Table of Contents

Przetwarzanie zwrotów lub anulowań zakupu

Aby zwrócić zapasy lub anulować usługi zakupione u dostawcy, można utworzyć i zaksięgować fakturę korygującą zakupu, która określa jakie zmiany należy wprowadzić w stosunku do pierwotnej faktury zakupu. Aby uwzględnić skorygowane informacje w fakturze zakupu, można utworzyć fakturę korygującą zakupu bezpośrednio z zaksięgowanej faktury zakupu lub nową fakturę korygującą na podstawie skopiowanych danych faktury.

Jeżeli zachodzi potrzeba większej kontroli nad procesami zwrotu zakupu, na przykład użycia dokumentów magazynowych do obsługi zapasów lub lepszego przeglądu zwracanych zapasów z kilku dokumentów zakupu, przy użyciu jednego zwrotu zakupu, użytkownik może utworzyć zamówienia zwrotu zakupu. Utworzenie zamówienia zwrotu zakupu powoduje automatyczne wygenerowanie powiązanej faktury korygującej zakupu. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Tworzenie zamówienia zwrotu zakupu na podstawie co najmniej jednego zaksięgowanego dokumentu zakupu.

Uwaga

Jeśli zaksięgowana faktura zakupu nie została jeszcze opłacona, można użyć funkcji Koryguj lub Anuluj, aby wycofać transakcje. Funkcje te działają tylko w przypadku niezapłaconych faktur i nie obsługują częściowych zwrotów i anulowań. Nie można również korygować ani anulować faktur zakupu, które zostały zaksięgowane z przyjęciami z więcej niż jednego zamówienia zakupu. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Korygowanie lub anulowanie niezapłaconych faktur zakupu.

Zazwyczaj, fakturę korygującą zakupu lub zamówienie zwrotu zakupu tworzy się w odpowiedzi na fakturę korygującą wysłaną przez dostawcę. Oba dokumenty pełnią rolę dokumentów wewnętrznych i są wykorzystywane do celów księgowych oraz oraz monitorowania dostaw zapasów.

Zmiana może dotyczyć wszystkich lub niektórych produktów z pierwotnej faktury zakupu. Analogicznie, przyjęte zapasy można zwrócić częściowo lub domagać się częściowego zwrotu kosztów za zakupione usługi. W takim przypadku, należy edytować informacje w wierszach faktury korygującej zakupu lub zamówienia zwrotu zakupu.

Oprócz pierwotnej, zaksięgowanej faktury zakupu, można rozliczyć fakturę korygującą zakupu lub zamówienie zwrotu zakupu z innymi dokumentami zakupu, na przykład inną zaksięgowaną fakturą zakupu wygenerowaną dla nabywcy, który zwraca zapasy przy użyciu tej faktury.

Księgowanie faktury korygującej spowoduje także wycofanie kosztów dodatkowych, które przypisano do zaksięgowanego dokumentu. W rezultacie, zapisy wyceny dla zapasu będą takie same jak te przed przypisaniem.

Wycena zapasów

Aby zachować poprawną wycenę zapasów, zwracane zapasy są pobierane z magazynu po koszcie jednostkowym, po którym zostały zakupione. Działanie to nazywa się dokładnym odwróceniem kosztu.

Dostępne są dwie funkcje umożliwiające automatyczne przypisanie dokładnego odwrócenia kosztu.

Funkcja Opis
Funkcja Pobierz wiersze zaksięgowanego dokumentu do wycofania na stronie Zamówienie zwrotu zakupu Kopiuje wiersze z co najmniej jednego zaksięgowanego dokumentu do wycofania do zamówienia zwrotu zakupu. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Tworzenie zamówienia zwrotu zakupu na podstawie co najmniej jednego zaksięgowanego dokumentu zakupu.
Funkcja Kopiuj dokument na stronach Faktura korygująca zakupu i Zamówienie zwrotu zakupu Kopiuje nagłówek i wiersze jednego zaksięgowanego dokumentu do wycofania.

Wymagane jest zaznaczenie pola wyboru Obow. dokł. odwrócenie kosztu na stronie Ustawienia zakupów i zobowiązań.

Aby ręczne przypisać dokładne odwrócenie kosztu, należy najpierw wybrać pola Rozliczony z zapisu zapasu w wierszu zwrotu dowolnego typu dokumentu, a następnie numer pierwotnego zapisu zakupu. Działanie to spowoduje połączenie faktury korygującej zakupu lub zamówienia zwrotu zakupu z pierwotnym zapisem zakupu, dzięki czemu zapas zostanie wyceniony według pierwotnego kosztu jednostkowego.

Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Szczegóły projektu: Wycena zapasów.

Aby utworzyć fakturę korygującą zakupu na podstawie zaksięgowanej faktury zakupu

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature, wprowadź Zaksięgowane faktury zakupu, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Na stronie Zaksięgowane faktury zakupu wybierz zaksięgowaną fakturę zakupu, która ma zostać wycofana, a następnie wybierz akcję Utwórz fakturę korygującą.

    Większość pól w nagłówku faktury korygującej zakupu jest uzupełniana informacjami z zaksięgowanej faktury zakupu. Można je edytować, wprowadzając na przykład nowe informacje dotyczące umowy zwrotu.

  3. Edytuj informacje w wierszach zgodnie z warunkami umowy, wprowadzając liczbę zwracanych zapasów lub kwotę do zwrotu.

  4. Wybierz akcję Rozlicz zapisy.

  5. Na stronie Rozlicz zapisy dostawcy zaznacz wiersz z zaksięgowanym dokumentem zakupu, z którym chcesz rozliczyć fakturę korygującą zakupu, a następnie wybierz akcję Identyfikator rozliczenia. W polu Identyfikator rozliczenia zostanie wstawiony numer faktury korygującej zakupu.

  6. W polu Kwota do rozliczenia wprowadź kwotę, którą chcesz rozliczyć, jeśli jest mniejsza niż kwota pierwotna.

    W dolnej części strony Rozlicz zapisy dostawcy można zobaczyć całkowitą kwotę do rozliczenia, które spowoduje wycofanie wszystkich zapisów w sytuacji, gdy wartość pola Saldo będzie równa zero.

  7. Wybierz przycisk OK. Po zaksięgowaniu faktury korygującej zakupu, dokument zostanie rozliczony z wybranymi zaksięgowanymi dokumentami zakupu.

    Po utworzeniu lub edytowaniu wymaganych wierszy faktury korygującej zakupu i określeniu jednego lub kilku rozliczeń, można przejść do księgowania faktury.

  8. Wybierz akcję Księguj.

Zaksięgowana faktura zakupu, z którą rozliczono fakturę korygującą, została wycofana. Jeśli pierwotna faktura została już opłacona, dostawca jest zobowiązany do zwrotu płatności. Jeśli faktura korygująca dotyczy tylko części produktów na pierwotnej fakturze, użytkownik może zapłacić tylko pozostałą kwotę pierwotnej faktury, a następnie ją zamknąć.

Faktura korygująca zakupu została usunięta i zastąpiona nowym dokumentem na liście zaksięgowanych faktur korygujących zakupu.

Aby utworzyć fakturę korygującą zakupu poprzez skopiowanie zaksięgowanej faktury zakupu

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature, wprowadź Faktury korygujące zakupu, a następnie wybierz powiązane łącze.
  2. Wybierz akcję Nowy, aby otworzyć nową, pustą fakturę korygującą zakupu.
  3. W polu Dostawca wprowadź nazwę istniejącego dostawcy.
  4. Wybierz akcję Kopiuj z dokumentu.
  5. Na stronie Kopiowanie dokumentu zakupu w polu Typ dokumentu wybierz opcję Zaksięgowana faktura.
  6. Wybierz pole Nr dokumentu, aby otworzyć stronę Zaksięgowane faktury zakupu, a następnie wybierz zaksięgowaną fakturę zakupu, zawierającą wiersze do wycofania.
  7. Zaznacz pole wyboru Oblicz ponown. wiersze, jeśli chcesz, aby zmiany ceny zapasu i kosztu jednostkowego wprowadzone od momentu zaksięgowania faktury, zostały uwzględnione w skopiowanych wierszach zaksięgowanej faktury zakupu.
  8. Wybierz przycisk OK. Skopiowane wiersze faktury zostaną wstawione w fakturze korygującej zakupu.
  9. Zakończ wprowadzanie danych w fakturze korygującej zakupu, zgodnie z instrukcją przedstawioną w sekcji Aby utworzyć fakturę korygującą zakupu na podstawie zaksięgowanej faktury zakupu.

Aby utworzyć zamówienie zwrotu zakupu na podstawie co najmniej jednego zaksięgowanego dokumentu zakupu

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature, wprowadź Zamówienia zwrotu zakupu, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Wybierz akcję Nowy.

  3. Wypełnij pola na skróconej karcie Ogólne.

  4. Na skróconej karcie Wiersze wypełnij wiersze ręcznie lub skopiuj informacje z innych dokumentów, aby uzupełnić je automatycznie:

    • Użycie funkcji Pobierz wiersze zaksięgowanego dokumentu do wycofania spowoduje przekopiowanie co najmniej jednego wiersza zaksięgowanego dokumentu z co najmniej jednego zaksięgowanego dokumentu. Po jej uruchomieniu, następuje dokładne odwrócenie kosztów z wiersza zaksięgowanego dokumentu. Funkcję opisano w kolejnych krokach.
    • Funkcja Kopiuj z dokumentu umożliwia przekopiowanie istniejącego dokumentu do zamówienia zwrotu. Można ją uruchomić, aby skopiować cały dokument. Dokument może być już wcześniej zaksięgowany lub nie. Dokładne odwrócenie kosztu jest możliwe tylko po wcześniejszym zaznaczeniu pola wyboru Obow. dokł. odwrócenie kosztu na stronie Ustawienia sprzedaży i należn..
  5. Wybierz akcję Pobierz wiersze zaksięgowanego dokumentu do wycofania.

  6. W górnej części strony Zaksięgowane wiersze dokumentu zakupu zaznacz pole wyboru Pokaż tylko wiersze, które można wycofać, jeśli mają zostać wyświetlone tylko te wiersze, które zawierają niezwrócone jeszcze ilości. Na przykład, jeśli ilość z zaksięgowanej faktury zakupu została już zwrócona, realizowanie zwrotu dla tej ilości w nowym dokumencie zwrotu zakupu nie jest konieczne.

    Uwaga

    To pole ma wpływ tylko na wiersze zaksięgowanych przyjęć i zaksięgowanych faktur, a nie ma wpływu na wiersze zaksięgowanych zwrotów i faktur korygujących.

    W lewej części strony wyświetlono listę różnych typów dokumentów. Wartość widoczna w nawiasach oznacza liczbę dokumentów dostępnych dla danego typu.

  7. W polu Filtr typu dokumentu wybierz typ wierszy zaksięgowanego dokumentu, którego chcesz użyć.

  8. Zaznacz wiersze, które chcesz skopiować do nowego dokumentu.

    Uwaga

    Jeśli do zaznaczenia wszystkich wierszy używa się kombinacji klawiszy Ctrl + A, skopiowane zostaną wszystkie wiersze w zdefiniowanym filtrze, a filtr Pokaż tylko ilość, którą można wycofać zostanie zignorowany. Na przykład, w sytuacji, w której przefiltrowano wiersze do określonego numeru dokumentu zawierającego dwa wiersze, dla jednego z nich zwrot został już zrealizowany. Nawet przy zaznaczonym polu Pokaż tylko ilość, którą można wycofać, jeśli do skopiowania wszystkich wierszy zostanie użyta kombinacja klawiszy Ctrl + A, zostaną skopiowane oba wiersze, zamiast jednego, który nie został jeszcze wycofany.

  9. Aby skopiować wiersze do nowego dokumentu, wybierz przycisk OK.

    Wykonywane są następujące procesy:

    • W przypadku wierszy zaksięgowanego dokumentu typu Zapas, zostanie utworzony nowy wiersz dokumentu będący kopią wiersza zaksięgowanego dokumentu, który nie został jeszcze wycofany. W polu Rozliczający zapis zapasu zostaje wprowadzony numer zapisu księgi zapasów dla wiersza zaksięgowanego dokumentu.

    • W przypadku wierszy zaksięgowanego dokumentu innego typu niż Zapas np. koszty dodatkowe zostanie utworzony wiersz nowego dokumentu będący kopią wiersza z oryginalnego zaksięgowanego dokumentu.

    • Na podstawie kosztów z odpowiednich zapisów księgi zapasów zostanie obliczona wartość pola Koszt jednostkowy (PLN) w nowym wierszu.

    • Jeśli kopiowany dokument jest zaksięgowanym wydaniem, zaksięgowanym przyjęciem, zaksięgowanym przyjęciem zwrotu lub zaksięgowanym wydaniem zwrotu, cena jednostkowa zostanie obliczona na podstawie kartoteki zapasu.

    • Jeśli kopiowany dokument jest zaksięgowaną fakturą lub fakturą korygującą, cena jednostkowa, rabaty faktury i rabaty wierszy zostaną skopiowane z wiersza zaksięgowanego dokumentu.

    • Jeśli wiersz zaksięgowanego dokumentu zawiera wiersze objęte śledzeniem zapasu, pole Rozliczający zapis zapasu w wierszach objętych śledzeniem zapasu zostanie wypełnione numerami zapisów księgi zapasów, które odpowiadają zaksięgowanym wierszom objętym śledzeniem zapasu.

    Podczas kopiowania danych z zaksięgowanej faktury lub faktury korygującej, rozliczenie spowoduje przekopiowanie właściwych rabatów faktury i wiersza obowiązujących w momencie księgowania tego dokumentu z wiersza zaksięgowanego dokumentu do nowego. Należy pamiętać, że jeśli opcja Oblicz rabat faktury na stronie Ustawienia zakupów i zobowiązań została aktywowana, rabat faktury zostanie obliczony na nowo po zaksięgowaniu nowego wiersza dokumentu. Kwota nowego wiersza może być zatem różna od kwoty w zaksięgowanym wierszu dokumentu w zależności od nowej kalkulacji rabatu wiersza.

    Uwaga

    Jeśli ilość z zaksięgowanego wiersza dokumentu została już częściowo wycofana, sprzedana lub zużyta, zostanie utworzony wiersz tylko dla tej ilości, która pozostała w magazynie lub nie została jeszcze zwrócona. Jeśli wycofano już całkowitą ilość z zaksięgowanego wiersza dokumentu, nowy wiersz dokumentu nie zostanie utworzony.

    Jeśli przepływ towarów w zaksięgowanym dokumencie jest taki sam jak ten w nowym dokumencie, zostanie utworzona kopia pierwotnego, zaksięgowanego wiersza dokumentu w nowym dokumencie. Pole Rozliczony z zapisu zapasu nie zostanie wypełnione, ponieważ w tym przypadku dokładne odwrócenie kosztu nie jest możliwe. Przykładowo, jeśli użyto funkcji Pobierz wiersze zaksięgowanego dokumentu do wycofania do pobrania wiersza zaksięgowanej faktury korygującej zakupu dla nowej faktury korygującej, zostanie do niej skopiowany tylko wiersz pierwotnej, zaksięgowanej faktury korygującej.

  10. Na stronie Zamówienie zwrotu zakupu w polu Kod przyczyny zwrotu w każdym z wierszy wybierz przyczynę zwrotu.

  11. Wybierz akcję Księguj.

Aby utworzyć zamówienie zakupu dla wymiany z zamówienia zwrotu zakupu

Czasami uzgadnia się z dostawcą, że w ramach rekompensaty zakupiony zapas zostanie wymieniony na inny. Zwracany produkt można wymienić na ten sam lub inny zapas. Taka sytuacja może mieć miejsce, gdy dostawca dostarczy przez pomyłkę niewłaściwy zapas.

  1. Na stronie Zamówienie zwrotu zakupu dla aktywnego procesu zwrotu, utwórz zapis ujemny dla zapasu zamiennego poprzez wstawienie ujemnej kwoty w polu Ilość.
  2. Wybierz akcję Przenieś ujemne wiersze.
  3. Wypełnij odpowiednio pola na stronie Przenoszenie ujemnych wierszy zakupu.
  4. Wybierz przycisk OK. Wiersz ujemny zostanie usunięty z zamówienia zwrotu zakupu i zostanie utworzone nowe zamówienie zakupu. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Rejestrowanie zakupów.

Aby utworzyć obniżkę ceny zakupu

Jeśli od dostawcy zostaną przyjęte zapasy, które nie spełniają wymagań, na przykład z powodu uszkodzeń, niewłaściwego koloru czy rozmiaru, dostawca może obniżyć cenę zakupu.

Taki obniżony koszt zakupu można zaksięgować jako koszt dodatkowy na fakturze korygującej lub zamówieniu zwrotu i połączyć go z zaksięgowanym przyjęciem. Poniższa procedura dotyczy zamówienia zwrotu zakupu, jednak te same działania należy wykonać w przypadku faktury korygującej zakupu.

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature, wprowadź Faktury korygujące zakupu, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Wybierz akcję Nowy, aby otworzyć nową, pustą fakturę korygującą zakupu.

  3. Wprowadź w nagłówku faktury korygującej informacje dotyczące dostawcy, który obniżył cenę zakupu.

  4. W polu Typ na skróconej karcie Wiersze wybierz Koszt dodatkowy (zapas).

  5. W polu Nr wybierz odpowiednią wartość kosztu dodatkowego.

    Możesz utworzyć specjalny numeru kosztu dodatkowego obejmującego obniżki ceny zakupu.

  6. W polu Ilość wprowadź 1.

  7. W polu **Bezpośr. koszt jedn.**wprowadź kwotę obniżki ceny zakupu.

  8. Przypisz obniżkę jako koszt dodatkowy do zapasów w zaksięgowanym przyjęciu. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Korzystanie z dodatkowych kosztów zapasów w celu ewidencji dodatkowych kosztów handlowych. Po przypisaniu obniżki, wróć do strony Faktura korygująca zakupu.

Po zaksięgowaniu zamówienia zwrotu zakupu, kwota obniżki zostanie dodana do odpowiedniej kwoty zapisu zakupu. Dzięki temu, użytkownik może zarządzać dokładnymi wycenami zapasów.

Aby połączyć wydania zwrotu

Jeśli zwracane zapasy pochodzą z różnych zamówień zwrotu zakupu dla tego samego dostawcy, możliwe jest uruchomienie funkcji Łącz wydania zwrotu.

Podczas wydawania zapasów, powiązane zamówienia zwrotu zakupu są księgowane jako wydane. W związku z tym tworzone są zaksięgowane wydania zwrotu zakupu.

Przy okazji fakturowania tych zapasów zamiast fakturować każde zamówienie zwrotu zakupu osobno, można utworzyć fakturę korygującą zakupu i automatycznie skopiować do niej zaksięgowane wiersze wydania zwrotu zakupu. Umożliwi to zaksięgowanie faktury korygującej zakupu i wygodne zafakturowanie wszystkich otwartych zamówień zwrotu zakupu jednocześnie.

Po połączeniu wydań zwrotu na fakturze korygującej i ich zaksięgowaniu, zostanie utworzona zaksięgowana faktura korygująca zakupu dla zafakturowanych wierszy. Wartość pola Ilość zafakturowana w źródłowym zamówieniu zwrotu zakupu zostanie zaktualizowana na podstawie zafakturowanej ilości. Oryginalny dokument zamówienia zwrotu zakupu nie zostanie jednak usunięty nawet wtedy, gdy został w pełni przyjęty i zafakturowany. Użytkownik musi go usunąć.

Uwaga

Zgodnie z poniższą procedurą, istnieje kilka zamówień zwrotu zakupu dla dostawcy, zaksięgowanych jako wydane.

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature, wprowadź Faktury korygujące zakupu, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Wybierz akcję Nowy.

  3. Na skróconej karcie Ogólne wypełnij odpowiednio pola.

  4. Wybierz akcję Pobierz wiersze wydania zwrotu.

  5. Zaznacz wiersze wydania zwrotu, które mają zostać uwzględnione na fakturze.

    Jeśli zaznaczono niewłaściwy wiersz wydania zwrotu lub trzeba zacząć od początku, można po prostu usunąć wiersze z faktury korygującej zakupu i ponownie uruchomić funkcję Pobierz wiersze wydania zwrotu.

  6. Wybierz akcję Księguj.

Aby usunąć otwarte zamówienia zwrotu zakupu po zaksięgowaniu połączonych wydań zwrotu

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature, wprowadź Usuń zafakturowane zamówienia zwrotu zakupu, a następnie wybierz powiązane łącze.
  2. Wypełnij odpowiednio pola, a następnie wybierz przycisk OK.
  3. Opcjonalnie, pojedyncze zamówienia zwrotu zakupu można usunąć ręcznie.

Zobacz powiązane szkolenie na platformie Microsoft Learn

Zobacz też

Zakupy
Rejestrowanie pakietów
Korygowanie lub anulowanie niezapłaconych faktur zakupu
Praca z Business Central
Przetwarzanie zwrotów lub anulowań sprzedaży