Table of Contents

Ręczna weryfikacja i rozliczanie płatności po automatycznym rozliczeniu

Dla każdego wiersza dziennika odpowiadającego płatności na stronie Dziennik uzgodnienia płatności można otworzyć stronę Rozliczenie płatności, aby wyświetlić szczegółowe informacje o dopasowanych danych i sugestiach otwartych zapisów proponowanych do rozliczenia z płatnością. Na tej samej stronie można ręcznie rozliczyć płatności lub ponownie rozliczyć te, które zostały automatycznie rozliczone z błędnym zapisem. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Uzgadnianie płatności przy pomocy automatycznych rozliczeń.

Ważne

Jeśli dla konta bankowego, dla którego uzgadniamy płatności ustawiono walutę lokalną, na stronie Rozliczenie płatności będą widoczne wszystkie otwarte zapisy w walucie lokalnej, w tym otwarte zapisy dla dokumentów pierwotnie zafakturowanych w walutach obcych. Ze względu na stosowanie różnych kursów wymiany przez bank i Business Central, płatności rozliczone z zapisami obejmującymi skonwertowane waluty można zaksięgować z różnymi kwotami niż w pierwotnym dokumencie.

Z tego powodu, zaleca się wyszukiwanie kodów walut obcych w polu Kod waluty na stronie Rozliczenie płatności w celu sprawdzenia, czy rozliczenia bazują na skonwertowanych walutach. Aby sprawdzić kwotę pierwotnego dokumentu w walucie obcej oraz użyty kurs wymiany, należy wybrać pole Nr zapisu rozliczenia, a następnie korzystając z menu skrótów otworzyć stronę Zapisy księgi nabywców lub Zapisy księgi dostawców.

Korekty zysków i strat, wymagane podczas konwersji walut w Business Central, nie są obsługiwane automatycznie.

Uwaga

Nie można rozliczyć zapisów mających inny znak niż ten, który zawiera płatność. Na przykład, aby zamknąć fakturę korygującą ze znakiem ujemnym oraz powiązaną z nią fakturę ze znakiem dodatnim, należy w pierwszej kolejności rozliczyć fakturę korygującą z fakturą, a następnie rozliczyć płatności z fakturą zawierającą zmniejszoną pozostałą kwotą.

Ostrzeżenie

Jeśli stosuje się rabaty terminowe, a data płatności przypada przed terminem płatności, wartość pola Kwota pozostała z rabatem na stronie Rozliczenie płatności zostanie użyta do uzgadniania. W przeciwnym razie, użytą datą będzie data pola Kwota pozostała. Jeśli w płatności uwzględniono kwotę rabatu i zrealizowaną ją po upływie terminu płatności, lub jeżeli zapłacono całą kwotę, ale przyznano rabat, kwota nie zostanie uzgodniona.

Uwaga

Płatność można rozliczyć tylko na jednym koncie. Jeśli rozliczenie ma zostać podzielone na kilka otwartych zapisów, na przykład aby rozliczyć płatność ryczałtową, otwarte zapisy muszą być rozliczone dla tego samego konta. Dodatkowe informacje zamieszczono w krokach 7 i 8 omówionej w artykule procedury.

Aby zweryfikować lub rozliczyć ręcznie płatności po automatycznym rozliczeniu

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature., wprowadź Dzienniki uzgodnienia płatności, a następnie wybierz powiązane łącze.
  2. Otwórz dziennik uzgodnienia płatności dla konta bankowego, dla którego chcesz uzgodnić płatności. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Uzgadnianie płatności przy pomocy automatycznych rozliczeń.
  3. Na stronie Dziennik uzgodnienia płatności wybierz płatność, którą chcesz sprawdzić i rozliczyć ręcznie z co najmniej jednym otwartym zapisem. Następnie, wybierz akcję Rozlicz ręcznie.
  4. Zaznacz pole wyboru Rozliczone w wierszu dla otwartego zapisu, z którym chcesz rozliczyć płatność.
  5. Kwota płatności, widoczna także w polu Kwota transakcji na stronie Rozliczenie płatności zostanie wstawiona w polu Kwota rozliczona. Można ją jednak edytować, na przykład, aby rozliczyć kwotę z kilkoma otwartymi zapisami.
  6. Aby rozliczyć część zapłaconej kwoty z innym otwartym zapisem konta, na przykład płatność ryczałtową, zaznacz pole wyboru Rozliczone w wierszu. Rozliczona kwota zostanie automatycznie odjęta od kwoty transakcji, aby uwzględnić podział dwóch otwartych zapisów.
  7. Aby rozliczyć część płatności z co najmniej jednym otwartym zapisem, który nie istnieje w bazie danych, należy utworzyć nowy wiersz pod wierszem dla tego samego konta. W polu Kwota rozliczona wprowadź kwotę do rozliczenia w nowym wierszu, a następnie skoryguj zawartość tego samego pola w istniejącym wierszu.
  8. Powtórz kroki 5,6 lub 7 dla pozostałych otwartych zapisów, z którymi chcesz rozliczyć pełną lub częściową płatność.
  9. Po sprawdzeniu rozliczenia płatności lub ręcznym rozliczeniu z co najmniej jednym otwartym zapisem, wybierz akcję Zaakceptuj rozliczenie.

Strona Rozliczenie płatności zostanie zamknięta, a wartość pola Poziom ufności dopasowania na stronie Dziennik uzgodnienia płatności zostanie zmieniona na Zaakceptowana, aby zaznaczyć, że płatność została sprawdzona i rozliczona ręcznie.

Zobacz też

Zarządzanie należnościami
Sprzedaż
Praca z Business Central