Table of Contents

Okresy emerytury i renty

Pracownicy, którzy mają ustalone prawo do emerytury lub renty powinni zostać zgłoszeni do ZUS z odpowiednim kodem tytułu ubezpieczeń. System generuje deklarację zgłoszeniową na podstawie wprowadzonej umowy oraz danych wprowadzonych na stronie Okresy em./rent.

Dodanie emerytury/renty

Aby przejść na stronę Okresy em./rent, a następnie dodać pracownikowi emeryturę lub rentę:

  1. Przejdź do listy pracowników. Wybierz ikonę , wprowadź Pracownicy KIP, a następnie kliknij w powiązane łącze.
  2. Na liście pracowników wskaż kursorem pracownika dla którego chcesz wprowadzić emeryturę lub rentę, a następnie kliknij lewym przyciskiem myszy na tego pracownika, aby go zaznaczyć.
  3. Z dostępnych akcji na pasku wybierz Powiązane.
  4. Wybierz ZUS, a następnie wskaż Okresy em./rent.

  1. Na stronie Okresy em./rent, wprowadź informację o emeryturze/rencie.Ustaw kursor myszy w pustym wierszu w celu podświetlenia się rekordu lub wybierz z belki Nowy, a następnie wypełnij wiersz.

    • Stan - status zapisu dla nowo tworzonego zapisu jest Otwarty. Aby informacja zawarta w zapisie była widoczna dla systemu np. przy tworzeniu ZUS ZUA/ZZA stan musi być Zatwierdzony. Po wprowadzeniu wszystkich danych należy zatwierdzic zapis.
    • Nr pracownika - podpowiada się automatycznie po numerze z Kartoteki pracownika KIP.
    • Data początkowa - w polu wprowadź lub wskaż z rozwijanego kalendarza dzień, od którego jest ustalone prawo do emerytury lub renty,
    • Data końcowa - w polu wprowadź ostatni dzień okresu na który jest ustalone prawo do emerytury lub renty. Pole może zostać puste jeśli takiej daty nie ustalono.
    • Typ - wybierz z rozwijanej listy typ zapisu. Możliwe opcje:
      • Renta
      • Emerytura
    • Nr dokumentu - w polu wprowadź numer dokumentu. Pole niewymagane.
    • Datę wpływu - wskaż datę wpływu dokumentu. Pole niewymagane.
    • Dokument wystawiony przez - informacja przez kogo został dokument wystawiony. Pole niewymagane.
  2. Zmień stan zapisu na Zatwierdzony. W tym celu zaznacz kursorem zapis i wybierz z belki akcje Zmień status. Wybierz Zatwierdzony.

Uwaga

W przypadku, gdyby zapisy ubezpieczenia pracownika były już wcześniej stworzone, przy zatwierdzaniu zapisu o emeryturze lub rencie wyświetli się komunikat informujący o tym, że zmiana statusu może spowodować konieczność skorygowania zapisów ubezpieczenia. W oknie należy wybrać TAK.

Uwaga

Gdyby po zatwierdzeniu stanu była konieczność jakiejkolwiek zmiany w zapisach ubezpieczenia system dokona tego automatycznie i przygotuje również deklaracje zgłoszeniowe z odpowiednimi kodami do ubezpieczeń, a o tym zdarzeniu poinformuje w stosownych komunikatach.