Tworzenie raportów Power BI w celu wyświetlenia danych z Dynamics 365 Business Central
Dane z Dynamics 365 Business Central można wykorzystać jako źródło danych Power BI Desktop, co pozwala na budowanie obszernych raportów o stanie firmy.
W poniższym artykule zamieszczono wprowadzenie do tworzenia raportów w Power BI Deskop, wyświetlających dane z Dynamics 365 Business Central. Po utworzeniu raportów, można je publikować we własnej usłudze Power BI lub udostępnić wszystkim użytkownikom w organizacji. Po wprowadzeniu raportów do usługi Power BI, uprawnieni użytkownicy mogą je wyświetlać w Dynamics 365 Business Central.
Wprowadzenie
Zarejestruj się w usłudze Power BI.
Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem, przejdź do https://powerbi.microsoft.com. W celu rejestracji, użyj firmowego adresu e-mail i hasła.
Pobierz Power BI Desktop.
Power BI Deskop jest darmową aplikacją, którą instaluje się na urządzeniu lokalnym. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Szybkie rozpoczęcie pracy: Łączenie z danymi w Power BI Desktop.
Należy upewnić się, że dane mające znaleźć się w raporcie, są dostępne jako strona API lub opublikowane w usłudze sieci Web.
Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Udostępnianie danych na stronach API lub w usługach sieci Web OData.
Dla Business Central on-premises należy uzyskać poniżej wymienione informacje:
Adres URL OData dla Business Central.
Ten typ adresu URL ma zazwyczaj następujący format:
http[s]://[computer]:[port]/[serverinstance]/ODataV4
, na przykład,https://localhost:7048/BC160/ODataV4
. Jeśli wdrożenie dotyczy wielu dzierżawców, należy uwzględnić nazwę dzierżawcy w adresie URL, na przykład,https://localhost:7048/BC160/ODataV4?tenant=tenant1
.Nazwę użytkownika i klucz dostępu do usługi sieci Web użytkownika konta Business Central.
Aby uzyskać dane z Business Central, Power BI używa podstawowego uwierzytelniania. W celu połączenia się z usługą, wymagane jest podanie nazwy użytkownika oraz klucza dostępu do usług sieci Web. Konto może być prywatnym kontem użytkownika lub kontem firmowym, zapewnionym przez organizację użytkownika.
Opcjonalnie, można pobrać motyw raportu Business Central.
Dodatkowe informacje zamieszczono w sekcji Użycie motywu raportu Business Central.
Dodawanie Business Central jako źródła danych w Power BI Desktop
Pierwszym zadaniem w tworzeniu raportów jest dodanie Business Central jako źródła danych w Power BI Desktop. Po połączeniu się z usługą można rozpocząć tworzenie raportu.
Uruchom Power BI Deskop.
Wybierz Pobierz dane.
Jeśli nie widzisz opcji Pobierz dane, wybierz menu Plik, a następnie opcję Pobierz dane.
Na stronie Pobierz dane wybierz Usługi online.
W okienku Usługi online wykonaj jeden z następujących kroków:
- Aby połączyć się z usługą Business Central online, wybierz Dynamics 365 Business Central, a następnie wybierzPołącz.
- Aby połączyć się z Business Central on-premises, wybierz Dynamics 365 Business Central (on-premises), następnie wybierz Połącz.
Zarejestruj się w Business Central (jednorazowo).
W przypadku braku wcześniejszej rejestracji w Business Central z poziomu Power BI, zalecane jest jej wykonanie.
W przypadku Business Central online, wybierz Zarejestruj się, a następnie wybierz odpowiednie konto. Należy użyć tego samego konta, które zostało użyte do rejestracji w Business Central. Po zakończeniu rejestracji, wybierz Połącz.
W przypadku Business Central on-premises, najpierw wprowadź adres URL OData dla Business Central, a następnie wybierz OK. Po wyświetleniu sugestii, wprowadź nazwę użytkownika i hasło przypisane do konta w celu połączenia się z Business Central. W okienku Hasło wprowadź klucz dostępu do usługi sieci Web. Po zakończeniu rejestracji, wybierz Połącz.
NOTE
Po udanej próbie połączenia się z Business Central, nie będzie wymagane ponowne logowanie. W jaki sposób można zmienić lub usunąć obecnie używane konto, aby połączyć się z Business Central z puplitu Power BI?
Po nawiązaniu połączenia, usługa Power BI kontaktuje się z usługą Business Central. Okno Nawigator pojawia się i wyświetla dostępne źródła danych dostępne dla tworzenia raportów. Aby rozwinąć folder i wyświetlić dostępne źródła danych, należy wybrać ikonkę folderu.
Te źródła danych reprezentują wszystkie usługi sieci Web oraz strony API, które zostały opublikowane dla Business Central. Źródła danych zostały pogrupowane według środowisk i firm Business Central. W Business Central online Nawigator ma następującą strukturę:
- Nazwa środowiska
- Nazwa firmy
Zaawansowane funkcje API
Ten folder zawiera listę zaawansowanych stron API, opublikowanych przez Microsoft, takich jak automatyzacja API dla Business Central oraz niestandardowe strony API dla Business Central. Niestandardowe strony API są następnie grupowane w foldery według właściwości APIPublisher/APIGroup dla kodu źródłowego strony API.
Standardowe strony API v2.0
Folder zawiera spis stron udostępnionych przez Business Central API V2.0.
Usługi sieci Web (starsza wersja)
Folder zawiera listę stron, jednostek kodu i zapytań publikowanych jako usługi sieci Web w Business Central.
- Nazwa firmy
NOTE
Struktura Business Central on-premises nie obsługuje stron API.
- Nazwa środowiska
Wybierz źródło lub źródła danych, które chcesz dodać do modelu danych, a następnie wybierz przycisk Załaduj.
Aby dodawać więcej danych z Business Central na późniejszych etapach, należy powtórzyć poprzednie kroki.
Po załadowaniu danych, można je wyświetlić na stronie, w prawym oknie nawigacji. Na tym etapie, połączenie z danymi Business Central zostało wykonane pomyślnie i można rozpocząć tworzenie raportów Power BI.
TIP
Dodatkowe informacje na temat użytkowania Pulpitu Power BI zamieszczono w artykule Rozpocznij pracę z Power BI Desktop.
Tworzenie dostępnych raportów
Należy pamiętać o tym, aby tworzone raporty były użyteczne dla jak największej liczby osób. Raporty należy tworzyć w taki sposób, aby były przejrzyste i czytelne dla szerokiego grona odbiorców. Należy upewnić się, że projekt pozwala użytkownikom na pełne wykorzystanie standardowych technologii wspierających, takich jak czytniki ekranu. Power BI zawiera liczne funkcje ułatwień dostępu, narzędzia oraz wytyczne wspierające użytkowników w osiągnięciu celu. Dodatkowe informacje zamieszczono w sekcji Projektowanie raportów pod kątem dostępności w Power BI w dokumentacji Power BI.
Tworzenie raportów w celu wyświetlania danych powiązanych z listą
Istnieje możliwość tworzenia raportów, które będą wyświetlane w polu informacji na stronie listy Business Central. Raporty mogą zawierać dane na temat rekordów zawartych na liście. Proces tworzenia tych raportów jest podobny do procesu tworzenia innych raportów. Należy jednak pamiętać o kilku kwestiach, aby mieć pewność, że raporty wyświetlają się w prawidłowy sposób. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Tworzenie raportów Power BI w celu wyświetlania danych list w Business Central.
Użycie motywu raportu Business Central (opcjonalne)
Przed rozpoczęciem tworzenia raportu zalecane jest pobranie i zaimportowanie pliku motywu z Business Central. Plik motywu tworzy paletę kolorów i umożliwia tworzenie raportów przy użyciu tej samej palety kolorystycznej, jakiej użyto w aplikacjach Business Central, co eliminuje potrzebę definiowania niestandardowych kolorów dla każdej wizualizacji.
NOTE
To zadanie jest opcjonalne. Istnieje możliwość pobrania utworzonego raportu i nałożenia szablonu stylu na gotowy plik.
Pobieranie motywu
Plik motywu jest dostępny w Galerii motywów społeczności Microsoft Power BI jako plik json. Aby pobrać plik motywu, należy wykonać poniższe kroki:
- Przejdź do Galerii motywów społeczności Microsoft Power BI dla Microsoft Dynamics 365 Business Central.
- Wybierz załącznik Microsoft Dynamics Business Central.json do pobrania.
Importowanie motywu do raportu
Po pobraniu motywu raportu Business Central można go importować do innych raportów. Aby zaimportować motyw, wybierz Widok > Motywy > Przeglądaj motywy. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Pulpit Power BI - importowanie niestandardowych motywów raportu.
Publikowanie raportów
Po zmodyfikowaniu utworzonego raportu, można go opublikować w usłudze Power BI oraz udostępnić innym osobom w organizacji. Raport będzie widoczny w usłudze Power BI po publikacji. Dodatkowo, raport będzie dostępny do wyboru w Business Central.
Aby opublikować raport, wybierz Publikuj na karcie wstążki Strona główna lub w menu Plik. Jeśli użytkownik jest zarejestrowany w usłudze Power BI, raport opublikuje się również tam. W innym przypadku, zaleca się rejestrację.
Dystrybucja lub udostępnianie raportu
Istnieje kilka sposobów pozwalających na udostepnienie raportów współpracownikom i innym użytkownikom:
Dystrybucja raportu w formie pliku .pbix.
Raporty są przechowywane w komputerze użytkownika jako pliki .pbix. Raport w formie pliku .pbix można dystrybuować użytkownikom tak jak każdy inny plik. Następnie, użytkownicy mogą pobrać go do swoich usług Power BI. Zobacz Przekazywanie raportów z pliku.
NOTE
Jeśli raporty zostaną rozdystrybuowane w powyższy sposób, odświeżanie danych będzie odbywało się indywidualnie dla każdego użytkownika. Taka sytuacja może mieć wpływ na wydajność Business Central.
Udostępnianie raportu z usługi Power BI
Raport może zostać udostępniony innym bezpośrednio z usługi Power BI w przypadku posiadania przez użytkownika licencji Pro. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Power BI - udostępnianie pulpitu nawigacyjnego lub raportu.
Zobacz powiązane szkolenie na platformie Microsoft Learn
Zobacz też
Dostęp do danych firmowych dla Power BI
Business Intelligence
Przygotowywanie do prowadzenia działalności
Import danych firmowych z innych systemów finansowo-księgowych
Konfigurowanie Business Central
Finanse
Szybki start: Łączenie z danymi w Power BI Desktop