Rozwiązania umowy o pracę - wydruki i ustawienia
System umożliwia wydrukowanie dokumentu rozwiązującego umowę o pracę. Zgodnie z obowiązującymi przepisami umowa o pracę może być rozwiązana w jeden z następujących sposóbów:
- Na mocy porozumienia stron
- Przez oświadczenie jednej ze stron z zachowaniem okresu wypowiedzenia (rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem)
- Przez oświadczenie jednej ze stron bez zachowania okresu wypowiedzenia (rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia)
- Z upływem czasu, na który była zawarta
Ustawienia wydruków rozwiązania umowy o pracę
Dla wymienionych sposobów rozwiązania umowy należy przypisać właściwy szablon wydruku dokumentu. W tym celu, w oknie Ustawienia KIP, należy wypełnić odpowiednio pola na skróconej karcie Pracownik. W celu przejścia do okna Ustawienia KIP należy wybrać Działy > Kady i płace > Ustawienia > Ustawienia KIP.
Przed zakończeniem i zamknięciem umowy pracownika, który kończy współpracę należy przeprowadzić proces rozwiązania umowy o pracę w związku, z którym konieczne będzie wydrukowanie właściwych dokumentów, w zależności od sposobu rozwiązania umowy.
W przypadku rozwiązywania umowy za wypowiedzeniem, okres wypowiedzenia jest uzależniony od czasu trwania umowy albo od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy. Odpowiednie parametry do kalkulacji właściwego okresu wypowiedzenie oraz tekstu okresu wypowiedzenia, które mają pojawić się na szablonie wydruku dokumentu rozwiązania umowy definiowane są w oknie Lista okresów wypowiedzenia otwieranym poprzez przejście w Działy > Kadry i płace > Ustawienia Ogólne > Okresy wypowiedzenia.
Po otwarciu się okna Lista okresów wypowiedzenia ukazuje się lista zdefiniowanych okresów wypowiedzenia. Jeśli zajdzie konieczność dodania nowej pozycji na liście należy z pozycji wstążki wybrać Narzędzia główne > Nowe > Nowe. Otworzy się okno Okresy wypowiedzenia, w którym należy wypełnić pole Kod i pozostałe pola.
W celu wydrukowania dokumentu związanego z rozwiązaniem umowy o pracę, należy otworzyć kartoteką umowy, która ma zostać rozwiązana. Przejście do Kartoteki umowy KIP zostało opisane w Ewidencja, zatwierdzanie i wydruki umów. Następnie z pozycji wstążki tej kartoteki wybrać Raporty > Ogólne Rozwiązanie umowy. Po wybraniu akcji Rozwiązanie umowy pojawi się okno systemowe w którym należy wskazać tryb zakończenia umowy i wybór zatwierdzić przyciskiem OK.
Po wybraniu trybu zakończenia umowy, system wyświetli okienko z zapytaniem czy otworzyć dokument Word. W celu wyeksportowania pliku do dokumentu Word należy wybrać przycisk TAK.
Wyeksportowany dokument zgodnie z wybranym wcześniej wzorem szablonu zostanie otworzony z poziomu Word.
System przygotowuje dokument rozwiązania umowy wpisując datę wystawienia dokumentu zgodną z ustawioną datą roboczą na pasku stanu i od tego dnia wylicza okres wypowiedzenia dla wskazanej umowy pracownika. Jeśli dokument ma zostać wystawiony z inną datą wówczas w pierwszej kolejności należy zmienić datę roboczą systemu.
Tekst okresu wypowiedzenia umieszczony na wydruku jest obliczony na podstawie parametrów ustawionych dla danego typu umowy w oknie Lista okresów wypowiedzenia. Na podstawie tych samych parametrów obliczana jest data zakończenia umowy.
Np. W oknie Lista okresów wypowiedzenia w polu Początek okresu wypowiedzenia wprowadzony parametr wskazuje od którego dnia liczony będzie początek okresu wypowiedzenia dla danej umowy. Przy umowie stałej z okresem wypowiedzenia zależnym od okresu zatrudnienia, zaznaczonej kolorem czerwonym na poniższym rysunku parametr BT+1D, oznacza, że okres wypowiedzenia będzie liczony od dnia z bieżącego tygodnia (BT) plus jeden dzień (1D). Natomiast w polu Koniec okresu wypowiedzenia wartość BT+2T-1D oznaczać będzie, że koniec okresu wypowiedzenia będzie liczony od dnia z bieżącego tygodnia (BT) plus dwa tygodnie (2T) minus jeden dzień (1D).
W przypadku rozwiązania umowy o pracę na mocy porozumienia stron należy wygenerować wydruk rozwiązania umowy, poprzez wybranie z Kartoteki umowy KIP z pozycji wstążki Raporty > Ogólne > Rozwiązanie umowy. Następnie zaznaczyć opcję Rozwiązanie umowy na mocy porozumienia stron i wybrać przycisk OK w celu potwierdzenia.
Pojawi się okno, w którym należy wpisać przewidywaną datę zakończenia umowy na mocy porozumienia stron i wybrać przycisk OK.
W kolejnym komunikacie wybrać TAK, a następnie system wyeksportuje dokument rozwiązania umowy na mocy porozumienia stron do pliku Word. W pliku zostanie wskazana data ukończenia umowy zgodna z tą jaka została wprowadzona w Kartotece umowy KIP w skróconej karcie Ogólne w polu Przewidywana data zakończenia.