Przepływ pracy
Przepływy pracy w aplikacji Electronic Banking Base App zostały zaprojektowane z myślą o współpracy pomiędzy użytkownikami w zakresie tworzenia paczek przelewów i księgowania wyciągów bankowych. Niniejszy artykuł opisuje dostępne role użytkowników aplikacji Electronic Banking Base App oraz etapy tworzenia i akceptacji dokumentu paczki przelewów i wyciągu bankowego.
Role użytkownika w Electronic Banking
W procesie pracy z aplikacją Electronic Banking Base App można wyróżnić następujące role użytkownika:
- Paczki przelewów:
- osoba tworząca paczki przelewów,
- osoba akceptująca paczki przelewów,
- osoba eksportująca paczki przelewów.
- Wyciągi bankowe:
- osoba importująca i rozliczająca wyciąg bankowy,
- osoba akceptująca wyciąg bankowy,
- osoba księgująca wyciąg bankowy.
- System bankowy:
- użytkownik systemu bankowego (rola niewystępująca w systemie Dynamics 365 Business Central odnosząca się do zewnętrznego systemu banku).
Porada
W praktyce wszystkie powyższe czynności mogą być wykonywane przez jednego użytkownika. Takie podejście eliminuje potrzebę używania systemu akceptacji dokumentu. Szczegóły konfiguracji uprawnień użytkowników Electronic Banking są zawarte w artykule Zarządzanie użytkownikami.
Etapy przepływów pracy
Przepływ pracy możemy podzielić na dwa zasadnicze etapy:
- tworzenie paczki przelewów oraz
- import wyciągu bankowego. Krok przygotowania i eksportu przelewów może się powtarzać w zależności od tego, jak regularnie użytkownicy przygotowują przelewy w systemie Dynamics 365 Business Central. Niezależnie od ilości cykli tworzenia paczek przelewów zawsze musi się on skończyć wyeksportowaniem wyciągu bankowego z systemu bankowego w celu rozliczenia dokonanych przelewów. Zaksięgowanie wyciągu (jednego lub kilku) zawierającego wszystkie przelewy kończy przepływ pracy.
Tworzenie paczki przelewów
Tworzenie paczki przelewów:
- Na podstawie szablonu paczki przelewów tworzony jest dokument paczki przelewów.
- Użytkownik tworzy wiersze paczki przelewów reprezentujące pojedynczy przelew. Wiersze paczki przelewów mogą być tworzone automatycznie w oparciu o sugerowanie poleceń przelewu lub ręcznie.
- Użytkownik tworzący paczkę przelewów zmienia status dokumentu na Oczekuje na akceptację w celu potwierdzenia zgodności przez osobę akceptującą przelewy.
- Osoba akceptująca sprawdza poprawność paczki przelewów i ją akceptuje (zmieniając jej status na Zaakceptowana) lub ją odrzuca w celu dalszej poprawy.
- Użytkownik odpowiedzialny za eksport paczki przelewów generuje plik paczki przelewów i w zależności od rodzaju interfejsu pobiera go lub wysyła do systemu bankowego.
- Użytkownik systemu bankowego loguje się do systemu bankowego, importuje wcześniej utworzony plik (jeżeli dotyczy) i zleca systemowi wykonanie przelewów.
Import i księgowanie wyciągu bankowego
- Import i księgowanie wyciągu bankowego:
- Użytkownik systemu bankowego eksportuje plik wyciągu bankowego z systemu bankowego (jeżeli dotyczy).
- Na podstawie szablonu wyciągu bankowego tworzony jest dokument wyciągu bankowego.
- Użytkownik odpowiedzialny za rozliczenie przelewów rozlicza wiersze wyciągu - automatycznie lub poprzez ręczne wskazywanie zapisów do rozliczenia.
- Użytkownik odpowiedzialny za rozliczenie przelewów zmienia status dokumentu na Oczekuje na akceptację w celu potwierdzenia zgodności przez osobę akceptującą wyciągi bankowe.
- Osoba akceptująca sprawdza poprawność wyciągu bankowego i akceptuje go (zmieniając jego status na Zaakceptowana) lub go odrzuca w celu dalszej poprawy.
- Osoba księgująca uruchamia księgowanie wyciągu bankowego.