Rezygnacja z uczestnictwa we wpłatach do PPK i Anulowanie rezygnacji
Uczestnictwo w PPK jest dobrowolne, dlatego pracownicy mogą w każdej chwili zrezygnować z dokonywania wpłat składając stosowną deklarację rezygnacji. I w każdej chwili mogą z takiej rezygnacji zrezygnować, deklarując chęć dokonywania wpłat do PPK.
Rezygnacja z uczestnictwa w wpłatach PPK
W celu dokonania rezygnacji z uczestnictwa we wpłatach do PPK:
- Przejdź na stronę Deklaracje PPK pracownika zgodnie z instrukcją Przejście na stronę deklaracje PPK pracownika
- Na stronie Deklaracje PPK pracownika z dostępnych na pasku akcji wybierz Nowy
- W pustym wierszu uzupełnij pola:
- Data dokumentu
- Kolejność
- W kolumnie Typ wskaż Rezygnacja z wpłat
- Data początkowa uzupełni się automatycznie datą pierwszego dnia miesiąca z pola Data dokumentu. Od tej daty będzie obowiązywała rezygnacja pracownika z wpłat do PPK.
- Data końcowa uzupełni się automatycznie. Do tej daty pracownik będzie wypisany z dokonywania wpłat do PPK.
Ważne
Po tej dacie jeśli pracownik nie złoży ponownie kolejnej rezygnacji z dokonywania wpłat należy go ponownie zgłosić (zgodnie z ustawą automatyczne zapisywanie do PPK pracowników, którzy złożyli wcześniej deklarację rezygnacji następować będzie co 4 lata począwszy od dnia 1.04.2023). Ponowne zgłoszenie nastąpi automatycznie podczas przygotowywania kolejnej listy płac. W takim przypadku, gdy pracownik nie złoży kolejnej rezygnacji z uczestnictwa w PPK, lista płac wypłacona w kwietniu 2023 wygeneruje ponowny zapis do PPK. Można również dokonać zgłoszenia poprzez wprowadzenie kolejnej deklaracji i wybranie akcji Aktualizuj zapisy do PPK.
- Po uzupełnieniu pól zmień stan wprowadzonej deklaracji. W tym celu z dostępnych na pasku akcji wybierz Zmień status
- Wskaż Zatwierdzony i zaakceptuj wybór przyciskiem OK
- Zatwierdzenie spowoduje utworzenie zapisów na stronach:
- Po utworzeniu deklaracji PPK pracownika należy przejść na stronę Zapisy uczestnictwa PPK
- Po przejściu do okna Zapisy uczestnictwa PPK jeśli zapis został już zaktualizowany przez utworzoną za dany okres listę płac zapis nowy powinien być widoczny w tym oknie.
Ostrzeżenie
Przy zmianie stanu na Zatwierdzony, utworzy się komunikat, a numer komunikatu będzie widoczny w kolumnie Nr komunikatu. Na podstawie komunikatu automatycznie zostanie utworzona deklaracja XML, która przekazywana jest następnie do instytucji finasnowej. Numer deklaracji XML będzie widoczny w kolumnie Nr deklaracji XML
Ważne
Po utworzeniu deklaracji o typie Rezygnacja z wpłat kolejnym krokiem jest utworzenie zapisów na stronie Zapisy uczestnictwa PPK zgodnie z instrukcją Zapisy uczestnictwa PPK.
Anulowanie rezygnacji z PPK
Jeśli pracownik, który wcześniej zrezygnował z wpłat do PPK, będzie chciał ponownie uczestniczyć we wpłatach do PPK należy złożyć deklarację anulującą.
W tym celu:
- Przejdź na stronę Deklaracje PPK pracownika zgodnie z instrukcją Przejście na stronę deklaracje PPK pracownika
- Na stronie Deklaracje PPK pracownika z dostępnych na pasku akcji wybierz Nowy
- W pustym wierszu uzupełnij pola:
- Data dokumentu - na podstawie którego pracownik chce anulować rezygnację z PPK.
- W polu Typ wybierz Anulowanie rezygnacji.
- Data początkowa ustawi się wówczas na pierwszy dzień miesiąca następnego po miesiącu, w którym złożono anulację. I od tej daty nastąpi ponowne naliczanie składek PPK.
- Po uzupełnieniu pól zmień stan wprowadzonej deklaracji. W tym celu z dostępnych na pasku akcji wybierz Zmień status
- Wskaż Zatwierdzony i zaakceptuj wybór przyciskiem OK
Ostrzeżenie
Przy zmianie stanu na Zatwierdzony, utworzy się komunikat, a numer komunikatu będzie widoczny w kolumnie Nr komunikatu. Na podstawie komunikatu automatycznie zostanie utworzona deklaracja XML, która przekazywana jest następnie do instytucji finasnowej. Numer deklaracji XML będzie widoczny w kolumnie Nr deklaracji XML