Zakończenie umowy o pracę
Zwolnienie pracownika rejestrowane jest w systemie poprzez zmianę stanu konkretnej umowy o pracę na Zamknięta. W celu zakończenia umowy o pracę każdego typu, należy otworzyć kartotekę wybranej umowy, co zostało opisane w Ewidencja, zatwierdzanie i wydruki umów, a następnie z pozycji wstążki wybrać Narzędzia główne > Przetwarzanie > Zmień stan i w otwartym oknie zmienić stan na Zamknięta.
Wybór należy zatwierdzić przyciskiem OK i pojawi się okno Zakończenie umowy.
Pola Nr, Nazwisko i Imię są nieedytowalne, wypełniane automatycznie przez system. W polu Nr widać numer umowy pracownika, a w polach Nazwisko i Imię widać dane pracownika zatrudnionego na podstawie wybranej umowy.
W polu Data zakończenia należy wprowadzić datę, z jaką nastąpi ustanie zatrudnienia pracownika na podstawie wybranej umowy
W polu Data zamykająca tworzenie listy płac należy wskazać datę końca okresu, w jakim będzie kalkulowane wynagrodzenie na listach płac. Data ta nie może być wcześniejsza niż Data zakończenia. Wprowadzenie w tym polu daty późniejszej niż Data zakończenia umożliwi wypłatę wynagrodzenia po ustaniu zatrudnienia, np. z tytułu premii okresowej, wypłaty z przesunięciem.
W polu Kod szablonu zwolnienia należy z rozwijanej listy wybrać właściwy, wcześniej zdefiniowany kod. Ustawianie szablonów zwolnienia, zostało opisane w Ustawienia kodów i słowników dla ZUS ZWUA.
- W polu Przyczyna rotacji należy z rozwijanej listy wybrać właściwy, wcześniej zdefiniowany kod. Jeśli słownik przyczyn rotacji będzie pusty wówczas zostaje pominięte badanie tego pola. Co oznacza, że nie będzie wymagane wprowadzenie przyczyny rotacji podczas zakańczania umowy.
Pole Wypłata odprawy należy zaznaczyć, jeśli wraz z ostatnim wynagrodzeniem ma zostać naliczona odprawa
Pole Wypłata ekwiwalentu należy zaznaczyć, jeśli wraz z wynagrodzeniem ma zostać wypłacony ekwiwalent.
Po uzupełnieniu wszystkich pól właściwymi danymi, należy potwierdzić zakończenie umowy wybierając OK. System żąda dodatkowego potwierdzenia wyświetlając pytanie czy zakończyć umowę. Należy wybrać przycisk TAK.
Zakończenie umowy o pracę powoduje automatyczne utworzenie dokumentu wyrejestrowania z ubezpieczeń, czyli deklarację ZUS ZWUA, pod warunkiem, że w tym samym okresie pracownik nie jest zatrudniony na podstawie innej umowy. Informacja o wyrejestrowaniu z ubezpieczeń podawana jest w stosownym komunikacje.
W sytuacji, gdy pracownik jest zatrudniony w tym samym czasie na podstawie innej umowy, deklaracja ZUS ZWUA nie zostanie utworzona, a system wyświetli stosowny komunikat informujący o tym fakcie.
Konsekwencją wprowadzenia w oknie Zakończenie umowy daty w polu Data zakończenia jest automatyczne uzupełnienie przez system pól Data zakończenia i Kod szablonu zwolnienia w oknie Kartoteka umowy KIP (przejście do kartoteki opisane w Ewidencja, zatwierdzanie i wydruki umów) w skróconej karcie Ogólne. W tym samym miejscu zmienia się również pole Stan i Kartoteka umowy KIP przyjmuje stan - Zamknięta.
Natomiast wprowadzenie w oknie Zakończenie umowy daty w polu Data zamykająca tworzenie listy płac powoduje uzupełnienie pola Data do w oknie Przyporządkowanie szablonów listy płac. W celu przejście do tego okna należy wybrać Działy > Kadry i płace > Dane zbiorcze > Ogólne > Przyporz. Szablonów listy płac.
Po wybraniu takiej ścieżki otworzy się lista przyporządkowanych szablonów listy płac. W wierszu wskazanego pracownika w kolumnie Data do została wprowadzona data, do której system pozwoli dokonywać naliczeń na listach płac.