Wynagrodzenie po ustaniu stosunku pracy
Przy zakończeniu umowy o pracę w oknie Zakończenie umowy w polu Data zamykająca tworzenie listy płac wprowadza się datę końca okresu, w jakim będzie kalkulowane wynagrodzenie na listach płac co zostało opisane w Zakończenie umowy o pracę przy opisywaniu pola Data zamykająca tworzenie listy płac.
Na podstawie tej informacji system automatycznie modyfikuje daty końcowe przyporządkowania do szablonów listy płac, aby po rozwiązaniu stosunku pracy dla pracownika nie naliczało się wynagrodzenie po tym okresie, który został wprowadzony w polu Data zamykająca tworzenie listy płac.
Są jednak sytuacje, w których konieczne jest naliczenie i wypłata wynagrodzenia po ustaniu stosunku pracy, np. premii kwartalnej. W związku z tym konieczne jest wprowadzenie parametrów, które umożliwią utworzenie listy płac w wybranym okresie dla zwolnionego pracownika.
Wydłużanie okresów, w których można kalkulować listy płac dla zwolnionych pracowników możliwe jest poprzez indywidualne przedłużenie lub zbiorcze zarządzanie umowami pracowniczymi.
Indywidualne przedłużenie kalkulacji listy płac
Indywidualne przedłużenie kalkulacji listy płac dla wybranego pracownika po ustaniu zatrudnienia dokonywane jest z poziomu:
Kartoteki wybranego pracownika KIP. W tym celu należy przejść do Kartoteki pracownika KIP (przejście do kartoteki zostało opisane w Ewidencja kartoteki pracownika/zleceniobiorcy) i z pozycji wstążki wybrać Nawiguj > Pracownik > Listy płac > Szablony listy płac.
lub Okna Umowy KIP (przejście do okna Umowy KIP zostało opisane w Ewidencja, zatwierdzanie i wydruki umów). W oknie należy wybrać z pozycji wstążki Narzędzia główne > Nawiguj > Umowa > Szablony listy płac.
Po otworzeniu się okna Przyporz. szablonów listy płac należy z pozycji wstążki wybrać Narzędzia główne > Nowe > Nowe. System ustawi kursor w wolnym wierszu, w którym należy uzupełnić:
Kod szablonu według którego parametrów ma być wyliczone wynagrodzenie po ustaniu zatrudnienia
Data od i Data do ograniczające okres po ustaniu zatrudnienia, w którym ma być kalkulowane wynagrodzenie.
Lista dodatkowa -- należy zaznaczyć, jeśli tworzona lista po ustaniu zatrudnienia ma być lista dodatkową.
Kod konta bank. pracownika -- w polu tym można wybrać numer konta bankowego pracownika z wcześniej zdefiniowanych, na który mają być wygenerowane przelewy bankowe odnośnie danego przyporządkowania. Do list płac pracownika w nagłówku przepisuje się wskazany numer rachunku bankowego. Jeśli pole pozostaje puste, wówczas listy płac, korzystają z rachunku bankowego pracownika, który na Kartotece pracownika KIP (Kartoteka pracownika została opisana w Ewidencja kartoteki pracownika/zleceniobiorcy) jest ustawiony jako domyślny do przelewów ( Konta bankowe pracownika).
Pola Nazwa szablonu, Tekst dostępu, Kod oddziału KIP, Liczba umów, Liczba zatwierdzonych umów są automatycznie uzupełniane przez system po wprowadzeniu wartości w polach Kod szablonu i Data od.
Zbiorcze przedłużenie kalkulacji listy płac
W ramach zbiorczego zarządzania umowami pracowniczymi możliwe jest uruchomienie funkcji Przedłuż kalkulację listy płac wykorzystywanej w sytuacji, gdy pracownikom, których stosunek pracy ustał, wypłacane są składniki płacowe, np. premia w terminie późniejszym niż data zakończenia umowy. Użycie tej funkcji jest możliwe dla umów ze stanem, Zatwierdzona lub Zakończona, dlatego aby z niej skorzystać należy upewnić się, że umowy dla których chcemy przedłużyć kalkulację wynagrodzenia po ustaniu zatrudnienia mają stan Zatwierdzona lub Zakończona. Umowy w trybie edycji, czyli ze stanem Nowa lub W opracowaniu, w ogóle nie podlegają zbiorczemu zarządzaniu.
W celu przejścia do akcji Przedłuż kalkulację listy płac dla wielu pracowników należy wybrać Strona główna i z Widoku głównego użytkownika przy bloku Pracownicy i umowy wybrać Zarządzaj umowami.
Otworzy się okno Zarządzanie umowami KIP, gdzie wyświetlone są umowy ze stanem Zatwierdzona lub Zamknięta. W razie potrzeby można ograniczyć listę umów wg następujących kryteriów filtra: Nr pracownika, Kod oddziału, Typ umowy, Kod stanowiska, Kod składnika, Nr pracodawcy użytkownika, Kod obiektu, Data do, Stan, Zewnętrzna.
Po wyfiltrowaniu określonych umów, na liście należy zaznaczyć wybrane umowy i z pozycji wstążki wybrać Narzędzia główne > Przetwarzanie > Przedłuż kalkulacje listy płac. Pojawi się okno Opcje zarządzania pracownikami i umowami, w którym w polach Data od i Data do należy wprowadzić okres, za jaki zostanie wypłacone dodatkowe wynagrodzenie. W polu Kod szablonu listy płac należy wybrać odpowiedni szablon listy płac. W przypadku, gdy składniki dodatkowe mają być skopiowane z wcześniej istniejącej umowy pracownika należy zaznaczyć pole Kopiuj skł. dodatkowe/Lista dodatkowa.
Zatwierdzenie wprowadzonych parametrów przyciskiem OK w oknie powyżej powoduje wywołanie komunikatu z zapytaniem czy kontynuować przyporządkowanie do szablonów listy płac. W celu kontynuacji należy potwierdzić wybierając TAK.
Poprawne wykonanie operacji zbiorczego przedłużenia kalkulacji listy płac dla wybranych umów sygnalizowane jest stosownym komunikatem.
Rezultat zbiorczego przedłużonej kalkulacji listy płac widoczny jest w oknie Przyporz. szablonów listy (przejście do okna zostało opisane w Wynagrodzenie po ustaniu stosunku pracy) u każdego zaznaczonego pracownika.
W każdym przypadku, zarówno indywidualnego, jak i zbiorczego przedłużenia kalkulacji listy płac dla byłych pracowników, konieczne jest wprowadzenie składników oraz kwot przyznanego wynagrodzenia po zakończeniu umowy w oknie Dodatkowe składniki otwieranym z poziomu Kartoteki pracownika KIP (przejście do dodatkowych składników zostało opisane w Ewidencja dodatków i potrąceń.
W oknie Dodatkowe składniki, jeśli są założone filtry należy je usunąć poprzez przejście w Dodatkowe składniki pod wstążką i z rozwiniętej listy wybrać Wyczyść filtr.
A następnie wprowadzić dany składnik dla pracownika, który ma otrzymać wynagrodzenie po ustaniu zatrudnienia.