Dostosowanie stron dla profili
Business Central umożliwia użytkownikom personalizację, a administratorom dostosowanie systemu. Personalizacja pozwala spersonalizować układ obszaru roboczego, aby spełniał oczekiwania użytkownika. Administratorzy mogą dostosowywać układy strony dla określonego profilu na podstawie roli lub działu użytkownika, aby wszyscy przypisani użytkownicy mogli korzystać z tej samej wersji strony. Personalizacja umożliwia użytkownikom wyświetlanie, ukrywanie i przenoszenie pól i akcji na stronie, ale dostosowywanie uwzględnia dodatkowe funkcjonalności. Na przykład, dostosowywanie pozwala wyświetlać pola znajdujące się w tabeli źródłowej strony lub w tabelach rozszerzeń, które nie zostały zdefiniowane jako obiekty strony, czego nie można zrobić w ramach personalizacji.
Uwaga
Typowym użyciem biznesowym profilu jest rola. W takim przypadku, profil w interfejsie użytkownika nazwany jest Profil (Rola).
Dostosowywanie stron rozpoczyna się na stronie Profile (Role), która jest punktem startowym administratora podczas zarządzania profilami użytkowników w indywidualnych kartotekach profilu. Oprócz dostosowywania układu strony dla każdego profilu na stronie Profil (Rola) można kontrolować różne inne ustawienia profilu. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Zarządzanie profilami użytkowników.
Warunki wstępne
Konto Business Central użytkownika musi mieć przypisany zestaw uprawnień D365 Zarządzanie profilami lub odpowiednie uprawnienia.
Zestaw uprawnień D365 Zarządzanie profilami zawiera uprawnienie do wykonywania dla obiektu systemu Dodaj pole do tabeli. Użytkownicy nieposiadający tego uprawnienia nie mogą dodawać pól, które nie zostały zdefiniowane jako obiekty strony.
Dostosowywanie stron do profilu
Wybierz ikonę
, wprowadź Profile (Role), a następnie wybierz powiązane łącze.
Wybierz wiersz profilu, dla którego chcesz dostosować strony, a następnie wybierz akcję Edytuj.
Wybierz akcję Dostosuj strony.
Business Central otworzy nową kartę przeglądarki dla wybranego profilu z aktywnym paskiem Dostosowywanie. Pasek Dostosowywanie oferuje funkcjonalność dostępną na pasku Personalizacja, który jest dostępny dla użytkowników.
Dostosuj strony według potrzeb określonej roli lub działu, w taki sam sposób, jak zrobiłby to użytkownik podczas personalizacji. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Personalizacja obszaru roboczego.
Uwaga
Aby nawigować podczas personalizacji, należy nacisnąć Ctrl + akcję wskazaną przez strzałkę.
- Gdy zakończysz zmianę układu jednej lub więcej stron, wybierz przycisk Zakończono na pasku Dostosowywanie.
- Zamknij kartę przeglądarki.
Niestandardowe strony są teraz zarejestrowane dla profilu.
Wyświetlanie wszystkich niestandardowych stron profilu
Można uzyskać przegląd stron, które zostały dostosowane dla danego profilu, na przykład w celu zaplanowania, które z nich należy jeszcze bardziej dostosować lub usunąć.
- Na stronie Profil (Rola) wybierz akcję Zarządzaj dostosowanymi stronami.
Na stronie Dostosowane strony można usuwać dostosowania, a także rozwiązywać problemy poprzez skanowanie potencjalnych błędów.
Usuwanie dostosowań dla profilu
Można usunąć wszystkie dostosowania, które zostały wprowadzone dla profilu. Dostosowania wprowadzone za pomocą rozszerzenia i personalizacja wykonana przez użytkownika nie zostaną usunięte. Cała personalizacja może zostać usunięta za pomocą innej akcji. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Aby usunąć wszystkie personalizacje zrobione przez użytkownika.
- Na stronie Profil (Rola) niestandardowego profilu, wybierz akcję Wyczyść niestandardowe strony.
Układ stron danego profilu zostanie zresetowany do układu domyślnego.
Aby usunąć dostosowania dla pojedynczych stron dla profilu
Można usunąć indywidualne dostosowania stron, które zostały wykonane dla profilu. Dostosowania wprowadzone za pomocą rozszerzenia i personalizacja wykonana przez użytkownika nie zostaną usunięte. Personalizacja wykonana dla konkretnych stron może zostać usunięta za pomocą innej akcji. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Aby usunąć personalizacje konkretnych stron.
- Na stronie Profil (Rola) wybierz akcję Zarządzaj dostosowanymi stronami.
- Na stronie Dostosowane strony wybierz co najmniej jeden wiersz dla dostosowań strony, które mają zostać usunięte, a następnie wybierz akcję Usuń.
Układ wybranych stron zostanie skorygowany, aby odzwierciedlać wprowadzone zmiany.
Dodawanie pól
Pola można dodawać do strony w oknie Dodaj pole do strony, które otwiera się poprzez wybranie akcji + Pole w trybie dostosowywania. Należy pamiętać, że okienko Dodaj pole do strony służy do wyświetlania pól, które już istnieją - na stronie lub w tabeli źródłowej, - ale są ukryte w widoku strony. Nie można tworzyć nowych pól.
Okienko Dodaj pole do strony zawiera wszystkie pola, które można dodać do strony. Pola są podzielone na kategorie według podstawowego projektu strony, jego tabeli źródłowej i rozszerzeń:
Kategoria | Opis |
---|---|
Pola tabeli nieuwzględnione w obiekcie strony | Uwzględnia pola zdefiniowane w tabeli podstawowej lub tabeli rozszerzenia, które nie są zdefiniowane na stronie. Podpowiedzi dla tych pól mają formę etykiety o treści Zdefiniowane w tabeli. |
Pola strony połączone z tabelą | Uwzględnia pola zdefiniowane w tabeli podstawowej lub w rozszerzeniach tabeli oraz zdefiniowane jako wyświetlone lub ukryte na stronie. Podpowiedzi dla tych pól mają formę etykiety o treści Zdefiniowane przez stronę. |
Pola na stronie, które nie zostały połączone z tabelą. | Pola, które zostały zdefiniowane na stronie, ale nie w tabeli podstawowej i w tabelach rozszerzeń. Pola te są zazwyczaj używane w zmiennych i kalkulacjach. Podpowiedzi dla tych pól mają formę etykiety o treści Zdefiniowane przez stronę. |
Aby zmienić kategorię pól widocznych w okienku Dodaj pole do strony, należy wybrać przycisk filtrowania znajdujący się nad listą.
Dodanie pola tabeli, która nie jest obiektem strony
Aby udostępnić użytkownikom pole zawierające tylko tabelę, należy najpierw dodać je do strony. Po dodaniu pola użytkownicy mogą wybrać, czy chcą je wyświetlić, czy ukryć, za pomocą funkcji personalizacji. Pole można dodać na kilka sposobów.
- Po pierwsze, można w nie kliknąć i przytrzymując, przenieść z okienka Dodaj pole do strony do pożądanej lokalizacji.
- Drugim sposobem jest zaznaczenie pola w okienku, aby wyświetlić rekomendowaną lokalizację na stronie. Następnie, należy przejść do lokalizacji pola na stronie, kliknąć strzałkę i akcję Dodaj.
Po dodaniu pola podpowiedź dla pola w okienku Dodaj pole do strony zostanie zamienione na Zdefiniowane na stronie. Edycja dodanego pola zostanie zablokowana i nie będzie można jej z powrotem odblokować.
Usuwanie pola
Dodane pole tabeli, które pierwotnie nie było obiektem strony, można usunąć. Usunięcie pola różni się od ukrycia obiektu. Ukryte pole użytkownicy mogą wyświetlić w swoim obszarze roboczym za pomocą personalizacji. Jednak usunięte pole staje się niedostępne do wyświetlenia przez użytkowników. Pole, które jest widoczne w obszarze roboczym użytkownika, zniknie z tego obszaru, kiedy zostanie usunięte.
Aby usunąć pole, wybierz strzałkę w polu na stronie, a następnie akcję Usuń. Jeżeli pole jest trudne do znalezienia, można zaznaczyć je na stronie Dodaj pole do strony, aby wskazać jego lokalizację.
Ważne
Usunięcie pola nie powoduje usunięcia danych przechowywanych w polu ani w jego tabeli źródłowej. Pole jest usuwane tylko z widoku.
Blokowanie i odblokowywanie edycji
Dostosowywanie umożliwia zablokowanie (zezwolenie na edycję) i odblokowanie (zapobieganie edycji) edycji większości pól na stronie. Aby zablokować lub odblokować edycję, należy zaznaczyć pole na stronie, kliknąć strzałkę, a następnie Zablokuj edycję lub Odblokuj edycję. Należy wziąć pod uwagę kilka zasad dotyczących blokowania i odblokowywania pól.
- Pola, które pierwotnie nie należały do obiektu strony, ale zostały dodane za pomocą dostosowania, są zawsze zablokowane i nie można ich odblokować przy użyciu dostosowania i personalizacji.
- Sposób, w jaki pole zostało zaprojektowane uniemożliwia też jego edycję. Jeżeli programista AL ustawił właściwość Edytowalne na
false
, to pole zawsze będzie zablokowane i nie można go odblokować. - Należy zauważyć, że funkcja edycji blokowania pola ma na celu zachowanie dokładności, spójności i solidności danych. Jej celem nie jest zapewnienie integralności danych.
Ważne informacje i wskazówki
- Dostosowanie niektórych pól jest niemożliwe w okienku Dodaj pole do strony. Programista, który dodaje tabelę, może uniemożliwić dostosowanie pola poprzez ustawienie właściwości AllowInCustomization pola na
false
. - Nie można dostosować pola, które jest w trybie analizy. Przełącznik Analizuj jest nieaktywny. Jeżeli użytkownik włączy tryb dostosowywania, kiedy strona jest w trybie analizy, tryb analizy zostanie automatycznie wyłączony.
- Na niektórych stronach znajduje się wiele pól, które są mapowane do tej samej tabeli źródłowej. W okienku Dodaj pole do strony te pola są wyświetlane osobno. Każde z tych pól można wyświetlić, ukryć lub przesunąć i nie będzie to miało wpływu na pozostałe pola.
- Jeżeli część grupy jest ukryta, identyfikacja pól ukrytych w tej części grupy jest możliwa, ale nie można dodawać, przesuwać, ani wyświetlać pól w tej części przed dodaniem ich do widoku strony.
Zobacz też
Personalizacja obszaru roboczego
Zarządzanie profilami użytkowników
Zmiana podstawowych ustawień
Zmiana wyświetlanych funkcji
Praca z Business Central