Table of Contents

Podział kosztów na podatkowe i niepodatkowe

Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, podatnik może zaliczyć tylko 75% wydatków związanych z używaniem samochodu osobowego do kosztów uzyskania przychodu w przypadku, gdy wykorzystuje ten samochód również do celów niezwiązanych z prowadzoną działalnością, czyli również do celów prywatnych. W ramach Polish Localization zostało dodane narzędzie umożliwiające prawne i przejrzyste rozliczenie takich wydatków.

Ustawienia alokacji kosztów

Aby zdefiniować ustawienia określajace zasady alokacji kosztów:

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature, wprowadź Typy alokacji, a następnie wybierz powiązane łącze.
  2. Na stronie Typy alokacji wybierz Nowy.
  3. Na stronie Kartoteka typu alokacji wypełnij pola zgodnie z poniższym opisem:
  • Kod – Określ unikalny kod identyfikują dany schemat alokacji kosztów.
  • Opis – Określ opis danego schematu alokacji kosztu.
  • Zachowaj pierwotny wiersz – Zaznacz to pole, aby źródłowy wiersz dokumentu z kosztem podlegającym alokowaniu nie został usunięty po wykonaniu alokacji. Jeśli pole nie zostanie wybrane, wiersz źródłowy zostanie usunięty z dokumentu.
  • Kopiuj Typ i Nr z pierwotnego wiersza - Zaznacz to pole, aby w alokowanych wierszach wartości w polach Typ oraz Nr zostały skopiowane z wiersza źródłowego.
Uwaga

W momencie, gdy to pole zostanie zaznaczone, a w wierszach definiowanej alokacji istnieją już wiersze posiadające wartości w polach Typ lub Nr, wyświetlony zostanie komunikat z pytaniem o ich usunięcie, co jest konieczne, aby kontynuować.

Na skróconej karcie Wiersze wypełnij odpowiednio pola:

  • Typ – Określ typ, wybierając Konto K/G, Zasób lub Koszt dodatkowy.

  • Nr – Określ właściwe dla ewidencji kosztów konto księgi głównej, kartotekę zasobu lub rodzaj opłaty.

  • Typ alokacji – Określ wartość w dokumencie zakupu, która będzie dzielona w wyniku alokowania kosztu:

    • Ilość – Określa, że nowe wiersze dokumentu zakupu zostaną utworzone w wyniku podzielenia wartości z pola Ilość w pierwotnym wiersz zakupu.
    • Koszt jednostkowy – Określa, że nowe wiersze dokumentu zakupu zostaną utworzone w wyniku podzielenia wartości z pola Bezpośr. koszt jedn. w pierwotnym wierszu zakupu.
  • Opis – Jest to pole opcjonale. Można w nim wprowadzić krótki opis wiersza (np. zdefiniowanych w nim zasad alokacji).

  • Udział – Określ wartość klucza alokacji kosztów według udziału ilościowego. Na tej podstawie zostanie wyliczona wartość procentowa w polu Procent.

  • Procent – Pole jest nieedytowalne i zawiera wartość klucza alokacji kosztów według udziału procentowego, wyliczonego na podstawie wartości wprowadzonych w polu Udział.

Do każdego wiersza alokacji można przypisać zestaw wartości wymiarów, który będzie miał zastosowanie w utworzonych wierszach dokumentu zakupu. Aby przypisać wartości wymiarów, na skróconej karcie Wiersze wyświetl kolumny z odpowiednimi wymiarami lub zaznacz wiersz i wybierz akcję Zarządzaj, następnie wybierz Wymiary. Czynność powtórz dla każdego wiersza na stronie Kartoteka typu alokacji.

Domyślny kod alokacji kosztów na kartotece konta księgi głównej

Aby usprawnić obsługę alokacji kosztów została dodana funkcjonalność Domyślny kod alokacji na stronie Konto K/G. Wprowadzenie kodu alokacji w tym polu spowoduje, że w przypadku użycia danego konta w wierszu dokumentu wskazany kod alokacji zostanie automatycznie do niego przepisany.

Obsługa alokacji kosztów

Alokowanie kosztów w głównej mierze dotyczy wydatków, które należy podzielić na podatkowe i niepodatkowe, dlatego funkcjonalność jest dostępna w dokumentach zakupu typu faktura i zamówienie.

Uwaga

Opis funkcji alokowania kosztów zamieszczony w tej sekcji bazuje na przykładzie faktury zakupu. W zamówieniu zakupu mechanizm jest identyczny, więc należy wzorować się na opisie dotyczącym faktury zakupu.

Aby zaksięgować koszty z faktury zakupu według wybranego klucza alokacji:

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature, wprowadź Faktury zakupu, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Na stronie Faktury zakupu wybierz Nowy.

  3. Wypełnij nagłówek i wiersze nowej faktury zakupu w standardowy sposób.

  4. W wybranych wierszach faktury z kosztami do alokowania wybierz z listy rozwijanej w polu Typ alokacji klucz alokacji, według którego ma zostać dokonany podział kosztu z danego wiersza.

  5. Jeśli wszystkie koszty, we wszystkich wierszach faktury zakupu, mają zostać podzielone według tego samego klucza alokacji, w nagłówku faktury zakupu, z listy rozwijanej w polu Typ alokacji wybierz klucz alokacji, który zostanie skopiowany do wszystkich wierszy.

    Jeśli istnieje choć jeden wiersz dokumentu, zmiana wartości w polu Typ alokacji na skróconej karcie Ogólne spowoduje wyświetlenie komunikatu. Należy wybrać Tak w oknie komunikatu, aby zastosować zmianę do wszystkich wierszy dokumentu zakupu.

  6. Po przypisaniu typu alokacji do wszystkich wymaganych wierszy, wybierz na pasaku Akcje, a następnie w zakładce Funkcje wybierz Zaalokuj wszystkie wiersze.

W wyniku działania tej funkcji, system tworzy nowe wiersze faktury zakupu na podstawie wybranego typu alokacji, włącznie z wymiarami. Wiersz źródłowy, który podlegał alokowaniu, zostaje zachowany lub usunięty, w zależności od parametru Zachowaj pierwotny wiersz ustawionego dla wybranego typu alokacji.

Dalsze procesy weryfikacji i księgowania faktury zakupu należy wykonać w standardowy sposób.