Table of Contents

Zakupy

Utworzenie faktury zakupu lub zamówienia zakupu umożliwia rejestrowanie kosztów zakupu oraz śledzenie rozrachunków z dostawcami. Jeśli zachodzi potrzeba kontrolowania zapasów, faktur zakupu można także użyć do dynamicznego aktualizowania stanów magazynowych, zmniejszania kosztów zapasów i usprawniania obsługi klienta. Koszty zakupów, w tym wydatki związane z serwisowaniem oraz koszty zapasów wynikające z księgowania faktur zakupu, mają wpływ na zyski i inne wskaźniki finansowe (KPI) wyświetlane na stronie Widok główny użytkownika.

Zamówień zakupu używa się w sytuacji, gdy podczas przetwarzania zakupu wymagana jest rejestracja częściowych przyjęć zamówionej ilości zapasu, na przykład, gdy całkowita ilość zapasu nie jest dostępna w magazynie dostawcy. Zamówienia zakupu są też wykorzystywane w sprzedaży zapasów dostarczanych bezpośrednio od dostawcy do nabywcy w formie dostawy bezpośredniej. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Tworzenie dostaw bezpośrednich. W pozostałych przypadkach, zamówienia zakupu i faktury zakupu mają takie same zastosowania.

Faktury zakupu można utworzyć automatycznie korzystając z usługi OCR (optycznego rozpoznawania znaków), która pozwala na konwertowanie faktur w formacie PDF otrzymanych od dostawców na dokumenty elektroniczne, przekształcane ostatecznie na faktury zakupu przez funkcjonalność przepływu pracy. Korzystanie z tej funkcjonalności jest możliwe po wcześniejszym zalogowaniu się do usługi OCR, a następnie wprowadzeniu ustawień. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Dokumenty przychodzące.

Produktami mogą być zarówno zapasy magazynowe, jak i usługi. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Rejestrowanie nowych zapasów.

Dla wszystkich procesów zakupu można wykorzystać przepływ pracy akceptacji. Na przykład, użytkownik może ustawić, aby duże transakcje zakupu były zatwierdzane przez głównego księgowego. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Korzystanie z przepływów akceptacji.

W poniższej tabeli opisano sekwencję zadań oraz podano łącza do powiązanych artykułów.

Aby Zobacz
Utworzyć fakturę zakupu, aby zarejestrować warunki i płatności za produkty kupowane od dostawcy. Rejestrowanie zakupów przy użyciu faktur zakupu i zamówień
Utworzyć ofertę zakupu, aby odzwierciedlić żądanie oferty od dostawcy, którą można później przekonwertować w zamówienie zakupu. Żądanie oferty
Utworzyć fakturę zakupu dla wszystkich lub wybranych wierszy w fakturze sprzedaży. Zakupy zapasów na sprzedaż poprzez tworzenie faktur zakupu
Zrozumieć, co dzieje się podczas księgowania dokumentów zakupu. Księgowanie zakupów
Wykonać działanie w niezapłaconej, zaksięgowanej fakturze zakupu, aby automatycznie utworzyć fakturę korygującą i anulować fakturę zakupu lub utworzyć ją ponownie w celu wprowadzenia korekty. Korygowanie lub anulowanie niezapłaconych faktur zakupu
Utworzyć fakturę korygującą, aby wycofać określoną zaksięgowaną fakturę zakupu oraz uwzględnić zwracane dostawcy produkty i odbieraną kwotę. Rejestrowanie nowych dostawców
Przygotować się na księgowanie wielu przyjęć od tego samego dostawcy na raz poprzez łączenie przyjęć na jednej fakturze. Łączenie przyjęć na jednej fakturze
Przekonwertować, na przykład, elektroniczne faktury od dostawców na faktury zakupu w Business Central. Odbieranie i konwersja dokumentów elektronicznych
Dowiedzieć się, w jaki sposób Business Central wykonuje obliczenia, gdy należy zamówić zapas do przyjęcia w określony dzień. Obliczanie dat dla zakupów
Rozwiązać konflikt w sytuacji, gdy dla tego samego dostawcy istnieją co najmniej dwa rekordy. Scalanie zduplikowanych rekordów
Zarządzać umowami z nabywcą dotyczącymi zakupu dużych ilości zapasów dostarczanych w kilku dostawach. Praca z zamówieniami zbiorczymi sprzedaży i zakupu

Numery dokumentów zewnętrznych

W dokumentach i dziennikach zakupu można określić numer dokumentu, który odnosi się do systemu numeracji używanego przez dostawcę. Pola można użyć, aby zarejestrować numer przypisany przez dostawcę do zamówienia, faktury i faktury korygującej. Danego numeru można użyć później, gdy zaistnieje potrzeba znalezienia powiązanego z numerem zaksięgowanego zapisu.

W polu Obowiązkowy nr dok. zewn. na stronie Ustawienia zakupów i zobowiązań określa się, czy wprowadzanie numeru dokumentu zewnętrznego jest obowiązkowe w następujących sytuacjach:

  • W polu Nr faktury dostawcy, Nr zamówienia dostawcy lub Nr faktury kor. dostawcy w nagłówku zakupu

  • W polu Nr dokumentu zewnętrznego w wierszu dziennika głównego, gdzie pole Typ dokumentu ustawiono jako Faktura, Faktura korygująca lub Nota odsetkowa, a pole Typ konta jako Dostawca.

Po zaznaczeniu tego pola nie można zaksięgować faktury, faktury korygującej ani wyżej wymienionego typu wiersza dziennika głównego bez podania numeru dokumentu zewnętrznego.

Numer dokumentu zewnętrznego jest uwzględniany w zaksięgowanych dokumentach, co umożliwia wyszukiwanie po danym numerze. Na podstawie numeru dokumentu zewnętrznego można także wyszukiwać dane w zapisach księgi dostawców.

Inny sposób obsługi numerów dokumentu zewnętrznego polega na wykorzystaniu pola Zewn. ozn. klienta. Jeśli jest wykorzystywane pole Zewn. ozn. klienta, numer zostanie uwzględniony w zaksięgowanych dokumentach i można z niego korzystać przy wyszukiwaniu w taki sam sposób, jak w przypadku wartości z pól Nr dokumentu zewnętrznego. Jednak pole to nie jest dostępne w wierszach dziennika.

Zobacz też

Konfigurowanie zakupów
Rejestrowanie nowych dostawców
Zarządzanie zobowiązaniami
Zarządzanie projektem
Praca z Business Central
Ogólna funkcjonalność dla firm

Rozpocznij pracę z darmową wersją próbną!

Bezpłatne ścieżki szkoleniowe dotyczące Business Central