Table of Contents

Podział kosztów na podatkowe i niepodatkowe

Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, podatnik może zaliczyć tylko 75% wydatków związanych z używaniem samochodu osobowego do kosztów uzyskania przychodu w przypadku, gdy wykorzystuje ten samochód również do celów niezwiązanych z prowadzoną działalnością, czyli również do celów prywatnych. W ramach Polish Localization zostało dodane narzędzie umożliwiające prawne i przejrzyste rozliczenie takich wydatków.

Ustawienia alokacji kosztów

Aby zdefiniować ustawienia określające zasady alokacji kosztów:

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature, wprowadź Typy alokacji, a następnie wybierz powiązane łącze.
  2. Na stronie Typy alokacji, która się otworzy, wybierz Nowy.
  3. Na stronie Kartoteka typu alokacji wypełnij pola zgodnie z poniższym opisem:
  • Kod – Określ unikalny kod identyfikują dany schemat alokacji kosztów.
  • Opis – Określ opis danego schematu alokacji kosztu.
  • Zachowaj pierwotny wiersz – Zaznacz to pole, aby źródłowy wiersz dokumentu z kosztem podlegającym alokowaniu nie został usunięty po wykonaniu alokacji. Jeśli pole nie zostanie wybrane, wiersz źródłowy zostanie usunięty z dokumentu.
  • Kopiuj Typ i nr z pierwotnego wiersza - Zaznacz to pole, aby wartości Typ i Nr zostały skopiowane z wiersza pierwotnego do utworzonych wierszy alokacji.
Uwaga

W momencie, gdy pole Kopiuj Typ i nr z pierwotnego wiersza zostanie zaznaczone, a w wierszach definiowanej alokacji istnieją już wiersze posiadające wartości w polach Typ lub Nr, wyświetlony zostanie komunikat z pytaniem o ich usunięcie, co jest konieczne, aby kontynuować.

  • Kopiuj wymiary z wiersza - Określ, z których wierszy zostaną skopiowane wartości wymiarów w utworzonych wierszach alokacji. Wybierz odpowiednią opcję:

    • Wiersz alokacji - zostaną przeniesione wymiary ustawione w alokacji,

    • Pierwotny wiersz - zostaną przeniesione wymiary z pierwotniego wiersza,

    • Pierwotny wiersz i wiersz alokacji - zostaną przeniesione zarówno wymiary ustawione w pierwotnym wierszu oraz wymiary ustawione w alokacji.

    Uwaga

    Jeśli w oryginalnym wierszu i w alokacji ustawiono ten sam wymiar, to do utworzonych wierszy wstawiona zostanie wartość wymiaru z alokacji.

Na skróconej karcie Wiersze wypełnij odpowiednio pola:

  • Typ – Wybierz Konto K/G lub Koszt dodatkowy.

  • Nr – Z listy rozwijanej w tym polu wybierz właściwe dla ewidencji kosztów konto księgi głównej lub rodzaj opłaty.

  • Typ alokacji – Z listy rozwijanej w tym polu wybierz wartość w dokumencie zakupu, która będzie dzielona w wyniku alokowania kosztu:

    • Ilość – Nowe wiersze dokumentu zakupu zostaną utworzone w wyniku podzielenia wartości z pola Ilość w pierwotnym wiersz zakupu.
    • Koszt jednostkowy – Nowe wiersze dokumentu zakupu zostaną utworzone w wyniku podzielenia wartości z pola Bezpośr. koszt jedn. w pierwotnym wierszu zakupu.
  • Opis – Jest to pole opcjonalne. Można w nim wprowadzić krótki opis wiersza (np. zdefiniowanych w nim zasad alokacji).

  • Udział – Określ wartość klucza alokacji kosztów według udziału ilościowego. Na tej podstawie zostanie wyliczona wartość procentowa w polu Procent.

  • Procent – Pole jest nieedytowalne i zawiera wartość klucza alokacji kosztów według udziału procentowego, wyliczonego na podstawie wartości wprowadzonych w polu Udział.

Uwaga

Pola Typ i Nr wiersza alokacji nie są edytowalne, gdy zaznaczona jest opcja Kopiuj typ i nr z pierwotnego wiersza.

Do każdego wiersza alokacji można przypisać zestaw wartości wymiarów, który będzie miał zastosowanie w utworzonych wierszach dokumentu zakupu. Aby przypisać wartości wymiarów, na skróconej karcie Wiersze wyświetl kolumny z odpowiednimi wymiarami lub zaznacz wiersz i wybierz akcję Zarządzaj, następnie wybierz Wymiary. Czynność powtórz dla każdego wiersza na stronie Kartoteka typu alokacji.

Obsługa alokacji kosztów

Alokowanie kosztów w głównej mierze dotyczy wydatków, które należy podzielić na podatkowe i niepodatkowe, dlatego funkcjonalność jest dostępna w dokumentach zakupu typu faktura i zamówienie.

Uwaga

Opis funkcji alokowania kosztów zamieszczony w tej sekcji bazuje na przykładzie faktury zakupu. W zamówieniu zakupu mechanizm jest identyczny, więc należy wzorować się na opisie dotyczącym faktury zakupu.

Aby zaksięgować koszty z faktury zakupu według wybranego klucza alokacji:

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature, wprowadź Faktury zakupu, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Na stronie Faktury zakupu, która się otworzy, wybierz Nowy.

  3. Wypełnij nagłówek i wiersze nowej faktury zakupu w standardowy sposób.

  4. W wybranych wierszach faktury z kosztami do alokowania wybierz z listy rozwijanej w polu Typ alokacji klucz alokacji, według którego ma zostać dokonany podział kosztu z danego wiersza.

  5. Jeśli wszystkie koszty, we wszystkich wierszach faktury zakupu, mają zostać podzielone według tego samego klucza alokacji, w nagłówku faktury zakupu, z listy rozwijanej w polu Typ alokacji wybierz klucz alokacji, który zostanie skopiowany do wszystkich wierszy.

    Zmiana wartości w polu Typ alokacji na skróconej karcie Ogólne w sytuacji, gdy istnieje choć jeden wiersz dokumentu, spowoduje wyświetlenie komunikatu, w którym należy wybrać Tak, aby zastosować zmianę do wszystkich wierszy dokumentu zakupu.

  6. Po przypisaniu typu alokacji do wszystkich wymaganych wierszy, wybierz na wstążce Akcje, a następnie w zakładce Funkcje wybierz Zaalokuj wszystkie wiersze.

    W wyniku działania tej funkcji, system tworzy nowe wiersze faktury zakupu na podstawie wybranego typu alokacji, włącznie z wymiarami. Wiersz źródłowy, który podlegał alokowaniu, zostaje zachowany lub usunięty, w zależności od parametru Zachowaj pierwotny wiersz ustawionego dla wybranego typu alokacji.

Dalsze procesy weryfikacji i księgowania faktury zakupu należy wykonać w standardowy sposób.