Deklaracje PIT
Deklaracje rozliczeniowe tworzy się z poziomu Raportów i dokumentów. Przed rozpoczęciem tworzenia PIT11 można jeszcze sprawdzić jakie są w danym roku pity do przygotowania oraz sprawdzić czy dane pracowników nie zawierają błędów i czy są kompletne. W tym celu należy przejść w Działy Kadry i płace Raporty > dokumenty PIT > Deklaracje PIT do utworzenia.
Deklaracje PIT do utworzenia składa się z dwóch skróconych kart: Opcje, Pracownik KIP. W skróconej karcie Opcje w polu Filtr Daty należy wprowadzić zakres dat obejmujący rok kalendarzowy. W polu Typ rozliczenia wybrać z rozwijanej listy odpowiednią opcję. Pole Tylko pracownicy bez deklaracji należy zaznaczyć jeśli mają zostać wyświetleni tylko ci pracownicy którzy nie mają przygotowanej już prędzej deklaracji. Pole Tylko pracownicy z błędami należy zaznaczyć jeśli mają zostać wyświetleni tylko pracownicy u których występują błędy uniemożliwiające wygenerowanie deklaracji PIT. Po zaznaczeniu pola Eksportuj do Excela raport z wygenerowanymi danymi zostanie wysłany do pliku Excela.
W skróconej karcie Pracownik KIP można dokonać ustawień dodatkowych filtrów.
Po dokonaniu wyboru należy wybrać Podgląd, a system wyświetli raport według zaznaczonych opcji.
Tworzenie deklaracji PIT
Aby utworzyć nową deklarację należy przejść w Działy > Kadry i płace > Raporty i dokumenty > Zadania PIT > Twórz deklaracje PIT.
W oknie Twórz deklaracje PIT znajduje się lista dostępnych deklaracji do przygotowania.
Proces tworzenia każdej z deklaracji odbywa się w taki sam sposób, tzn. aby uruchomić tworzenie którejkolwiek z nich należy zaznaczyć wiersz kursorem i z pozycji wstążki wybrać Akcje > Ogólne > Uruchom. Otworzy się wówczas odpowiednie okno w którym należy ustawić filtry i opcję tworzenia deklaracji, a następnie wybrać przycisk Podgląd.
- PIT-11
Po dokonaniu ustawień w skróconej karcie Opcje i ustawieniu odpowiednich filtrów w skróconej karcie Pracownik KIP należy wybrać przycisk Podgląd. System uruchomi proces tworzenia deklaracji PIT-11 i listę utworzonych deklaracji wyświetli w oknie Podgląd wydruku.
- PIT-4R
Po dokonaniu ustawień w skróconej karcie Opcje i ustawieniu filtrów należy wybrać Podgląd. System uruchomi proces tworzenia deklaracji PIT-11 i listę utworzonych deklaracji wyświetli w oknie Podgląd wydruku. System poinformuje o utworzeniu deklaracji w stosownym komunikacie.
- PIT-8AR
Po wybraniu odpowiednich opcji oraz ustawieniu filtrów należy wybrać przycisk Podgląd.
System wyświetli wówczas komunikat o ukończeniu tworzenia deklaracji za wskazany okres.
Zapisane deklaracje PIT
Utworzone deklaracje są dostępne po przejściu w Działy Kadry i płace > Raport i dokumenty PIT > Zapisane deklaracje PIT
Po przejściu do okna Zapisane deklaracje PIT, na liście znajdują się wszystkie utworzone deklaracje. Deklaracje zapisane są w stanie Zatwierdzonym.
Aby przejść do wierszy danej deklaracji należy z poziomu wstążki wybrać Nawiguj > Ogólne Wiersze XML.
Zapisywanie do pliku XML
Zapisywanie deklaracji do pliku XML odbywa się po zaznaczeniu wybranych deklaracji PIT na liście Zapisanych deklaracji, a następnie wybraniu z pozycji wstążki Akcje > Ogólne > Zapisz XML. System wyświetli okno w którym podana zostanie ilość zaznaczonych deklaracji, a po wybraniu przycisku OK otworzy się okno Eksport deklaracji PIT.
W skróconej karcie Opcje należy wybrać ścieżkę, pod którą mają być zapisane pliki na dysku, wybierając obok pola Nazwa pliku przycisk asysty [...], a następnie w przypadku zapisywania więcej niż jednego pita należy ustalić w jaki sposób ma się generować Nazwa pliku każdego z utworzonych pitów, gdyż każdy pit tworzy się w osobnym pliku XML. W polu: Pola % wprowadzone są nazwy kolumn, numer kolumny i ostateczny zapis jaki jest wymagany w celu stworzenia reguły, według której ma być generowana nazwa plików:
Nazwa kolumny | Nr kolumny | Zapis do pola „Nazwa pliku" |
---|---|---|
Nr. pracownika | 1 | %1 |
PESEL | 2 | %2 |
Nazwisko | 3 | %3 |
Imię | 4 | %4 |
Nr dekl. | 5 | %5 |
Jeśli przykładowo pity mają się zapisywać w formacie: Nazwisko, Imię i numeru PESEL to w polu Nazwa pliku po wybraniu ścieżki pliku należy wstawić znak procenta (%) oraz numer kolumny zgodnie z powyższą tabelą, następnie po spacji kolejny % i numer kolumny itd. Na samym końcu wstawić kropkę a po kropce rozszerzenie pliku „ .xml".
Przykładowy zapis będzie wyglądał następująco:
Wygenerowane pliki będą miały nazwę nadaną zgodnie z ustawieniem w oknie powyżej. Zatem nazwą pliku będzie: Nazwisko (%3), Imię (%4), PESEL (%2).
Po zapisaniu przez system wszystkich deklaracji do plików zostanie wyświetlony komunikat informujący o poprawnie wykonanym procesie.
W przypadku zapisywania pojedynczego pita można nadać inną nazwę pliku.
W oknie Zapisane deklaracje PIT w kolumnie Liczba wysyłek, będzie widoczne czy pit został już zapisany do pliku XML i ile razy.
Wycofanie zapisanych deklaracji PIT
W sytuacji gdy konieczne będzie usunięcie wcześniej utworzonych deklaracji, w oknie Zapisane deklaracje PIT należy w pierwszej kolejności zaznaczyć, które deklaracje mają zostać usunięte i oznaczyć deklarację jako niewysłane przechodząc z pozycji wstążki w Akcje . Ogólne > Oznacz jako niewysłane. Po pojawieniu się komunikatu należy wybrać przycisk TAK aby oznaczyć deklarację jako niewysłane. Wówczas kolumna Liczba wysyłek zostanie wyzerowana.
Po zaznaczeniu deklaracji jako niewysłane należy zmienić ich stan na Otwarty, w tym celu przejść z pozycji wstążki w Akcje > Ogólne > Zmień stan.
Deklaracje ze stanem Otwarta można usunąć z listy Zapisane deklaracje PIT zaznaczając wybrane deklaracje PIT i wybierając z pozycji wstążki Akcje > Ogólne > Usuń deklaracje.
Po pojawieniu się komunikatu należy wybrać TAK w celu usunięcia zaznaczonych deklaracji.
Po zakończeniu usuwania deklaracji system poinformuje w stosownym komunikacie o usunięciu deklaracji.