Table of Contents

Rozpoczęcie tworzenia układów

Business Central zawiera wbudowane układy, które można wykorzystać w raportach. Można dodać nowe układy jako część innych rozszerzeń. Istnieje także możliwość tworzenia własnych raportów od nowa lub na podstawie istniejących układów.

Ważne

Układy raportów służą także do dodawania zawartości do wiadomości e-mail. Pozwalają na przykład zaoszczędzić czas i zapewnić spójność dzięki wykorzystaniu tej samej zawartości w komunikacji z różnymi nabywcami. Układy niestandardowych raportów w wiadomościach e-mail można stosować tylko dla plików programu Microsoft Word. Użycie typu pliku RDLC jest niemożliwe. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Konfigurowanie tekstów i układów e-mail do wielokrotnego użytku.

Przegląd

Układ raportu może być rozumiany jako plik zaimportowany i przypisany do raportu. Sposób zarządzania typami raportów w Business Central pozostaje taki sam, bez względu na typ raportu. Zazwyczaj pracę wykonuje się na stronie Układy raportów. Główna różnica polega na sposobie projektowania raportu wykonywanego przy użyciu oprogramowania aplikacji, które wykorzystano do utworzenia raportu, na przykład Word, Excel lub SQL Server Report Builder.

Aby skonfigurować układ raportu, należy wykonać maksymalnie cztery kroki:

  1. Wybierz typ układu.
  2. Wyeksportuj kopię istniejącego układu, która będzie podstawą do utworzenia nowego układu.
  3. Wprowadź zmiany do pliku układu w odpowiedniej aplikacji.
  4. Dodaj nowy układ do raportu.
Ważne

Modyfikowanie lub zastąpienie układu rozszerzenia utworzonego na podstawie rozszerzenia jest niemożliwe. Można modyfikować lub zastępować tylko układy modyfikowane przez użytkowników. Na stronie Układy raportów, w kolumnie Rozszerzenie, można sprawdzić, czy układ został utworzony na podstawie rozszerzenia lub zdefiniowany przez użytkownika. Informacje o rozszerzeniu źródłowym będą widoczne dla układu na postawie rozszerzenia. Kolumna Rozszerzenie będzie pusta dla układu zdefiniowanego przez użytkownika.

Różnice pomiędzy układem na podstawie rozszerzenia a układem zdefiniowanym przez użytkownika zamieszczono w artykule Źródła układu.

Wprowadzenie

Zadania będą się od siebie różnić w zależności od sytuacji użytkownika. Poniższa tabela zawiera informacje, które będą pomocne w rozpoczęciu pracy.

Aby Zobacz...
Dowiedzieć się, który typ układu będzie najlepszy dla użytkownika. Wybór typu układu
Utworzyć nowy układ dla raportu na podstawie istniejącego układu, ale nie modyfikować istniejącego układu. Tworzenie nowego układu
Wprowadzić zmiany do istniejącego układu użytego w raporcie Modyfikowanie układu
Zastąpić istniejący plik raportu jego nowszą wersją. Zastąpienie układu
Zamienić bieżący układ na inny Konfigurowanie układów używanych w raportach
Zmienić nazwę i opis układu Zmiana nazwy układu

Wybór typu układu

Wybór typu układu jest pierwszym działaniem podczas tworzenia układu raportu. Dostępne opcje to układ pliku Word, Excel lub RDLC. Wiele czynników ma wpływ na wybór typu układu. Może to być na przykład wygląd raportu lub wiedza użytkownika na temat oprogramowania aplikacji, które chce wykorzystać do utworzenia układu takiego jak Word, Excel czy SQL Server Report Builder.

  • Tworzenie i modyfikowanie układów programu Excel jest najłatwiejsze ze względu na dostępne funkcje podsumowania danych, dodania grafik i zmiany stylu.

  • Nie wszystkie raporty i dokumenty zawierają zestaw danych zoptymalizowany do użytku z układem programu Excel. Na przykład, agregacja i zaawansowane obliczenia działają najlepiej w przypadku układów RDLC lub Word. Podobnie dokumenty.

  • Układy Word będą także odpowiednie do wprowadzania zmian stylu takich jak zmiana typu, rozmiaru i koloru.

  • Bardziej zaawansowane procesy dodania lub zmiany rozkładu pól danych można przeprowadzać w aplikacji Word lub RDLC.

  • Te same rozwiązania będą także pomocne w pracy z raportami, które będą finalnie drukowane.

  • Ogólne koncepcje projektowania są bardzo podobne zarówno w układach Word jak i RDLC. Jednak każdy typ posiada pewne funkcje projektowania, które wpływają na wygląd generowanego raportu w Business Central. Oznacza to, że ten sam raport może wyglądać inaczej przy wykorzystaniu układu raportu Word w porównaniu do układu raportu RDLC.

Tworzenie nowego układu

Istnieją dwa sposoby utworzenia nowego układu na podstawie istniejącego układu. Po pierwsze, można skopiować i zapisać istniejący układ. Po drugie, można go wyeksportować.

Kopiowanie jest szybkim sposobem na utworzenie nowego układu będącego dokładną kopią istniejącego układu. Kopię można modyfikować przez eksport układu.

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature 0., wprowadź Układy raportów, a następnie wybierz powiązane łącze.

    Na stronie Układy raportów wyświetli się lista układów dostępnych dla raportów.

  1. Wybierz układ, który chcesz skopiować i wybierz akcję Edytuj informacje.

    Jeżeli użytkownik wybrał układ rozszerzenia, system zapyta go, czy chce edytować jego kopię. Aby kontynuować, wybierz Tak.

Porada

Aby w prosty sposób znaleźć układ, użyj pola Szukaj, okienka Filtruj oraz funkcji sortowania kolumn.

  1. Zmień nazwę układu.

  2. Przełącz przełącznik Zapisz zmiany i utwórz kopię na Włączony i wybierz OK.

    Nowy układ będzie pokazany na stronie Układy raportów.

  3. Informacje na temat wprowadzania zmian w nowych układach zamieszczono w artykule Modyfikowanie układu.

Modyfikowanie układu

Aby zmodyfikować układ zdefiniowany przez użytkownika, należy wykonać poniższe kroki.

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature 0., wprowadź Układy raportów, a następnie wybierz powiązane łącze.

    Na stronie Układy raportów wyświetli się lista układów dostępnych dla raportów.

  1. Wybierz układ, który chcesz skopiować i wybierz akcję Eksportuj układ.

    Plik układu zostanie pobrany na urządzenie użytkownika.

    Porada

    Aby wyszukać układ, skorzystaj z pola wyszukiwania, okienka filtru oraz funkcji sortowania kolumn.

  2. Otwórz plik układu w odpowiedniej aplikacji takiej jak Microsoft Word (dla pliku o rozszerzeniu .docx) lub Microsoft Excel (dla pliku o rozszerzeniu .xlsx).

    Dodatkowe informacje zamieszczono w artykułach:

    Wprowadzanie zmian do pliku i zapisywanie.

  3. Na stronie Układy raportów wybierz istniejący układ, a następnie akcję Zastąp układ.

  4. Wybierz OK > Wybierz, aby otworzyć eksplorator plików.

  5. Znajdź i wybierz plik Excel, a następnie wybierz Otwórz.

    Wybrany plik jest przekazany do układu, a użytkownik zostaje przeniesiony na stronę Układy raportów.

  6. Aby sprawdzić, jak będzie wyglądał nowy układ raportu, wybierz układ z listy, a następnie Uruchom raport.

Zastąpienie układu

Aby zastąpić istniejący układ zdefiniowany przez użytkownika nowym plikiem układu, należy wykonać poniższe kroki.

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature 0., wprowadź Układy raportów, a następnie wybierz powiązane łącze.

    Na stronie Układy raportów wyświetli się lista układów dostępnych dla raportów.

  1. Wybierz istniejący układ, a następnie akcję Zastąp układ.

  2. Wybierz OK > Wybierz, aby otworzyć eksplorator plików.

  3. Znajdź i wybierz plik Excel, a następnie wybierz Otwórz.

    Wybrany plik jest przekazany do układu, a użytkownik zostaje przeniesiony na stronę Układy raportów.

  4. Aby sprawdzić, jak będzie wyglądał nowy układ raportu, wybierz układ z listy, a następnie Uruchom raport.

Zmiana nazwy układu

Aby zmienić nazwę układu zdefiniowanego przez użytkownika, należy wykonać poniższe kroki.

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature 0., wprowadź Układy raportów, a następnie wybierz powiązane łącze.

    Na stronie Układy raportów wyświetli się lista układów dostępnych dla raportów.

  1. Wybierz układ, którego nazwę chcesz zmienić i wybierz akcję Edytuj informacje.
Porada

Aby w prosty sposób znaleźć układ, użyj pola Szukaj, okienka Filtruj oraz funkcji sortowania kolumn. 3. Zmień nazwę układu i wybierz OK.

Zobacz też

Raporty i układy dokumentu
Praca z układami programu Word
Praca z układami programu Microsoft Excel
Uruchamianie i drukowanie raportów
Praca z Business Central

Bezpłatne ścieżki szkoleniowe dotyczące Business Central