Szablony serii numeracji dokumentów
Funkcjonalność szablonów serii numeracji dokumentów ułatwia definiowanie różnych zestawów serii numeracji dla dokumentów określonego typu. W ramach tej funkcjonalności możliwe jest utworzenie:
- szablonów serii numeracji dokumentów sprzedaży,
- szablonów serii numeracji dokumentów zakupu,
- szablonów serii numeracji zleceń przesunięcia.
Definiowanie szablonów serii numeracji
Uwaga
Każdy obiekt (dokument, dziennik itp.) tworzony w ramach zdefiniowanego wcześniej szablonu dziedziczy wszystkie jego ustawienia.
Szablon serii numeracji dokumentu sprzedaży
Aby zdefiniować szablon serii numeracji dokumentu sprzedaży:
Wybierz ikonę , wprowadź Szablony numeracji dok. sprzedaży, a następnie wybierz powiązane łącze.
Na stronie Szablony numeracji dok. sprzedaży wybierz Nowy, a następnie w pierwszym wolnym wierszu wypełnij pola:
- Kod – Określ unikalny kod identyfikujący szablon numeracji dokumentu sprzedaży.
- Opis – Określ tekst opisujący szablon numeracji dokumentu sprzedaży.
- Typ dokumentu – Wybierz z listy dostępnych opcji typ dokumentu sprzedaży, w którym szablon zostanie wykorzystany. Dostępne opcje to:
- Oferta
- Zamówienie
- Faktura
- Faktura korygująca
- Zamówienie zbiorcze
- Zamówienie zwrotu
- Seria numeracji – Z listy rozwijanej w tym polu wybierz kod wcześniej zdefiniowanej serii numeracji, na podstawie której będą nadawane numery nowotworzonym dokumentom.
- Seria numeracji księgowania – Z listy rozwijanej w tym polu wybierz kod wcześniej zdefiniowanej serii numeracji, na podstawie której będą nadawane numery dokumentom zaksięgowanym (fakturom i fakturom korygującym).
- Seria numeracji wydań – Z listy rozwijanej w tym polu wybierz kod wcześniej zdefiniowanej serii numeracji, na podstawie której będą nadawane numery dokumentom wydań.
- Seria numeracji zaliczek – Z listy rozwijanej w tym polu wybierz kod wcześniej zdefiniowanej serii numeracji, na podstawie której będą nadawane numery zaksięgowanym fakturom zaliczkowym.
- Seria numeracji faktur korygujących zaliczki – Z listy rozwijanej w tym polu wybierz kod wcześniej zdefiniowanej serii numeracji, na podstawie której będą nadawane numery zaksięgowanym fakturom korygującym faktury zaliczkowe.
- Kod opisu księgowania – Z listy rozwijanej w tym polu wybierz wcześniej zdefiniowany kod opisu księgowania, który będzie kopiowany do dokumentów stworzonych w ramach danego szablonu. Niewypełnienie tego pola spowoduje przypisywanie kodu opisu księgowania ustawionego jako domyślny dla sprzedaży.
- Kod VAT'u przekazanego – Z listy rozwijanej w tym polu wybierz wcześniej zdefiniowany kod VAT'u przekazanego, którego ustawienia zostaną wykorzystane do automatycznego rozliczenia VAT z faktury wystawionej z wykorzystaniem tego szablonu.
- Domyślny dla automatycznego przetwarzania - Określa, że szablon serii numeracji dokumentu ma być użyty domyślnie w określonych procesach automatycznych, czyli takich, które nie wymagają interakcji ze strony użytkownika za pośrednictwem graficznego interfejsu użytkownika (np. automatyczne przetwarzanie kolejki zleceń). Pole można zaznaczyć tylko raz dla danego typu dokumentu.
Szablon serii numeracji dokumentu zakupu
Aby zdefiniować szablon serii numeracji dokumentu zakupu:
Wybierz ikonę , wprowadź Szablony numeracji dok. zakupu, a następnie wybierz powiązane łącze.
Na stronie Szablony numeracji dok. zakupu, wybierz Nowy, a następnie w pierwszym wolnym wierszu wypełnij pola:
- Kod – Określ unikalny kod identyfikujący szablon numeracji dokumentu zakupu.
- Opis – Wprowadź tekst opisujący szablon numeracji dokumentu zakupu.
- Typ dokumentu – Wybierz z listy dostępnych opcji typ dokumentu zakupu, w którym szablon zostanie wykorzystany. Dostępne opcje to:
- Oferta
- Zamówienie
- Faktura
- Faktura korygująca
- Zamówienie zbiorcze
- Zamówienie zwrotu
- Seria numeracji – Z listy rozwijanej w tym polu wybierz kod wcześniej zdefiniowanej serii numeracji, na podstawie której będą nadawane numery nowotworzonym dokumentom.
- Seria numeracji księgowania – Z listy rozwijanej w tym polu wybierz kod wcześniej zdefiniowanej serii numeracji, na podstawie której będą nadawane numery dokumentom zaksięgowanym (fakturom i fakturom korygującym).
- Seria numeracji przyjęć – Z listy rozwijanej w tym polu wybierz kod wcześniej zdefiniowanej serii numeracji, na podstawie której będą nadawane numery dokumentom przyjęć.
- Seria numeracji zaliczek – Z listy rozwijanej w tym polu wybierz kod wcześniej zdefiniowanej serii numeracji, na podstawie której będą nadawane numery zaksięgowanym fakturom zaliczkowym.
- Seria numeracji faktur korygujących zaliczki – Z listy rozwijanej w tym polu wybierz kod wcześniej zdefiniowanej serii numeracji, na podstawie której będą nadawane numery zaksięgowanym fakturom korygującym faktury zaliczkowe.
- Kod opisu księgowania – Z listy rozwijanej w tym polu wybierz wcześniej zdefiniowany kod opisu księgowania, który będzie kopiowany do dokumentów stworzonych w ramach danego szablonu. Niewypełnienie tego pola spowoduje przypisywanie kodu opisu księgowania ustawionego jako domyślny dla zakupu.
- Domyślnie dla arkusza zapotrz./planowania/podwykon. – Zaznaczenie tego pola spowoduje, że ten szablon numeracji zostanie wyybrany jako domyślny przy tworzeniu zamówienia z arkusza zapotrzebowania, arkusza planowania lub arkusza podwykonawców.
- Domyślny dla automatycznego przetwarzania - Określa, że szablon serii numeracji dokumentu ma być użyty domyślnie w określonych procesach automatycznych, czyli takich, które nie wymagają interakcji ze strony użytkownika za pośrednictwem graficznego interfejsu użytkownika (np. automatyczne przetwarzanie kolejki zleceń). Pole można zaznaczyć tylko raz dla danego typu dokumentu.
Szablon serii numeracji zlecenia przesunięcia
Aby zdefiniować szablon serii numeracji zlecenia przesunięcia:
Wybierz ikonę , wprowadź Szablony numeracji zlec. przesunięcia, a następnie wybierz powiązane łącze.
Na stronie Szablony numeracji zlec. przesunięcia, wybierz Nowy, a następnie w pierwszym wolnym wierszu wypełnij pola:
- Kod – Określ unikalny kod identyfikujący szablon numeracji zlecenia przesunięcia.
- Opis – Określ tekst opisujący szablon numeracji zlecenia przesunięcia.
- Kod lokalizacji pierwotnej – Z listy rozwijanej w tym polu wybierz wcześniej zdefiniowaną lokalizację, z której zostaną wydane zapasy w ramach przesunięcia międzymagazynowego.
- Kod lokalizacji docelowej – Z listy rozwijanej w tym polu wybierz wcześniej zdefiniowaną lokalizację, w której zostną przyjęcte zapasy w ramach przesunięcia międzymagazynowego.
- Seria numeracji zlec. przes. – Z listy rozwijanej w tym polu wybierz kod wcześniej zdefiniowanej serii numeracji, na podstawie której będą nadawane numery kolejnym zleceniom przesunięcia.
- Seria num. zaks. wyd. przes. – Z listy rozwijanej w tym polu wybierz kod wcześniej zdefiniowanej serii numeracji, na podstawie której będą nadawane numery zaksięgowanym dokumentom wydań z lokalizacji pierwotnej.
- Seria num. zaks. przyj. przes. – Z listy rozwijanej w tym polu wybierz kod wcześniej zdefiniowanej serii numeracji, na podstawie której będą nadawane numery zaksięgowanym dokumentom przyjęć do lokalizacji docelowej.
- Domyślnie dla arkusza zapotrz./planowania/podwykon. – Zaznaczenie tego pola spowoduje, że ten szablon numeracji zostanie wybrany jako domyślny przy tworzeniu zlecenia z arkusza zapotrzebowania.
Wykorzystywanie szablonów numeracji
Tworzenie faktury sprzedaży przy pomocy szablonu serii numeracji
Aby utworzyć fakturę sprzedaży z wykorzystaniem jednego z wcześniej zdefiniowanych szablonów serii numeracji dokumentów sprzedaży:
- Wybierz ikonę , wprowadź Faktury sprzedaży, a następnie wybierz powiązane łącze.
- Na stronie Faktury sprzedaży, która się otworzy, wybierz Nowe.
- W kartotece nowej faktury sprzedaży przenieś kursor do innego pola niż to, w którym się znalazł domyślnie.
- Otworzy się strona Lista szablonów serii nr dok. sprzedaży. Zaznacz na stronie wiersz z wybranym szablonem i wybierz OK.
- Do nagłówka wprowadzanej faktury sprzedaży system wstawi parametry domyślnie przypisane do wybranego szablonu (np. Seria numeracji, Kod opisu księgowania itp.). Parametry wstawione domyślnie do pól edytowalnych mogą zostać ręcznie zmienione.
- Dalsze kroki procesu wystawiania faktury należy wykonać standardowo.
Uwaga
Obsługa funkcjonalności Szablony serii nr dok. sprzedaży działa w ten sam sposób dla następujących typów dokumentów sprzedaży: Oferta, Zamówienie, Faktura, Faktura korygująca, Zamówienie zbiorcze, Zamówienie zwrotu.
Tworzenie faktury zakupu przy pomocy szablonu serii numeracji
Aby utworzyć fakture zakupu z wykorzystaniem jednego z wcześniej zdefiniowanych szablonów serii numeracji dokumentów zakupu:
Wybierz ikonę , wprowadź Faktury zakupu, a następnie wybierz powiązane łącze.
Na stronie Faktury zakupu, która się otworzy, wybierz Nowe.
W kartotece nowej faktury zakupu przenieś kursor do innego pola niż to, w którym się znalazł domyślnie.
Otworzy się strona Lista szablonów serii nr dok. zakupu, na której zaznacz wiersz z wybranym szablonem, wybierz OK.
Do nagłówka wprowadzanej faktury zakupu system wstawi parametry domyślnie przypisane do wybranego szablonu (np. Seria numeracji, Kod opisu księgowania itp.). Parametry wstawione domyślnie do pól edytowalnych mogą zostać ręcznie zmienione.
Dalsze kroki procesu wprowadzania faktury należy wykonać standardowo.
Uwaga
Obsługa funkcjonalności Szablony serii nr dok. zakupu działa w ten sam sposób dla następujących typów dokumentów zakupu: Oferta, Zamówienie, Faktura, Faktura korygująca, Zamówienie zbiorcze, Zamówienie zwrotu.
Tworzenie zlecenia przesunięcia przy pomocy szablonu serii numeracji
Aby utworzyć zlecenia przesunięcia z wykorzystaniem jednego z wcześniej zdefiniowanych szablonów serii numeracji zleceń przesunięcia:
- Wybierz ikonę , wprowadź Zlecenia przesunięcia, a następnie wybierz powiązane łącze.
- Na stronie Zlecenia przesunięcia, która się otworzy, wybierz Nowe.
- W kartotece nowego zlecenia przesunięcia przenieś kursor do innego pola niż to, w którym się znalazł domyślnie.
- Otworzy się strona Lista szablonów serii nr zlec. przesunięcia, na której zaznacz wiersz z wybranym szablonem i wybierz OK.
- Do nagłówka wprowadzanego zlecenia przesunięcia system wstawi parametry domyślnie przypisane do wybranego szablonu (np. Seria numeracji, Kody lokalizacji itp.). Parametry wstawione domyślnie do pól edytowalnych mogą zostać ręcznie zmienione.
- Dalsze kroki procesu księgowania zlecenia przesunięcia należy wykonać standardowo.
Tworzenie zlecenia przesunięcia lub zamówienia zakupu przez arkusz zapotrzebowania przy pomocy szablonu serii numeracji
- Wybierz ikonę , wprowadź Arkusze zapotrzebowania, a następnie wybierz powiązane łącze.
- Na stronie Arkusze zapotrzebowania, która się otworzy, wybierz Wykonaj komunikat akcji.
- Otworzą się strony Lista szablonów serii nr dok. zakupu oraz Lista szablonów serii nr zlec. przesunięcia, na których wybierz odpowiednie szablony, które zostaną użyte podczas tworzenia dokumentów.
- Dalsze kroki procesu wykonaj standardowo.
Uwaga
Jeżeli na stronie Nazwy ark. zapotrzebowania wypełniłeś pola Domyślny kod tymczas. serii nr dok. zakupu i Domyślny kod tymczas. serii nr dok. przesunięcia lub na stronach Szablony serii nr dok. zakupu/Szablony serii nr zlec. przesunięcia zaznaczyłeś pole Domyślnie dla arkusza zapotrz./planowania/podwykon., strony Lista szablonów serii nr dok. zakupu oraz Lista szablonów serii nr zlec. przesunięcia nie otworzą się podczas tworzenia dokumentów przez Arkusze zapotrzebowania. Wyższy priorytet mają pola znajdujące się na stronie Nazwy ark. zapotrzebowania, natomiast pola ze stron Szablony serii nr dok. zakupu/Szablony serii nr zlec. przesunięcia mają priorytet niższy.
Uwaga
Proces tworzenia zlecenia przesunięcia lub zamówienia zakupu przez arkusz planowania lub arkusz podwykonawców przy pomocy szablonu serii numeracji wygląda analogocznie jak dla arkusza zapotrzebowania.
Szablon następnego kroku procesu
Szablon następnego kroku procesu określa, jaki szablon serii numeracji zostanie przypisany do dokumentu w nastepnym kroku procesu. Szablon serii numeracji można przypisać do zamówienia lub faktury tworzonych z oferty lub z zamówienia zbiorczego.
Aby zdefiniować szablon następnego kroku procesu dla sprzedaży:
- Na stronie Szablony numeracji dok. sprzedaży utwórz szablony serii numeracji dla wszystkich typów dokumentów występujących w procesie.
- Zaznaczając wiersz z wyjściowym szablonem, wybierz akcję Szablony następnego kroku procesu.
- Na stronie Szablony następnego kroku procesu uzupełnij pola:
- Typ następnego dokumentu - Określa typ dokumentu, Określa typ dokumentu, który zostanie utworzony w następnym kroku procesu.
- Kod następnego szablonu - Określa kod szablonu, który zostanie użyty w następnym kroku procesu.
Zdefiniowane tak szablony następnego kroku procesu umożliwią przypisanie szablonów serii numeracji do dokumentów tworzonych z oferty lub zamówienia zbiorczego.
Uwaga
Zastosowanie szablonu szablon następnego kroku procesu przebiega analogicznie dla zakupu, a punktem wyjściowym procesu jest strona Szablony serii numeracji dok. zakupu.