Table of Contents

Tworzenie wpłat bankowych

Uwaga

Możliwość tworzenia wpłat bankowych jest nowością w Business Central 2022 release wave 1 dostępną dla wielu krajowych/regionalnych wersji. Użytkownicy korzystający z Business Central w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie lub Meksyku przed tym wydaniem, mogli używać wcześniejszych funkcji. Można używać ich dalej, jednak nowe funkcje zastąpią te starsze w przyszłym wydaniu. Aby rozpocząć korzystanie z nowych funkcji opisanych w artykule, administrator może przejść do strony Zarządzanie funkcjami i włączyć opcję Aktualizacja funkcji: Standardowe uzgodnienia i wpłaty bankowe.

Strona Wpłaty bankowe służy do rejestrowania wpłat jako pojedynczego dokumentu, który księguje jeden lub więcej zapisów na koncie bankowym. Wpłaty bankowe służą zazwyczaj do rejestracji wpłat gotówkowych. Strona Wpłaty bankowe jest dostępna w menu Zarządzanie środkami pieniężnymi w widoku głównym użytkownika Dyrektor handlowy oraz innych widokach głównych, które zajmują się zarządzaniem środkami pieniężnymi.

Kwoty wpłat bankowych mogą pochodzić z różnych źródeł:

  • sprzedaż, z użyciem konta K/G dla przychodu,
  • płatności nabywców,
  • zwrotów gotówkowych od dostawców lub płatności gotówkowych na rzecz dostawców.

Wiersze wpłat bankowych zawierają informacje o poszczególnych wpłatach, takich jak czeki od nabywców. Suma kwot w wierszach musi sumować się do całkowitej kwoty wpłaty.

Po wypełnieniu informacji o wpłacie i wierszy, wpłatę należy zaksięgować. Księgowanie spowoduje uaktualnienie odpowiednich ksiąg takich jak księga główna, księga kont bankowych, księga nabywców, księga dostawców. Zaksięgowane wpłaty bankowe są przechowywane do przyszłego użycia na stronie Zaksięgowane wpłaty bankowe.

Raport Wpłata bankowa wyświetla wpłaty nabywców i dostawców z oryginalną kwotą wpłaty, kwotą wpłaty, która pozostaje otwarta oraz kwotą rozliczoną. Raport pokazuje także całkowitą zaksięgowaną kwotę wpłaty do uzgodnienia.

Przed rozpoczęciem

Przed rozpoczęciem pracy z wpłatami bankowymi należy skonfigurować kilka ustawień. Należy przygotować serię numeracji oraz szablon dziennika głównego. Konieczne jest także określenie lokalizacji, w której kwoty wpłat bankowych będą księgowane zbiorczo, czyli jako sumy wszystkich kwot w wierszach wpłat. W przeciwnym razie, każdy wiersz zostanie zaksięgowany jako pojedynczy zapis. Zaksięgowanie wpłaty jako pojedynczego zapisu księgi kont bankowych może ułatwić przeprowadzenie uzgodnień bankowych.

Seria numeracji i sumy wpłat

Należy skonfigurować serię numeracji dla wpłat bankowych, a następnie określić serię w polu Seria numeracji wpłat bankowych na stronie Ustawienia sprzedaży i należności. Dodatkowe informacje na temat serii numeracji zamieszczono w artykule Tworzenie serii numeracji.

Aby księgować wpłaty zbiorczo zamiast pojedynczych wierszy, na stronie Ustawienia sprzedaży i należności należy włączyć przełącznik Księguj wpłaty bankowe zbiorczo jako sumy. Zaksięgowanie wpłaty jako sumy spowoduje utworzenie jednego zapisu księgi bankowej dla pełnej kwoty wpłaty, co może ułatwić przeprowadzenie uzgodnienia bankowego.

Szablony dziennika głównego dla wpłat bankowych

Dla wpłat należy utworzyć szablon dziennika głównego. Dzienników głównych używa się do księgowania zapisów na kontach bankowych, nabywców, dostawców środków trwałych i kontach księgi głównej. Szablony dzienników pozwalają projektować dziennik główny, dopasowując go do celu pracy. Oznacza to, że pola w szablonie dziennika są dokładnie takie, jakich potrzebuje użytkownik.

Wpłaty będą miały charakter wpływów gotówkowych, warto więc ponownie wykorzystać serię numeracji dla dzienników wpłat. Opcjonalnie, jeśli zachodzi potrzeba rozróżnienia wpłat bankowych i zapisów dziennika wpłat, można użyć innej serii numeracji.

Konieczne będzie także utworzenie zadania wsadowego dla szablonu. Aby utworzyć zadanie wsadowe, należy wybrać akcję Instancje na stronie Szablony dzienników głównych. Dodatkowe informacje na temat instancji zamieszczono w artykule Korzystanie z szablonów i instancji dzienników.

Wymiary w wierszach wpłat bankowych

W wierszach wpłaty bankowej automatycznie zostaną użyte domyślne wymiary, które określono w polach Kod działu i Kod grupy nabywcy. Po wybraniu opcji Nabywca lub Dostawca w polu Typ konta, wymiary określone dla nabywcy lub dostawcy zastąpią wartości domyślne. Wymiary w wierszach można zmienić, jeśli zachodzi taka potrzeba.

Porada

Wymiary w wierszach są ustawiane zgodnie z domyślnymi priorytetami wymiarów. Wymiary wiersza mają wyższy priorytet niż wymiary nagłówka. Aby uniknąć konfliktów, można utworzyć reguły określające priorytety, kiedy użyć wymiaru w zależności od źródła. Sposób określania priorytetów dla wymiarów oraz ich klasyfikację można zmienić na stronie Domyślne priorytety wymiarów. Dodatkowe informacje zamieszczono w sekcji Aby skonfigurować priorytety wymiarów domyślnych.

Tworzenie wpłat bankowych

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature., wprowadź Wpłaty bankowe, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Wybierz Nowe, aby otworzyć stronę Wpłata bankowa.

  3. Wybierz szablon dziennika głównego utworzony dla wpłat bankowych.

    Uwaga

    Jeśli szablon dziennika głównego posiada więcej niż jedną instancję, użytkownik zostanie poinformowany o konieczności wybrania jednej.

  4. W polu Nr konta bankowego wybierz konto bankowe, na które zostanie dokonana wpłata.

    Porada

    Można dwukrotnie sprawdzić, czy wpłata jest dokonywana na właściwe konto, używając akcji Kartoteka konta i Zapisy księgi konta, aby wyszukać zapisy księgi dla wybranego konta bankowego. Na przykład, można sprawdzić, czy na konto wpłynęły podobne wpłaty.

  5. W polu Kwota wpłaty razem wprowadź całkowitą kwotę wpłaty. Kwota ta musi być sumą kwot wszystkich wierszy.

  6. Wypełnij odpowiednio pozostałe pola. Umieść kursor w polu, aby przeczytać krótki opis.

    Data w polu Data księgowania i wymiary w polach Kod działu i Kod grupy nabywcy zostaną przypisane do wierszy utworzonych dla wpłaty bankowej. W razie potrzeby, można je zmienić.

  7. W zależności od tego, czy wpłata bankowa ma zostać zaksięgowana w księdze kont bankowych zbiorczo czy każdy wiersz osobno, przełącznik Księguj jako sumę należy włączyć lub wyłączyć. Domyślne ustawienie pochodzi z tego samego przełącznika na stronie Ustawienia sprzedaży i należności.

    Uwaga

    Pole Kod waluty wyświetla walutę, jaką określono dla wybranego konta bankowego. Nie można wybrać innej waluty.

  8. Na skróconej karcie Wiersze utwórz nowy wiersz dla każdej płatności gotówkowej, która ma zostać wykonana.

  9. W polu Typ konta określ pochodzenie płatności. W przypadku wpłat bankowych, typem jest zazwyczaj Nabywca lub Dostawca.

    Uwaga

    Istnieje także możliwość zarejestrowania płatności gotówkowej na rzecz dostawcy. Aby to zrobić, należy wybrać opcję Dostawca, a następnie wprowadzić kwotę płatności jako wartość ujemną w polu Kwota Kredyt w wierszu.

  10. W polu Nr dokumentu należy wpisać numer dokumentu faktury, z której pochodzi kwota kredytu. Numeru dokumentu można użyć dla każdego wiersza lub tego samego numeru dla wszystkich wierszy.

    Porada

    Zazwyczaj, nie jest konieczne wypełnianie pola Typ dokumentu dla zapisów finansowych. Przykładowo, jeśli wpłata dotyczy gotówki z dziennej sprzedaży, pole należy pozostawić puste. Jeśli wpłata dotyczy gotówki pochodzącej z płatności nabywcy, należy wybrać Płatność.

  11. W przypadku dokonywania wpłaty gotówkowej dla określonej faktury nabywcy, wybierz akcję Rozlicz zapisy, a następnie wprowadź numer faktury w polu Identyfikator rozliczenia.

  12. Po przygotowaniu wpłaty bankowej do zaksięgowania, wybierz akcję Księguj.

    Porada

    Przed zaksięgowaniem wpłaty można użyć akcji Raport testowy, aby sprawdzić poprawność danych. Raport pokaże, czy wystąpiły jakieś problemy, np. brak danych, które uniemożliwią księgowanie.

Wyszukiwanie zaksięgowanych wpłat bankowych

Strona Zaksięgowane wpłaty bankowe zawiera listę poprzednich wpłat firmy. Na liście można przejrzeć komentarze i wymiary, które zostały określone dla wpłat. Wpłatę bankową można otworzyć, aby wyświetlić więcej szczegółów umożliwiających dalszą analizę. Na przykład, wybranie akcji Znajdź zapisy umożliwia wyświetlanie zaksięgowanych zapisów księgi bankowej. Na podstawie zapisu księgi kont bankowych można znaleźć odpowiadający mu zaksięgowany zapis księgi głównej.

Aby przejrzeć wszystkie zapisy księgi głównej dla zaksięgowanych wierszy wpłat, należy przejść do strony Rejestr K/G i użyć akcji Księga główna. Można tam znaleźć wszystkie zapisy księgi głównej, w tym zapisy dla nabywców i dostawców.

Wycofywanie zaksięgowanej wpłaty bankowej

Aby wycofać zaksięgowaną wpłatę bankową należy wykonać poniższe kroki:

  • Na stronie Zaksięgowane wpłaty bankowe wybierz wpłatę, a następnie wybierz akcję Cofnij księgowanie.
  • Na stronie Rejestry K/G znajdź rejestr dla wpłaty, a następnie wybierz akcję Wycofaj rejestruj.
Uwaga

Można wycofać tylko rejestr zawierający jeden typ zapisu. Oznacza to, że rejestr musi zawierać tylko zapisy nabywcy lub zapisy dostawcy, ale nie oba. Jeśli w rejestrze znajdują się oba typy zapisów, wpłatę należy wycofać ręcznie.

Zobacz też

Zarządzanie finansami
Konfigurowanie finansów

Bezpłatne ścieżki szkoleniowe dotyczące Business Central