych inspekcji. Można przesunąć zapasy do tego pojemnika, aby zablokować ich dostępność dla zwyczajnego przepływu zapasów. Uwaga: W przeciwieństwie do pozostałych typów pojemników, typ pojemnika KJ nie ma żadnych pól wyboru, dotyczących obsługi zapasów zaznaczonych domyślnie. Zawartość umieszczona w pojemniku typu KJ jest wykluczona z przepływu zapasów.

Z wyjątkiem pojemników typu POBRANIE, ODŁPOBR i ODŁOŻENIE, typ pojemnika definiuje działanie dozwolone dla pojemnika. Na przykład można użyć pojemnika typu PRZYJĘCIE tylko do przyjęcia lub pobrania zapasów.

Uwaga

Do przenoszenia zapasów do pojemników typu PRZYJĘCIE i KJ należy użyć przesunięć. Przesunięć należy też użyć, aby przenieść zapasy z pojemników typu WYDANIE i KJ.

Klasyfikacja pojemnika

W magazynowaniu zaawansowanym można zautomatyzować i zoptymalizować sposób pobierania zapasów w arkuszach odłożeń i pobrań, klasyfikując pojemniki. Zapasy są sugerowane dla pobrań i odłożeń na podstawie klasyfikacji pojemników.

Procesy odłożenia są optymalizowane zgodnie z klasyfikacją pojemników, sugerując wyżej klasyfikowane pojemniki przed pojemnikami o niższej klasyfikacji. Procesy pobrania sugerują zapasy o najwyższej klasyfikacji pojemników w pierwszej kolejności na podstawie zawartości pojemnika. Uzupełnianie pojemników sugeruje pojemniki o niższej klasyfikacji przed pojemnikami o wyższej klasyfikacji.

Klasyfikacja pojemników i zawartość pojemników to podstawowe właściwości, którymi kierują się pracownicy magazynu w magazynie.

Ustawienia pojemnika

W magazynowaniu zaawansowanym można określić następujące wartości zdolności produkcyjnych, aby kontrolować, w jaki sposób i w których pojemnikach są przechowywane zapasy:

  • Ilość
  • Całkowita objętość
  • Waga

Do zapasów można przypisać podstawową jednostkę miary (JM). Podstawową jednostką miary mogą być sztuki, palety, litry, gramy lub pudełka. Można również tworzyć większe jednostki miary na podstawie podstawowej jednostki miary. Na przykład, jeśli liczba sztuk jest podstawową jednostką miary, paleta może równać się 16 sztukom.

Jeśli zapas ma więcej niż jedną jednostkę miary, należy ustawić maksymalną ilość dla każdej jednostki miary w kartotece zapasu. Jeśli zapas jest obsługiwany w sztukach i paletach, pole Maksymalna ilość na stronie Zawartość pojemnika musi zostać określone w sztukach oraz paletach. W innym wypadku, dozwolona ilość danego pojemnika nie będzie obliczana poprawnie.

Przed ustawieniem ograniczeń pojemności zawartości pojemnika, należy upewnić się, że jednostka miary oraz wymiary zapasu zostały skonfigurowane w kartotece zapasu.

Uwaga

Z wielu jednostek miary można korzystać tylko w lokalizacjach, w których używane jest bezpośrednie odłożenie i pobranie. We wszystkich innych konfiguracjach, zawartość pojemnika może korzystać tylko z podstawowej jednostki miary. We wszystkich transakcjach z jednostką miary większą niż podstawowa jednostka miary, ilość zostanie przekonwertowana do podstawowej jednostki miary.

Strefa

W zaawansowanych konfiguracjach magazynowych, pojemniki mogą zostać pogrupowane w strefy, aby zarządzać sposobem kierowania przepływu czynności magazynowych dla lokalizacji.

Strefa może być strefą przyjmującą lub strefą magazynującą, a każda strefa może składać się z jednego lub kilku pojemników.

Większość właściwości przypisanych do strefy jest przypisana do pojemników utworzonych dla strefy.

Klasa magazynu

W magazynowaniu zaawansowanym można przypisać kody klasy magazynu do następujących jednostek:

  • Zapasy
  • Pojemniki
  • Strefy

Klasy magazynu kontrolują, gdzie mają być przechowywane zapasy. Strefa może zostać podzielona na kilka klas magazynu. Na przykład, zapasy w strefie przyjmującej mogą być przechowywane jako mrożone, niebezpieczne lub należące do innej klasy.

Podczas pracy z klasami magazynu i domyślnym pojemnikiem przyjęcia/wydania, należy ręcznie wybrać odpowiednie pojemniki w przyjęciu magazynowym oraz wierszach wydania.

W przepływach przychodzących, kod klasy jest wyróżniony w wierszach przychodzących, w których kod klasy zapasu nie zgadza się z domyślnym pojemnikiem przyjmującym. Ilość nie może zostać przyjęta jeśli nie przypisano poprawnych domyślnych pojemników.

Lokalizacja

Lokalizacja jest fizyczną strukturą lub miejscem przyjmowania, przechowywania oraz wydawania zapasów. Lokalizacja może być magazynem, samochodem firmowym, salonem wystawowym, zakładem lub obszarem zakładu. Zapasy są często zorganizowane w pojemnikach i strefach.

First Expired First Out

Zaznaczenie pola wyboru Pobierz zgodnie z regułą FEFO na skróconej karcie Obsługa pojemników na stronie Kartoteka lokalizacji sprawi, że zapasy objęte śledzeniem zapasu będą pobierane zgodnie z ich datą ważności. Zapasy o najwcześniejszej dacie ważności są pobierane jako pierwsze.

Czynności magazynowe we wszystkich dokumentach pobrań i przesunięć są sortowane zgodnie z FEFO, chyba że określony zapas posiada przypisany numer seryjny/numer partii. Jeśli tylko część ilości w wierszu posiada przypisane numery seryjne/numery partii, ilość pozostała zostanie posortowana zgodnie z FEFO.

Podczas pobierania według FEFO zapasy o najwcześniejszej dacie ważności są zbierane w tymczasowej liście śledzenia zapasów utworzonej w oparciu o datę ważności. Jeśli dwa zapasy posiadają tę samą datę ważności, zapas o najmniejszym numerze partii lub numerze seryjnym zostanie wybrany jako pierwszy. Jeśli numery seryjne lub numery partii są takie same, jako pierwszy zostanie wybrany zapas, który został wcześniej zarejestrowany. Tymczasowa lista śledzenia zapasów FEFO korzysta ze standardowych kryteriów wyboru zapasu w pojemnikach pobrania takich jak klasyfikacja pojemników lub przepakowanie.

Szablon odłożenia

Szablony odłożenia określają zestaw reguł o określonych priorytetach, które mają zastosowanie podczas tworzenia odłożeń. Na przykład szablon odłożenia może wymagać umieszczenia towarów w pojemniku z zawartością, który ma tę samą jednostkę miary. Jeśli nie można znaleźć podobnego pojemnika o wystarczającej pojemności, zapas należy umieścić w pustym pojemniku. Szablon odłożenia przypisuje się do zapasu i lokalizacji.

Zobacz też

Zarządzanie zapasami
Konfigurowanie zarządzania magazynem
Praca z Business Central

Rozpocznij pracę z darmową wersją próbną!

Bezpłatne ścieżki szkoleniowe dotyczące Business Central