Table of Contents

Przygotowywanie do prowadzenia działalności

Gratulacje, uruchomiłeś pierwszą firmę w Business Central.

W celu przygotowania się do prowadzenia działalności gospodarczej można odwiedzić stronę Przewodniki konfiguracji z pomocą, na której uruchomić można przewodniki konfiguracji z pomocą, filmy oraz tematy pomocy dla wybranych zadań związanych z konfiguracją. Aby uzyskać dostęp do strony, wystarczy wybrać to łącze.

Alternatywnie, można wybrać ikonę Sprocket icon to open the Settings menu, a następnie akcję Konfiguracja z pomocą.

Aby otworzyć listę przewodników konfiguracji z pomocą, należy wybrać ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature., wprowadzić Konfiguracja z pomocą, a następnie wybrać powiązane łącze.

Porada

Business Central zawiera etykietki narzędzi dla pól i akcji oraz wskazówki dotyczące najważniejszych stron. Ułatwiają one obsługę różnych procesów biznesowych. Na wielu stronach zamieszczono także materiały pomocowe w formie przewodników. Etykietki narzędzi oraz sekcja Porady i nauka zawierają łącze o nazwie Dowiedz się więcej, które otwiera okienko Pomoc zawierające informacje na temat bieżącej strony i powiązanych zadań. Na wszystkich stronach można korzystać z kombinacji klawiszy Ctrl+F1, aby otworzyć okienko Pomoc, a na wszystkich urządzeniach, w prawym górnym rogu, można użyć znaku zapytania, aby wyświetlić odpowiednią stronę pomocy.

Wprowadzenie

Podczas pierwszego logowania lub pierwszego uruchomienia nowej firmy, lista kontrolna Wprowadzenie przeprowadzi użytkownika przez kroki przygotowujące do pracy z firmą. Kroki różnią się w zależności od kraju i funkcjonalności branżowej dodanej w Business Central użytkownika. W wydaniu 2021 release wave 2, podczas pierwszego logowania do firmy demonstracyjnej CRONUS, strona główna użytkownika została poddana optymalizacji. Aby uzyskać dostęp do większej liczby łączy do stron, należy skorzystać z roli Dyrektora handlowego. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Przegląd zadań.

Po migracji danych takich jak dostawcy, nabywcy oraz zapasy z obecnego systemu finansowego, można rozpocząć pracę. Jednak w zależności od potrzeb, inne przewodniki konfiguracji z pomocą na liście mogą okazać się pomocne.

Jeśli przewodnik konfiguracji z pomocą nie obejmuje danego obszaru, należy wybrać ikonę Sprocket icon to open the Settings menu., a następnie akcję Ustawienia zaawansowane. Sekcja Konfiguracja ręczna, na stronie Ustawienia zaawansowane zapewnia dostęp do ustawień stron, na których można ręcznie wypełnić pola ustawień dla wszystkich obszarów. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Przegląd zadań.

Uwaga

Lista dostępnych przewodników, rozszerzeń i usług konfiguracyjnych jest zależna od środowiska użytkownika wybranego dla organizacji. Wersja Essential zapewnia dostęp do ograniczonej funkcjonalności, w przeciwieństwie do wersji Premium.

Przy pierwszym logowaniu, użytkownik korzysta z wersji Essential. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Zmiana wyświetlanych funkcji.

Po uruchomieniu przewodnika konfiguracji z pomocą zostanie on oznaczony jako Ukończony.

Porady i nauka

Business Central zawiera sekcję Porady i nauka, która może być pomocna dla nowych użytkowników. W obecnej wersji dostępne są przewodniki po krokach na liście Wprowadzenie oraz niektóre z często używanych stron w firmie demonstracyjnej, takie jak strona kartoteki Faktura sprzedaży.

Porady i nauka są udostępniane w formie krótkich wiadomości, informujących, przypominających lub pouczających o ważnych i nowych funkcjonalnościach, które są automatycznie wywoływane po otwarciu strony. Na przykład, aby zobaczyć wskazówkę na temat kartoteki Faktura sprzedaży, należy wybrać łącze w lewym górnym rogu strony, nazwane Faktura sprzedaży. Łącze uruchamia objaśnienie wraz z krótkim opisem strony oraz akcji, jakie można na niej wykonać. Jeśli przewodnik istnieje dla konkretnej strony, łącze umożliwi jego przeczytanie. Łącze Dowiedz się więcej przenosi użytkownika do Pomocy dla produktu na stronie.

Strony główne dla poszczególnych ról

W zależności od roli użytkownika, strona główna zawiera podgląd firmy. Na górze znajduje się pasek nawigacyjny, który zapewnia łatwy dostęp do nabywców, dostawców, zapasów itd. Na środku umieszczono kafelki Aktywności. Aktywności pokazują bieżące dane i mogą zostać kliknięte lub naciśnięte w celu łatwego dostępu do dokumentu.

Kluczowe wskaźniki wydajności mogą być skonfigurowane tak, aby wyświetlały wybrany wykres dla reprezentacji wizualnej, na przykład, przepływów pieniężnych lub przychodu i wydatków. Można tez utworzyć listę Ulubionych nabywców na stronie głównej dla kont firmowych, z którymi często realizowane są transakcje lub którym trzeba poświęcić specjalną uwagę.

Strzałki mogą zostać użyte do zwinięcia części strony, aby zapewnić więcej miejsca na określone dane. Na górze strony głównej użytkownika można znaleźć wszystkie akcje, które można zastosować dla bieżącej zawartości. To również może być zwinięte i wystarczy kliknięcie lub naciśnięcie zwiniętego obszaru, aby wyświetlić go ponownie.

Porada

Można wrócić do strony głównej poprzez wybranie nazwy firmy w lewym górnym rogu.

Dane firmy

W sekcji Ustawienia firmy można wyświetlać oraz edytować informacje dotyczące konfiguracji obecnej firmy, których większość została wcześniej uzupełniona w konfiguracji z pomocą Konfiguracji firmy podczas rejestracji w Business Central. Na tej stronie można również zmienić logo firmy, dane kontaktowe, ustawienia bankowe oraz dane podatkowe.

Dodawanie użytkowników i uprawnień

Uwaga

Grupy zabezpieczeń to nowa funkcjonalność wprowadzona do Business Central w pierwszym wydaniu w 2023. Funkcjonalność jest podobna do grup użytkowników, opisanych w tym artykule. Podobnie jak w grupach użytkowników, administratorzy przypisują do grupy uprawnienia niezbędne jej członkom do wykonania pracy.

Grupy użytkowników nie będą już dostępne w kolejnych wydaniach aplikacji. Do tego czasu można z nich korzystać do zarządzania uprawnieniami. Dodatkowe informacje na temat grup zabezpieczeń zamieszczono w artykule Zarządzanie dostępem w Business Central przy pomocy funkcjonalności grup zabezpieczeń.

Użytkowników można dodać w centrum administracyjnym Microsoft 365. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Tworzenie użytkowników zgodnie z licencjami.

Użytkownicy utworzeni w Microsoft 365 mogą zostać zaimportowani na stronę Użytkownicy za pomocą akcji Pobierz aktualizacje z Office 365. Można następnie przypisać użytkownikom uprawnienia oraz zorganizować ich w grupach użytkowników. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Przypisywanie uprawnień do użytkowników i grup.

Pomoc dotycząca produktu

Business Central zawiera etykietki narzędzi dla pól i akcji oraz wskazówki dotyczące najważniejszych stron. Ułatwiają one obsługę różnych procesów biznesowych. Na wielu stronach zamieszczono także materiały pomocowe w formie przewodników. Etykietki narzędzi oraz sekcja Porady i nauka zawierają łącze o nazwie Dowiedz się więcej, które otwiera okienko Pomoc zawierające informacje na temat bieżącej strony i powiązanych zadań. Na wszystkich stronach można korzystać z kombinacji klawiszy Ctrl+F1, aby otworzyć okienko Pomoc, a na wszystkich urządzeniach, w prawym górnym rogu, można użyć znaku zapytania, aby wyświetlić odpowiednią stronę pomocy. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Zasoby dotyczące pomocy i wsparcia produktu.

Konfiguracja firmy w Business Central

Artykuły Business Central - szybki start będą pomocne w celu skonfigurowania Business Central według potrzeb użytkownika. Strona Konfiguracja z pomocą w Business Central zawiera listę poradników konfiguracji z pomocą, które można wykorzystać w procesie konfiguracji firmy. W zależności od roli, kraju i regionu, strona wyświetla różne poradniki konfiguracji z pomocą, co przedstawiono w następującej tabeli:

Konfiguracja z pomocą Opis
Konfiguracja firmy Tworzy nową próbną firmę, do której można wprowadzić własne dane i wypróbować Business Central.
Konfiguracja akceptacji przepływów pracy Konfiguruje zdolność automatycznego wysyłania powiadomień do osoby zatwierdzającej w momencie, gdy użytkownik próbuje utworzyć lub zmienić pewne wartości w dokumentach, wierszach dziennika lub kartotekach. Na przykład, można skonfigurować akceptację kwot powyżej określonego limitu.
Konfiguracja adresu e-mail Konfiguruje możliwość wysyłania wiadomości e-mail bezpośrednio z, na przykład, zamówień sprzedaży lub kontaktów w Business Central.
Konfiguracja firmowej skrzynki odbiorczej w programie Outlook Przygotowuje użytkownika do zarządzania interakcjami biznesowymi z nabywcami i dostawcami, bezpośrednio w Microsoft Outlook.
Migracja danych firmowych Pozwala na import istniejących danych firmowych, takich jak dostawcy, nabywcy i zapasy z programu Excel lub QuickBooks.
Konfiguracja logowania e-mail Konfiguruje możliwość zapisu korespondencji e-mail w Business Central, aby pozwolić na kontynuowanie interakcji.
Konfiguracja przepływów akceptacji zapasu Konfiguruje możliwość wysyłania powiadomień do osoby zatwierdzającej, kiedy użytkownik zmieni lub utworzy zapas.
Konfiguracja przepływu akceptacji nabywcy Konfiguruje możliwość automatycznego wysyłania powiadomień, automatycznie informujących osobę zatwierdzającą o tym, że użytkownik próbuje zmienić lub utworzyć kartotekę nabywcy.
Konfiguracja przepływu akceptacji płatności Konfiguruje możliwość wysyłania powiadomienia do osoby zatwierdzającej w sytuacji, gdy użytkownik wysyła do akceptacji wiersze dziennika płatności.
Konfiguracja połączenia z Dynamics 365 Sales Konfiguruje połączenie z Dynamics 365 Sales, które pozwala na synchronizację danych, takich jak kontakty i informacje dotyczące zamówień sprzedaży.
Konfiguracja prognozy przepływów pieniężnych Konfiguruje wykres prognozy przepływów pieniężnych, który pozwala na wyświetlenie przewidywanego przepływu gotówki w firmie. Wykres jest dostępny w Widoku głównym użytkownika - Księgowy.
Konfiguracja danych raportu Konfiguruje zestawy danych, które mogą być wykorzystane do budowania zaawansowanych raportów z użyciem, na przykład programu Excel lub Power BI.
Zapraszanie zewnętrznego księgowego Jeśli księgowością oraz raportowaniem finansowym zajmuje się zewnętrzny księgowy, można zaprosić go do wspólnej pracy nad danymi finansowymi w Business Central.

Strona Konfiguracja z pomocą może zawierać inne zapisy. Po ukończeniu jednej z konfiguracji, zostanie ona oznaczona jako Zakończona. Konfiguracja ręczna pozwala na konfigurację pozostałych obszarów firmy. Dodatkowe informacje zamieszczono w Przegląd zadań.

Następne kroki

W zależności od migrowanych danych, można następnie kontynuować, aby utworzyć nowe dokumenty sprzedaży lub zakupu. Sekcja Akcje na stronie głównej umożliwia szybkie tworzenie nowej oferty sprzedaży, faktury sprzedaży, zamówienia sprzedaży, faktury zakupu lub rejestracji płatności. Sprawdź artykuły zawierające wskazówki na temat szybkiego rozpoczęcia pracy z Business Central.

Zobacz też

Business Central - szybki start
Praca z Business Central
Zmiana podstawowych ustawień
Przegląd danych firmy
Ustawienia dostępu i skróty klawiaturowe
Funkcjonalność dla firm
Przypisywanie uprawnień do użytkowników i grup
Wyszukiwanie w okienku pomocy
Zasoby dotyczące pomocy i wsparcia produktu
Szkolenie Microsoft
Migracja danych
Wersje próbne i subskrypcje

Rozpocznij pracę z darmową wersją próbną!

Bezpłatne ścieżki szkoleniowe dotyczące Business Central