Zarządzanie umowami o pracę tymczasową
Przedłużenie zatrudnienia pracownika na podstawie umowy o pracę tymczasową polega na dodaniu nowego wiersza zaszeregowania w Kartotece umowy KIP w skróconej karcie Zaszeregowania. (przejście do kartoteki umowy zostało opisane w Umowy o pracę tymczasową ). Przed wykonaniem tej czynności należy zmienić stan umowy na W opracowaniu, bo tylko wtedy umowa może być edytowana. W celu zmiany stanu należy w oknie Kartoteka umowy KIP z pozycji wstążki wybrać Akcje Funkcje Zmień stan i wybrać opcję W opracowaniu.
Po zmianie stanu i ustawieniu kursora w nowym wierszy w skróconej karcie Zaszeregowania system automatycznie uzupełnia pole Data od, datą następnego dnia po dacie w polu Data do w poprzednim wierszu zaszeregowania.
Wprowadzenie daty w polu Data do w nowym wierszu zaszeregowania, spowoduje automatyczną aktualizację daty w skróconej karcie Ogólne w polach Data do i Data do wg umowy.
Ewidencja umowy o pracę tymczasową na dotychczasowych warunkach jest obsługiwana w ten sam sposób, jak przedłużenie umowy na podstawie aneksu do istniejącej umowy. Różnice stanowi wyłącznie zaznaczenie lub nie, pola Aneks w wierszach zaszeregowania. Jeśli w skróconej karcie Zaszeregowania w nowoutworzonym wierszu zaszeregowania pole Aneks pozostaje puste, oznacza, że wiersz ten odzwierciedla nową umowę. Zaznaczenie pola Aneks oznacza, że dany wiersz zaszeregowania wprowadza zmianę w istniejącej umowie. Aby zapisać zmiany w wprowadzanym wierszu wystarczy przejść kursorem na poprzedni wiersz, aby system rozpoczął proces zapisu.
W umowach tymczasowych dopuszczalny jest 1 dzień przerwy w zaszeregowaniu, pod warunkiem, że ta przerwa przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, to znaczy, że kolejne zaszeregowanie może mieć Datę od późniejszą o 2 dni od Daty do poprzedniego zaszeregowania.
Próba wprowadzenia Daty od w nowym wierszu zaszeregowania, z przerwą większą niż 1 dzień pomiędzy Datą do poprzedniego wiersza zaszeregowania lub uwzględniającą przerwę przypadającą na dzień, który nie jest ustawowo wolny od pracy, spowoduje wyświetlenie komunikatu o błędzie przy zmianie stanu umowy na Zatwierdzoną.
Część pól w wierszu zaszeregowania, w skróconej karcie Zaszeregowania uzupełniona jest domyślnie, w razie potrzeby można zmienić wprowadzone informacje oraz należy uzupełnić pozostałe pola.
W przypadku umów tymczasowych system kontroluje, czy w okresie kolejnych 36 miesięcy pracownik nie wykonywał pracy dla danego pracodawcy użytkownika przez łączny okres dłuższy niż 18 miesięcy, jak również czy pracownik w danej agencji pracy nie był zatrudniony dłużej niż przez okres 18 miesięcy. Gdy to się zdarzy, przedłużenie istniejącej umowy tymczasowej lub próba wprowadzenia nowej dla tego konkretnego pracownika zostanie wstrzymana i zostanie wyświetlony stosowny komunikat.
W systemie znajduje się raport, dzięki któremu można sprawdzić łączny okres umów tymczasowych wybranych pracowników u poszczególnych pracodawców -- użytkowników. Raport zawiera między innymi informację, ile czasu pozostało do przekroczenia łącznie 18 miesięcy zatrudnienia pracownik u pracodawcy użytkownika czy u agencji pracy w okresie kolejnych 36 miesięcy. W celu wyświetlenia raportu należy wybrać Działy > Kadry i płace > Listy płac > Raporty i analizy > Analiza umów pracownika u danego pracodawcy.
Okno, które się otworzy składa się z trzech skróconych kart Opcje, Umowa KIP, Staż pracy/Szkoła. W skróconej karcie Opcje w polu Stan na dzień, należy wybrać na który dzień mają być pokazane informacje. Pole Pokaż szczegóły będzie konieczne do zaznaczenia, jeśli szczegółowe dane mają być widoczne na raporcie. Wyświetlaj nazwisko z -- należy z rozwijanej listy wskazać sposób wyświetlania.
Pozostałe skrócone karty służą do ustawiania szczegółów filtra, według których będą pobrane dane do raportu.
Po kliknięciu przycisku OK, system rozpocznie pobieranie danych do utworzenia raportu w pliku MS EXCEL. Plik zostanie wygenerowany w formie tabeli.
Zmiana warunków umów o pracę tymczasową dotycząca wysokości wynagrodzenia wymaga podpisania nowej umowy z pracownikiem. W związku z tym konieczne jest zakończenie bieżącej umowy i wprowadzenie do systemu nowej, z nowym wynagrodzeniem. Zakańczanie umów tymczasowych opisane jest w Ustanie zatrudnienia, a wprowadzanie nowej umowy w Umowy o pracę tymczasową