Table of Contents

Alokacja zasobów

Kluczowym elementem w zarządzaniu serwisem są ludzie, którzy dostarczają usługi serwisowe. Aplikację Business Central można skonfigurować w taki sposób, aby odpowiednim osobom przypisywane były odpowiednie zlecenia. Przypisania te mogą opierać się na strefach serwisu, gdzie zlokalizowani są ludzie lub w których odbywa się usługa serwisowa. Ponadto, zasoby mogą być zgrupowane razem podczas odpowiadania na zgłoszenia serwisowe. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Konfigurowanie zasobów alokacji.

Użytkownik może alokować zasoby (np. technikowi), używając funkcji Tablica alokacji zadań lub korzystając ze zlecenia serwisowego. Alokacja zasobu do zadań serwisowych bazuje na dostępności zasobu.

Można alokować ten sam zasób (np. technika) lub grupę zasobów do wszystkich przedmiotów serwisu w zleceniu serwisowym. Zapisy alokacji dla innych przedmiotów serwisu są tworzone w kolejności według tego samego numeru zasobu i daty alokacji, jak wiersz poprzednio zaalokowano. Zaalokowane godziny to godziny, które zostały zaalokowane, podzielone przez liczbę przedmiotów serwisu w zamówieniu. Pole Stan jest automatycznie ustawiane na Aktywny dla wszystkich zapisów, które zostały utworzone.

Aby wyświetlić przegląd zleceń serwisowych i ofert serwisu

Wyświetlenie listy zleceń serwisowych lub ofert serwisu według określonych wymagań jest przydatne, gdyż umożliwia wykonanie na nich kolejno określonych akcji. Przykładowo, konieczne może być alokowanie zasobów do zleceń serwisowych należących do określonego nabywcy.

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature, wprowadź Tablica alokacji zadań, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. W polu Filtr dokumentu wybierz typ dokumentów, które mają być przeglądane.

  3. Aby przejrzeć listę dokumentów zawierających zadania serwisu, do których zaalokowany jest pewien zasób lub grupa zasobów, wypełnij pola Grupa zasobów i Filtr zasobu i naciśnij Enter.

  4. Aby przejrzeć listę dokumentów z określoną datą reakcji lub z datami reakcji w określonym okresie czasu, wypełnij pole Filtr daty reakcji i naciśnij Enter.

  5. Aby przejrzeć listę dokumentów z określonym stanem alokacji lub stanem dokumentu, wypełnij pole Filtr alokacji/Filtr stanu i naciśnij Enter.

  6. Aby przejrzeć listę dokumentów, które należą do określonej umowy, nabywcy lub strefy, wypełnij pole Filtr umowy/Filtr nabywcy/Filtr strefy i naciśnij Enter.

  7. Wybierz wiersz, który odnosi się do zlecenia serwisowego lub oferty serwisowej, a następnie wybierz akcję Pokaż dokument.

    Otworzą się strony Zlecenie serwisowe lub Oferta serwisowa i będzie możliwa praca z dokumentem. Aby powrócić do strony Tablica alokacji zadań, wybierz OK.

Aby zaalokować zasób, korzystając z dostępności zasobu lub grupy zasobów

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature, wprowadź Tablica alokacji zadań, i wybierz powiązane łącze.

  2. Wybierz zlecenie serwisowe, a następnie wybierz akcję Alokacje zasobów.

  3. Wybierz zapis z zadaniem serwisowym, do którego chcesz zaalokować zasób.

  4. Wybierz akcję Dostępność zasobu lub Dostępność grupy zasobów.

  5. Na stronie Dostępność zasobu (serwis) wybierz Pokaż macierz.

  6. Wybierz zasób do zaalokowania. Wybór może opierać się na informacji, czy zasób jest wykwalifikowany, czy jest umieszczony w strefie nabywcy, i/lub czy jest preferowany przez nabywcę.

  7. Określ taką datę, aby zasób posiadał wystarczającą liczbę dostępnych godzin na realizację zadanie i aby przypadała ona niedługo od daty reakcji dla zlecenia serwisowego.

  8. W polu Ilość do zaalokowania wprowadź liczbę godzin, na którą chcesz zaalokować zasób do zadania serwisowego.

  9. Wybierz akcję Zaalokuj, aby zaalokować wybrany zasób na wybraną datę.

    Pole Stan jest automatycznie ustawiane na Aktywny.

Powtórz te kroki dla każdej daty, dla której chcesz zaalokować zasób do zadania serwisowego.

Uwaga

Dla przedmiotu serwisu w zleceniu serwisowym alokacja zapisu może być jedynie Aktywna z jednym zasobem lub grupą zasobów w danym momencie.

Aby zaalokować zasób korzystając ze zlecenia serwisowego

Po utworzeniu i wypełnieniu zlecenia serwisowego lub oferty serwisowej, można alokować zasoby (np. technika), aby wykonać zadania serwisowe zarejestrowane jako wiersze przedmiotu serwisu w dokumencie.

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature, wprowadź Zlecenia serwisowe, a następnie wybierz powiązane łącze.
  2. Wybierz zlecenie serwisowe, a następnie wybierz Edytuj.
  3. Wybierz wiersz przedmiotu serwisu odnoszący się do zadania serwisu, do którego chcesz zaalokować zasób.
  4. Wybierz Alokacje zasobów.
  5. Na stronie Alokacje zasobów wybierz nieaktywny zapis alokacji z zadaniem serwisu, do którego chcesz zaalokować zasób. Jeżeli zapis alokacji nie istnieje, możesz utworzyć nowy zapis alokacji, wybierając Nowy.
  6. Określ zadanie serwisu, uzupełniając pole Nr przedmiotu serwisu w tym samym wierszu.
  7. W polu Nr zasobu wybierz zasób. Jeżeli zasób należy do grupy zasobów, numer grupy zasobów jest wprowadzany automatycznie w polu Nr grupy zasobów.
  8. Wypełnij pola Data alokacji i Zaalokowane godz.. Pole **Stan **jest ustawiane na Aktywny. Oznacza to, że zasób został zaalokowany do zadania serwisu.
  9. Opcjonalnie, aby przypisać zasób do wszystkich przedmiotów serwisu, wybierz Alokuj do wszystkich przedmiotów serwisu.
Uwaga

Dla przedmiotu serwisu w zleceniu serwisowym alokacja zapisu może być jedynie aktywna z jednym zasobem lub grupą zasobów w danym momencie.

Aby zmienić alokację zasobów w zleceniu serwisowym

Pracując ze zleceniem serwisowym lub ofertą serwisową, można bezpośrednio z nich ponownie alokować zasoby. Oryginalny zapis będzie nadal istniał, ale jego stan zostanie zaktualizowany w następujący sposób:

  • Jeżeli serwis został rozpoczęty w czasie, gdy alokacja była Aktywna, to znaczy, jeżeli stan naprawy przedmiotu serwisu w zapisie zmieniono na W trakcie, stan alokacji jest zmieniany z Konieczna zmiana alokacji na Zakończone.
  • Jeśli prace serwisowe nie zostały rozpoczęte w czasie, gdy alokacja była Aktywna, stan alokacji jest zmieniany z Konieczna zmiana alokacji na Anulowane.
  • W przypadku ponownej alokacji zlecenia serwisowego, które zostało przekształcone z oferty, stan zapisów alokacji zarejestrowanych w ofercie zawsze zmienia się na Zakończone podczas zmiany alokacji przedmiotów serwisu w zleceniu serwisowym.
  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature, wprowadź Zlecenia serwisowe, a następnie wybierz powiązane łącze.
  2. Otwórz odpowiednie zlecenie serwisowe.
  3. Wybierz wiersz przedmiotu serwisu odnoszący się do zadania serwisu, do którego chcesz zaalokować zasób, a następnie wybierz akcję Alokacje zasobów.
  4. Na stronie Alokacje zasobów wybierz zapis alokacji z zadaniem serwisu, do którego chcesz ponownie zaalokować zasób. W polu Nr zasobu wybierz odpowiedni zasób. Numer zasobu znajdujący się dotychczasowo w polu zostanie nadpisany.
  5. Naciśnij klawisz Enter. Otworzy się okno dialogowe z pytaniem, czy zapis ma zostać ponownie zaalokowany. W razie potrzeby wypełnij pole Kod przyczyny i wybierz przycisk Tak, aby potwierdzić relokację.
  6. Wypełnij pola Data alokacji i Zaalokowane godz.. Zapis zawiera teraz nowy zasób i jego stan to Aktywny.

Aby zmienić alokację zasobu korzystając z tablicy alokacji zadań

Jeśli zasób zaalokowany do zadania serwisu nie może wykonać pracy, oznacza to, że zadanie serwisowe wymaga zmiany alokacji. Zazwyczaj zmieniając alokację zasobu do zadania serwisowego, korzysta się z Tablicy alokacji zadań.

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature, wprowadź Tablica alokacji zadań, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. W polu Filtr alokacji wybierz Konieczna zmiana alokacji. Strona Tablica alokacji zadań pokazuje teraz listę zleceń serwisowych, zawierającą zadania serwisu wymagające relokacji.

  3. Wybierz odpowiednie zlecenie serwisowe, a następnie wybierz akcję Alokacje zasobów. Otworzy się strona Alokacje zasobów.

  4. Wybierz zapis alokacji z zadaniem serwisu, do którego chcesz ponownie alokować zasób.

  5. W polu Nr zasobu wybierz odpowiedni zasób. Numer zasobu znajdujący się dotychczasowo w polu zostanie nadpisany.

  6. Naciśnij klawisz Enter. Otworzy się okno dialogowe Przyczyny zapisów zmiany alokacji z pytaniem, czy zapis ma zostać ponownie zaalokowany. W razie potrzeby wypełnij pole Kod przyczyny i wybierz przycisk Tak, aby potwierdzić relokację.

  7. Wypełnij pola Data alokacji i Zaalokowane godz.. Zapis zawiera teraz nowy zasób i jego stan to Aktywny.

    Uwaga

    Stary zapis nadal istnieje, lecz jego stan jest aktualizowany za pomocą jednego z poniżej wymienionych sposobów:

    • Jeżeli serwis został rozpoczęty w czasie, gdy alokacja była Aktywna, to znaczy, jeżeli stan naprawy przedmiotu serwisu w zapisie zmieniono na W trakcie, stan alokacji jest zmieniany z Konieczna zmiana alokacji na Zakończone.
    • Jeśli prace serwisowe nie zostały rozpoczęte w czasie, gdy alokacja była Aktywna, stan alokacji jest zmieniany z Konieczna zmiana alokacji na Anulowane.
    • W przypadku ponownej alokacji zlecenia serwisowego, które zostało przekształcone z oferty, stan zapisów alokacji zarejestrowanych w ofercie zawsze zmienia się na Zakończone podczas zmiany alokacji przedmiotów serwisu w zleceniu serwisowym.

Aby zarejestrować godziny zasobów

Pracując z przedmiotami serwisu, konieczne jest zarejestrowanie godzin zasobów zużytych na serwis. Poniższa procedura pokazuje, jak zarejestrować godziny zasobów na stronie Arkusz przedmiotu serwisu.

Można użyć tej samej procedury do zarejestrowania godzin na stronie Wiersze serwisu, którą otwiera się ze strony zlecenia serwisowego. Otwórz odpowiednią kartotekę serwisu, a następnie wybierz akcję Wiersz serwisu.

Jeśli ten sam zasób przypisano do wszystkich przedmiotów serwisu w zleceniu serwisowym, można zarejestrować sumę godzin zasobu tylko dla jednego przedmiotu serwisu, a następnie podzielić wiersz zasobu tak, aby rozdzielić godziny zasobu dla pozostałych przedmiotów serwisu.

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature, wprowadź Zadania serwisu, a następnie wybierz powiązane łącze.
  2. Wybierz wiersz, który zawiera odpowiedni przedmiot serwisu, a następnie wybierz akcję Arkusz przedmiotu serwisu.
  3. Wypełnij odpowiednio wymagane pola Umieść kursor w polu, aby przeczytać krótki opis.

Aby przypisać zasób do wszystkich przedmiotów serwisu w zamówieniu

Jeśli ten sam zasób (np. technika) przypisano do wszystkich przedmiotów serwisu w zleceniu serwisowym, można zarejestrować sumę godzin zasobu tylko dla jednego przedmiotu serwisu, a następnie podzielić wiersz i rozdzielić godziny zasobu na wiersze dla pozostałych przedmiotów serwisu.

Poniższa procedura pokazuje jak rozdzielić wiersze zasobów na stronie Wiersz faktury serwisu.

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature, wprowadź Zlecenia serwisowe, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Otwórz odpowiednie zlecenie serwisowe.

  3. Na skróconej karcie Wiersze wybierz akcję Wiersz serwisu. Otworzy się strona Wiersze serwisu.

  4. Wybierz wiersz zasobu, który ma zostać podzielony. Zawartość pola Ilość zostanie podzielona pomiędzy wszystkie przedmioty serwisu w zamówieniu.

  5. Wybierz akcję Podziel wiersz zasobu. Wybierz Tak, aby potwierdzić.

    Wiersze zasobów dla innych przedmiotów serwisu w zamówieniu są tworzone z tym samym numerem zasobu, w jakim wierszu dokonano podziału. Numer ten jest numerem wiersza, który podzielono przez liczbę przedmiotów serwisu w zamówieniu.

Aby anulować alokację

Można anulować alokację zasobów dla zadań serwisu bez zmiany alokacji zadań.

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature, wprowadź Tablica alokacji zadań, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Wybierz zlecenie serwisowe, a następnie wybierz akcję Alokacje zasobów.

  3. Wybierz zapis alokacji z zadaniem serwisowym, dla którego ma zostać anulowana alokacja.

  4. Wybierz akcję Anuluj alokację.

  5. W polu Kod przyczyny wybierz odpowiedni kod przyczyny.

  6. Wybierz Tak, aby potwierdzić anulowanie alokacji.

    Uwaga

    W polu Stan opcja Konieczna zmiana alokacji jest zaznaczana automatycznie. Jeżeli stan naprawy przedmiotu serwisu w zapisie to Początkowy, stan naprawy jest zmieniany na Zmiana alokacji, co oznacza, że żadne prace serwisowe nie zostały rozpoczęte. Jeżeli stan naprawy to W trakcie, jest zmieniany na Częściowo serwisowany, co oznacza, że niektóre prace serwisowe zostały ukończone.

Zobacz też

Konfigurowane alokacji zasobów
Stan alokacji i stan naprawy