Zarządzanie umowami cywilno-prawnymi
Umowy cywilnoprawne nie podlegają przedłużeniu. W sytuacji kontynuacji zatrudnienia pracownika na podstawie umowy cywilnoprawnej, konieczne jest podpisanie i zaewidencjonowanie nowej umowy.
Umowa cywilnoprawna może zostać zawarta na okres dłuższy niż 1 miesiąc, a rachunki do niej utworzone za każdy miesiąc oddzielnie. Rachunki do umowy wprowadzane są po przejściu z Kartoteki umowy KIP w skróconą kartę Rachunki, po zmianie stanu Kartoteki umowy KIP na Zatwierdzoną (co zostało opisane w Umowy cywilnoprawne i Zatwierdzanie umów).
W umowie na stawce godzinowej, przy zaznaczeniu w skróconej karcie Ogólne, pola Utwórz rachunki, zmiana stanu umowy na Zatwierdzona (zmiana stanu została opisana w Zatwierdzanie umów) spowoduje automatyczne utworzenie rachunków w ilości odpowiadającej ilości miesięcy w okresie trwania umowy, czyli 1 rachunek za 1 miesiąc.
Dane wprowadzone domyślnie w rachunkach utworzonych automatycznie, można w razie potrzeby zmienić. Edycja danych rachunków, możliwa jest wyłącznie, gdy umowa cywilno-prawna ma stan Zatwierdzona. Po upewnieniu się, że stan Kartoteki umowy KIP jest zmieniony na Zatwierdzony, w skróconej karcie Rachunki, w wybranym wierszu z rachunkiem podlegającym edycji można wprowadzić konieczne zmiany. Szczegóły zostały opisane w Umowy cywilnoprawnej.
Rachunki utworzone do konkretnej umowy można przejrzeć i edytować nie tylko w karcie skróconej Rachunki, ale też w oddzielnym oknie o takiej samej nazwie, otwieranym z pozycji Kartoteki pracownika KIP (przejście do kartoteki zostało opisane w Ewidencja kartoteki pracownika/zleceniobiorcy). W tym celu należy z wstążki wspomnianej kartoteki wybrać Nawiguj Pracownik Rachunki.
W oknie tym również prezentowane są: stawka, ilość i kwota wynagrodzenia.
Parametry związane z należnym wynagrodzeniem z tytułu rachunków do umowy cywilnoprawnej są przenoszone na właściwą listę płac. Po dokonaniu naliczeń rachunku na liście płac, rachunek jest blokowany przez daną listę. Zablokowany rachunek daną listą, można następnie wydrukować (wydrukowanie rachunku zostało opisane w Wydruk umów.
Rachunki do umów
Rachunki do umów cywilnoprawnych można tworzyć i przeglądać dla pojedynczego pracownika z poziomu Kartoteki umowy w zakładce Rachunki lub poprzez przejście w Dane zbiorcze, a następnie wybranie opcji Rachunki.
Pierwsza z opcji umożliwia wprowadzenie i uzupełnienie rachunku z poziomu Kartoteki danej umowy
W celu wprowadzenia lub edycji zbiorczo rachunków do umów cywilnoprawnych należy natomiast wybrać Dane zbiorcze Rachunki
Na liście, która zostanie wyświetlona w głównym oknie, widoczne są wszystkie Rachunki. W celu edycji rachunków należy przejść z wstążki w Narzędzia główne Zarządzaj Edytuj listę.
W oknie Rachunki, otwartym w trybie edycji można uzupełniać listę godzin dla danego rachunku, a następnie po wprowadzeniu wszystkich danych zmienić stan rachunków na Zatwierdzony. Wygodnym rozwiązaniem jest nałożenie filtrów w oknie Rachunki ograniczających listę wyświetlonych rachunków. W tym celu należy rozwinąć filtr zaawansowany klikając pod wstążką w wyraz Rachunki Filtr zaawansowany lub wybierając pod wstążką po prawej stronie strzałkę skierowaną w dół.
W filtrze zaawansowanym ustala się warunki według, których ma być zawężona wyświetlona lista rachunków.
W kolumnie Stawka jest przepisana stawka wynagrodzenia z Kartoteki umowy KIP, a w zależności od tego czy umowa została zawarta na sztuki czy na stawkę godzinową/miesięczną należy uzupełnić kolejne kolumny tj. Liczba sztuk czy Liczba godzin. W przypadku stawek miesięcznych należy również wprowadzić Liczbę godzin, które składają się na miesięczną stawkę wynagrodzenia.
Po wprowadzeniu odpowiednich danych do kolumny Liczba sztuk czy Liczba godzin, należy zmienić stan rachunku z Otwarty na Zatwierdzony, aby rachunek mógł być widoczny przy naliczaniu listy płac. W tym celu konieczne jest przejście do wstążki i z pozycji wstążki wybranie Narzędzia główne Przetwarzanie Zmień stan