Wystawienie i księgowanie faktury ustrukturyzowanej
Polish Localization umożliwia wystawienie i zaksięgowanie faktury ustrukturyzowanej zgodnie z udostępnioną i opublikowaną strukturą logiczną. Fakturę ustrukturyzowaną można wystawić z poziomu stron Faktura sprzedaży, Zamówienie sprzedaży, Zamówienie zwrotu sprzedaży i Faktura korygująca sprzedaży. Aby wystawić taką fakturę, konieczne jest uprzednie przeprowadzenie skonfigurowania integracji z Krajowym Systemem e-Faktur. Szczegółowe informacje na ten temat zamieszczono w artykule Ustawienia integracji z Krajowym Systemem e-Faktur.
Wystawienie ustrukturyzowanej faktury sprzedaży
Aby wystawić ustrukturyzowaną fakturę sprzedaży:
Wybierz ikonę
, wprowadź Faktury sprzedaży, a następnie wybierz powiązane łącze.
Na stronie Faktura sprzedaży wypełnij dostępne pola w standardowy sposób.
Uwaga
Dane adresowe są wysyłane w jednym polu i są połączeniem danych z pól Kod pocztowy, Miasto, Adres i Adres 2.
- W polu Data dostawy/usługi lub filtr dat okresu faktury określ datę dostawy towaru lub wykonania usługi. W przypadku wystawienia faktury za tzw. usługi i dostawy ciągłe należy podać zakres całego okresu, którego dotyczy faktura.
Uwaga
W przypadku faktury z określoną datą dostawy towaru/wykonania usługi w polu Data dostawy/usługi lub filtr dat okresu faktury wpisz pojedynczą datę, która zostanie przeniesiona do pola Data dostawy towaru/wykonania usługi.
Jeżeli faktura dotyczy tzw. usług i dostaw ciągłych (okres, którego dotyczy faktura w przypadkach, o których mowa w art. 19a ust. 3 zdanie pierwsze i ust. 4 oraz ust. 5 pkt 4 ustawy), wpisz w polu Data dostawy/usługi lub filtr dat okresu faktury filtr daty w formacie Data początkowa okresu..Data końcowa okresu (np. 01.01.2023..31.01.23). Wartość początkowa okresu zostanie zapisana w osobnym polu Data początkowa okresu faktury. Wartość końca okresu faktury zostanie wtedy zapisana jako Data końcowa okresu faktury (pola Data początkowa okresu faktury oraz Data końcowa okresu faktury pojawiają się na stronie dynamicznie).
Jeżeli data lub zakres dat zostaną prawidłowo rozpoznane i wstawione do odpowiednich pól, wartość w polu Data dostawy/usługi lub filtr dat okresu faktury po odświeżeniu strony zostanie usunięta.
Aby dopisać opcjonalne lub fakultatywne dane, wymagane w ramach faktur ustrukturyzowanych, które nie są dostępne w standardowej strukturze dokumentu systemu Dynamics 365 Business Central, wybierz Powiązane, Faktura, Dodatkowe informacje KSeF lub użyj skrótu klawiszowego (Alt + I).
Na stronie Elementy dokumentu KSeF, która się otworzy, zostanie wyświetlona lista elementów zdefiniowanych dla bieżącej wersji faktury ustrukturyzowanej. Składa się ona z węzłów nadrzędnych i elementów podrzędnych. Aby rozwinąć dany węzeł, wybierz opcję Rozwiń wiersz z lewej strony danego elementu.
Uwaga
W okienku informacji z prawej strony znajduje się opis dla danego elementu struktury.
Ważne
Uzupełnienie dodatkowych danych polega na wprowadzeniu tekstu w polu Wartość elementu dla danego wiersza struktury. Wartości wprowadzić można tylko dla elementów struktury, które w polu Źródło wartości mają opcję Element użytkownika lub Element wielokrotny użytkownika.
Wartość | Oznacza możliwość |
---|---|
Element użytkownika | jednokrotne wypełnienie elementu |
Element wielokrotny użytkownika | wielokrotne wypełnienia elementu lub całego węzła np. Dodatkowy opis w węźle FA |
- Wyszukaj w strukturze faktury wiersz z polem, które chcesz uzupełnić, a następnie:
- gdy zapis dotyczy elementu z opcją Element użytkownika wpisz odpowiedni tekst w polu Wartość elementu,
- gdy zapis dotyczy elementu z opcją Element wielokrotny użytkownika użyj Otwórz rekord w kolumnie Wartość elementu. Otworzy się wówczas strona, na której należy uzupełnić wartości dla poszczególnych elementów sekcji wielokrotnej. Aby utworzyć kolejne wystąpienia danej sekcji/elementu użyj akcji Dodaj. Sekcji wielokrotnych można dodać tyle ile jest wymagane i dopuszczone w strukturze logicznej dokumentu.
Porada
Aby zobaczyć, ile wystąpień ma wypełniony element z opcją Element wielokrotny użytkownika pokaż na stronie pole Liczba rekordów, używając do tego celu funkcji Personalizuj. Pole to wypełnione jest liczbą wystąpień dodatkowych elementów w danej sekcji wielokrotnej.
- Po wypełnieniu wszystkich wymaganych pól na stronie Faktura sprzedaży oraz Elementy dokumentu KSeF, użyj akcji Podgląd księgowania. Podczas próby księgowania następuje standardowa weryfikacja poprawności dokumentu oraz weryfikacja zgodności ze strukturą logiczną KSeF, pod warunkiem, że wcześniej zaznaczono pole Sprawdź dokumenty sprzedaży wg struktury KSeF na stronie Ustawienia ustawowego raportowania. Jeżeli wystąpią błędy, wyświetlony zostanie komunikat informujący o tym, jakie elementy faktury należy poprawić.
Ostrzeżenie
W przypadku wystąpienia błędów, które nie są możliwe do zidentyfikowania w ramach funkcjonalności Polish Localization, zostanie wyświetlony komunikat o niezgodności ze strukturą logiczną KSeF. Domyślnie zostanie wygenerowany plik .xml dla księgowanej faktury, który po zapisaniu na dysku jest możliwy do weryfikacji w zewnętrznym narzędziu do weryfikacji plików .xml względem wzorcowej struktury logicznej e-Faktury w formacie XSD.
- Po sprawdzeniu faktury i jej zgodności ze strukturą logiczną dla e-Faktury, zaksięguj fakturę sprzedaży w systemie w standardowy sposób.
Wystawienie faktury sprzedaży z pominięciem jej wysłania do KSeF
Możliwe jest także wystawianie faktur sprzedaży w systemie, która nie zostanie wysłana do Krajowego Systemu e-Faktur.
Aby wystawić fakturę sprzedaży i nie wysłać jej do KSeF, korzystając z alternatywnych rozwiązań:
- Na stronie Ustawienia ustawowego raportowania wyłącz opcję Sprawdź dokumenty sprzedaży wg struktury KSeF. Dokumenty nie będą weryfikowane względem struktury logicznej, a tym samym nie będzie możliwe wysyłanie ich do KSeF.
- Na stronie dokumentu sprzedaży np. Faktura sprzedaży włącz w części Ogólne opcję Pomiń przy wysyłaniu do KSeF. Dokument nie zostanie zweryfikowany pod względem struktury faktury ustrukturyzowanej i nie będzie wysłany do KSeF.
- Na kartotece nabywcy w części Ogólne włącz opcję Pomiń przy wysyłaniu do KSeF. Wartość z tego pola będzie się domyślnie przenosiła na wszystkie dokumenty sprzedaży wystawiane dla tego nabywcy.
- Na kartotece szablonu nabywcy w części Ogólne włącz opcję Pomiń przy wysyłaniu do KSeF. Wartość z tego pola będzie się domyślnie przenosiła na utworzone kartoteki nabywcy. Umożliwia to pominięcie pewnych grup nabywców w procesie wystawiania dla nich faktur ustrukturyzowanych.
Zobacz też
Ustawienia integracji z Krajowym Systemem e-Faktur