Table of Contents

Zarządzanie wariantami produktów

Warianty zapasów to świetny sposób na utrzymanie listy produktów pod kontrolą. Można ich użyć na przykład w sytuacji, gdy dostępna jest duża liczba zapasów, które są prawie identyczne i różnią się tylko kolorem. Każdy wariant można zdefiniować jako osobny zapas. Użytkownik decyduje się jednak skonfigurować jeden zapas i określić różne kolory jako jego warianty.

Porada

Praktyczne wprowadzenie do używania wariantów w produkcji zamieszczono w artykule Przewodnik: Warianty dla danych demonstracyjnych Contoso Coffee.

Dodawanie wariantów do zapasu

Jeśli organizacja zdecydowała się na użycie wariantów, zdefiniowanie wariantów dla zapasów jest łatwe.

Aby dodać warianty

  1. Otwórz stronę Lista zapasów, otwórz odpowiedni zapas.
  2. W kartotece Zapas wybierz kolejno akcje Zapas, a następnie Warianty.
  3. Na stronie Warianty zapasu wymień warianty.

Następnie, podczas tworzenia dokumentu sprzedaży i dodawania zapasu, można określić wariant zapasu w polu Kod wariantu. Ta sama procedura dotyczy dokumentów zakupu.

Dostępność zapasu wg wariantu

Po otwarciu strony Dostępność zapasu wg wariantu z wiersza dokumentu można wstawić wariant w wierszu poprzez wybranie wiersza z wariantem do wstawienia oraz przycisku OK. Aby wyświetlić dostępność bez wstawiania wariantu, wystarczy pominąć przycisk OK i zamknąć stronę.

Na stronie widnieje jeden wiersz dla każdego okresu. Każdy wiersz zawiera informacje o dostępności zapasu w poniższych polach:

Pole Opis
Zapotrzebowanie brutto Określa sumę całkowitego zapotrzebowania na zapas. Zapotrzebowanie brutto składa się z zapotrzebowania niezależnego i zależnego. Na niezależne zapotrzebowanie składają się zamówienia sprzedaży, zlecenia przesunięcia i prognozy produkcji. Na zapotrzebowanie zależne składają się komponenty zaplanowanych, potwierdzonych i zwolnionych zleceń produkcyjnych oraz wiersze zapotrzebowania i wiersze arkusza planowania.
Zaplanowane przyjęcie Określa sumę zapasów w zleceniach uzupełnienia. Kalkulacja uwzględnia potwierdzone i zwolnione zlecenia produkcyjne, zamówienia zakupu i zlecenia przesunięcia.
Planowane przyjęcia zamówień Określa sumę zapasów dla zaplanowanych zleceń produkcyjnych.
Przewidywane dostępne saldo Określa skalkulowaną wartość dostępnych zapasów.
Planowane zwolnienia zamówień Określa sumę zapasów w propozycjach zleceń uzupełnienia. Kalkulacja uwzględnia zaplanowane zlecenia produkcyjne oraz wiersze arkusza zapotrzebowania i wiersze arkusza planowania, kalkulowane według daty początkowej w arkuszu planowania i zleceniu produkcyjnym lub daty zamówienia w arkuszu zapotrzebowania. Suma nie jest uwzględniana w przewidywanej dostępności zapasów. Może być natomiast wskaźnikiem, które ilości należy przekonwertować z planowanych przyjęć na zaplanowane przyjęcia.

Wymagane użycie wariantów

Począwszy od wersji 2022 release wave 2, administratorzy mogą wymagać, aby użytkownicy określali wariant w dokumentach i dziennikach dla zapasów posiadających warianty. Aby aktywować tę funkcję, przejdź do strony Ustawienia zapasów, a następnie wybierz pole Wariant obowiązkowy, jeśli istnieje. To ustawienie globalne można zastąpić dla określonych zapasów.

W kartotekach zapasów pole Wariant obowiązkowy, jeśli istnieje ma następujące opcje:

Wartość pola Opis
Domyślnie Ustawienie ze strony Ustawienia zapasów dotyczy tego zapasu.
Nie Użytkownicy nie muszą określać wariantu dla tego zapasu.
Tak Jeśli zapas posiada jeden lub więcej wariantów, użytkownicy muszą określić odpowiedni wariant. Jeśli tego nie zrobią, możliwość zaksięgowania transakcji zostanie zablokowana.
Uwaga

Ustawienia te nie mają wpływu na zapasy, które nie mają wariantów.

Jeśli funkcja jest włączona, użytkownicy nie mogą zaksięgować zapasu, jeśli wariant nie jest określony.

Kategorie, atrybuty i warianty

Kategorie i atrybuty to dwa różne sposoby grupowania zapasów magazynowych. Wariant zapasu umożliwia wskazanie, że określony zapas jest dostępny na przykład w różnych kolorach lub rozmiarach. W zależności od tego, jak zostaną skonfigurowane zapasy, można użyć kategorii do grupowania krzeseł i biurek, a następnie użyć atrybutów, aby na przykład pogrupować przedmioty zielone i niebieskie. Następnie można uzupełnić tę konfigurację, dodając warianty do każdego rodzaju krzesła i biurka. Dzięki dodaniu wariantów, można generować raporty, takie jak Dostępność zapasu wg wariantu, aby na przykład zidentyfikować różnice między niebieskimi a zielonymi krzesłami.

Zobacz też

Rejestrowanie nowych zapasów
Konfigurowanie ogólnych informacji o zapasach
Przewodnik: Warianty