Tworzenie ofert sprzedaży
Oferta sprzedaży umożliwia rejestrowanie warunków dostawy i płatności dla produktów sprzedawanych nabywcy. Oferta sprzedaży może zostać wysłana do nabywcy, aby zakomunikować ofertę. Dokument może być wysłany w formie załącznika PDF. Treść wiadomości e-mail można też wstępnie wypełnić przy użyciu skonsolidowanych informacji zawartych w ofercie. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Wysyłanie dokumentów pocztą e-mail.
W trakcie negocjowania warunków oferty z nabywcą, można nadal wprowadzać zmiany w dokumencie i wysyłać go tyle razy, ile będzie to konieczne. Po zaakceptowaniu oferty przez nabywcę, dokument przekształca się w fakturę sprzedaży lub zamówienie sprzedaży, w którym przetwarzana jest transakcja sprzedaży. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Sprzedaż dotycząca faktury lub Sprzedaż produktów.
Istnieją dwa sposoby wypełniania pól nabywcy w ofercie sprzedaży. Ich użycie jest uzależnione od tego, czy nabywca jest już zarejestrowany w aplikacji, czy nie. Zobacz kroki 2 i 3 opisane w poniższej procedurze.
Aby utworzyć ofertę sprzedaży
Wybierz ikonę , wprowadź Oferty sprzedaży, a następnie wybierz powiązane łącze.
W polu Nabywca wprowadź nazwę istniejącego nabywcy.
Pozostałe pola na stronie Oferta sprzedaży zawierają standardowe informacje dotyczące wybranego nabywcy.
W przypadku nabywcy niezarejestrowanego w aplikacji, należy wykonać następujące kroki:
- W polu Nabywca wprowadź nazwę nowego nabywcy.
- W oknie dialogowym, w którym rejestruje się nowego nabywcę, wybierz przycisk Tak.
- Na stronie Wybierz szablon dla nowego nabywcy wybierz szablon będący podstawą nowej kartoteki nabywcy, a następnie przycisk OK.
- Nowo utworzona kartoteka nabywcy wyświetla informacje z wybranego szablonu nabywcy. Wypełnij pozstałe pola. Umieść kursor w polu, aby przeczytać krótki opis. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Rejestrowanie nowych nabywców.
- Po zakończeniu uzupełniania danych w kartotece nabywcy, wybierz przycisk OK, aby powrócić do dokumentu sprzedaży.
Informacje wprowadzone w nowej kartotece nabywcy są wprowadzane w kilku polach na ofercie sprzedaży.
Wypełnij odpowiednio pozostałe pola na stronie Oferta sprzedaży. Umieść kursor w polu, aby przeczytać krótki opis.
Od tego momentu można wypełniać wiersze zamówienia sprzedaży dla produktów sprzedawanych nabywcy lub dowolnej transakcji zawieranej z nabywcą, która ma zostać zarejestrowana na koncie K/G.
Jeśli dla nabywcy skonfigurowano wiersze cyklicznej sprzedaży, takie jak miesięczne zamówienie zakupów uzupełniających, wiersze można wstawić do zamówienia poprzez wybranie akcji Pobierz wiersze cyklicznej sprzedaży.
Na skróconej karcie Wiersze, w polu Typ wybierz typ produktu, kosztu dodatkowego lub transakcji, który ma zostać zaksięgowany dla nabywcy w wierszu sprzedaży.
W polu Nr wybierz rekord do zaksięgowania zgodnie z wartością wybraną w polu Typ.
Pole Nr należy pozostawić puste w następujących przypadkach:
- Jeśli wiersz ma zawierać komentarz. W takim przypadku należy wpisać treść komentarza w polu Opis.
- Jeśli wiersz utworzono dla zapasu katalogowego. W takim przypadku należy wybrać akcję Wybierz zapasy katalogowe. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Praca z zapasami katalogowymi.
W polu Ilość wprowadź liczbę jednostek produktu, kosztu dodatkowego lub transakcji, którą należy zarejestrować w wierszu dla nabywcy.
Uwaga
Jeśli dla typu zapasu wybrano opcję Usługa, a dla pola Typ wybrano opcję Zasób, ilość jest wyrażana w jednostkach czasu (np. godziny), zgodnie z wartością wybraną w polu Kod jednostki miary w wierszu. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Konfigurowanie jednostek miary zapasu.
Wartość pola Kwota wiersza oblicza się według formuły: Cena jednostkowa x Ilość.
Ceny i kwoty wiersza mogą zawierać podatek od sprzedaży. Aby je uwzględnić, należy zaznaczyć pole Ceny z podatkiem na kartotece nabywcy.
W przypadku udzielenia rabatu wprowadź odpowiednią wartość procentową w polu Rabat wiersza (%). Wartość pola Kwota wiersza zostanie zaktualizowana.
Jeśli ustawiono specjalne ceny zapasów na skróconej karcie Ceny sprzedaży i rabaty wiersza sprzedaży w kartotece zapasu lub nabywcy, cena i kwota zostaną automatycznie zaktualizowane w wierszu sprzedaży po spełnieniu kryteriów cenowych. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Rejestrowanie cen sprzedaży, rabatów i umów płatności.
Powtórz kroki 4-7 dla każdego produktu lub kosztu dodatkowego, który ma zostać uwzględniony w ofercie dla nabywcy.
Sumy widoczne pod wierszami są kalkulowane automatycznie podczas tworzenia lub modyfikacji wierszy.
W polu Kwota rabatu faktury wprowadź kwotę, którą należy odliczyć od wartości widocznej w polu Razem z VAT.
Jeśli dla nabywcy skonfigurowano rabaty faktury, określona wartość procentowa zostanie automatycznie wstawiona w polu Rabat faktury % po spełnieniu wymaganych kryteriów, a powiązana kwota w polu Kwota rabatu faktury bez VAT. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Rejestrowanie cen sprzedaży, rabatów i umów płatności.
Porada
Aby ustawić automatyczne wypełnianie pola Oferta ważna do dnia przy użyciu określonej liczby dni od dnia utworzenia oferty, użytkownik może wypełnić pole Obliczanie daty ważności oferty na stronie Sprzedaż i należności.
Po uzupełnieniu wierszy oferty sprzedaży, wybierz akcję Wyślij pocztą e-mail.
Na stronie Wyślij wiadomość e-mail wypełnij pozostałe pola i zweryfikuj poprawność załączonej oferty sprzedaży. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Wysyłanie dokumentów pocztą e-mail.
Po zaakceptowaniu oferty przez nabywcę, wybierz akcję Utwórz fakturę lub Utwórz zamówienie.
Oferta sprzedaży zostaje usunięta z bazy danych. Fakturę lub zamówienie sprzedaży tworzy się na podstawie informacji zawartych w ofercie sprzedaży, w której przetwarza się transakcję sprzedaży. Pole Nr oferty zawiera numer oferty, na podstawie której utworzono fakturę lub zamówienie sprzedaży. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Sprzedaż dotycząca faktury lub Sprzedaż produktów.
Numer dokumentu zewnętrznego
W dokumentach i dziennikach sprzedaży można określić numer dokumentu, który odnosi się do systemu numeracji używanego przez nabywcę. Pola można użyć, aby zarejestrować numer przypisany przez nabywcę do zamówienia, faktury i faktury korygującej. Danego numeru można użyć później, gdy zaistnieje potrzeba znalezienia powiązanego z numerem zaksięgowanego zapisu.
Ustawienie Nr dokumentu zewnętrznego na stronie Ustawienia sprzedaży i należności określa, czy wprowadzenie numeru dokumentu zewnętrznego jest obowiązkowe w polu Nr dokumentu zewnętrznego w nagłówku sprzedaży lub w polu Nr dokumentu zewnętrznego w wierszu dziennika głównego.
Po zaznaczeniu tego pola nie można zaksięgować faktury lub wiersza dziennika głównego bez podania numeru dokumentu zewnętrznego.
Numer dokumentu zewnętrznego jest uwzględniany w zaksięgowanych dokumentach, co umożliwia wyszukiwanie po danym numerze. Na podstawie numeru dokumentu zewnętrznego można także wyszukiwać dane w zapisach księgi nabywców.
Inny sposób obsługi numerów dokumentu zewnętrznego polega na wykorzystaniu pola Zewn. ozn. klienta. Jeśli jest wykorzystywane pole Zewn. ozn. klienta, numer zostanie uwzględniony w zaksięgowanych dokumentach i można z niego korzystać przy wyszukiwaniu w taki sam sposób jak w przypadku wartości z pól Nr dokumentu zewnętrznego. Jednak pole to nie jest dostępne na wierszach dziennika.
Zobacz też
Sprzedaż
Konfigurowanie sprzedaży
Wysyłanie dokumentów pocztą e-mail
Praca z Business Central