Table of Contents

Zwrot wpłaty do PPK i Anulowanie zwrotu wpłaty do PPK

Zwrot wpłaty do PPK

Po wykonaniu korekty PPK za dany miesiąc należy zarejestrować zwrot środków od instytucji finansowej. Do zarejestrowania zwrotu w systemie służy akcja Rejestruj zwrot wpłaty PPK.

W tym celu:

  1. Przejdź na stronę Podsumowanie PPK zgodnie z instrukcją Podsumowanie PPK
  2. Na stronie Podsumowanie PPK zaznacz skorygowany wiersz (Typ dokumentu: Kor.rozliczena)
  3. Z dostepnych na belce akcji wybierz Rejestruj zwrot
  4. Otworzy się okienko Rejestruj zwrot wpłaty PPK
    • W polu Okres rozliczeniowy wprowadź okres dat za który ma zostać zarejestrowany zwrot wpłaty PPK
    • W polu Data zwrotu - wprowadź datę zarejestrowania zwrotu wpłaty PPK
    • Nr dok. korekty - numer dokumentu korekty rozliczenia PPK, która zostałą wykonana dla danego pracownika
    • Liczba pracowników - określa łączną liczbę uczestników PPK, którym instytucja zwróciła wpłatę na podstawie korekty rozliczenia. Liczba uczestników musi odpowiadać liczbie widocznej w podsumowaniu PPK. Jeżeli zostanie wprowadzona inna liczba, pojawi się komunikat błędu.
  5. Kliknij przycisk OK
  6. Wyświetlony zostanie komunikat o wygenerowaniu zapisów.
  7. Na stronie Podsumowanie PPK utworzony zostanie nowy zapis, który w kolumnie Typ dokumentu będzie miał wartość Zwrot wpłaty.
  8. Na stronie Zapisy księgi PPK powstaną zapisy, które w kolumnie Typ dokumentu będą miały wartość Zwrot.
    • są one przeciwstawne do wcześniej powstałego zapisu Do zwrotu z tego samego okresu
    • w zapisie Do zwrotu odznaczy się pole w kolumnie Otwarte
  9. Na stronie Podstawy opodatkowania PPK pracodawcy pojawi się kolejny wpis, który w kolumnie Typ zapisu będzie mieć wartość Przelew PPK, Kolumna Kwota podstawy będzie z minusem. Oznacza to, że wcześniej odłożona do podstawy opodatkowania składka pracodawcy, która będzie brana pod uwagę przy kolejnych rozliczeniach listy płac zostanie pomniejszona o kwotę zwrotu.
Ważne

Występując do instytucji finansowej o zwrot nadpłaconych składek PPK należy mieć na uwadze, że kwota zwrotu jaka finalnie zostanie przelana na nasze konto nie musi odpowiadać tej wynikającej z deklaracji korekty. Dzieje się tak ponieważ instytucja finansowa otrzymane wpłaty zamienia na konkretną ilość jednostek uczestnictwa, zgodnie z obowiązującym w dniu wpłaty kursie wymiany. W momencie dokonywania zwrotu jednostki uczestnictwa przeliczane są według kursu bieżącego, co może powodować uzyskanie korzyści lub straty na ich wartości.

Zwrot wpłat do PPK - przykład

Poniższa tabela przedstawia zapisy na stronie Zapisy księgi PPK związane ze zwrotem wpłaty do PPK w dniu 5.12.2020 (dotyczy korekty za listopad 2020).

Data Typ zapisu Nr dokumentu Płatnik składki Podstawa Kwota Status
5.12.2020 Do zwrotu 01 11 2020 Pracownik -30
5.12.2020 Do zwrotu 01 11 2020 Pracodawca -22,50
5.12.2020 Zwrot 01 11 2020 Pracownik 30
5.12.2020 Zwrot 01 11 2020 Pracodawca 22,50

Zapisy utworzone na stronie Podsumowanie PPK przedstawiono w poniższej tabeli.

Data Typ zapisu Nr dokumentu Rozliczany miesiąc Składka pracownika Składka pracodawcy Kwota łączna
5.12.2020 Zwrot wpłaty 01 11 2020 11.2020 30 22,50 52,50

Anulowanie zwrotu wpłaty do PPK

W systemie możliwe jest anulowanie wcześniej zarejestrowanego zwrotu wpłaty od instytucji finansowej. W celu anulowania zwrotu korzystamy z akcji Anuluj zwrot wpłaty PPK. W tym celu:

  1. Przejdź na stronę Podsumowanie PPK zgodnie z instrukcją Podsumowanie PPK
  2. Na stronie Podsumowanie PPK zaznacz wiersz z wcześniej dokonanym zwrotem (Typ dokumentu: Zwrot wpłaty)
  3. Z dostepnych na belce akcji wybierz Akcje i wskaż Korekta
  4. Wybierz Anuluj zwrot
  5. Otworzy się okienko Anuluj zwrot wpłaty PPK
    • W polu Okres rozliczeniowy wprowadź okres dat za który ma być dokonany zwrot wpłaty PPK
    • W polu Nr zwrotu - numer dokumentu zwrotu wpłaty PPK, który został utworzony wcześniej dla danego pracownika.
  6. Kliknij przycisk OK
  7. System wyświetli komunikat, że zwrot został anulowany.
  8. Wcześniej zaznaczony na stronie Podsumowanie PPK wiersz Zwrot wpłaty zostanie oznaczony jako skorygowany.
  9. Na stronie Zapisy księgi PPK pracownika powstaną:
    • dla tego samego okresu kolejne zapisy, które w kolumnie Typ dokumentu ma wartość Zwrot. Są one przeciwstawne do wcześniejszych zapisów tego rodzaju.
    • Wszystkie zapisy, które w kolumnie Typ dokumentu mają wartość Zwrot oznaczone tym samym numerem dokumentu zostaną oznaczone w kolumnie Wycofane
    • zapisy, które w kolumnie Typ dokumentu mają wartośćDo zwrotu ponownie będą posiadać status Otwarty w kolumnie Otwarte.
  10. Na stronie Podstawy opodatkowania PPK pracodawcy pojawi się kolejny wpis, który w kolumnie Typ zapisu będzie miał wartość Przelew PPK, ale tym razem w kolumnie **Kwota podstawy wartość na plus. Oznacza to, że wcześniej odłożona do podstawy opodatkowania składka pracodawcy, która będzie brana pod uwagę przy kolejnych rozliczeniach listy płac nie zostanie pomniejszona o kwotę zwrotu.

Anulowanie zwrotu wpłaty do PPK - przykład

Poniższa tabela przedstawia zapisy na stronie Zapisy księgi PPK związane z anulowaniem wpłaty PPK w dniu 8.12.2020 (wpłata była wykonana w dniu 5.12.2020).

Data Typ zapisu Nr dokumentu Płatnik składki Podstawa Kwota Status
5.12.2020 Do zwrotu 01 11 2020 Pracownik -30 Otwarty
5.12.2020 Do zwrotu 01 11 2020 Pracodawca -22,50 Otwarty
8.12.2020 Zwrot 01 11 2020 Pracownik 30 Wycofane
8.12.2020 Zwrot 01 11 2020 Pracodawca 22,50 Wycofane
8.12.2020 Zwrot 01 11 2020 Pracownik -30 Wycofane
8.12.2020 Zwrot 01 11 2020 Pracodawca -22,50 Wycofane

Zapisy utworzone na stronie Podsumowanie PPK przedstawiono w poniższej tabeli.

Data Typ zapisu Nr dokumentu Rozliczany miesiąc Składka pracownika Składka pracodawcy Kwota łączna Status
8.12.2020 Zwrot wpłaty 01 11 2020 11.2020 30 22,50 52,50 Skorygowane