Wyniki wyszukiwania dla

    Pokaż / Schowaj spis treści

    Księga głównej i plan kont

    Księga główna przechowuje dane finansowe, a plan kont pokazuje konta, na których księgowane są wszystkie zapisy księgi głównej. Business Central zawiera standardowy plan kont ułatwiający wsparcie firmy.

    Ustawienia księgi głównej i ogólne ustawienia księgowania

    Konfiguracja księgi głównej jest podstawą procesów finansowych, ponieważ definiuje sposób księgowania danych.

    Na stronie Ustawienia księgi głównej należy określić sposób obsługi kwestii księgowych w firmie, w tym:

    • szczegóły zaokrąglania faktury,
    • formaty adresu,
    • raportowanie finansowe.

    Podobnie na stronie Główne ustawienia księgowania określa się sposób ustawiania kombinacji głównych gospodarczych i głównych towarowych grup księgowych. Grupy księgowe odzwierciedlają encje, takie jak nabywcy, dostawcy, zapasy, zasoby i dokumenty sprzedaży i zakupu na konta księgi głównej. Każdą kombinację gospodarczej grupy księgowej i towarowej grupy księgowej określa się w wierszu. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Ustawienia grup księgowych.

    Porada

    Strona Ustawienia księgi głównej zawiera pola generyczne oraz pola określone dla danego kraju lub regionu. Jeżeli znaczenie jakiegoś pola nie jest jasne, zalecana jest współpraca z księgowym w celu ustalenia, czy jest ono istotne z punktu widzenia firmy.

    Plan kont

    Plan kont zawiera wszystkie konta księgi głównej. Z planu kont można wykonywać takie czynności, jak:

    • wyświetlanie raportów, które pokazują zapisy księgi głównej i salda;
    • zamykanie rachunku wyników;
    • otwieranie kartoteki konta K/G w celu dodania lub zmiany ustawień;
    • wyświetlanie list grup księgowych, z których wykonywane jest księgowanie na konto;
    • wyświetlanie oddzielnie sald debetowych i kredytowych dla jednego konta.

    Możliwe jest dodawanie, zmiana lub usuwanie kont księgi głównej. Jednakże, aby uniknąć rozbieżności, usunięcie konta księgi głównej nie jest możliwe, jeśli dane są używane w planie kont.

    Kategorie kont

    Strukturę sprawozdań finansowych można spersonalizować, mapując konta księgi głównej na kategorie kont.

    Strona Kategorie kont K/G zawiera kategorie i podkategorie oraz konta K/G, które zostały do nich przypisane. Można tworzyć nowe podkategorie i przypisywać te kategorie do istniejących kont.

    Grupę kategorii można utworzyć przez ustawienie wcięcia innych podkategorii w wierszu na stronie Kategorie kont K/G. Dzięki temu można łatwo uzyskać przegląd, ponieważ każde grupowanie pokazuje saldo całkowite. Na przykład można utworzyć podkategorie dla różnych typów środków, a następnie utworzyć grupy kategorii dla środków trwałych i aktywów bieżących.

    Można określić, czy konta w każdej podkategorii muszą być uwzględnione w określonych typach raportów. Kategorie kont ułatwiają definiowanie układu sprawozdań finansowych.

    Przykład

    Przykładowo, domyślne zestawienie bilansowe ma podkategorię dla Gotówki w kategorii Majątek obrotowy. Aby w zestawieniu salda uwzględniano gotówkę podręczną i czeki, należy wykonać następujące kroki:

    1. Dodaj dwie nowe podkategorie:

      • jedną dla gotówki podręcznej
      • jedną dla konta czekowego
    2. Określ dodatkową definicję raportu Konta kasowe dla tych podkategorii.

    3. Ustaw wcięcie pod podkategorią Gotówka.

    Przy kolejnym generowaniu arkuszy kont, w dostępnym saldzie pojawi się łączne saldo dla gotówki oraz dwa wiersze z saldami dla gotówki podręcznego oraz konta czekowego.

    Dostęp do funkcji tworzenia i edycji kont oraz kategorii kont

    W małej organizacji, takiej jak firma demonstracyjna CRONUS, większość użytkowników może edytować plan kont, z wyjątkiem użytkowników posiadających licencję TEAM MEMBER. Jednak w większych organizacjach dostęp do edycji planu kont jest ograniczony przez role i uprawnienia. W przypadku użytkownika pełniącego rolę administratora, Dyrektora handlowego lub Księgowego, istnieje możliwość sprawdzenia uprawnień dla wszystkich użytkowników, aby upewnić się, że właściwe osoby mają uprawnienia do odpowiednich tabel. Dodatkowe informacje zamieszczono w sekcji Aby uzyskać podgląd uprawnień użytkownika.

    Zobacz też

    Finanse
    Konfigurowanie lub zmiana planu kont
    Business Intelligence
    Przypisywanie uprawnień do użytkowników i grup

    W tym artykule
    Wróć na początek strony
    Pobierz PDF
    Copyright © IT.integro sp. z o.o.