Table of Contents

Tworzenie ofert sprzedaży

Oferta sprzedaży umożliwia rejestrowanie warunków dostawy i płatności dla produktów sprzedawanych nabywcy lub potencjalnemu klientowi. Oferta sprzedaży może zostać wysłana do nabywcy, aby zakomunikować ofertę. Dokument może być wysłany w formie załącznika PDF. Treść wiadomości e-mail można też wstępnie wypełnić przy użyciu skonsolidowanych informacji zawartych w ofercie. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Wysyłanie dokumentów i wiadomości e-mail.

W trakcie negocjowania warunków oferty z nabywcą lub potencjalnym klientem, można nadal wprowadzać zmiany w dokumencie i wysyłać go tyle razy, ile będzie to konieczne. Po zaakceptowaniu oferty przez nabywcę, dokument przekształca się w fakturę sprzedaży lub zamówienie sprzedaży, w którym przetwarzana jest transakcja sprzedaży. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Sprzedaż dotycząca faktury lub Sprzedaż produktów przy użyciu zamówienia sprzedaży nabywcy.

W większości przypadków oferty sprzedaży są wysyłane do potencjalnych nabywców. Zazwyczaj istnieje osoba kontaktowa, z którą użytkownik prowadzi negocjacje. Po zaakceptowaniu przez nią oferty oferta sprzedaży zostaje przekształcona w zamówienie, a potencjalny klient jest rejestrowany jako nabywca w Business Central. W poniższej procedurze oferta sprzedaży jest tworzona dla kontaktu, jednak można ją także wysłać do istniejących nabywców.

Aby utworzyć ofertę sprzedaży

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature, wprowadź Oferty sprzedaży, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Określ kontakt lub nabywcę, do którego ma zostać wysłana oferta sprzedaży.

    • Jeśli oferta sprzedaży dotyczy istniejącego kontaktu, należy określić jego nazwę w polu Nr kontaktu.

      Jeśli oferta sprzedaży dotyczy istniejącego nabywcy, należy określić jego nazwę w polu Nabywca.

    • W przypadku kontaktu niezarejestrowanego w aplikacji, należy wykonać następujące kroki:

      1. W polu Nr kontaktu wybierz przycisk edycji .
      2. W oknie dialogowym wyboru kontaktu wybierz akcję Nowe, aby wypełnić odpowiednie pola.Umieść kursor w polu, aby przeczytać krótki opis. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Tworzenie kontaktów.
      3. Po uzupełnieniu kartoteki kontaktu należy zaznaczyć nowo utworzony kontakt na liście kontaktów, a następnie wybrać przycisk OK, aby powrócić do oferty sprzedaży.

      Informacje wprowadzone w nowej kartotece kontaktu są wprowadzane w kilku polach na ofercie sprzedaży.

      Uwaga

      Aby prawidłowo obliczyć podatki i ceny dla oferty, należy wybrać odpowiedni szablon nabywcy w polu Kod szablonu nabywcy. Szablon zostanie wykorzystany do konwersji kontaktu na nabywcę po przekształceniu oferty w zamówienie lub fakturę sprzedaży.

    • Jeśli oferta dotyczy nowego nabywcy, należy najpierw go dodać. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Rejestracja nowych nabywców.

  3. Wypełnij odpowiednio pozostałe pola na stronie Oferta sprzedaży. Umieść kursor w polu, aby przeczytać krótki opis.

    Od tego momentu można wypełniać wiersze sprzedaży dla sprzedawanych produktów lub dowolnej transakcji zawieranej z nabywcą lub potencjalnym klientem, która ma zostać zarejestrowana na koncie K/G.

    Jeśli dla nabywcy skonfigurowano wiersze cyklicznej sprzedaży, takie jak miesięczne zamówienie zakupów uzupełniających, wiersze można wstawić do zamówienia poprzez wybranie akcji Pobierz wiersze cyklicznej sprzedaży.

  4. Na skróconej karcie Wiersze, w polu Typ wybierz typ produktu, kosztu dodatkowego lub transakcji, który ma zostać zaksięgowany dla nabywcy w wierszu sprzedaży.

  5. W polu Nr wybierz rekord do zaksięgowania zgodnie z wartością wybraną w polu Typ.

    Pole Nr należy pozostawić puste w następujących przypadkach:

    • Jeśli wiersz ma zawierać komentarz. W takim przypadku należy wpisać treść komentarza w polu Opis.
    • Jeśli wiersz utworzono dla zapasu katalogowego. W takim przypadku należy wybrać akcję Wybierz zapasy katalogowe. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Praca z zapasami katalogowymi.
  6. W polu Ilość wprowadź liczbę jednostek produktu, kosztu dodatkowego lub transakcji, którą należy zarejestrować w wierszu dla nabywcy.

    Uwaga

    Jeśli dla typu zapasu wybrano opcję Usługa, a dla pola Typ wybrano opcję Zasób, ilość jest wyrażana w jednostkach czasu (np. godziny), zgodnie z wartością wybraną w polu Kod jednostki miary w wierszu. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Konfigurowanie jednostek miary.

    Wartość pola Kwota wiersza oblicza się według formuły: Cena jednostkowa x Ilość.

    Ceny i kwoty wiersza mogą zawierać podatek od sprzedaży. Aby je uwzględnić, należy zaznaczyć pole Ceny z podatkiem na kartotece nabywcy.

  7. W przypadku udzielenia rabatu wprowadź odpowiednią wartość procentową w polu Rabat wiersza (%). Wartość pola Kwota wiersza zostanie zaktualizowana.

    Jeśli ustawiono specjalne ceny zapasów na skróconej karcie Ceny sprzedaży i rabaty wiersza sprzedaży w kartotece zapasu lub nabywcy, cena i kwota zostaną automatycznie zaktualizowane w wierszu sprzedaży po spełnieniu kryteriów cenowych. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Rejestrowanie specjalnych cen sprzedaży i rabatów.

  8. Powtórz kroki 4-7 dla każdego produktu, który ma zostać uwzględniony w ofercie dla kontaktu.

    Sumy widoczne pod wierszami są kalkulowane automatycznie podczas tworzenia lub modyfikacji wierszy.

  9. W polu Kwota rabatu faktury wprowadź kwotę, którą należy odliczyć od wartości widocznej w polu Razem z VAT.

    Jeśli dla nabywcy skonfigurowano rabaty faktury, określona wartość procentowa zostanie automatycznie wstawiona w polu Rabat faktury % po spełnieniu wymaganych kryteriów, a powiązana kwota w polu Kwota rabatu faktury bez VAT. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Rejestrowanie specjalnych cen sprzedaży i rabatów.

    Porada

    Aby ustawić automatyczne wypełnianie pola Oferta ważna do dnia przy użyciu określonej liczby dni od dnia utworzenia oferty, użytkownik może wypełnić pole Obliczanie daty ważności oferty na stronie Sprzedaż i należności.

  10. Po uzupełnieniu wierszy oferty sprzedaży, wybierz akcję Wyślij pocztą e-mail.

  11. Na stronie Wyślij wiadomość e-mail wypełnij pozostałe pola i zweryfikuj poprawność załączonej oferty sprzedaży. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Wysyłanie dokumentów i wiadomości e-mail.

  12. Po zaakceptowaniu oferty przez nabywcę, wybierz akcję Utwórz zamówienie.

    Opcjonalnie, jeśli organizacja preferuje utworzenie faktury, należy wybrać akcję Utwórz fakturę.

    Uwaga

    Jeśli w kroku 2 dodano nabywcę, użytkownik zostanie poproszony o potwierdzenie konwersji oferty w zamówienie.

    Jeśli w kroku 2 dodano kontakt od potencjalnego klienta, użytkownik zostanie poproszony o wykonanie następujących kroków:

Konwersja powoduje usunięcie oferty sprzedaży z bazy danych. Fakturę lub zamówienie sprzedaży tworzy się na podstawie informacji zawartych w ofercie sprzedaży, w której przetwarza się transakcję sprzedaży. Pole Nr oferty zawiera numer oferty, na podstawie której utworzono fakturę lub zamówienie sprzedaży. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Sprzedaż dotycząca faktury lub Sprzedaż produktów przy użyciu zamówienia sprzedaży nabywcy.

Numer dokumentu zewnętrznego

W dokumentach i dziennikach sprzedaży można określić numer dokumentu, który odnosi się do systemu numeracji używanego przez nabywcę. Pola można użyć, aby zarejestrować numer przypisany przez nabywcę do zamówienia, faktury i faktury korygującej. Danego numeru można użyć później, gdy zaistnieje potrzeba znalezienia powiązanego z numerem zaksięgowanego zapisu.

Ustawienie Obowiązkowy nr dok. zewn. na stronie Ustawienia sprzedaży i należności określa, czy wprowadzenie numeru dokumentu zewnętrznego jest obowiązkowe w polu Nr dokumentu zewnętrznego w nagłówku sprzedaży lub w polu Nr dokumentu zewnętrznego w wierszu dziennika głównego.

Po zaznaczeniu tego pola nie można zaksięgować faktury lub wiersza dziennika głównego bez podania numeru dokumentu zewnętrznego.

Numer dokumentu zewnętrznego jest uwzględniany w zaksięgowanych dokumentach, co umożliwia wyszukiwanie po danym numerze. Na podstawie numeru dokumentu zewnętrznego można także wyszukiwać dane w zapisach księgi nabywców.

Inny sposób obsługi numerów dokumentu zewnętrznego polega na wykorzystaniu pola Zewn. ozn. klienta. Jeśli jest używane pole Zewn. ozn. klienta, numer zostanie uwzględniony w zaksięgowanych dokumentach i można z niego korzystać przy wyszukiwaniu w taki sam sposób jak w przypadku wartości z pól Nr dokumentu zewnętrznego. Jednak pole to nie jest dostępne w wierszach dziennika.

Zobacz też

Sprzedaż
Konfigurowanie sprzedaży
Wysyłanie dokumentów i wiadomości e-mail
Archiwizacja dokumentów
Praca z Business Central

Bezpłatne ścieżki szkoleniowe dotyczące Business Central