Rejestrowanie nowych nabywców
Nabywcy stanowią źródło przychodów przedsiębiorstwa. Każdego nabywcę, z którym organizacja nawiązuje transakcje sprzedaży, należy zarejestrować w kartotece nabywcy. Kartoteki nabywców zawierają informacje wymagane do realizacji sprzedaży produktów. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykułach Sprzedaż dotycząca faktury i Rejestrowanie nowych zapasów.
Przed zarejestrowaniem nowych nabywców, konieczne jest skonfigurowanie różnych kodów sprzedaży, które będzie można wybierać w trakcie uzupełniania danych w kartotekach nabywców. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Konfigurowanie sprzedaży.
Dodawanie nowych nabywców
Aby zarejestrować nowego nabywcę należy wypełnić kartotekę nabywcy. Można utworzyć szablony dla różnych profili nabywców lub można dodać nabywców nie używając szablonów. Można również utworzyć nabywcę z kantaku. Dodatkowe informacje zamieszczono w sekcji Aby utworzyć kontakt jako nabywcę, dostawcę lub konto bankowe.
Uwaga
Jeśli szablony nabywcy istnieją dla różnych typów nabywcy, podczas tworzenia nowego nabywcy użytkownik może wybrać odpowiedni szablon z listy szablonów dostępnej w oknie, które zostanie wyświetlone. Jeśli istnieje tylko jeden szablon, nowo utworzone szablony będą zawsze bazować na tym szablonie.
Aby utworzyć nową kartotekę nabywcy
Wybierz ikonę , wprowadź Nabywcy, a następnie wybierz powiązane łącze.
Na stronie Nabywcy wybierz akcję Nowy.
Jeśli istnieje tylko jeden szablon nabywcy, otworzy się nowa kartoteka nabywcy, w której niektóre z pól zostały uzupełnione informacjami z szablonu.
Jeśli istnieje tylko jeden szablon nabywcy, otworzy się strona, na której można go wybrać. W takim przypadku należy wykonać dwa kolejne kroki.
Na stronie Wybierz szablon dla nowego nabywcy wybierz szablon, którego chcesz użyć dla nowej kartoteki nabywcy.
Wybierz przycisk OK. Otworzy się nowa kartoteka nabywcy, w której niektóre z pól zostały uzupełnione informacjami z szablonu.
Kontynuuj wypełnianie pól lub wprowadzanie zmian w polach kartoteki nabywcy. Umieść kursor w polu, aby przeczytać krótki opis.
Skrócona karta Ceny sprzedaży umożliwia podgląd cen specjalnych lub rabatów przyznanych nabywcy w sytuacji, gdy spełnił określone kryteria, na przykład zamówił minimalną ilość zapasu lub złożył zamówienie przed upłynięciem daty końcowej. Każdy wiersz oznacza cenę specjalną lub rabat wiersza. Każda kolumna oznacza kryterium, które należy spełnić, aby możliwe było przyznanie ceny specjalnej określonej w polu Cena jednostkowa lub rabatu wiersza określonego w polu Rabat wiersza (%). Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Rejestrowanie cen sprzedaży, rabatów i umów płatności.
Nabywca został zarejestrowany, a kartoteka nabywcy jest od tego momentu gotowa do użycia w dokumentach sprzedaży.
Używanie nowo utworzonej kartoteki nabywcy jako szablonu jest możliwe po wcześniejszym zapisaniu jej jako szablonu. Dodatkowe informacje zamieszczono w poniższej sekcji.
Aby zapisać kartotekę nabywcy w formie szablonu
- Na stronie Kartoteka nabywcy wybierz akcję Zapisz jako szablon. Zostanie otwarta strona Szablon nabywcy, w której kartoteka nabywcy będzie widoczna w formie szablonu.
- Wypełnij odpowiednio wymagane pola Umieść kursor w polu, aby przeczytać krótki opis.
- Aby ponownie użyć wymiarów w szablonach, wybierz akcję Wymiary. Otworzy się strona Szablony wymiaru, na której widoczne są wszystkie kody wymiarów zdefiniowane dla nabywcy.
- Edytuj lub wprowadź kody wymiaru, które mają zostać przypisane do nowych kartotek nabywców, utworzonych przy użyciu szablonu.
- Po zakończeniu konfiguracji nowego szablonu nabywcy, wybierz przycisk OK.
Szablon nabywcy został dodany do listy szablonów i od tego momentu można go używać podczas tworzenia nowych kartotek nabywców.
Usuwanie kartotek nabywców
Jeśli zaksięgowano transakcję dla nabywcy, nie można usunąć kartoteki, ponieważ zapisy księgi mogą być potrzebne do inspekcji. Aby usunąć kartoteki nabywców z zapisami księgi, należy skontaktować się z partnerem Microsoft, aby zrobić to za pomocą kodu.
Zarządzanie limitami kredytu
Limity kredytu, kwoty salda i warunki płatności umożliwiają Business Central publikowanie kredytu oraz ostrzeżenia o przeterminowanym saldzie podczas wprowadzania zamówienia sprzedaży. Co więcej, funkcje warunku monitu oraz warunku not odsetkowych pozwalają na fakturowanie odsetek oraz/lub opłat dodatkowych.
Pole Limit kredytu w kartotece nabywcy określa maksymalną kwotę limitu salda płatności dla danego nabywcy, po przekroczeniu której program generuje ostrzeżenia. Następnie, po wprowadzeniu informacji w dziennikach, ofertach, zamówieniach i fakturach, Business Central przetestuje nagłówek sprzedaży oraz indywidualne wiersze sprzedaży, aby sprawdzić czy limit kredytu został przekroczony.
Księgowanie jest dostępne nawet, jeśli limit kredytu został przekroczony. Jeśli pole pozostało puste, dany nabywca nie będzie miał limitu kredytu.
Można wyłączyć ostrzeżenia informujące o przekroczeniu limitu kredytu nabywcy. Można również określić, które typy ostrzeżeń mają być wyświetlane.
Aby określić ostrzeżenia o limicie kredytu
Wybierz ikonę , wprowadź Ustawienia sprzedaży i należn., a następnie wybierz powiązane łącze.
Na skróconej karcie Ogólne, w polu Ostrzeżenia kredytu wybierz odpowiednią opcję zgodnie z opisem w poniższej tabeli:
Opcja Opis Obydwa ostrzeżenia W kartotece sprawdzane są dwa pola: Limit kredytu oraz Saldo należne. Ostrzeżenie jest wyświetlane, jeśli nabywca przekroczył limit kredytu lub jeśli nabywca posiada przeterminowane saldo. Limit kredytu Wartość pola Limit kredytu w kartotece nabywcy jest porównywana z saldem nabywcy. Ostrzeżenie jest wyświetlane, jeśli saldo nabywcy przekracza kwotę limitu. Przeterminowane saldo W kartotece nabywcy sprawdzane jest pole Saldo należne. Ostrzeżenie jest wyświetlane, jeśli nabywca posiada przeterminowane saldo. Bez ostrzeżeń Żadne ostrzeżenia na temat stanu nabywcy nie są wyświetlane.
Zobacz też
Definiowanie metod płatności
Scalanie zduplikowanych rekordów
Tworzenie serii numeracji
Sprzedaż
Konfigurowanie sprzedaży
Praca z Business Central