Table of Contents

Ewidencja informacji podatkowych

Informacje podatkowe wprowadzane są z dokładnością do pracownika i mogą być nanoszone z różnych poziomów. Dodanie lub naniesieni zmiany w informacjach podatkowych dokonuje się na stronie Informacje podatkowe. Aby przejść na stronę Informacje podatkowe:

  1. Przejdź do listy pracowników. Wybierz ikonę , wprowadź Pracownicy KIP, a następnie kliknij w powiązane łącze.
  2. Na liście pracowników wskaż kursorem pracownika któremu dodasz informację podatkową, a następnie kliknij lewym przyciskiem myszy na tego pracownika, aby go zaznaczyć.
  3. Z dostępnych akcji na pasku wybierz Powiązane.
  4. Wybierz Informacje podatkowe
  5. Otworzy się strona Informacje podatkowe z informacjami mającymyi wpływ na kalkulację podatku dochodowego.
  6. Po kliknięciu w komórkę Typ pojawi się rozwijana lista z dostępnymi informacjami podatkowymi do wyboru. Dodaj informację podatkową.
Uwaga

Domyślnie wyświetlane są informacje dla okresu podatkowego według daty roboczej systemu.

Dodanie progu podatkowego

Pracownik może podlegać innym progom podatkowym niż domyślnie ustawiony w systemie.

Możliwość przyporządkowania wybranego progu podatkowego do pracownika ma szczególne znaczenie w wyjątkowych sytuacjach, np. przypisanie do stałej stawki podatkowej, gdy pracownik rozlicza się wspólnie z małżonkiem lub uzyskał dochody z innego źródła kwalifikujące go do wyższej stawki podatkowej i złożył stosowne oświadczenie o zastosowanie danego progu podatkowego.

Na stronie Informacje podatkowe można zawidencjonować:

  • Próg podatkowy - dla osób rozliczających się z małżonkiem. Niższa stawka podatku przez cały rok.
  • Próg podatkowy - 32% podatku przez cały rok.

Po wybraniu tej informacji podatkowej, system automatycznie uzupełni Datę początkową oraz Datę końcową zgodnie z datą systemową.

Ważne

Próg podatkowy, który ma zostać wybrany musi być stworzony na stronie Progi podatkowe w danym roku kalendarzowym. Dodanie progów podatkowych do systemu opisane jest na stronie Skala podatkowa.

Dodanie progu podatkowego - rozliczenie z małżonkiem

  1. Na stronie Informacje podatkowe wybierz w polu Typ opcję Próg podatkowy
  2. Zaznacz pole w kolumnie Rozliczenie z małżonkiem.
  3. Wprowadź Data początkowa i Data końcowa obowiązywania danego zapisu.
  4. W polu Kod progu podatkowego wskaż odpowiedni próg podatkowy. Jeśli jest w danym roku kalendarzowym utworzony tylko jeden próg podatkowy z opcją Rozliczenie z małżonkiem wówczas Kod progu podatkowego uzupełni się automatycznie.
Ważne

Tworząc progi podatkowe zgodnie z instrukcją zawartą na stronie Skala podatkowa należy pamiętać aby zaznaczyć dla danego progu podatkowego pole Rozliczenie z małżonkiem. Jeśli taki próg nie będzie utworzony w systemie, w polu Kod progu podatkowego nie będzie opcji do wyboru.

  1. Pole Opis jest uzupełniane automatycznie.
  2. Zmień Stan zapisu na Zatwierdzony. W tym celu wybierz z belki akcję Zmień status.
  3. Wskaż Zatwierdzony.

Ważne

Dla prawidłowego skalkulowania wynagrodzenia, zapis musi zostać Zatwierdzony. Zatwierdzony stan dla danego rodzaju informacji podatkowych jest potwierdzeniem ich występowania i naliczeń przy wynagrodzeniach (poza domyślnymi, które występują bez konieczności ich wprowadzania i zatwierdzania).

Dodanie progu podatkowego - 32% podatku przez cały rok

  1. Na stronie Informacje podatkowe wybierz w polu Typ opcję Próg podatkowy
  2. Wprowadź Data początkowa i Data końcowa obowiązywania danego zapisu.
  3. W polu Kod progu podatkowego wybierz odpowiedni próg podatkowy.
  4. Zmień Stan zapisu na Zatwierdzony. W tym celu wybierz z belki akcję Zmień status.
  5. Wskaż Zatwierdzony.

Ważne

Dla prawidłowego skalkulowania wynagrodzenia, zapis musi zostać Zatwierdzony. Zatwierdzony stan dla danego rodzaju informacji podatkowych jest potwierdzeniem ich występowania i naliczeń przy wynagrodzeniach (poza domyślnymi, które występują bez konieczności ich wprowadzania i zatwierdzania).

Po zmianie stanu kartoteki umowy na Zatwierdzona, jeśli nie zostało ustawione inaczej, domyślnie dla każdej nowej kartoteki pracownika zastosowane są zwykłe koszty uzyskania przychodu oraz zwykła skala podatkowa. W razie potrzeby informacje te mogą zostać zmienione w oknie Informacje podatkowe. Do wyboru są następujące informacje podatkowe:

Dodanie ulgi podatkowej

W zależności od informacji zawartych w oświadczeniu składanym przez pracownika może wystąpić kilka sytuacji.

  1. Zwykła ulga podatkowa
  2. Podwójna ulga podatkowa
  3. Brak ulgi podatkowej
Ważne

Zmiana stanu kartoteki umowy na Zatwierdzona, powoduje, że jeśli nie zostało ustawione inaczej, domyślnie dla każdej nowej kartoteki pracownika zastosowana jest Zwykła ulga podatkowa.

Dodanie zwykłej ulgi podatkowej

  1. Na stronie Informacje podatkowe wybierz w polu Typ opcję Zwykła ulga podatkowa
  2. Wprowadź Data początkowa i Data końcowa obowiązywania danego zapisu.
  3. Zmień Stan zapisu na Zatwierdzony. W tym celu wybierz z belki akcję Zmień status.
  4. Wskaż Zatwierdzony.

Dodanie podwójnej ulgi podatkowej

  1. Na stronie Informacje podatkowe wybierz w polu Typ opcję Podwójna ulga podatkowa
  2. Wprowadź Data początkowa i Data końcowa obowiązywania danego zapisu.
  3. Zmień Stan zapisu na Zatwierdzony. W tym celu wybierz z belki akcję Zmień status.
  4. Wskaż Zatwierdzony.

Dodanie informacji o braku ulgi podatkowej

  1. Na stronie Informacje podatkowe wybierz w polu Typ opcję Brak ulgi podatkowej
  2. Wprowadź Data początkowa i Data końcowa obowiązywania danego zapisu.
  3. Zmień Stan zapisu na Zatwierdzony. W tym celu wybierz z belki akcję Zmień status.
  4. Wskaż Zatwierdzony.

Dodanie informacji o kosztach uzyskania przychodu

W zależności od tego czy pracownik złożył oświadczenie dotyczące kosztów uzyskania przychodu, można zastosować:

  • Zwykłe K.U.P. z jednego stos. Pracy
  • Podwyższone K.U.P z jednego stos. Pracy
  • Zwykłe K.U.P z więcej niż jednego stos. pracy
  • Podwyższone K.U.P z więcej niż jednego stos. Pracy
  • Brak K.U.P
Ważne

W sytuacji, kiedy nie zostanie wybrany inny rodzaj K.U.P., system domyślnie przy zatwierdzaniu kartoteki umowy pracownika nalicza Zwykłe K.U.P

Aby zaewidencjonować koszty uzyskania przychodu:

  1. Na stronie Informacje podatkowe wybierz w polu Typ opcje:
    • Zwykłe K.U.P. z jednego stos. Pracy lub
    • Podwyższone K.U.P z jednego stos. Pracy lub
    • Zwykłe K.U.P z więcej niż jednego stos. pracy lub
    • Podwyższone K.U.P z więcej niż jednego stos. Pracy lub
    • Brak K.U.P
  2. Wprowadź Data początkowa i Data końcowa obowiązywania danego zapisu.
  3. Zmień Stan zapisu na Zatwierdzony. W tym celu wybierz z belki akcję Zmień status.
  4. Wskaż Zatwierdzony.

Wykorzystana kwota podstawy opodatkowania

Aby wprowadzić pracownikowi informację o wykorzystanej kwocie podstawy opodatkowania powyżej której naliczany zostanie podatek według większej skali podatkowej: Aby zaewidencjonować koszty uzyskania przychodu:

  1. Na stronie Informacje podatkowe wybierz w polu Typ opcję Wykorzystana kwota podstawy opodatkowania
  2. Wprowadź Data początkowa i Data końcowa obowiązywania danego zapisu.
  3. Wprowadź w kolumnie Kwota wartość podstawy opodatkowania jaka już została wykorzystana u pracownika.
  4. Zmień Stan zapisu na Zatwierdzony. W tym celu wybierz z belki akcję Zmień status.
  5. Wskaż Zatwierdzony.

Wykorzystany kwota limitu ZUS - podstawa składek E-R

Limit ZUS dotyczy rocznego ograniczenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe w roku kalendarzowym. Limit podstawy wymiaru wspomnianych składek to kwota, po przekroczeniu której, w danym roku kalendarzowym płatnik składek jest zobowiązany zaprzestać obliczać i przekazywać składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe.

Aby wprowadzić informację o wykorzystanej kwocie limitu ZUS:

  1. Na stronie Informacje podatkowe wybierz w polu Typ opcję Wykorzystana kwota limitu ZUS
  2. Wprowadź Data początkowa i Data końcowa obowiązywania danego zapisu.
  3. Wprowadź w kolumnie Kwota wysokość przychodów, jakie zostały osiągnięte w danym roku podatkowym przez pracownika u poprzedniego pracodawcy. Pracownik składa wówczas na podstawie raportów ZUS RMUA lub innych źródeł stosowne oświadczenie dla celów obliczenia składek, w którym podaje kwotę przychodów osiągniętych w danym roku u poprzedniego pracodawcy stanowiących podstawę naliczania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Na podstawie wprowadzonej do systemu kwoty w pozycji Wykorzystana kwota limitu ZUS, system będzie mógł kontrolować moment, od którego nie powinny być naliczane składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe.
  4. Zmień Stan zapisu na Zatwierdzony. W tym celu wybierz z belki akcję Zmień status.
  5. Wskaż Zatwierdzony.

Załącznik PIT-R

Załącznik PIT-R - Czyli informacja o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich zwolnionych z podatku do wysokości kwot wolnych. PIT-R jest załącznikiem do druku PIT-11, natomiast w sytuacji, gdy płatnik wypłaca należności osobie fizycznej z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich, a wskazane należności nie przekraczają kwot wolnych od podatku dochodowego wówczas płatnik sporządza deklarację PIT-R zamiast PIT-11.

W celu wygenerowania przy rozliczeniu rocznym załącznika PIT-R należy wybrać tą informację podatkową.

  1. Na stronie Informacje podatkowe wybierz w polu Typ opcję Załącznik PIT-R
  2. Wprowadź Data początkowa i Data końcowa obowiązywania danego zapisu.
  3. Zmień Stan zapisu na Zatwierdzony. W tym celu wybierz z belki akcję Zmień status.
  4. Wskaż Zatwierdzony.