Konfigurowanie zakupów
Przed rozpoczęciem zarządzania procesami zakupu należy skonfigurować reguły i wartości definiujące zasady zakupu obowiązujące w firmie.
Konieczne jest też wprowadzenie ogólnych ustawień, takich jak wymagane dokumenty zakupu i sposoby księgowania wartości. Ustawienia te wprowadza się zazwyczaj podczas wstępnego wdrożenia systemu.
Oddzielna seria zadań dotyczy rejestrowania nowych dostawców oraz umów na rabaty i ceny specjalne zawierane z dostawcą.
Ustawienia finansów powiązane z zakupami, na przykład metody płatności i waluty, zostały omówione w sekcji Ustawienia finansów. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Konfigurowanie finansów.
Aby | Zobacz |
---|---|
Utworzyć nową kartotekę dostawcy dla każdego dostawcy, od którego dokonywane są zakupy. | Rejestrowanie nowych dostawców |
Wprowadzać rabaty i ceny specjalne przyznawane przez dostawców, w zależności od zapasu, ilości i/lub daty. | Rejestrowanie cen sprzedaży, rabatów i umów płatności |
Definiować priorytety dostawców | Definiowanie priorytetów dostawców |
Skonfigurować kupujących | Konfigurowanie kupujących |
Określić domyślne raporty, które mają być używane w różnych typów dokumentów. | Wybór raportów w Business Central |
TIP
W zależności od geograficznej lokalizacji, niektóre strony mogą zawierać pola nieopisane w artykułach wymienionych na liście, ponieważ dotyczą funkcjonalności lokalnych i dostosowań. Umieść kursor w polu, aby przeczytać krótki opis.
Numer dokumentu zewnętrznego
W dokumentach i dziennikach zakupu można określić numer dokumentu, który odnosi się do systemu numeracji używanego przez dostawcę. Pola można użyć, aby zarejestrować numer przypisany przez dostawcę do zamówienia, faktury i faktury korygującej. Danego numeru można użyć później, gdy zaistnieje potrzeba znalezienia powiązanego z numerem zaksięgowanego zapisu.
W polu Obowiązkowy nr dok. zewn. na stronie Ustawienia zakupów i zobowiązań określa się, czy wprowadzanie numeru dokumentu zewnętrznego jest obowiązkowe w następujących sytuacjach:
W polu Nr faktury dostawcy, Nr zamówienia dostawcy lub Nr faktury kor. dostawcy w nagłówku zakupu
W polu Nr dokumentu zewnętrznego w wierszu dziennika głównego, gdzie pole Typ dokumentu ustawiono jakoFaktura, Faktura korygująca lub Nota odsetkowa, a pole Typ konta jako Dostawca.
Po zaznaczeniu tego pola nie można zaksięgować faktury, faktury korygującej ani wyżej wymienionego typu wiersza dziennika głównego bez podania numeru dokumentu zewnętrznego.
Numer dokumentu zewnętrznego jest uwzględniany w zaksięgowanych dokumentach, co umożliwia wyszukiwanie po danym numerze. Na podstawie numeru dokumentu zewnętrznego można także wyszukiwać dane w zapisach księgi dostawców.
Inny sposób obsługi numerów dokumentu zewnętrznego polega na wykorzystaniu pola Zewn. ozn. klienta. Jeśli jest wykorzystywane pole Zewn. ozn. klienta, numer zostanie uwzględniony w zaksięgowanych dokumentach i można z niego korzystać przy wyszukiwaniu w taki sam sposób jak w przypadku wartości z pól Nr dokumentu zewnętrznego. Jednak pole to nie jest dostępne na wierszach dziennika.