Pobieranie zaległych sald
Zarządzanie należnościami polega między innymi na sprawdzaniu, czy kwoty do zapłaty zostały zapłacone w terminie. Jeśli nabywcy posiadają zaległe płatności, można rozpocząć od wysłania monitu w formie raportu Wyciąg nabywcy. Opcjonalnie, można wygenerować monity.
Monity umożliwiają przypominanie nabywcom o zaległościach w płatnościach. Korzystając z funkcji monitów, można także obliczać noty odsetkowe takie jak odsetki czy opłaty, a następie uwzględnić je w monicie. Noty odsetkowe można wykorzystać w celu naliczenia odsetek lub opłat nabywcom bez wysyłania im monitów.
Wyciągi
W kartotece nabywcy można utworzyć wyciąg transakcji nabywcy. Następnie, wygenerowany plik PDF można wysłać do nabywcy. Alternatywnie, można użyć raportu Wyciąg nabywcy, aby wysłać nabywcom przegląd transakcji z firmą. Wyciąg nabywcy może zostać wysłany do programy Excel w celu dalszego przetwarzania.
Aby wysłać raport Wyciąg nabywcy
- Wybierz ikonę , wprowadź Wyciąg nabywcy, a następnie wybierz powiązane łącze.
- Wypełnij odpowiednio wymagane pola Umieść kursor w polu, aby przeczytać krótki opis.
- W polu Opcje zrzutu raportu wybierz sposób wysłania raportu do nabywcy.
NOTE
Jeśli wykorzystywanych jest wiele walut, raport Wyciąg nabywcy jest zawsze drukowany w walucie nabywcy. Ostatnia data w okresie wyciągu jest wykorzystywana także jako data wyciągu i data wiekowania, jeśli uwzględniono wiekowanie.
Monity
Przed utworzeniem monitu należy zdefiniować warunki monitu i przypisać je do poszczególnych nabywców. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Konfiguracja warunków oraz poziomów monitów. Aplikacja umożliwia skonfigurowanie dowolnej liczby warunków monitów. Każdy zestaw warunków posiada kod. Każdy warunek monitu posiada wstępnie zdefiniowane poziomy monitu. Każdy poziom monitu obejmuje zasady określające, kiedy dany monit ma być wygenerowany, na przykład, ile dni po terminie płatności faktury lub dacie poprzedniego monitu. Zawartość strony Warunki not odsetkowych określa czy odsetki są obliczane na stronie monitu.
Użytkownik może uruchomić zadanie wsadowe Utwórz monity, aby utworzyć monity dla wszystkich nabywców z zaległymi saldami lub ręcznie utworzyć dla określonego nabywcy monit, w którym wiersze zostaną obliczone i wypełnione automatycznie.
Monity można modyfikować. Tekst widoczny na początku i końcu monitu zależy od warunków poziomu monitu i można go wyświetlić w kolumnie Opis. Jeśli obliczona kwota została wstawiona automatycznie w tekście na początku lub końcu, tekst nie zostanie skorygowany po usunięciu wierszy. Należy wtedy użyć funkcji Aktualizuj tekst monitu.
W przypadku zapisów księgi nabywców o stanie Wstrzymane nie są generowane podpowiedzi tworzenia monitów. Jednak, jeśli monit zostanie utworzony na podstawie innego zapisu, zaległy zapis oznaczony jako wstrzymane zostanie również uwzględniony z zapisie. W wierszach zawierających takie zapisy odsetki nie są obliczane.
Po utworzeniu monitów i wprowadzeniu innych wymaganych modyfikacji, można wydrukować raporty testowe lub wygenerować monity, zazwyczaj w formie wiadomości e-mail.
Aby automatycznie utworzyć monit
Monit jest podobny do faktury. Podczas tworzenia monitu, należy wypełnić nagłówek monitu oraz przynajmniej jeden wiersz monitu. Można skorzystać z funkcji umożliwiającej automatyczne utworzenie monitów dla wszystkich nabywców.
- Wybierz ikonę , wprowadź Monity, a następnie wybierz powiązane łącze.
- Na stronie Monit wybierz akcję Utwórz monity.
- Na stronie Utwórz monity wypełnij pola, aby zdefiniować, w jaki sposób i dla kogo mają być tworzone monity.
- Wybierz przycisk OK.
Aby ręcznie utworzyć monit
Na stronie Monit ręcznie wypełnij skróconą kartę Ogólne; następnie aplikacja wypełni wiersze automatycznie.
Wybierz ikonę , wprowadź Monity, a następnie wybierz powiązane łącze.
Wybierz akcję Nowy.
Na skróconej karcie Ogólne wypełnij odpowiednio pola.
Wybierz akcję Sugeruj wiersze monitu.
W zadaniu wsadowym Sugeruj wiersze monitu wypełnij pola, aby zdefiniować, w jaki sposób i dla kogo mają być tworzone monity.
Zaznacz pole wyboru Uwzględnij zapisy wstrzymane, jeśli chcesz, aby monity zawierały przeterminowane otwarte zapisy, które zostały wstrzymane.
Zaznacz pole Tylko zapisy z przeterminowanymi kwotami, jeśli monity mają zawierać tylko przeterminowane otwarte zapisy. Wyświetlone zostaną tylko faktury i płatności, ponieważ stanowią zapisy, dla których płatności nabywców mogą być przeterminowane.
IMPORTANT
Otwarte zapisy, które są wstrzymane, zostaną wstawione niezależnie od ustawienia w polu wyboru Tylko zapisy z przeterminowanymi kwotami.
Wybierz przycisk OK.
Aby zamienić teksty monitów
Tekst, który pojawia się na wydrukowanym monicie, można określić na kilka sposobów. W niektórych przypadkach może zaistnieć potrzeba zamienienia tekstów początkowego i końcowego dla aktualnego poziomu na teksty dotyczące innego poziomu.
- Wybierz ikonę , wprowadź Monity, a następnie wybierz powiązane łącze.
- Otwórz odpowiedni monit, a następnie wybierz akcję Aktualizuj tekst monitu.
- Na stronie Aktualizuj tekst monitu wprowadź wymagany poziom w polu Poziom monitu.
- Wybierz przycisk OK, aby zaktualizować tekst początkowy i tekst końcowy.
Aby wygenerować monit
Po utworzeniu monitów i wprowadzeniu innych wymaganych modyfikacji, można wydrukować raporty testowe lub wygenerować monit.
Podczas generowania monitu, dane są przenoszone na osobną stronę dla wygenerowanych monitów. W tym samym czasie, księgowane są zapisy monitu. Jeśli obliczono odsetki lub dodatkowe opłaty, zapisy są księgowane w księdze nabywców i księdze głównej.
Po wygenerowaniu monitu zapisy są księgowane zgodnie ze specyfikacją na stronie Warunki monitów. Ta specyfikacja określa, czy odsetki i/lub dodatkowe opłaty są księgowane na koncie nabywcy w księdze głównej. Konfiguracja na stronie Grupy księgowe nabywców określa, na które konta zostaną zaksięgowane te kwoty.
Dla każdego zapisu księgi nabywców w nocie odsetkowej tworzony jest zapis na stronie Zapisy monitu/noty odsetk..
Jeśli pola wyboru Księguj odsetki lub Księguj opłaty dodatkowe są zaznaczone na stronie Warunki monitów, zostaną także utworzone poniżej wymienione zapisy:
- Jeden zapis na stronie Zapisy księgi nabywcy
- Jeden zapis rozrachunków z nabywcami na odpowiednim koncie K/G
- Jeden zapis odsetek i jeden zapis opłaty dodatkowej na powiązanym koncie K/G
Ponadto wygenerowanie noty odsetkowej może spowodować powstanie zapisów podatku VAT.
- Wybierz ikonę , wprowadź Monity, a następnie wybierz powiązane łącze.
- Wybierz odpowiedni monit, a następnie wybierz akcję Generuj.
- Na stronie Generowanie monitów wypełnij odpowiednio pola.
- Wybierz przycisk OK.
Monit zostanie wydrukowany w celu wysłania na określony adres e-mail email jako załącznik PDF.
Aby anulować wygenerowany monit
Jeśli wygenerowany monit zawiera błąd, można anulować go przed wysłaniem. Anulowanie monitów można wykonać pojedynczo lub zbiorczo.
- Na stronie Wygenerowane monity wybierz przynajmniej jeden wiersz dla wygenerowanych monitów, które chcesz anulować, a następnie wybierz akcję Anuluj.
- Na stronie Anuluj wygenerowane monity wypełnij odpowiednio pola, a następnie wybierz przycisk OK.
Dodatkowe opłaty
Jeśli nabywca nie dokona płatności w terminie, aplikacja automatycznie naliczy odsetki oraz doliczy je do zaległych kwot na koncie nabywcy. Nabywcę można poinformować o dodanych opłatach, wysyłając notę odsetkową.
NOTE
Korzystając z funkcji not odsetkowych można obliczyć dodatkowe opłaty i odsetki oraz poinformować o nich nabywców bez konieczności wysyłania monitu odnośnie zaległych płatności. Opcjonalnie, można obliczyć odsetki dla zaległych płatności po utworzeniu monitów.
Zanim będzie można utworzyć noty odsetkowe należy zdefiniować pewne warunki. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Konfigurowanie warunków not odsetkowych.
Noty odsetkowe można utworzyć ręcznie dla pojedynczych nabywców, przy czym wiersze są wypełniane automatycznie. Opcjonalnie można skorzystać z funkcji Utwórz noty odsetkowe, aby utworzyć noty odsetkowe dla wszystkich wybranych nabywców z zaległymi saldami.
Noty odsetkowe można modyfikować. Tekst widoczny na początku i końcu noty odsetkowej zależy od warunków noty odsetkowej i można go wyświetlić w kolumnie Opis w wierszach. Jeśli obliczona kwota została wstawiona automatycznie w tekście na początku lub końcu, tekst nie zostanie skorygowany po usunięciu wierszy. Następnie należy użyć funkcji Aktualizuj tekst noty odsetkowej.
Po utworzeniu not odsetkowych i wprowadzeniu niezbędnych korekt, można wydrukować raporty testowe lub wygenerować noty odsetkowe, zazwyczaj w formie wiadomości e-mail.
Aby ręcznie utworzyć noty odsetkowe
Nota odsetkowa jest pod wieloma względami podobna do faktury. Nagłówek można wypełnić ręcznie, a wypełnianie wierszy zlecić programowi. Program może też automatycznie tworzyć noty odsetkowe dla wszystkich nabywców.
Wybierz ikonę , wprowadź Noty odsetkowe, a następnie wybierz powiązane łącze.
Wybierz akcję Nowy, a następnie wypełnij odpowiednio pola.
Wybierz akcję Sugeruj wiersze noty odsetkowej.
Aby utworzyć noty odsetkowe tylko dla wybranych zapisów, ustaw filtr na stronie Sugeruj wiersze noty odsetkowejna skróconej karcie Zapis księgi nabywców.
NOTE
Pomimo umieszczenia na liście, wybranie opcji Płatność oraz Faktura korygująca jako filtrów Typ dokumentu nie będzie miało żadnego wpływu, ponieważ funkcja Sugeruj wiersze noty odsetkowej umożliwia obsługę tylko kwot dodatnich.
Wybierz przycisk OK, aby uruchomić skrypt.
Aby zaktualizować tekst not odsetkowych
W niektórych przypadkach, tekst początkowy i końcowy zdefiniowany dla warunków not odsetkowych może wymagać modyfikacji. Noty odsetkowe można zaktualizować, wprowadzając zmodyfikowany tekst, jeśli nie zostały one jeszcze wygenerowane.
- Wybierz ikonę , wprowadź Nota odsetkowa, a następnie wybierz powiązane łącze.
- Otwórz notę odsetkową, dla której ma być wykonana zmiana tekstu, a następnie wybierz akcję Aktualizuj tekst noty odsetkowej.
- Na stronie Aktualizuj tekst noty odsetkowej można ustawić filtr, jeśli chcesz zaktualizować kilka not.
- Wybierz przycisk OK, aby zaktualizować tekst początkowy i tekst końcowy.
Aby wydrukować noty odsetkowe
Po utworzeniu not odsetkowych i wprowadzeniu niezbędnych modyfikacji, można wydrukować raporty testowe lub wygenerować noty odsetkowe.
Po wygenerowaniu monitu zapisy są księgowane zgodnie z specyfikacją na stronie Warunki not odsetkowych. Ta specyfikacja określa, czy odsetki i/lub dodatkowe opłaty są księgowane na koncie nabywcy w księdze głównej. Konfiguracja na stronie Grupy księgowe nabywców określa, na które konta zostaną zaksięgowane te kwoty.
Dla każdego zapisu księgi nabywców w nocie odsetkowej tworzony jest zapis na stronie Zapisy monitu/noty odsetk..
Jeśli pola wyboruKsięguj odsetki lub Księguj opłaty dodatkowe są zaznaczone na stronie Warunki not odsetkowych, zostaną także utworzone poniżej wymienione zapisy:
- jeden zapis na stronie Zapisy księgi nabywcy,
- Jeden zapis rozrachunków z nabywcami na odpowiednim koncie K/G
- Jeden zapis odsetek i jeden zapis opłaty dodatkowej na powiązanym koncie K/G
Dodatkowo, w wyniku wygenerowania monitu noty odsetkowej mogą być utworzone zapisy VAT.
- Wybierz ikonę , wprowadź Noty odsetkowe, a następnie wybierz powiązane łącze.
- Wybierz odpowiedni monit, a następnie wybierz akcję Generuj.
- Na stronie Generowanie not odsetkowych wypełnij odpowiednio pola.
- Wybierz przycisk OK.
Nota odsetkowa zostanie wydrukowana w celu wysłania na określony adres e-mail jako załącznik PDF.
Aby anulować wygenerowaną notę odsetkową
Jeśli wygenerowana nota odsetkowa zawiera błąd, można anulować ją przed wysłaniem. Anulowanie monitów można wykonać pojedynczo lub zbiorczo.
- Na stronie Wygenerowane noty odsetkowe wybierz przynajmniej jeden wiersz dla wygenerowanych not odsetkowych, które chcesz anulować, a następnie wybierz akcję Anuluj.
- Na stronie Anuluj wygenerowane noty odsetkowe wypełnij odpowiednio pola, a następnie wybierz przycisk OK.
Aby wyświetlić zapisy monitu i noty odsetkowej
Gdy generowany jest monit, program tworzy zapis monitu w tabeli Zapisy monitu/noty odsetk. dla każdego wiersza monitu, który zawiera zapis księgi nabywcy. Można wyświetlić przegląd zapisów monitu utworzonych dla danego nabywcy.
- Wybierz ikonę , wprowadź Nabywcy, a następnie wybierz powiązane łącze.
- Otwórz właściwą kartotekę nabywcy, a następnie wybierz akcję Zapisy księgi.
- Na stronie Zapisy księgi nabywców wybierz wiersz z zapisem księgi , dla którego mają być wyświetlone zapisy monitu, a następnie wybierz akcję Zapisy monitu/noty odsetk..
Wiele stóp procentowych
W trakcie konfigurowania warunków not odsetkowych i warunków monitów dla kar za opóźnienia w płatnościach, użytkownik może określić wiele stóp procentowych, tak aby opłatę karną można było obliczyć na podstawie różnych stóp dla różnych przedziałów czasu. Jeśli nie skonfigurowano wielu stóp procentowych, dla całego okresu zostanie użyta stopa procentowa i okres, które zdefiniowano na stronach Warunki not odsetkowych i Warunki monitów. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Konfigurowanie wielu stóp procentowych.
Zobacz powiązane szkolenie na platformie Microsoft Learn
Zobacz też
Konfigurowanie warunków i poziomów monitów
Konfigurowanie warunków not odsetkowych
Zarządzanie należnościami
Sprzedaż
Praca z Business Central