Tworzenie ofert sprzedaży
Oferta sprzedaży umożliwia rejestrowanie warunków dostawy i płatności dla produktów sprzedawanych nabywcy lub potencjalnemu klientowi. Oferta sprzedaży może zostać wysłana do nabywcy, aby zakomunikować ofertę. Dokument może być wysłany w formie załącznika PDF. Treść wiadomości e-mail można też wstępnie wypełnić przy użyciu skonsolidowanych informacji zawartych w ofercie. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Wysyłanie dokumentów i wiadomości e-mail.
W trakcie negocjowania warunków oferty z nabywcą lub potencjalnym klientem, można nadal wprowadzać zmiany w dokumencie i wysyłać go tyle razy, ile będzie to konieczne. Po zaakceptowaniu oferty przez nabywcę, dokument przekształca się w fakturę sprzedaży lub zamówienie sprzedaży, w którym przetwarzana jest transakcja sprzedaży. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Sprzedaż dotycząca faktury lub Sprzedaż produktów przy użyciu zamówienia sprzedaży nabywcy.
W większości przypadków oferty sprzedaży są wysyłane do potencjalnych nabywców. Zazwyczaj istnieje osoba kontaktowa, z którą użytkownik prowadzi negocjacje. Po zaakceptowaniu przez nią oferty oferta sprzedaży zostaje przekształcona w zamówienie, a potencjalny klient jest rejestrowany jako nabywca w Business Central. W poniższej procedurze oferta sprzedaży jest tworzona dla kontaktu, jednak można ją także wysłać do istniejących nabywców.
Aby utworzyć ofertę sprzedaży
Wybierz ikonę
, wprowadź Oferty sprzedaży, a następnie wybierz powiązane łącze.
Określ kontakt lub nabywcę, do którego ma zostać wysłana oferta sprzedaży.
Jeśli oferta sprzedaży dotyczy istniejącego kontaktu, należy określić jego nazwę w polu Nr kontaktu.
Jeśli oferta sprzedaży dotyczy istniejącego nabywcy, należy określić jego nazwę w polu Nabywca.
W przypadku kontaktu niezarejestrowanego w aplikacji, należy wykonać następujące kroki:
- W polu Nr kontaktu wybierz przycisk edycji
.
- W oknie dialogowym wyboru kontaktu wybierz akcję Nowe, aby wypełnić odpowiednie pola.Umieść kursor w polu, aby przeczytać krótki opis. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Tworzenie kontaktów.
- Po uzupełnieniu kartoteki kontaktu należy zaznaczyć nowo utworzony kontakt na liście kontaktów, a następnie wybrać przycisk OK, aby powrócić do oferty sprzedaży.
Informacje wprowadzone w nowej kartotece kontaktu są wprowadzane w kilku polach na ofercie sprzedaży.
Uwaga
Aby prawidłowo obliczyć podatki i ceny dla oferty, należy wybrać odpowiedni szablon nabywcy w polu Kod szablonu nabywcy. Szablon zostanie wykorzystany do konwersji kontaktu na nabywcę po przekształceniu oferty w zamówienie lub fakturę sprzedaży.
- W polu Nr kontaktu wybierz przycisk edycji
Jeśli oferta dotyczy nowego nabywcy, należy najpierw go dodać. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Rejestracja nowych nabywców.
Wypełnij odpowiednio pozostałe pola na stronie Oferta sprzedaży. Umieść kursor w polu, aby przeczytać krótki opis.
Od tego momentu można wypełniać wiersze sprzedaży dla sprzedawanych produktów lub dowolnej transakcji zawieranej z nabywcą lub potencjalnym klientem, która ma zostać zarejestrowana na koncie K/G.
Jeśli dla nabywcy skonfigurowano wiersze cyklicznej sprzedaży, takie jak miesięczne zamówienie zakupów uzupełniających, wiersze można wstawić do zamówienia poprzez wybranie akcji Pobierz wiersze cyklicznej sprzedaży.
Na skróconej karcie Wiersze, w polu Typ wybierz typ produktu, kosztu dodatkowego lub transakcji, który ma zostać zaksięgowany dla nabywcy w wierszu sprzedaży.
W polu Nr wybierz rekord do zaksięgowania zgodnie z wartością wybraną w polu Typ.
Pole Nr należy pozostawić puste w następujących przypadkach:
- Jeśli wiersz ma zawierać komentarz. W takim przypadku należy wpisać treść komentarza w polu Opis.
- Jeśli wiersz utworzono dla zapasu katalogowego. W takim przypadku należy wybrać akcję Wybierz zapasy katalogowe. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Praca z zapasami katalogowymi.
W polu Ilość wprowadź liczbę jednostek produktu, kosztu dodatkowego lub transakcji, którą należy zarejestrować w wierszu dla nabywcy.
Uwaga
Jeśli dla typu zapasu wybrano opcję Usługa, a dla pola Typ wybrano opcję Zasób, ilość jest wyrażana w jednostkach czasu (np. godziny), zgodnie z wartością wybraną w polu Kod jednostki miary w wierszu. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Konfigurowanie jednostek miary.
Wartość pola Kwota wiersza oblicza się według formuły: Cena jednostkowa x Ilość.
Ceny i kwoty wiersza mogą zawierać podatek od sprzedaży. Aby je uwzględnić, należy zaznaczyć pole Ceny z podatkiem na kartotece nabywcy.
W przypadku udzielenia rabatu wprowadź odpowiednią wartość procentową w polu Rabat wiersza (%). Wartość pola Kwota wiersza zostanie zaktualizowana.
Jeśli ustawiono specjalne ceny zapasów na skróconej karcie Ceny sprzedaży i rabaty wiersza sprzedaży w kartotece zapasu lub nabywcy, cena i kwota zostaną automatycznie zaktualizowane w wierszu sprzedaży po spełnieniu kryteriów cenowych. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Rejestrowanie specjalnych cen sprzedaży i rabatów.
Powtórz kroki 4-7 dla każdego produktu, który ma zostać uwzględniony w ofercie dla kontaktu.
Sumy widoczne pod wierszami są kalkulowane automatycznie podczas tworzenia lub modyfikacji wierszy.
W polu Kwota rabatu faktury wprowadź kwotę, którą należy odliczyć od wartości widocznej w polu Razem z VAT.
Jeśli dla nabywcy skonfigurowano rabaty faktury, określona wartość procentowa zostanie automatycznie wstawiona w polu Rabat faktury % po spełnieniu wymaganych kryteriów, a powiązana kwota w polu Kwota rabatu faktury bez VAT. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Rejestrowanie specjalnych cen sprzedaży i rabatów.
Porada
Aby ustawić automatyczne wypełnianie pola Oferta ważna do dnia przy użyciu określonej liczby dni od dnia utworzenia oferty, użytkownik może wypełnić pole Obliczanie daty ważności oferty na stronie Sprzedaż i należności.
Po uzupełnieniu wierszy oferty sprzedaży, wybierz akcję Wyślij pocztą e-mail.
Na stronie Wyślij wiadomość e-mail wypełnij pozostałe pola i zweryfikuj poprawność załączonej oferty sprzedaży. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Wysyłanie dokumentów i wiadomości e-mail.
Po zaakceptowaniu oferty przez nabywcę, wybierz akcję Utwórz zamówienie.
Opcjonalnie, jeśli organizacja preferuje utworzenie faktury, należy wybrać akcję Utwórz fakturę.
Uwaga
Jeśli w kroku 2 dodano nabywcę, użytkownik zostanie poproszony o potwierdzenie konwersji oferty w zamówienie.
Jeśli w kroku 2 dodano kontakt od potencjalnego klienta, użytkownik zostanie poproszony o wykonanie następujących kroków:
- Przekonwertowanie kontaktu lub potencjalnego klienta w nabywcę poprzez wybranie jednego z szablonów konwersji kontaktu. Dodatkowe informacje zamieszczono w sekcji Aby utworzyć nabywcę, dostawcę lub konto bankowe na podstawie danych kontaktu.
- Potwierdzenie konwersji oferty w zamówienie.
Konwersja powoduje usunięcie oferty sprzedaży z bazy danych. Fakturę lub zamówienie sprzedaży tworzy się na podstawie informacji zawartych w ofercie sprzedaży, w której przetwarza się transakcję sprzedaży. Pole Nr oferty zawiera numer oferty, na podstawie której utworzono fakturę lub zamówienie sprzedaży. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Sprzedaż dotycząca faktury lub Sprzedaż produktów przy użyciu zamówienia sprzedaży nabywcy.
Numer dokumentu zewnętrznego
W dokumentach i dziennikach sprzedaży można określić numer dokumentu, który odnosi się do systemu numeracji używanego przez nabywcę. Pola można użyć, aby zarejestrować numer przypisany przez nabywcę do zamówienia, faktury i faktury korygującej. Danego numeru można użyć później, gdy zaistnieje potrzeba znalezienia powiązanego z numerem zaksięgowanego zapisu.
Ustawienie Obowiązkowy nr dok. zewn. na stronie Ustawienia sprzedaży i należności określa, czy wprowadzenie numeru dokumentu zewnętrznego jest obowiązkowe w polu Nr dokumentu zewnętrznego w nagłówku sprzedaży lub w polu Nr dokumentu zewnętrznego w wierszu dziennika głównego.
Po zaznaczeniu tego pola nie można zaksięgować faktury lub wiersza dziennika głównego bez podania numeru dokumentu zewnętrznego.
Numer dokumentu zewnętrznego jest uwzględniany w zaksięgowanych dokumentach, co umożliwia wyszukiwanie po danym numerze. Na podstawie numeru dokumentu zewnętrznego można także wyszukiwać dane w zapisach księgi nabywców.
Inny sposób obsługi numerów dokumentu zewnętrznego polega na wykorzystaniu pola Zewn. ozn. klienta. Jeśli jest używane pole Zewn. ozn. klienta, numer zostanie uwzględniony w zaksięgowanych dokumentach i można z niego korzystać przy wyszukiwaniu w taki sam sposób jak w przypadku wartości z pól Nr dokumentu zewnętrznego. Jednak pole to nie jest dostępne w wierszach dziennika.
Zobacz też
Sprzedaż
Konfigurowanie sprzedaży
Wysyłanie dokumentów i wiadomości e-mail
Archiwizacja dokumentów
Praca z Business Central