Rejestrowanie nowych zapasów
Zapasy, towary lub usługi, stanowią podstawę działalności handlowej. Każdy zapas należy zarejestrować przy użyciu kartoteki zapasu.
W kartotekach zapasów przechowuje się informacje wymagane do realizacji transakcji zakupu i sprzedaży, a także przechowywania i księgowania zapasów.
Kartotece zapasu można przypisać jeden z trzech typów, Zapas magazynowy, Usługa lub Zapas pozamagazynowy, aby określić, czy zapas jest fizyczną jednostką magazynową, jednostką czasu pracy lub jednostką fizyczną, która nie podlega śledzeniu. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule O typach zapasów.
W strukturze zestawienia komponentów (BOM) zapasowi nadrzędnemu mogą podlegać zapasy podrzędne. W Business Central, w zależności od sposobu użycia, zestawieniem komponentów może być BOM kompletacji lub BOM produkcyjny. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Praca z zestawieniami komponentów.
Jeśli ten sam zapas zostanie zakupiony od więcej niż jednego dostawcy, dostawców można połączyć z kartoteką zapasu. Dostawcy będą widocznie na stronie Katalog dostawców zapasu, aby ułatwić wybór dostawcy alternatywnego.
Jako katalogowe można zdefiniować zapasy oferowane nabywcom, które nie podlegają zarządzaniu w systemie do momentu rozpoczęcia ich sprzedaży. Zapasów katalogowych nie należy mylić ze zwykłymi zapasami typu Zapasy pozamagazynowe. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Praca z zapasami katalogowymi.
NOTE
Jeśli szablony istnieją dla różnych typów zapasów, podczas tworzenia nowego zapasu użytkownik może wybrać odpowiedni szablon z listy szablonów dostępnej w oknie, które się wyświetli. W sytuacji, gdy istnieje tylko jeden szablon zapasu, nowo tworzone szablony będą zawsze bazować na tym szablonie.
Poniższa procedura objaśnia sposób tworzenia kartoteki zapasu od podstaw. Nową kartotekę zapasu można także utworzyć poprzez skopiowanie istniejącej kartoteki. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Kopiowanie istniejących zapasów w celu utworzenia nowych zapasów.
Aby utworzyć nową kartotekę zapasu
Wybierz ikonę
, wprowadź Zapasy, a następnie wybierz powiązane łącze.
Na stronie Zapasy wybierz akcję Nowy.
Jeśli istnieje tylko jeden szablon zapasu, otworzy się nowa kartoteka zapasu, w której niektóre z pól zostały uzupełnione informacjami z szablonu.
Na stronie Wybierz szablon dla nowego zapasu wybierz szablon, którego chcesz użyć dla nowej kartoteki zapasu.
Wybierz przycisk OK. Otworzy się nowa kartoteka zapasu, w której niektóre z pól zostały uzupełnione informacjami z szablonu.
Kontynuuj wypełnianie pól lub wprowadzanie zmian w polach kartoteki zapasu. Umieść kursor w polu, aby przeczytać krótki opis.
NOTE
W polu Metoda wyceny definiuje się sposób kalkulacji kosztu jednostkowego zapasu poprzez oszacowanie przepływu fizycznych zapasów w firmie. Dostępnych jest pięć metody wyceny, w zależności od typu zapasu. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Szczegóły projektu: Metody wyceny.
Jeśli wybrano opcję Średnia, koszt jednostkowy zapasu jest obliczany jako średni koszt jednostkowy w każdym punkcie czasu po dokonaniu zakupu. Wycena zapasów odbywa się przy założeniu, że wszystkie zapasy na stanie są sprzedawane jednocześnie. Z tym ustawieniem, poprzez wybranie pola Koszt jednostkowy na stronie Przegląd kalkulacji kosztu średniego można wyświetlić historię transakcji, na podstawie której obliczono koszt średni.
Użytkownik ma również możliwość wyświetlenia i edytowania cen specjalnych i rabatów dla wybranego zapasu przyznanych przez firmę nabywcom lub przyznanych przez dostawców firmy pod warunkiem, że spełniono określone kryteria takie jak nabywca, minimalna wielkość zamówienia i data końcowa. W tym celu, należy wybrać akcję Ustaw ceny specjalne lub Ustaw rabaty specjalne. Każdy wiersz na stronie Ceny sprzedaży oznacza cenę specjalną. Każda kolumna oznacza kryterium, które należy zastosować w celu przyznania nabywcy ceny specjalnej. Wartość tę wprowadza się w polu Cena jednostkowa na stronie Ceny sprzedaży. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Rejestrowanie cen sprzedaży, rabatów i umów płatności lub Rejestrowanie specjalnych cen zakupu i rabatów.
Zapas został zarejestrowany, a kartoteka zapasu jest od tego momentu gotowa do użycia w dokumentach sprzedaży.
Używanie nowo utworzonej kartoteki zapasu jako szablonu jest możliwe po wcześniejszym zapisaniu jej jako szablonu. Dodatkowe informacje zamieszczono w poniższej sekcji.
Aby zapisać kartotekę zapasu jako szablon
- Na stronie Kartoteka zapasu wybierz akcję Zapisz jako szablon. Zostanie otwarta strona Szablon zapasu, na której kartoteka zapasu będzie widoczna w formie szablonu.
- Wypełnij odpowiednio wymagane pola Umieść kursor w polu, aby przeczytać krótki opis.
- Aby ponownie użyć wymiarów w szablonach, wybierz akcję Wymiary. Otworzy się strona Szablony wymiaru, na której widoczne są wszystkie kody wymiarów zdefiniowane dla zapasu.
- Edytuj lub wprowadź kody wymiaru, które mają zostać przypisane do nowych kartotek zapasów, utworzonych przy użyciu szablonu.
- Po zakończeniu konfiguracji nowego szablonu zapasu, wybierz przycisk OK.
Szablon zapasu został dodany do listy szablonów i od tego momentu można go użyć podczas tworzenia nowych kartotek zapasów.
Zapasy używane w zleceniach produkcyjnych
Aby zarejestrować zapasy używane w zleceniach produkcyjnych, na skróconej karcie Uzupełnienia należy określić metodę uzupełnień jako Zlecenia produkcyjne. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Zlecenia produkcyjne.
Aby skonfigurować wielu dostawców dla zapasu
Jeżeli ten sam zapas jest kupowany od więcej niż jednego dostawcy, należy wprowadzić informacje, takie jak ceny, cykl realizacji czy rabaty, o każdym dostawcy zapasu.
- Wybierz ikonę
, wprowadź Zapasy, a następnie wybierz powiązane łącze.
- Wybierz odpowiedni zapas, a następnie wybierz akcję Edycja.
- Wybierz akcję Dostawcy.
- Wybierz pole Nr dostawcy, a następnie dostawcę, którego chcesz ustawić dla zapasu.
- Opcjonalnie, wypełnij pozostałe pola.
- Powtórz kroki 2-5 dla każdego dostawcy, od którego chcesz kupować zapas.
Dostawcy będą widoczni na stronie Katalog dostawców zapasu, którą można otworzyć z poziomu kartoteki zapasu, tak aby ułatwić wybór dostawcy alternatywnego.
Kategorie, atrybuty i warianty
Kategorie i atrybuty to dwa różne sposoby grupowania zapasów magazynowych. Wariant zapasu umożliwia wskazanie, że określony zapas jest dostępny na przykład w różnych kolorach lub rozmiarach. W zależności od tego, jak zostaną skonfigurowane zapasy, można użyć kategorii do grupowania krzeseł i biurek, a następnie użyć atrybutów, aby na przykład pogrupować przedmioty zielone i niebieskie. Następnie można uzupełnić tę konfigurację, dodając warianty do każdego rodzaju krzesła i biurka. Dzięki dodaniu wariantów, można generować raporty, takie jak Dostępność pozycji według wariantu, aby na przykład zidentyfikować różnice między niebieskimi a zielonymi krzesłami.
Usuwanie kartotek zapasu
Jeśli zaksięgowano transakcję dotyczącą zapasu, nie można usunąć kartoteki, ponieważ zapisy księgi mogą być potrzebne do wyceny zapasów lub inspekcji. Aby usunąć kartoteki zapasu z zapisami księgi, należy skontaktować się z partnerem Microsoft w celu uzyskania kodu.
Zarządzanie zapasami w magazynach
Po zarejestrowaniu nowego zapasu pojawią się pola związane z zarządzaniem magazynem, szczególnie na skróconej karcie Magazyn. Jeśli organizacja użytkownika nie korzysta z funkcjonalności Business Central związanej z zarządzaniem magazynem, pola można zignorować.
Jeśli organizacja użytkownika skonfiguruje zarządzanie magazynem w przyszłości, w większości przypadków należy powrócić do wszystkich istniejących zapasów i upewnić się czy różne pola zawierają poprawne informacje, aby procesy magazynowe mogły działać poprawnie. Informacje te mogą dotyczyć pól takich jak Kod klasy magazynu lub Kod szablonu odłożenia. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Szczegóły projektu: Ustawienia magazynu.
Planowanie
Jeśli firma wykorzystuje procesy planowania dostaw w Business Central, należy wypełnić odpowiednie pola na skróconej karcie Planowanie. Wstęp do obszaru planowania jest dostępny w artykule Szczegóły projektu: Centralne koncepcje systemu planowania.
Przykłady wykorzystania pól na skróconej karcie Planowanie jest dostępne w artykule Najlepsze praktyki konfiguracji: Parametry planowania.
Zobacz też
Zapasy
Konfigurowanie jednostek miary
Numery taryf
Uzgadnianie kosztów zapasów w księdze głównej
Tworzenie serii numeracji
Konfigurowanie grup księgowych
Zakup
Sprzedaż
Funkcjonalność planowania
Najlepsze praktyki konfiguracji: Parametry planowania
Najlepsze praktyki konfiguracji: Planowanie dostaw
Szczegóły projektu: Centralne koncepcje systemu planowania
Szczegóły projektu: Bilansowanie popytu i podaży
Szczegóły projektu: Parametry planowania
Praca z Business Central