Tworzenie raportów analitycznych
Kierownik ds. sprzedaży musi regularnie analizować obroty, zysk brutto i inne kluczowe wskaźniki wyników sprzedaży. Kupujący są bardziej zainteresowani dynamiką wielkości zakupów, wynikami dostawców i cenami zakupu. Natomiast kierownicy ds. logistyki oraz kierownicy ds. zapasów potrzebują informacji dotyczących obrotu zapasami, analizy przesunięć zapasów oraz statystyk dotyczących wartości zapasów.
Raporty analityczne umożliwiają tworzenie niestandardowych raportów na podstawie rekordów zaksięgowanych transakcji, na przykład sprzedaży, zakupów, przesunięć i korekt zapasów. Dane źródłowe pochodzące z księgi zapasów (razem z powiązanymi zapisami wyceny) mogą być łączone, porównywane i prezentowane w konfigurowalnym raporcie w sposób właściwy, zdefiniowany przez użytkownika. Biorąc pod uwagę opisane możliwości, raport analityczny przypomina raport tabeli przestawnej w programie Microsoft Excel.
Użytkownik może utworzyć spersonalizowany raport dotyczący łącznych obrotów (kwotowych i ilościowych), zysku brutto i procentu zysku brutto dla kluczowych klientów w bieżącym miesiącu, a następnie porównać otrzymane wartości z wynikami uzyskanymi w poprzednich miesiącach lub w tym samym miesiącu poprzedniego roku i obliczyć odchylenia. Wszystkie opisane czynności można wykonać w tym samym widoku, z możliwością przejścia do przyczyny zidentyfikowanych problemów, czyli wyświetlenia informacji szczegółowych dotyczących transakcji (przez kliknięcie przycisku asysty).
Raport analityczny składa się z obiektów poddawanych analizie (na przykład nabywców, grup nabywców, sprzedawców itd.), wyświetlanych w wierszach, oraz parametrów określających sposób analizowania obiektów, wyświetlanych w kolumnach (na przykład obliczanie zysku, okresowe porównania kwot i wielkości sprzedaży lub okresowe porównania wartości rzeczywistych i budżetowanych).
Oprócz raportów analitycznych, można tworzyć i przeglądać podobne informacje w arkuszach analitycznych, które są oparte na wymiarach. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Analiza danych według wymiarów.
Przykład
Można zdefiniować następujące wiersze:
- Komputery
- Monitory
- Części zamienne
Następnie można zdefiniować następujące kolumny:
- Sprzedaż w bieżącym miesiącu
- Sprzedaż w poprzednim miesiącu
- Procentowa sprzedaż w poprzednim miesiącu
Definiowanie układów wierszy i kolumn
Na stronie Raport analizy można wyświetlać różne układy wierszy i kolumn zgodnie z wierszami lub szablonami wierszy, które konfiguruje się na stronie Szablony wierszy analizy. Można zdefiniować nazwę raportu oraz obiekty, które mają zostać wyświetlone w wierszach raportu. Kolumny konfiguruje się na stronie Szablony kolumn analizy. Można zdefiniować nazwę szablonu kolumny oraz parametry analizy, które mają być wyświetlane w raporcie jako kolumny. Na stronie Szablony kolumn analizy każdy wiersz reprezentuje kolumnę w raporcie. Należy pamiętać, że wiersze analizy i kolumny analizy są od siebie niezależne.
Na podstawie zdefiniowanych wierszy i kolumn Business Central wyświetli zbiorcze wyniki raportu na stronie Raport analizy, zgodnie z poniższą tabelą.
- | Sprzedaż w bieżącym miesiącu | Sprzedaż w poprzednim miesiącu | % sprzedaży w poprzednim miesiącu |
---|---|---|---|
Komputery | |||
Monitory | |||
Części zamienne | |||
Suma |
Można na przykład zdefiniować jeden zestaw wierszy i kilka zestawów układów kolumn, aby uzyskać odpowiednio raporty miesięczne i roczne.
Aby zdefiniować szablony kolumn analizy Poniższą procedurę przeprowadza się na podstawie arkuszy analitycznych dla sprzedaży. Podobna procedura ma zastosowanie w przypadku arkuszy analitycznych zakupów i zapasów.
W raporcie analizy parametry analizy są przedstawione jako kolumny. Kolumny, które mają zostać włączone do raportu analizy można zdefiniować poprzez skonfigurowanie szablonów kolumn analizy.
Szablon zawiera zestaw wierszy, z których każda reprezentuje kolumny analizy widoczne w raporcie analizy. Aby zdefiniować kolumnę, należy do wiersza przypisać kod typu analizy. Kod typu analizy w zapisach księgi zapasów określa typ danych źródłowych, na których oparta będzie analiza. Dane źródłowe uwzględniają koszt, kwotę lub ilość sprzedaży oraz związane z nimi zapisy wyceny. Można skonfigurować dowolną ilość szablonów kolumn, a następnie użyć ich do utworzenia nowych raportów analizy.
Wybierz ikonę , wprowadź Szablony kolumny sprzedaży, a następnie wybierz powiązane łącze.
Wybierz pierwszy pusty wiersz, a następnie wypełnij odpowiednio pola.
Wybierz akcję Kolumny.
Na stronie Kolumny analizy wypełnij pola, aby określić kolumny, które mają zostać uwzględnione w raporcie analitycznym.
NOTE
Aby zdefiniować kolumnę, należy wypełnić pole Kody typu analizy dla wszystkich typów kolumn poza typem Formuła. Należy ustawić kody typów analizy na stronie Typy analizy.
W polu Typ zapisu księgi, po zaznaczeniu opcji Zapisy zapasów, z zapisu księgi zapasów zostaną skopiowane rzeczywiste dane. Po zaznaczeniu opcji Zapisy budżetu zapasów zostaną skopiowane budżetowane dane.Wybierz przycisk OK, aby zapisać zmiany.
Aby zdefiniować szablony wierszy analizy
Poniższą procedurę przeprowadza się na podstawie arkuszy analizy dla sprzedaży. Podobna procedura ma zastosowanie w przypadku raportów analizy zakupów i zapasów.
Obiekty analizy są wyświetlane w wierszach w raporcie analizy. Wiersze, które mają zostać włączone do raportu analizy można zdefiniować poprzez skonfigurowanie szablonów wierszy analizy.
Szablon zawiera zestaw wierszy, z których każdy reprezentuje kolumny analizy, widoczne w raporcie analizy. Wiersz może określać jeden zapas lub szereg zapasów, nabywców, dostawców lub grup. W wierszu można też utworzyć formułę, aby podsumować pozostałe wiersze. Można skonfigurować dowolną ilość szablonów wierszy, a następnie użyć ich do utworzenia nowych raportów analizy.
- Wybierz ikonę , wprowadź Szablony wiersza sprzedaży, a następnie wybierz powiązane łącze.
- Wybierz pierwszy pusty wiersz, a następnie wypełnij odpowiednio pola.
- Wybierz akcję Wiersze.
- Na stronie Wiersz analizy utwórz wiersze zapasów, nabywców, dostawców lub sprzedawców, których dane mają zostać uwzględnione w raporcie analizy. Należy wypełnić pola Typ, Zakres i Opis.
NOTE
Aby utworzyć wiele pojedynczych wierszy dla danego zapasu, nabywcy itd., można wybrać właściwą opcję wstawiania, co spowoduje wypełnienie odpowiednich pól wiersza. Wiersze można również edytować ręcznie. Aby wstawić wiersze, należy wybrać akcję Wstaw zapasy lub Wstaw grupy zapasów.
Aby utworzyć nowe raporty analityczne sprzedaży
Poniższą procedurę przeprowadza się na podstawie arkuszy analizy dla sprzedaży. Podobna procedura ma zastosowanie w przypadku raportów analizy zakupów i zapasów.
Raportów analizy można użyć do analizowania dynamiki sprzedaży według wybranych kluczowych wskaźników efektywności sprzedaży, na przykład obrotów sprzedaży (wyrażonych kwotowo i ilościowo), marży z zysku, lub realizacji sprzedaży w stosunku do budżetu. Przy pomocy raportu można także przeanalizować średnie ceny sprzedaży i oszacować wyniki sprzedaży według sprzedawców.
- Wybierz ikonę , wprowadź Raporty analizy sprzedaży, a następnie wybierz powiązane łącze.
- Na stronie Raport analityczny - sprzedaż wybierz akcję Nowy.
- Wypełnij odpowiednio wymagane pola Umieść kursor w polu, aby przeczytać krótki opis.
- Wybierz akcję Edytuj raport analityczny.
- Na stronie Raport analizy sprzedaży wybierz akcję Pokaż macierz.
NOTE
Tworzenie kombinacji szablonów wierszy i kolumn w celu tworzenia raportów i przypisywania im unikalnych nazw jest opcjonalne. W razie utworzenia kombinacji, wybór nazwy raportu oznacza, że wybieranie szablonów wierszy i kolumn na stronie Raport analizy sprzedaży nie będzie konieczne. Szablony te można jednak dowolnie zmieniać w otwartym raporcie, a następnie przywracać pierwotną kombinację szablonów, wybierając ponownie nazwę raportu.
Zobacz też
Business Intelligence
Finanse
Konfigurowanie finansów
Księga główna i plan kont
Praca z Business Central