Zakupy - szybki start
Zakup produktów i usług jest możliwy po wcześniejszym skonfigurowaniu dostawców. Po zakończeniu konfiguracji można rozpocząć rejestrację zamówień zakupu oraz odbieranie faktur.
Konfigurowanie dostawców
Poniższy film przedstawia procedurę konfiguracji dostawcy w Business Central.
Konfigurowanie nowego dostawcy
Wybierz ikonę
, wprowadź Dostawcy, a następnie wybierz powiązane łącze.
Na stronie Dostawcy wybierz akcję Nowy.
Jeśli istnieje więcej niż jeden szablon dostawcy, otworzy się strona, na której można go wybrać. W takim przypadku należy wykonać dwa kolejne kroki.
- Na stronie Wybierz szablon dla nowego dostawcy wybierz szablon, którego chcesz użyć dla nowej kartoteki dostawcy.
- Wybierz przycisk OK. Otworzy się nowa kartoteka dostawcy, w której niektóre z pól zostały uzupełnione informacjami z szablonu.
Kontynuuj wypełnianie pól lub wprowadzanie zmian w polach kartoteki dostawcy. Umieść kursor w polu, aby przeczytać krótki opis.
Dodatkowe informacje oraz działania związane z rejestrowaniem dostawców zamieszczono w artykule Rejestrowanie nowych dostawców.
Tworzenie nowych zamówień zakupu
Przy zakupie produktów od dostawcy dostępne są dwie opcje. Pierwsza i najprostsza to utworzenie faktury zakupu. Zamówień zakupu używa się jednak w sytuacji, gdy podczas przetwarzania zakupu wymagana jest rejestracja częściowych przyjęć zamówionej ilości zapasu, na przykład, gdy całkowita ilość zapasu nie jest dostępna w magazynie dostawcy.
Poniższy film przedstawia procedurę tworzenia zamówienia zakupu w Business Central.
Aby utworzyć zamówienie zakupu
Wybierz ikonę
, wybierz Zamówienia zakupu, a następnie wybierz powiązane łącze.
Na stronie Zamówienia zakupu wybierz akcję Nowe, aby utworzyć nowe zamówienie zakupu.
W polu Nazwa dostawcy wprowadź nazwę istniejącego dostawcy.
Pozostałe pola na stronie Nagłówek zakupu zawierają standardowe informacje dotyczące wybranego dostawcy.
Wypełnij odpowiednio pozostałe pola na stronie Zamówienie zakupu. Umieść kursor w polu, aby przeczytać krótki opis.
W wierszach zamówienia zakupu można teraz wprowadzić zapasy lub zasoby, które mają zostać zakupione od dostawcy.
Na skróconej karcie Wiersze w polu Nr zapasu wprowadź numer zapasu magazynowego lub usługi.
W polu Ilość wprowadź ilość kupowanych zapasów.
Wartość pola Kwota wiersza po zaktualizowaniu będzie wyświetlać wartość pola Bezpośr. koszt jedn. pomnożoną przez wartość pola Ilość.
W polu Kwota rabatu zamówienia wprowadź kwotę, którą należy odliczyć od wartości widocznej w polu Razem z VAT w dolnej części zamówienia.
Po przyjęciu zakupionych zapasów lub usług, wybierz akcję Księguj.
Dodatkowe informacje oraz działania związane z tworzeniem zamówienia zakupu zamieszczono w artykule Zakupy.
Tworzenie faktury zakupu
Utworzenie faktury zakupu umożliwia rejestrowanie kosztów zakupu oraz śledzenie rozrachunków z dostawcami. Tworzenie faktury zakupu przypomina tworzenie zamówienia zakupu.
Aby utworzyć i zaksięgować fakturę zakupu
Wybierz ikonę
, wprowadź Faktury zakupu, a następnie wybierz powiązane łącze.
Na stronie Faktura zakupu wybierz akcję Nowe, aby utworzyć nową fakturę zakupu.
W polu Dostawca wprowadź nazwę istniejącego dostawcy.
Pozostałe pola na stronie Faktura zakupu zawierają standardowe informacje dotyczące wybranego dostawcy.
Wypełnij odpowiednio pozostałe pola na stronie Faktura zakupu. Umieść kursor w polu, aby przeczytać krótki opis.
W wierszach faktury zakupu można teraz wprowadzić zapasy lub zasoby, które mają zostać zakupione od dostawcy.
Na skróconej karcie Wiersze w polu Nr zapasu wprowadź numer zapasu magazynowego lub usługi.
W polu Ilość wprowadź ilość kupowanych zapasów.
Wartość pola Kwota wiersza po zaktualizowaniu będzie wyświetlać wartość pola Bezpośr. koszt jedn. pomnożoną przez wartość pola Ilość.
W polu Kwota rabatu faktury wprowadź kwotę, którą należy odliczyć od wartości widocznej w polu Razem z VAT w dolnej części faktury.
Po przyjęciu zakupionych zapasów lub usług, wybierz akcję Księguj.
Zakup zostanie uwzględniony w danych magazynowych, księdze zasobów oraz rekordach finansowych, a płatność dostawcy zostanie aktywowana. Faktura zakupu zostanie usunięta z listy faktur zakupu i zastąpiona nowym dokumentem na liście zaksięgowanych faktur zakupu.
Dodatkowe informacje oraz działania związane z tworzeniem faktury zakupu zamieszczono w artykule Rejestrowanie zakupów przy użyciu faktur zakupu i zamówień.
Zobacz też
Business Central - szybki start
Zakupy - przegląd
Rejestrowanie zakupów przy użyciu faktur zakupu i zamówień