Podział kosztów na podatkowe i niepodatkowe
Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, podatnik może zaliczyć tylko 75% wydatków związanych z używaniem samochodu osobowego do kosztów uzyskania przychodu w przypadku, gdy wykorzystuje ten samochód również do celów niezwiązanych z prowadzoną działalnością, czyli również do celów prywatnych. W ramach Polish Localization zostało dodane narzędzie umożliwiające prawne i przejrzyste rozliczenie takich wydatków.
Ustawienia alokacji kosztów
Aby zdefiniować ustawienia określające zasady alokacji kosztów:
- Wybierz ikonę , wprowadź Typy alokacji, a następnie wybierz powiązane łącze.
- Na stronie Typy alokacji, która się otworzy, wybierz Nowy.
- Na stronie Kartoteka typu alokacji wypełnij pola zgodnie z poniższym opisem:
- Kod – Określ unikalny kod identyfikują dany schemat alokacji kosztów.
- Opis – Określ opis danego schematu alokacji kosztu.
- Zachowaj pierwotny wiersz – Zaznacz to pole, aby źródłowy wiersz dokumentu z kosztem podlegającym alokowaniu nie został usunięty po wykonaniu alokacji. Jeśli pole nie zostanie wybrane, wiersz źródłowy zostanie usunięty z dokumentu.
- Kopiuj Typ i nr z pierwotnego wiersza - Zaznacz to pole, aby wartości Typ i Nr zostały skopiowane z wiersza pierwotnego do utworzonych wierszy alokacji.
Uwaga
W momencie, gdy pole Kopiuj Typ i nr z pierwotnego wiersza zostanie zaznaczone, a w wierszach definiowanej alokacji istnieją już wiersze posiadające wartości w polach Typ lub Nr, wyświetlony zostanie komunikat z pytaniem o ich usunięcie, co jest konieczne, aby kontynuować.
Kopiuj wymiary z wiersza - Określ, z których wierszy zostaną skopiowane wartości wymiarów w utworzonych wierszach alokacji. Wybierz odpowiednią opcję:
Wiersz alokacji - zostaną przeniesione wymiary ustawione w alokacji,
Pierwotny wiersz - zostaną przeniesione wymiary z pierwotniego wiersza,
Pierwotny wiersz i wiersz alokacji - zostaną przeniesione zarówno wymiary ustawione w pierwotnym wierszu oraz wymiary ustawione w alokacji.
Uwaga
Jeśli w oryginalnym wierszu i w alokacji ustawiono ten sam wymiar, to do utworzonych wierszy wstawiona zostanie wartość wymiaru z alokacji.
Na skróconej karcie Wiersze wypełnij odpowiednio pola:
Typ – Wybierz Konto K/G lub Koszt dodatkowy.
Nr – Z listy rozwijanej w tym polu wybierz właściwe dla ewidencji kosztów konto księgi głównej lub rodzaj opłaty.
Typ alokacji – Z listy rozwijanej w tym polu wybierz wartość w dokumencie zakupu, która będzie dzielona w wyniku alokowania kosztu:
- Ilość – Nowe wiersze dokumentu zakupu zostaną utworzone w wyniku podzielenia wartości z pola Ilość w pierwotnym wiersz zakupu.
- Koszt jednostkowy – Nowe wiersze dokumentu zakupu zostaną utworzone w wyniku podzielenia wartości z pola Bezpośr. koszt jedn. w pierwotnym wierszu zakupu.
Opis – Jest to pole opcjonalne. Można w nim wprowadzić krótki opis wiersza (np. zdefiniowanych w nim zasad alokacji).
Udział – Określ wartość klucza alokacji kosztów według udziału ilościowego. Na tej podstawie zostanie wyliczona wartość procentowa w polu Procent.
Procent – Pole jest nieedytowalne i zawiera wartość klucza alokacji kosztów według udziału procentowego, wyliczonego na podstawie wartości wprowadzonych w polu Udział.
Uwaga
Pola Typ i Nr wiersza alokacji nie są edytowalne, gdy zaznaczona jest opcja Kopiuj typ i nr z pierwotnego wiersza.
Do każdego wiersza alokacji można przypisać zestaw wartości wymiarów, który będzie miał zastosowanie w utworzonych wierszach dokumentu zakupu. Aby przypisać wartości wymiarów, na skróconej karcie Wiersze wyświetl kolumny z odpowiednimi wymiarami lub zaznacz wiersz i wybierz akcję Zarządzaj, następnie wybierz Wymiary. Czynność powtórz dla każdego wiersza na stronie Kartoteka typu alokacji.
Obsługa alokacji kosztów
Alokowanie kosztów w głównej mierze dotyczy wydatków, które należy podzielić na podatkowe i niepodatkowe, dlatego funkcjonalność jest dostępna w dokumentach zakupu typu faktura i zamówienie.
Uwaga
Opis funkcji alokowania kosztów zamieszczony w tej sekcji bazuje na przykładzie faktury zakupu. W zamówieniu zakupu mechanizm jest identyczny, więc należy wzorować się na opisie dotyczącym faktury zakupu.
Aby zaksięgować koszty z faktury zakupu według wybranego klucza alokacji:
Wybierz ikonę , wprowadź Faktury zakupu, a następnie wybierz powiązane łącze.
Na stronie Faktury zakupu, która się otworzy, wybierz Nowy.
Wypełnij nagłówek i wiersze nowej faktury zakupu w standardowy sposób.
W wybranych wierszach faktury z kosztami do alokowania wybierz z listy rozwijanej w polu Typ alokacji klucz alokacji, według którego ma zostać dokonany podział kosztu z danego wiersza.
Jeśli wszystkie koszty, we wszystkich wierszach faktury zakupu, mają zostać podzielone według tego samego klucza alokacji, w nagłówku faktury zakupu, z listy rozwijanej w polu Typ alokacji wybierz klucz alokacji, który zostanie skopiowany do wszystkich wierszy.
Zmiana wartości w polu Typ alokacji na skróconej karcie Ogólne w sytuacji, gdy istnieje choć jeden wiersz dokumentu, spowoduje wyświetlenie komunikatu, w którym należy wybrać Tak, aby zastosować zmianę do wszystkich wierszy dokumentu zakupu.
Po przypisaniu typu alokacji do wszystkich wymaganych wierszy, wybierz na wstążce Akcje, a następnie w zakładce Funkcje wybierz Zaalokuj wszystkie wiersze.
W wyniku działania tej funkcji, system tworzy nowe wiersze faktury zakupu na podstawie wybranego typu alokacji, włącznie z wymiarami. Wiersz źródłowy, który podlegał alokowaniu, zostaje zachowany lub usunięty, w zależności od parametru Zachowaj pierwotny wiersz ustawionego dla wybranego typu alokacji.
Dalsze procesy weryfikacji i księgowania faktury zakupu należy wykonać w standardowy sposób.