Table of Contents

Konfigurowanie zasad automatycznego rozliczania płatności

Na stronie Reguły rozliczenia płatności konfiguruje się reguły dotyczące automatycznego dopasowywania tekstu płatności (w transakcji bankowej) do tekstu w powiązanych otwartych (niezapłaconych) fakturach, fakturach korygujących lub innych zapisach podczas użycia funkcji Rozlicz automatycznie na stronie Dziennik uzgodnienia płatności. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Uzgadnianie płatności przy pomocy automatycznych rozliczeń.

Nowe reguły rozliczania płatności konfiguruje się poprzez wybranie, które typy danych w wierszu dziennika uzgodnienia płatności muszą być zgodne z danymi przynajmniej jednego otwartego zapisu przed automatycznym rozliczeniem właściwej płatności z otwartymi zapisami. Jakość poszczególnych rozliczeń automatycznych odzwierciedlają wartości od Niski do Wysoki w polu Poziom ufności dopasowania na stronie Dziennik uzgodnienia płatności zgodnie z użytą regułą rozliczenia płatności.

Każdy wiersz na stronie Reguły rozliczenia płatności oznacza regułę stosowaną przy rozliczaniu płatności. Reguły stosuje się według kolejności określonej w polu Porządek sortowania. Jeśli użytkownik korzysta z kilku reguł jednocześnie, stosuje się zasadę kolejności od najwyższej.

Funkcja automatycznego rozliczania działa w oparciu o kryteria dopasowywania według określonego priorytetu. W pierwszej kolejności, zostanie podjęta próba dopasowania tekstu z pięciu pól Podmiot powiązany wiersza dziennika, zawierającego tekst konta bankowego, nazwy lub adresu nabywcy/dostawcy, z niezapłaconymi dokumentami odpowiadającymi otwartym zapisom, według ustalonych priorytetów. Kolejna próba dopasowania dotyczy tekstu pól Tekst transakcji i Dodatkowe info. o transakcji z wiersza dziennika z tekstem pól Nr dokumentu zewnętrznego i Nr dokumentu w otwartych zapisach. W ostatnim kroku, kwota pola Kwota wyciągu jest dopasowywana do wiersza dziennika zawierającego kwotę w otwartych zapisach.

Uwaga

Dopasowywanie tekstu jest możliwe tylko w przypadku tekstów zawierających minimum cztery znaki.

Oprócz kryteriów dopasowywania znak kwoty płatności jest określany według następujących zasad:

  • W przypadku kwot ujemnych, dopasowanie wykonuje się najpierw dla otwartych zapisów reprezentujących faktury nabywcy, a następnie dla faktur korygujących dostawcy.
  • W przypadku kwot dodatnich, dopasowanie wykonuje się najpierw dla otwartych zapisów reprezentujących faktury dostawcy, a następnie dla faktur korygujących nabywcy.

Aby skonfigurować regułę rozliczania płatności

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature., wprowadź Reguły rozliczenia płatności, a następnie wybierz powiązane łącze.
  2. Zdefiniuj nową regułę lub zmień istniejącą poprzez uzupełnienie pól w wierszu, zgodnie z opisem w poniższej tabeli.
Pole Opis
Poziom ufności dopasowania Określa pewność w regule rozliczenia zdefiniowanej w wierszu.

Wartość wstawiona w polu jest też widoczna w polu Poziom ufności dopasowania na stronie Dziennik uzgodnienia płatności zgodnie z jakością automatycznego rozliczenia płatności w wierszu dziennika.
Priorytet Określa priorytet reguły rozliczenia płatności względem pozostałych reguł zdefiniowanych jako wiersze na stronie Reguły rozliczenia płatności. 1 oznacza najwyższy priorytet.
Dopasowanie powiązanego podmiotu Określa, ile informacji dotyczących nabywcy lub dostawcy, takich jak adres, nazwa miasta i numer konta bankowego, w wierszu dziennika uzgodnienia płatności musi być zgodnych z informacjami na temat otwartego zapisu zanim reguła zostanie użyta do automatycznego rozliczenia płatności z otwartym zapisem.
Dopasowano Nr dok./Nr dok. zewn. Określa, czy tekst w wierszu dziennika uzgodnienia płatności powinien odpowiadać wartości w polu Nr dokumentu lub Nr dokumentu zewnętrznego w otwartym zapisie, zanim reguła rozliczenia zostanie użyta do automatycznego rozliczenia płatności z otwartym zapisem.
Dopasowano kwotę z tolerancją Określa ile zapisów dla nabywcy lub dostawcy musi być zgodnych z kwotą uwzględniającą tolerancję płatności, zanim reguła rozliczania zostanie użyta do automatycznego rozliczenia płatności z otwartym zapisem.
Wymagane sprawdzanie Określa czy przed zaksięgowaniem polecane jest ręczne sprawdzenie automatycznego rozliczenia płatności. Wybór pola Wiersze do sprawdzenia na stronie Dziennik rozliczeń płatności powoduje uruchomienie interfejsu wspomaganego, który pozwala na łatwe sprawdzenie sekwencyjne sprawdzenie wielu rozliczeń na stronie Sprawdzenie rozliczenia płatności

W poniższej tabeli opisano standardowe reguły rozliczenia płatności w Business Central.

Ważne

Reguły rozliczenia płatności mogą się różnić w zależności od wdrożonej przez użytkownika wersji Business Central.

Poziom ufności dopasowania Priorytet Dopasowanie powiązanego podmiotu Dopasowano Nr dok./Nr dok. zewn. Dopasowano kwotę z tolerancją
Wysoki 1 Pełne Tak - Wiele Jedno dopasowanie
Wysoki 2 Pełne Tak - Wiele Wiele dopasowań
Wysoki 3 Pełne Tak Jedno dopasowanie
Wysoki 4 Pełne Tak Wiele dopasowań
Wysoki 5 Częściowe Tak - Wiele Jedno dopasowanie
Wysoki 6 Częściowe Tak - Wiele Wiele dopasowań
Wysoki 7 Częściowe Tak Jedno dopasowanie
Wysoki 8 Pełne Nie Jedno dopasowanie
Wysoki 9 Brak Tak - Wiele Jedno dopasowanie
Wysoki 10 Brak Tak - Wiele Wiele dopasowań
Średni 1 Pełne Tak - Wiele Nieuwzględniane
Średni 2 Pełne Tak Nieuwzględniane
Średni 3 Pełne Nie Wiele dopasowań
Średni 4 Częściowe Tak - Wiele Nieuwzględniane
Średni 5 Częściowe Tak Nieuwzględniane
Średni 6 Brak Tak Jedno dopasowanie
Średni 7 Brak Tak-Wiele Nieuwzględniane
Średni 8 Częściowe Nie Jedno dopasowanie
Średni 9 Brak Tak Nieuwzględniane
Niski 1 Pełne Nie Brak dopasowań
Niski 2 Częściowe Nie Wiele dopasowań
Niski 3 Częściowe Nie Brak dopasowań
Niski 4 Brak Nie Jedno dopasowanie
Niski 5 Brak Nie Wiele dopasowań

Zobacz też

Uzgadnianie płatności przy pomocy automatycznych rozliczeń
Zarządzanie należnościami
Sprzedaż
Praca z Business Central

Bezpłatne ścieżki szkoleniowe dotyczące Business Central