Wyniki wyszukiwania dla

    Pokaż / Schowaj spis treści

    Zarządzanie należnościami

    Uzgadnianie kont bankowych należy do regularnie wykonywanych działań w zarządzaniu finansami, które wymaga rozliczenia przychodzących płatności z zapisami księgi nabywców lub dostawców i zamknięcie faktur sprzedaży oraz faktur korygujących zakupu jako zapłacone.

    Większość nabywców prowadzących działalność biznesową (B2B) płaci za zamówienie po pewnym czasie od otrzymania dostawy, co sprawia że faktury sprzedaży mogą być zamknięte (rozliczone) przez dział rozrachunków z odbiorcami ) dopiero po otrzymaniu płatności. Niektóre faktury sprzedaży można jednak opłacić natychmiast, na przykład przy użyciu usługi PayPal. Opłacone w ten sposób faktury są natychmiast rozliczane i oznaczane jako zapłacone podczas księgowania. Dlatego, nie są widoczne jako płatności do przetworzenia w rozrachunkach z odbiorcami. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Sprzedaż dotycząca faktury.

    W Business Central, jednym z najszybszych sposobów na zarejestrowanie płatności z poziomu strony Dziennik uzgodnienia płatności jest zaimportowanie pliku wyciągu bankowego lub danych bankowych. Płatności są następnie rozliczane z otwartymi zapisami księgi nabywcy lub dostawcy poprzez dopasowanie tekstu płatności i informacji w zapisie. Użytkownik ma możliwość sprawdzenia i zmiany dopasowań przed zaksięgowaniem dziennika, a także zamknięcia zapisów księgi kont bankowych dla zapisów księgi podczas księgowania dziennika. Uzgodnienie konta bankowego odbywa się po rozliczeniu wszystkich płatności.

    Istnieją inne strony, na których użytkownik może rozliczyć płatności lub uzgodnić konta bankowe:

    • Strona Uzgadnianie kont bankowych umożliwia uzgadnianie kont bankowych poprzez dopasowanie zaimportowanych wierszy wyciągu bankowego z zapisami księgi kont bankowych systemu bankowego, z którego korzysta użytkownik. Na tej samej stronie, można uzgadniać płatności czekiem. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Uzgadnianie kont bankowych. Rozliczanie płatności nie jest jednak możliwe.
    • Strona Rejestracja płatności umożliwia ręczne rozliczanie płatności przyjętych w formie gotówki, czeków oraz transakcji bankowych dla wygenerowanej listy niezapłaconych dokumentów sprzedaży. Należy zwrócić uwagę, że funkcja ta jest dostępna tylko dla dokumentów sprzedaży. Na stronie nie można rozliczać płatności wychodzących oraz uzgadniać kont bankowych.
    • Strona Dziennik wpłat umożliwia ręczne księgowanie wpłat w odpowiedniej księdze głównej, księdze nabywców lub na innym koncie poprzez dodanie wiersza płatności. Wpłatę lub zwrot można rozliczyć z co najmniej jednym zapisem przed zaksięgowaniem w dzienniku wpłat lub bezpośrednio z zapisów księgi nabywców. Uzgadnianie kont bankowych na tej stronie nie jest możliwe.

    Na stronie Dziennik uzgodnienia płatności obowiązuje zasada automatycznego dopasowywania, którą ustawia się na stronie Reguły rozliczenia płatności. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Konfigurowanie zasad automatycznego rozliczania płatności.

    Do innych typowych zadań w zarządzaniu należnościami należy pobieranie zaległych sald, w tym not odsetkowych i monitów, a także konfigurowanie kont bankowych, umożliwiających nabywcom automatyczne wypłaty.

    W poniższej tabeli opisano sekwencję zadań oraz podano łącza do powiązanych artykułów.

    Aby Zobacz
    Rozliczyć płatności z otwartymi zapisami księgi nabywców lub dostawców na podstawie zaimportowanego wyciągu bankowego i uzgodnić konto bankowe po rozliczeniu wszystkich płatności. Automatyczne rozliczanie płatności i uzgadnianie kont bankowych
    Dodać płatności do otwartych zapisów księgi nabywców na podstawie niezapłaconych dokumentów sprzedaży na stronie Rejestracja płatności. Uzgadnianie płatności nabywców z listą niezapłaconych dokumentów sprzedaży
    Księgować wpłaty gotówkowe lub zwroty dla nabywców w dzienniku wpłat i rozliczać z zapisami księgi nabywców z poziomu dziennika lub zaksięgowanych zapisów księgi. Uzgadnianie płatności nabywców z dziennikiem wpłat lub z zapisów księgi nabywców
    Generować monity przypominające nabywcom o zaległościach w płatnościach, naliczonych odsetkach i dodatkowych opłatach, oraz zarządzać należnościami. Pobieranie zaległych sald
    Pobierać płatności tylko w euro, bezpośrednio z konta bankowego nabywcy za jego wcześniejszą zgodą. Pobieranie płatności przy pomocy polecenia zapłaty SEPA
    Zablokować nabywcę, na przykład z powodu niewypłacalności, uniemożliwiając dodanie go do dokumentów sprzedaży oraz księgowanie transakcji. Blokowanie nabywców
    Skonfigurować tolerancję, przy której system zamyka fakturę nawet, jeśli płatność z uwzględnieniem rabatu nie pokrywa kwoty faktury. Praca z tolerancjami płatności i tolerancjami rabatu terminowego
    Przewidywać opóźnienia płatności dla dokumentów sprzedaży. Rozszerzenie przewidywań opóźnień w płatności

    Zobacz powiązane szkolenie na platformie Microsoft Learn

    Zobacz też

    Sprzedaż
    Zarządzanie zobowiązaniami
    Praca z Business Central
    Ogólna funkcjonalność dla firm

    Rozpocznij pracę z darmową wersją próbną!

    W tym artykule
    Wróć na początek strony
    Pobierz PDF
    Copyright © IT.integro sp. z o.o.