Table of Contents

Pobieranie płatności przy pomocy polecenia zapłaty SEPA

Zgodnie ze standardem SEPA istnieje możliwość pobierania płatności bezpośrednio z konta bankowego nabywcy za jego wcześniejszą zgodą.

W pierwszym kroku, należy skonfigurować format eksportowanego pliku, który będzie zawierał instrukcje dla banku dotyczące realizacji polecenia zapłaty. Następnie należy skonfigurować metodę płatności nabywcy. W ostatnim kroku, należy ustawić zgodę na polecenie zapłaty, która odzwierciedla warunki umowy zawartej z nabywcą na pobieranie płatności w określonym okresie umownym.

W celu poinstruowania banku odnośnie przelewu płatności z konta bankowego nabywcy na konto firmowe, należy utworzyć zapis zestawu polecenia zapłaty, który zawiera informacje dotyczące kont bankowych, powiązanych faktur sprzedaży oraz zgody na polecenie zapłaty. Następnie, należy wyeksportować plik XML utworzony na podstawie zapisu zestawu wysyłanego do banku w celu dalszego przetwarzania. Jeśli przetworzenie niektórych płatności okaże się niemożliwe, bank poinformuje o tym fakcie użytkownika. W takiej sytuacji, zapisy zestawu polecenia zapłaty należy odrzucić ręcznie.

Metodę polecenia zapłaty oraz dane dotyczące zgody można uwzględnić podczas konfigurowania standardowych kodów sprzedaży do nabywcy. Korzystając z zadania wsadowego Utwórz stand. faktury dla nabywcy, można wtedy wygenerować wiele faktur sprzedaży z uzupełnionymi wcześniej danymi dotyczącymi polecenia zapłaty. Czynność tą można wykonać ręcznie lub automatycznie, w zależności od terminu płatności.

Po pomyślnym przetworzeniu płatności i potwierdzeniu tego przez bank, dowód wpłaty można zaksięgować bezpośrednio ze strony Zapisy zestawu poleceń zapłaty lub poprzez przeniesienie wierszy płatności do dziennika, w którym dowody wpłaty księguje się w taki sam sposób jak na stronie Dziennik wpłat. Opcjonalnie, w zależności od ustawień zarządzania środkami pieniężnymi, płatności można rozliczyć podczas wykonywania uzgodnień bankowych.

Uwaga

Aby pobranie płatności przy pomocy polecenia zapłaty SEPA było możliwe, na fakturze sprzedaży powinna być użyta waluta euro.

Konfigurowanie polecenie zapłaty SEPA

Strona Zestawy poleceń zapłaty umożliwia eksport instrukcji do banku elektronicznego w celu realizacji zestawu poleceń zapłaty SEPA z konta bankowego nabywcy na konto banku.

Uwaga

Globalna wersja Business Central obsługuje wyłącznie format polecenia zapłaty SEPA. W kraju/regionie użytkownika mogą być dostępne także inne formaty płatności elektronicznej. Zobacz Funkcjonalność lokalna w spisie treści.

Obsługa eksportu plików banku w niestandardowych formatach jest możliwa Business Central po wcześniejszym skonfigurowaniu schematu wymiany danych przy użyciu struktury wymiany danych. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Konfigurowanie schematu wymiany danych.

Przed elektronicznym przetworzeniem płatności nabywcy poprzez wyeksportowanie instrukcji dotyczących poleceń zapłaty w formacie polecenia przelewu SEPA, należy:

  • Ustawić format eksportu dla pliku banku zawierającego instrukcje dotyczące realizacji zestaw poleceń zapłaty z konta bankowego nabywcy na konto banku.
  • Skonfigurować metodę płatności nabywcy.
  • Ustawić zgodę na polecenie zapłaty odpowiadającą warunkom umowy zawartej z nabywcą na pobieranie płatności w określonym okresie umownym.

Aby skonfigurować konto bankowego dla polecenia zapłaty SEPA

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature, wprowadź Konta bankowe, a następnie wybierz powiązane łącze.
  2. Otwórz konto bankowego, które zostanie użyte dla polecenia zapłaty.
  3. Na skróconej karcie Przelew, w polu Format eksportowanego pliku polecenia zapłaty SEPA wybierz opcję polecenia zapłaty SEPA.

Aby skonfigurować metodę płatności nabywcy dla polecenia zapłaty SEPA

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature., wprowadź Metody płatności, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Wybierz akcję Nowy.

  3. Ustaw metodę płatności. Wypełnij pola specyficzne dla polecenia zapłaty zgodnie z opisem w poniższej tabeli.

    Pole Opis
    Polecenie zapłaty Określ, czy używana jest metoda płatności dla zestawu poleceń zapłaty.
    Kod warunków płatności polecenia zapłaty Określ warunki płatności (np. NIE PŁAĆ) wyświetlane na fakturach sprzedaży, które są opłacane przy użyciu polecenia zapłaty SEPA. Ustawienie to informuje nabywcę, że płatność zostanie pobrana automatycznie. Opcjonalnie, pole może pozostać puste.
    Uwaga

    Nie należy wprowadzać wartości w polu Nr konta przeciwst.

  4. Zamknij stronę Metody płatności, wybierając przycisk OK.

  5. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature., wprowadź Nabywcy, a następnie wybierz powiązane łącze.

  6. Otwórz kartotekę nabywcy, dla którego ma zostać skonfigurowany zestaw poleceń zapłaty SEPA.

  7. W polu Kod metody płatności wybierz kod metody płatności, którą określono w kroku 3.

  8. Powtórz kroki 6 i 7 dla wszystkich nabywców, dla których ma być skonfigurowany zestaw poleceń zapłaty SEPA.

Aby skonfigurować zgodę na polecenie zapłaty zgodnie z umową z nabywcą

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature., wprowadź Nabywcy, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Otwórz kartotekę nabywcy, który ma zostać skonfigurowany dla poleceń zapłaty SEPA.

  3. Wybierz akcję Konta bankowe.

  4. Na stronie Lista kont bank. nabywcy wybierz konto bankowe nabywcy, z którym będą powiązane polecenia zapłaty, a następnie wybierz akcję Zgody na polecenie zapłaty.

  5. Na stronie Zgody na polecenie zapłaty SEPA wypełnij pola zgodnie z opisem w poniższej tabeli.

    Pole Opis
    Kod konta bank. nabywcy Określ konto bankowe, z którego realizowane są polecenia zapłaty. Pole wypełniane jest automatycznie.
    Obowiązuje od Określ datę początkową zgody na polecenie zapłaty.
    Obowiązuje do Określ datę zakończenia zgody na polecenie zapłaty.
    Data podpisaniaOkreśl datę podpisana zgody na polecenie zapłaty przez nabywcę.
    Typ sekwencji Określ, czy umowa dotyczy wielu zestawówCykliczny) czy jednego (Jednorazowy) zestawu poleceń zapłaty.
    Przewidywana liczba debetów Określ przewidywaną liczbę utworzonych zestawów poleceń zapłaty. Pole jest używane tylko w sytuacji, gdy w polu Typ sekwencji wybrano opcję Cykliczny.
    Licznik debetów Określ liczbę zestawów poleceń zapłaty utworzonych przy użyciu zgody na polecenie zapłaty. Pole jest aktualizowane automatycznie.
    Zablokowane Określ, że zestawów poleceń zapłaty nie można utworzyć przy użyciu zgody na polecenie zapłaty.
  6. Powtórz kroki 1-5 dla wszystkich nabywców, dla których mają być skonfigurowane zestawy poleceń zapłaty SEPA.

Zgoda na polecenie zapłaty jest wstawiana automatycznie w polu Ident. zgody na polecenie zapłaty po utworzeniu faktury sprzedaży dla nabywcy wybranego w kroku 2. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Tworzenie cyklicznych wierszy sprzedaży i zakupu.

Tworzenie zapisów zestawu poleceń zapłaty SEPA i eksport do pliku banku

W celu poinstruowania banku odnośnie przelewu płatności z konta bankowego nabywcy na konto firmowe, należy utworzyć zestaw polecenia zapłaty, który przechowuje informacje dotyczące konta bankowego odbiorcy, powiązanych faktur sprzedaży oraz uprawnienia do polecenia zapłaty. Z utworzonego zapisu polecenia zapłaty należy następnie wyeksportować plik XML, a następnie przesłać lub przekazać go elektronicznie do banku w celu dalszego przetwarzania. W przypadku, gdy przetworzenie niektórych płatności okaże się niemożliwe, bank przekaże informację

Uwaga

Aby pobranie płatności przy pomocy polecenia zapłaty SEPA było możliwe, na fakturze sprzedaży powinna być użyta waluta euro.

Aby utworzyć zestaw polecenia zapłaty

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature, wprowadź Zestawy poleceń zapłaty, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Na stronie Zestawy poleceń zapłaty wybierz akcję Utwórz zestaw dla polecenia zapłaty.

  3. Na stronie Utwórz zestaw dla polecenia zapłaty wypełnij pola zgodnie z opisem w poniższej tabeli.

    Pole Opis
    Od terminu płatności Określ najwcześniejszy termin płatności faktury sprzedaży, dla której chcesz utworzyć zestaw poleceń zapłaty.
    Do terminu płatności Określ najpóźniejszy termin płatności faktury sprzedaży, dla której chcesz utworzyć zestaw poleceń zapłaty.
    Typ partnera Określ, czy zestaw poleceń zapłaty jest dla nabywców typu Firma czy Osoba.
    Tylko nabywcy z prawidłową zgodą Określ, czy polecenie zapłaty ma być tworzone dla nabywców, którzy posiadają prawidłową zgodę na polecenie zapłaty. Uwaga: Zestaw poleceń zapłaty jest tworzony nawet, gdy pole Ident. zgody na polecenie zapłaty nie jest wypełnione na fakturze sprzedaży.
    Tylko faktury z prawidłową zgodą Określ, czy zestaw poleceń zapłaty jest tworzony dla faktur sprzedaży, jeśli ważna zgoda na polecenie zapłaty jest wybrana w polu Ident. zgody na polecenie zapłaty na fakturze sprzedaży.
    Nr konta bankowego Określ, na które z firmowych kont bankowych zostanie przelana zapłata z konta bankowego nabywcy.
    Nazwa konta bankowego Określ nazwę konta bankowego, które zostało wybrane w polu Nr konta bankowego. Pole wypełniane jest automatycznie.
  4. Wybierz przycisk OK.

Zestawy poleceń zapłaty jest dodawany na stronie Zestawy poleceń zapłaty i tworzony jest przynajmniej jeden zapis zestawu polecenia zapłaty.

Aby wyeksportować zapis zestawu polecenia zapłaty do pliku banku

  1. Na stronie Zestawy poleceń zapłaty wybierz akcję Zapisy zestawu poleceń zapłaty.

  2. Na stronie Zapisy zestawu poleceń zapłaty wybierz zapis, który ma być wyeksportowany, a następnie wybierz akcję Utwórz plik polecenia zapłaty.

  3. Zapisz plik eksportu do lokalizacji, z której plik ma być wysłany lub przekazany do elektronicznego banku.

    Na stronie Zapisy zestawu poleceń zapłaty wartość w polu Stan zestawu poleceń zapłaty zmieni się na Utworzono plik. Na stronie Zgoda na polecenie zapłaty SEPA pole Licznik debetów jest aktualizowane o jeden.

Jeśli wyeksportowany plik nie może zostać przetworzony, na przykład dlatego, że nabywca jest niewypłacalny, można odrzucić zapis zestawu polecenia zapłaty. Jeśli wyeksportowany plik zostanie pomyślnie przetworzony przez bank, należne płatności z powiązanych faktur sprzedaży są automatycznie pobierane od powiązanych klientów. W takim przypadku można zamknąć zestaw.

Aby odrzucić zapis zestawu polecenia zapłaty

  • Na stronie Zapisy zestawu poleceń zapłaty wybierz zapis, który nie został pomyślnie przetworzony, a następnie wybierz akcję Odrzuć zapis.

    Wartość w polu Stan na stronie Zapisy zestawu poleceń zapłaty zmieni się na Odrzucone.

Aby zamknąć zestaw polecenia zapłaty

  • Na stronie Zapisy zestawu poleceń zapłaty wybierz zapis, który nie został pomyślnie przetworzony, a następnie wybierz akcję Zamknij zestaw.

    Powiązany zestaw polecenia zapłaty zostanie zamknięty.

Teraz możesz przystąpić do księgowania dowodów płatności za powiązane faktury sprzedaży. Można to zrobić tak jak zwykle w przypadku dowodów płatności, na przykład na stronie Rejestracja płatności lub można zaksięgować powiązane dowody płatności bezpośrednio ze strony Zapisy zestawu poleceń zapłaty. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Pobieranie płatności przy pomocy polecenia zapłaty SEPA.

Księgowanie dowodów wpłaty dla poleceń zapłaty SEPA

Po pomyślnym przetworzeniu zestawu poleceń zapłaty przez bank, można przejść do księgowania dowodu wpłaty za powiązane faktury sprzedaży. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Tworzenie zapisów zestawu poleceń zapłaty SEPA i eksport do pliku banku.

Dowody wpłaty można księgować bezpośrednio ze stronyZestawy poleceń zapłaty lub Zapisy zestawu poleceń zapłaty. Opcjonalnie, zadanie to można przekazać innemu użytkownikowi poprzez przygotowanie powiązanych wierszy dziennika.

Aby zaksięgować dowód wpłaty ze strony Zestawy poleceń zapłaty

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature, wprowadź Zestawy poleceń zapłaty, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Wybierz wiersz dla zestawu poleceń zapłaty, który został wyeksportowany do pliku banku, a następnie pomyślnie przetworzony przez bank.

  3. Wybierz akcję Księguj dowody wpłaty.

  4. Na stronie Zaksięguj zestaw polecenia zapłaty wypełnij pola zgodnie z opisem w poniższej tabeli.

    Pole Opis
    Nr zestawu poleceń zapłaty Określ zestaw poleceń zapłaty, dla którego chcesz zaksięgować dowód wpłaty.
    Szablon dziennika głównego Określ szablon dziennika głównego, którego należy użyć do księgowania dowodu wpłaty, taki jak szablon dla wpłat gotówkowych.
    Nazwa instancji dziennika głównego Określ instancję dziennika głównego, której należy użyć do księgowania dowodu wpłaty.
    Utwórz tylko dziennik Należy zaznaczyć pole wyboru w sytuacji, gdy dowód wpłaty nie ma być księgowany po wybraniu przycisku OK. Dowód wpłaty zostanie przygotowany w określonym dzienniku i nie zostanie zaksięgowany, dopóki użytkownik nie zaksięguje wierszy dziennika.
  5. Wybierz przycisk OK.

Zobacz też

Zarządzanie należnościami
Zarządzanie serwisem