Table of Contents

Księgowanie zakupów

W dokumentach zakupów można wybrać jedną z następujących akcji księgowania:

  • Księguj
  • Podgląd księgowania
  • Księguj i drukuj
  • Raport testowy
  • Księgowanie seryjne

Po zaksięgowaniu dokumentu zakupu, aktualizowane jest konto dostawcy, księga główna, zapisy księgi zapasów oraz zapisy księgi zasobów.

Dla każdego dokumentu zakupu tworzony jest wpis zakupu w tabeli Zapis K/G. Tworzony jest również wpis w koncie dostawcy, w tabeli Zapis księgi dostawców oraz tworzony jest zapis K/G w odpowiednim koncie zobowiązań. Dodatkowo, księgowanie może skutkować zapisem VAT oraz zapisem K/G dla kwoty rabatu. To, czy zapis rabatu zostanie zaksięgowany zależy od zawartości pola Księgowanie rabatu na stronie Ustawienia zakupów i zobowiązań.

Dla każdego wiersza zakupu zostaną utworzone następujące zapisy:

  • Zapis w tabeli Zapis księgi zapasów jeśli wiersz zakupu należy do typu Zapas.
  • Zapis w tabeli Zapis K/G jeśli wiersze zakupu należą do typu Konto K/G.
  • Zapis w tabeli Zapis księgi zasobów jeśli wiersz zakupu należy do typu Zasób.

Dodatkowo, dokumenty zakupu są zawsze zapisywane w tabeli Nagłówek przyjęcia zakupu oraz tabeli Nagłówek faktury zakupu.

Przed rozpoczęciem księgowania można wydrukować raport testowy, który zawiera wszystkie dane występujące w zamówieniu zakupu i informacje o błędach w tym zamówieniu. Aby wydrukować raport wybierz Księgowanie, a następnie wybierz Raport testowy.

Ważne

Podczas księgowania zamówienia zakupu dla zapasów można utworzyć zarówno przyjęcie, jak i fakturę. Oba dokumenty mogą zostać utworzone jednocześnie lub niezależnie. Częściowe wydanie lub częściową fakturę można utworzyć, wypełniając pola Ilość do przyjęcia i Ilość do fakturowania w poszczególnych wierszach zamówienia zakupu przed księgowaniem. Należy pamiętać, że nie można utworzyć faktury za coś, co nie zostało przyjęte. Oznacza to, że zanim będzie można wystawić fakturę, trzeba zarejestrować przyjęcie lub wybrać opcję jednoczesnego przyjęcia i fakturowania.

Zamówienie można zaksięgować lub zaksięgować i wydrukować. Jeśli wybrana zostanie opcja księgowania i drukowania, po zaksięgowaniu zamówienia wydrukowany zostanie raport. Można również wybrać funkcję Księgowanie seryjne, która pozwala na równoczesne księgowanie kilku zamówień w tym samym czasie. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Księgowanie wielu dokumentów równocześnie.

Wyświetlanie zapisów księgi

Po ukończeniu księgowania, zaksięgowane wiersze zakupu są usuwane z zamówienia. Ukończenie księgowania jest sygnalizowane przez wiadomość. Po ukończeniu, będzie można zobaczyć zaksięgowane zapisy na różnych stronach zawierających zapisy takich jak Zapisy księgi dostawców, Zapisy K/G, Zapisy księgi zapasów, Zapisy księgi zasobów, Przyjęcia zakupu oraz Zaksięgowane faktury zakupu.

W większości przypadków zapisy księgi mogą zostać otwarte z poziomu karty lub dokumentu, którego dotyczą. Na przykład na stronie Kartoteka dostawcy wybierz akcję Rabaty faktur.

Edycja zapisów księgi.

Niektóre pola w zaksięgowanych dokumentach sprzedaży, na przykład pole Odwołanie do płatności, mogą być edytowane. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Edycja zaksięgowanych dokumentów. W przypadku bardziej krytycznych pól, które wpływają na dziennik inspekcji, należy wycofać księgowanie. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Wycofanie i anulowanie księgowań przyjęć i wydań.

Zobacz powiązane szkolenie na platformie Microsoft Learn

Zobacz też

Edycja zaksięgowanych dokumentów
Księgowanie wielu dokumentów równocześnie
Zakup
Księgowanie dokumentów i dzienników
Korygowanie lub anulowanie niezapłaconych faktur zakupu
Znajdowanie stron i informacji przy pomocy funkcji Powiedz mi
Praca z Business Central