Zarządzanie wariantami produktów
Warianty zapasów to świetny sposób na utrzymanie listy produktów pod kontrolą. Można ich użyć na przykład w sytuacji, gdy dostępna jest duża liczba zapasów, które są prawie identyczne i różnią się tylko kolorem. Każdy wariant można zdefiniować jako osobny zapas. Użytkownik decyduje się jednak skonfigurować jeden zapas i określić różne kolory jako jego warianty.
Porada
Praktyczne wprowadzenie do używania wariantów w produkcji zamieszczono w artykule Przewodnik: Warianty dla danych demonstracyjnych Contoso Coffee.
Dodawanie wariantów do zapasu
Jeśli organizacja zdecydowała się na użycie wariantów, zdefiniowanie wariantów dla zapasów jest łatwe.
Aby dodać warianty
- Otwórz stronę Lista zapasów, otwórz odpowiedni zapas.
- W kartotece Zapas wybierz kolejno akcje Zapas, a następnie Warianty.
- Na stronie Warianty zapasu wymień warianty.
Następnie, podczas tworzenia dokumentu sprzedaży i dodawania zapasu, można określić wariant zapasu w polu Kod wariantu. Ta sama procedura dotyczy dokumentów zakupu.
Dostępność zapasu wg wariantu
Po otwarciu strony Dostępność zapasu wg wariantu z wiersza dokumentu można wstawić wariant w wierszu poprzez wybranie wiersza z wariantem do wstawienia oraz przycisku OK. Aby wyświetlić dostępność bez wstawiania wariantu, wystarczy pominąć przycisk OK i zamknąć stronę.
Na stronie widnieje jeden wiersz dla każdego okresu. Każdy wiersz zawiera informacje o dostępności zapasu w poniższych polach:
Pole | Opis |
---|---|
Zapotrzebowanie brutto | Określa sumę całkowitego zapotrzebowania na zapas. Zapotrzebowanie brutto składa się z zapotrzebowania niezależnego i zależnego. Na niezależne zapotrzebowanie składają się zamówienia sprzedaży, zlecenia przesunięcia i prognozy produkcji. Na zapotrzebowanie zależne składają się komponenty zaplanowanych, potwierdzonych i zwolnionych zleceń produkcyjnych oraz wiersze zapotrzebowania i wiersze arkusza planowania. |
Zaplanowane przyjęcie | Określa sumę zapasów w zleceniach uzupełnienia. Kalkulacja uwzględnia potwierdzone i zwolnione zlecenia produkcyjne, zamówienia zakupu i zlecenia przesunięcia. |
Planowane przyjęcia zamówień | Określa sumę zapasów dla zaplanowanych zleceń produkcyjnych. |
Przewidywane dostępne saldo | Określa skalkulowaną wartość dostępnych zapasów. |
Planowane zwolnienia zamówień | Określa sumę zapasów w propozycjach zleceń uzupełnienia. Kalkulacja uwzględnia zaplanowane zlecenia produkcyjne oraz wiersze arkusza zapotrzebowania i wiersze arkusza planowania, kalkulowane według daty początkowej w arkuszu planowania i zleceniu produkcyjnym lub daty zamówienia w arkuszu zapotrzebowania. Suma nie jest uwzględniana w przewidywanej dostępności zapasów. Może być natomiast wskaźnikiem, które ilości należy przekonwertować z planowanych przyjęć na zaplanowane przyjęcia. |
Wymagane użycie wariantów
Począwszy od wersji 2022 release wave 2, administratorzy mogą wymagać, aby użytkownicy określali wariant w dokumentach i dziennikach dla zapasów posiadających warianty. Aby aktywować tę funkcję, przejdź do strony Ustawienia zapasów, a następnie wybierz pole Wariant obowiązkowy, jeśli istnieje. To ustawienie globalne można zastąpić dla określonych zapasów.
W kartotekach zapasów pole Wariant obowiązkowy, jeśli istnieje ma następujące opcje:
Wartość pola | Opis |
---|---|
Domyślnie | Ustawienie ze strony Ustawienia zapasów dotyczy tego zapasu. |
Nie | Użytkownicy nie muszą określać wariantu dla tego zapasu. |
Tak | Jeśli zapas posiada jeden lub więcej wariantów, użytkownicy muszą określić odpowiedni wariant. Jeśli tego nie zrobią, możliwość zaksięgowania transakcji zostanie zablokowana. |
Uwaga
Ustawienia te nie mają wpływu na zapasy, które nie mają wariantów.
Jeśli funkcja jest włączona, użytkownicy nie mogą zaksięgować zapasu, jeśli wariant nie jest określony.
Kategorie, atrybuty i warianty
Kategorie i atrybuty to dwa różne sposoby grupowania zapasów magazynowych. Wariant zapasu umożliwia wskazanie, że określony zapas jest dostępny na przykład w różnych kolorach lub rozmiarach. W zależności od tego, jak zostaną skonfigurowane zapasy, można użyć kategorii do grupowania krzeseł i biurek, a następnie użyć atrybutów, aby na przykład pogrupować przedmioty zielone i niebieskie. Następnie można uzupełnić tę konfigurację, dodając warianty do każdego rodzaju krzesła i biurka. Dzięki dodaniu wariantów, można generować raporty, takie jak Dostępność zapasu wg wariantu, aby na przykład zidentyfikować różnice między niebieskimi a zielonymi krzesłami.
Zobacz też
Rejestrowanie nowych zapasów
Konfigurowanie ogólnych informacji o zapasach
Przewodnik: Warianty