Table of Contents

Zakupy - szybki start

Zakup produktów i usług jest możliwy po wcześniejszym skonfigurowaniu dostawców. Po zakończeniu konfiguracji można rozpocząć rejestrację zamówień zakupu oraz odbieranie faktur.

Konfigurowanie dostawców

Poniższy film przedstawia procedurę konfiguracji dostawcy w Business Central.



Konfigurowanie nowego dostawcy

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature 2., wprowadź Dostawcy, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Na stronie Dostawcy wybierz akcję Nowy.

    Jeśli istnieje więcej niż jeden szablon dostawcy, otworzy się strona, na której można go wybrać. W takim przypadku należy wykonać dwa kolejne kroki.

    1. Na stronie Wybierz szablon dla nowego dostawcy wybierz szablon, którego chcesz użyć dla nowej kartoteki dostawcy.
    2. Wybierz przycisk OK. Otworzy się nowa kartoteka dostawcy, w której niektóre z pól zostały uzupełnione informacjami z szablonu.
  3. Kontynuuj wypełnianie pól lub wprowadzanie zmian w polach kartoteki dostawcy. Umieść kursor w polu, aby przeczytać krótki opis.

Dodatkowe informacje oraz działania związane z rejestrowaniem dostawców zamieszczono w artykule Rejestrowanie nowych dostawców.

Tworzenie nowych zamówień zakupu

Przy zakupie produktów od dostawcy dostępne są dwie opcje. Pierwsza i najprostsza to utworzenie faktury zakupu. Zamówień zakupu używa się jednak w sytuacji, gdy podczas przetwarzania zakupu wymagana jest rejestracja częściowych przyjęć zamówionej ilości zapasu, na przykład, gdy całkowita ilość zapasu nie jest dostępna w magazynie dostawcy.

Poniższy film przedstawia procedurę tworzenia zamówienia zakupu w Business Central.



Aby utworzyć zamówienie zakupu

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature 1., wybierz Zamówienia zakupu, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Na stronie Zamówienia zakupu wybierz akcję Nowe, aby utworzyć nowe zamówienie zakupu.

  3. W polu Nazwa dostawcy wprowadź nazwę istniejącego dostawcy.

    Pozostałe pola na stronie Nagłówek zakupu zawierają standardowe informacje dotyczące wybranego dostawcy.

  4. Wypełnij odpowiednio pozostałe pola na stronie Zamówienie zakupu. Umieść kursor w polu, aby przeczytać krótki opis.

    W wierszach zamówienia zakupu można teraz wprowadzić zapasy lub zasoby, które mają zostać zakupione od dostawcy.

  5. Na skróconej karcie Wiersze w polu Nr zapasu wprowadź numer zapasu magazynowego lub usługi.

  6. W polu Ilość wprowadź ilość kupowanych zapasów.

    Wartość pola Kwota wiersza po zaktualizowaniu będzie wyświetlać wartość pola Bezpośr. koszt jedn. pomnożoną przez wartość pola Ilość.

  7. W polu Kwota rabatu zamówienia wprowadź kwotę, którą należy odliczyć od wartości widocznej w polu Razem z VAT w dolnej części zamówienia.

  8. Po przyjęciu zakupionych zapasów lub usług, wybierz akcję Księguj.

Dodatkowe informacje oraz działania związane z tworzeniem zamówienia zakupu zamieszczono w artykule Zakupy.

Tworzenie faktury zakupu

Utworzenie faktury zakupu umożliwia rejestrowanie kosztów zakupu oraz śledzenie rozrachunków z dostawcami. Tworzenie faktury zakupu przypomina tworzenie zamówienia zakupu.

Aby utworzyć i zaksięgować fakturę zakupu

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature 3., wprowadź Faktury zakupu, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Na stronie Faktura zakupu wybierz akcję Nowe, aby utworzyć nową fakturę zakupu.

  3. W polu Dostawca wprowadź nazwę istniejącego dostawcy.

    Pozostałe pola na stronie Faktura zakupu zawierają standardowe informacje dotyczące wybranego dostawcy.

  4. Wypełnij odpowiednio pozostałe pola na stronie Faktura zakupu. Umieść kursor w polu, aby przeczytać krótki opis.

    W wierszach faktury zakupu można teraz wprowadzić zapasy lub zasoby, które mają zostać zakupione od dostawcy.

  5. Na skróconej karcie Wiersze w polu Nr zapasu wprowadź numer zapasu magazynowego lub usługi.

  6. W polu Ilość wprowadź ilość kupowanych zapasów.

    Wartość pola Kwota wiersza po zaktualizowaniu będzie wyświetlać wartość pola Bezpośr. koszt jedn. pomnożoną przez wartość pola Ilość.

  7. W polu Kwota rabatu faktury wprowadź kwotę, którą należy odliczyć od wartości widocznej w polu Razem z VAT w dolnej części faktury.

  8. Po przyjęciu zakupionych zapasów lub usług, wybierz akcję Księguj.

Zakup zostanie uwzględniony w danych magazynowych, księdze zasobów oraz rekordach finansowych, a płatność dostawcy zostanie aktywowana. Faktura zakupu zostanie usunięta z listy faktur zakupu i zastąpiona nowym dokumentem na liście zaksięgowanych faktur zakupu.

Dodatkowe informacje oraz działania związane z tworzeniem faktury zakupu zamieszczono w artykule Rejestrowanie zakupów przy użyciu faktur zakupu i zamówień.

Zobacz też

Business Central - szybki start
Zakupy - przegląd
Rejestrowanie zakupów przy użyciu faktur zakupu i zamówień