Szczegóły projektu: Centralne koncepcje systemu planowania
Funkcje planowania są zawarte w zadaniu wsadowym, w którym najpierw wybiera się odpowiednie zapasy i okres planowania. Następnie, zgodnie z kodem zapasu niższego poziomu, każdej pozycji (pozycja BOM) zadanie wsadowe wywołuje jednostkę kodu, która oblicza planowanie dostaw poprzez bilansowanie zestawów zapotrzebowanie-dostawa i sugerując użytkownikowi możliwe do podjęcia akcje. Sugerowane akcje pojawiają się jako wiersze w arkuszu planowania lub w arkuszu zapotrzebowania.
Za planistę w firmie, takiego jak planista produkcji lub planista zakupów, uważa się użytkownika systemu planowania. System planowania wspomaga użytkownika, wykonując szczegółowe, lecz nie bardzo skomplikowane obliczenia planowania. Użytkownik może dzięki temu skoncentrować się na rozwiązywaniu trudniejszych problemów, takich jak sytuacje, w których coś odbiega od normy.
System planowania jest sterowany przez przewidywane i rzeczywiste zapotrzebowanie nabywców, takie jak prognozy i zamówienia sprzedaży. W wyniku uruchomienia kalkulacji planowania aplikacja sugeruje użytkownikowi określone akcje, które mają zostać podjęte w odniesieniu do ewentualnej dostawy od dostawców, kompletacji, działu produkcji, lub przesunięć z innych magazynów. Sugerowaną akcją może być na przykład tworzenie nowych zamówień dostawy, takich jak zlecenie zakupu czy zlecenie produkcyjne. Jeżeli zamówienia dostawy już istnieją, sugerowane akcje to na przykład zwiększenie lub przyspieszenie zamówień, aby sprostać zmianom zapotrzebowania.
Kolejnym celem systemu planowania jest zapewnienie, że zapasy nie będą niepotrzebnie zwiększane. W przypadku zmniejszonego zapotrzebowania, system planowania sugeruje przełożenie, zmniejszenie ilości lub anulowanie istniejących zamówień dostawy.
MRP i MPS, Oblicz plan zapotrzebow. netto oraz Oblicz plan odtworzenia to funkcje z zakresu jednej jednostki kodu, która zawiera logikę planowania. Obliczenia planu dostaw obejmują jednak różne podsystemy.
Należy zwrócić uwagę, że system planowania nie zawiera żadnej przeznaczonej logiki do bilansowania zdolności produkcyjnych ani do dokładnego planowania. Dlatego też planowanie jest wykonywane jako odrębna dyscyplina. Brak bezpośredniej integracji pomiędzy tymi dwoma obszarami oznacza też, że istotne zmiany w zakresie zdolności produkcyjnych lub harmonogramu będą wymagały ponownego uruchomienia planowania.
Parametry planowania
Parametry planowania, które ustawia użytkownik dla danego zapasu lub grupy zapasów kontrolują, jakie akcje zasugeruje system planowania w różnych sytuacjach. Parametry planowania definiuje się w każdej kartotece zapasu, aby kontrolować kiedy, ile i w jaki sposób uzupełnić zapas.
Parametry planowania można również zdefiniować dla dowolnej kombinacji zapasów, wariantu i lokalizacji, ustawiając jednostkę składowania zapasu (SKU) dla każdej potrzebnej kombinacji, a następnie określając indywidualne parametry.
Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Szczegóły projektu: Obsługa polityk ponownego zamawiania i Szczegóły projektu: Parametry planowania:
Data początkowa planowania
Aby uniknąć planu dostaw, który uwzględnia otwarte zamówienia z przeszłości i sugeruje potencjalnie niemożliwe akcje, system planowania traktuje wszystkie daty przed datą początkową planowania jako strefę zamrożoną, w której obowiązuje specjalna reguła:
Całe zapotrzebowanie i dostawy przed datą początkową okresu planowania są traktowane jako część zapasów lub zostaną wydane.
Innymi słowy, zakłada się, że plan na przeszłość jest realizowany zgodnie z aktualnym planem.
Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Postępowanie z zamówieniami przed datą początkową planowania.
Dynamiczne śledzenie zamówienia
Funkcja dynamicznego śledzenia zamówienia z jednoczesnym tworzeniem komunikatów akcji w arkuszu planowania, nie jest częścią systemu planowania dostaw w Business Central. Funkcja ta łączy w czasie rzeczywistym zapotrzebowanie z ilościami, które mogłyby je pokryć, zawsze gdy jest tworzone lub zmieniane nowe zapotrzebowanie lub dostawa.
Na przykład, jeżeli użytkownik wprowadzi lub zmieni zamówienie sprzedaży, system dynamicznego śledzenie zamówień natychmiast wyszuka odpowiednią dostawę, aby pokryć zapotrzebowanie. Może on pochodzić z zapasów lub z przewidywanego zamówienia dostawy (na przykład z zamówienia zakupu lub ze zlecenia produkcyjnego). Gdy odnajdzie się źródło dostawy, system tworzy łącze pomiędzy zapotrzebowaniem a dostawą i wyświetla je na stronach tylko do odczytu, do których dostęp można uzyskać z odpowiednich wierszy dokumentów. Gdy nie można znaleźć odpowiedniej dostawy, system dynamicznego śledzenia zamówień tworzy w arkuszu planowania komunikaty akcji z sugestiami planu dostawy,odzwierciedlającymi dynamiczne bilansowanie. W związku z tym, dynamiczny system śledzenia zamówień oferuje bardzo podstawowy system planowania, który może być pomocny zarówno dla planisty, jak i osób pełniących inne role w wewnętrznym łańcuchu dostawy.
Dynamiczne śledzenie zamówienia można traktować jako narzędzie, które pomaga użytkownikowi ocenić, czy powinien przyjąć sugestie zamówień dostawy. Od strony dostawy, użytkownik może zobaczyć, które zapotrzebowanie utworzyło dostawę, a od strony zapotrzebowania, która dostawa powinna je pokryć.
Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Szczegóły projektu: Rezerwacja,śledzenie zamówienia i komunikaty akcji.
W firmach o niskim przepływie zapasów i mniej zaawansowanych strukturach produktów, wystarczające może okazać się zastosowanie dynamicznego śledzenia zamówień jako głównego sposobu planowania dostaw. Jednak w bardziej obciążonych środowiskach, system planowania powinien być stosowany w celu zapewnienia przez cały czas odpowiednio zbilansowanego planu dostaw.
Dynamiczne śledzenie zamówienia względem systemu planowania
Na pierwszy rzut oka może być trudno odróżnić system planowania od dynamicznego śledzenia zamówień. Obie te funkcje wyświetlają dane wyjściowe w arkuszu planowania, sugerując akcje, które powinien podjąć planista. Jednak sposób otrzymania tych danych różni się.
System planowania obsługuje cały wzorzec zapotrzebowania i dostaw dla danego zapasu na wszystkich poziomach hierarchii BOM-u w czasie, natomiast dynamiczne śledzenie zamówień dotyczy tylko sytuacji zamówienia, które je aktywowało. Podczas bilansowania zapotrzebowania i dostaw, system planowania tworzy łącza w aktywowanym przez użytkownika trybie wsadowym, natomiast dynamiczne śledzenie zamówień tworzy łącza automatycznie i w locie, gdy użytkownik wprowadza zapotrzebowanie lub dostawę w aplikacji, na przykład w zamówieniu sprzedaży lub zamówieniu zakupu.
Dynamiczne śledzenie zamówienia ustala łącza pomiędzy zapotrzebowaniem a dostawą w momencie wprowadzania danych, na zasadzie pierwszy przyszedł, pierwszy zostanie obsłużony. Może to prowadzić do pewnych zaburzeń priorytetów. Na przykład, zamówienie sprzedaży wprowadzone jako pierwsze, z terminem realizacji w następnym miesiącu może być powiązane z dostawą w zapasach, podczas gdy następne zamówienie sprzedaży z terminem realizacji w dniu jutrzejszym może wywołać komunikat akcji zlecający utworzenie nowego zamówienia zakupu, które miałoby je pokryć, co przedstawiono poniżej.
Z kolei system planowania zajmuje się całym zapotrzebowaniem i dostawą dla danego zapasu, w kolejności uporządkowanej według terminów realizacji i typu zlecenia, tzn. na zasadzie, że wyższe zapotrzebowanie zostanie obsłużone w pierwszej kolejności. Usuwa on wszystkie łącza śledzenia zamówienia, które zostały utworzone dynamicznie i przywraca je zgodnie z priorytetem terminu realizacji. Po uruchomieniu systemu planowania, rozwiązuje on wszystkie przypadki niezbilansowania pomiędzy zapotrzebowaniem a dostawą, co przedstawiono poniżej dla tych samych danych.
Po zakończeniu planowania, w tabeli z zapisami komunikatów akcji nie pozostają żadne komunikaty akcji, ponieważ zostały one zastąpione przez sugerowane akcji w arkuszu planowania.
Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Łącza śledzenia zamówienia podczas planowania.
Sekwencja i priorytety w planowaniu
Aby zadanie zostało wykonane w rozsądnych ramach czasowych, przy ustalaniu planu ważna jest kolejność obliczeń. Ponadto, istotną rolę w uzyskiwaniu najlepszych wyników odgrywa nadanie priorytetów wymaganiom i zasobom.
System planowania w Business Central jest sterowany zapotrzebowaniem. Wysokopoziomowe zapasy powinny być planowane przed zapasami niższego poziomu, ponieważ plan dla zapasów wysokopoziomowych może generować dodatkowe zapotrzebowanie na pozycje niższego poziomu. Oznacza to na przykład, że lokalizacje detaliczne powinny być planowane przed planowaniem centrów dystrybucyjnych, ponieważ plan lokalizacji detalicznej może uwzględniać dodatkowe zapotrzebowanie z centrum dystrybucyjnego. Na szczegółowym poziomie bilansowania oznacza to, że zamówienie sprzedaży nie powinno wywoływać nowego zamówienia dostawy, jeżeli już zwolnione zamówienie dostawy może pokryć zamówienie sprzedaży. Podobnie dostawa o określonym numerze partii nie powinna być alokowana do pokrycia zapotrzebowania generycznego, jeżeli inne zapotrzebowanie wymaga tej konkretnej partii.
Priorytet zapasu / kod niższego poziomu
W środowisku produkcji, zapotrzebowanie na zakończony, nadający się na sprzedaż zapas będzie skutkował utworzeniem zapotrzebowania na komponenty, które składają się na gotowy wyrób. Struktura zestawienia komponentów kontroluje strukturę komponentów i może obejmować kilka poziomów niegotowych wyrobów. Planowanie zapasu wyłącznie na jednym poziomie spowoduje powstanie zapotrzebowania na komponenty na kolejnym poziomie itd. Ostatecznie doprowadzi to do powstania zapotrzebowania na zakupione zapasy. W związku z tym, system planowania planuje zapasy w kolejności ich uszeregowania w całkowitej hierarchii BOM-u, rozpoczynając od zakończonych, gotowych na sprzedaż zapasów najwyższego poziomu, a następnie idąc w dół, poprzez strukturę produktu, do zapasów niższego poziomu (zgodnie z kodem niższego poziomu).
Wykresy przedstawiają kolejność, w jakiej system formułuje sugestie dotyczące zamówień dostawy na najwyższym poziomie, oraz, przy założeniu, że użytkownik je zaakceptuje, dla dowolnych zapasów z niższego poziomu.
Dodatkowe informacje na temat aspektów produkcji zamieszczono w artykule Ładowanie profili zapasów.
Optymalizowanie wydajności kalkulacji niższego poziomu
Kalkulacje kodu niższego poziomu mogą wpływać na wydajność systemu. Aby zmniejszyć ich wpływ, użytkownik może wyłączyć Dynamiczną kalkulację kodu niższego poziomu na stronie Ustawienia produkcji. Następnie, Business Central zasugeruje utworzenie cyklicznego zapisu kolejki zleceń, który będzie codziennie aktualizował kody niższego rzędu. Aby upewnić się, że aktualizacja będzie przeprowadzana po godzinach pracy, można określić czas jej rozpoczęcia w polu Najwcześniejszy termin/czas rozpoczęcia.
Użytkownik może także włączyć logikę, która przyspieszy kalkulacje niższego rzędu, wybierając Optymalizuj kalkulacje niższego rzędu na stronie Ustawienia produkcji.
Ważne
Po wybraniu optymalizacji wydajności, Business Central użyje nowych metod kalkulacji, aby zdefiniować kody niższego rzędu. Jeżeli użytkownik posiada rozszerzenie opierające się na zdarzeniach uwzględnionych w poprzedniej kalkulacji, może ono przestać działać.
Lokalizacje / priorytet poziomu przesunięcia
Firmy, które operują w więcej niż jednej lokalizacji, mogą być zmuszone do indywidualnego planowania dla każdej z nich. Na przykład, poziom bezpieczeństwa ilości zapasu danego artykułu i zasady ponownego zamawiania mogą się różnić w zależności od lokalizacji. W takim przypadku, parametry planowania muszą być określone dla każdego zapasu, a także dla każdej lokalizacji.
Jest to obsługiwane za pomocą jednostek składowania zapasu (SKU), gdzie można określić indywidualne parametry planowania na poziomie SKU. Jednostka składowania zapasu (SKU) może być uznana za zapas w określonej lokalizacji. Jeżeli użytkownik nie zdefiniował SKU dla tej lokalizacji, aplikacja domyślnie ustawi parametry, które zostały ustawione w kartotece zapasu. Aplikacja oblicza plan tylko dla aktywnych lokalizacji, czyli tam, gdzie istnieje na dany zapas zapotrzebowanie lub odbywa się jego dostawa.
Zasadniczo, każdy zapas może być obsługiwany w dowolnej lokalizacji, ale aplikacja podchodzi do koncepcji lokalizacji w sposób dość ścisły. Na przykład, zamówienie sprzedaży w jednej lokalizacji nie może zostać zrealizowane przez jakąś ilość zapasów z innej lokalizacji. Ilość znajdująca się w zapasach musi zostać najpierw przeniesiona do miejsca określonego na zamówieniu sprzedaży.
Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Szczegóły projektu: Przesunięcia w planowaniu.
Priorytet kolejności
W ramach określonej jednostki składowania zapasu (SKU), żądana lub dostępna data posiada najwyższy priorytet; zapotrzebowanie na dzień dzisiejszy powinno zostać spełnione przed zapotrzebowaniem na nadchodzące dni. Lecz pomijając tego rodzaju priorytety, różne rodzaje zapotrzebowania i dostaw są sortowane według ich znaczenia biznesowego, aby zdecydować, które zapotrzebowanie powinno zostać spełnione przed spełnieniem innego zapotrzebowania. Od strony dostawy, priorytet kolejności określi, jakie źródło dostaw powinno zostać zastosowane przed zastosowaniem innych źródeł dostaw.
Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Priorytetyzowanie zamówień.
Prognozy zapotrzebowania i zamówienia zbiorcze
Prognozy i zamówienia zbiorcze reprezentują przewidywane zapotrzebowanie. Zamówienie zbiorcze, obejmujące zaplanowane przez nabywcę zakupy w określonym okresie czasu, pomaga zmniejszyć niepewność ogólnej prognozy. Zamówienie zbiorcze jest prognozą określoną dla nabywcy, stanowiącą dodatek do nieokreślonej prognozy, co przedstawiono poniżej.
Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Prognoza zapotrzebowania jest redukowana przez zamówienia sprzedaży.
Przypisywanie planowania
Wszystkie zapasy powinny zostać zaplanowane, lecz nie ma powodu do obliczania planu dla zapasu, jeżeli nie nastąpiła zmiana we wzorcu zapotrzebowania lub dostawy od ostatniego obliczenia planu.
Jeżeli użytkownik wprowadził nowe zamówienie sprzedaży lub zmienił istniejące, jest to powód do ponownego obliczenia planu. Inne powody to zmiana prognozy lub pożądana ilość zapasu bezpieczeństwa. Zmiana zestawienia komponentów poprzez dodanie lub usunięcie komponentu najprawdopodobniej oznaczałaby zmianę, ale tylko dla komponentu zapasu.
System planowania monitoruje takie zdarzenia i przydziela odpowiednie zapasy do planowania.
W przypadku wielu lokalizacji, przypisanie odbywa dla kombinacji poziomu zapasu i lokalizacji. Jeśli na przykład zamówienie sprzedaży zostało utworzone tylko w jednej lokalizacji, aplikacja przydzieli zapas do planowania w tym konkretnym miejscu.
Powodem wyboru zapasów do planowania jest kwestia wydajności systemu. Jeżeli nie nastąpiła zmiana wzorca zapotrzebowania ani dostawy na dany artykuł, system planowania nie zasugeruje żadnych akcji. Bez przypisania planowania, system musiałby wykonać obliczenia dla wszystkich zapasów, aby móc określić, co powinien zaplanować, a to zmniejszyłoby zasoby systemu.
Pełna lista powodów przypisywania zapasu do planowania znajduje się w Szczegóły projektu: Tabela przypisania planowania.
Funkcje planowania w Business Central to:
- Oblicz plan odtworzenia - Oblicza wszystkie wybrane zapasy, niezależnie od tego, czy jest to konieczne, czy nie.
- Oblicz plan zapotrzebow. netto - Oblicza tylko te wybrane zapasy, które zmieniły swój wzorzec zapotrzebowania lub dostawy, a zatem zostały przypisane do planowania.
Niektórzy użytkownicy uważają, że planowanie zapotrzebowania netto powinno być wykonywane w locie, na przykład podczas wprowadzania zamówień sprzedaży. Może to być jednak mylące, ponieważ dynamiczne śledzenie zamówień i komunikaty akcji również są obliczane w locie. Poza tym, Business Central oferuje funkcje kontroli planowania dostępności zapasów w czasie rzeczywistym, które, przy wprowadzaniu zamówień sprzedaży, wyświetlają ostrzeżenia jeśli zapotrzebowanie nie może zostać zrealizowane w ramach aktualnego planu dostaw.
Poza wymienionymi aspektami, system planowania planuje tylko te zapasy, dla których użytkownik przygotował z odpowiednie parametry planowania. W przeciwnym razie zakłada się, że użytkownik będzie planować zapasy ręcznie lub półautomatycznie, korzystając z funkcji Planowanie zleceń.
Dodatkowe informacje na temat automatycznych procedur planowania zamieszczono w artykule Szczegóły projektu: Bilansowanie zapotrzebowania i dostaw.
Wymiary zapasów
Zapotrzebowanie i dostawy mogą być oznaczone kodami wariantu i kodami lokalizacji, które muszą być przestrzegane podczas planowania systemu bilansowania zapotrzebowania i dostaw.
System traktuje kody wariantu i kody lokalizacji jako wymiary zapasu w wierszu zamówienia sprzedaży, zapisie księgi inwentaryzacji itd. W związku z tym, dla każdej kombinacji wariantu i lokalizacji oblicza plan tak, jakby kombinacja była osobnym numerem zapasu.
Zamiast obliczać wszystkie teoretyczne kombinacje wariantu i lokalizacji, aplikacja oblicza tylko te kombinacje, które rzeczywiście istnieją w bazie danych.
Dodatkowe informacje na temat tego, jak system planowania wykorzystuje kody lokalizacji zamieszczono w artykule Szczegóły projektu: Zapotrzebowanie w pustej lokalizacji.
Atrybuty zapasu
Oprócz głównych wymiarów zapasów, takich jak numer zapasu, kod wariantu, kod lokalizacji i typ zamówienia, każde zdarzenie zapotrzebowania i dostawy może zawierać dodatkowe specyfikacje w postaci numerów seryjnych/numerów partii. System planowania planuje te atrybuty w określony sposób, w zależności od poziomu ich specyfikacji.
Innym rodzajem atrybutu, który ma wpływ na system planowania, jest powiązanie między zleceniem i zamówieniem między zapotrzebowaniem i dostawą.
Specjalne atrybuty
Niektóre atrybuty zapotrzebowania są specyficzne i muszą być dokładnie dopasowane do odpowiedniej dostawy. Istnieją następujące dwa specjalne atrybuty:
- Wymagane numery seryjne/numery partii, które wymagają specjalnego rozliczenia (na stronie Kartoteka kodu śledz. zapasu zaznaczone jest pole wyboru Specjalne śledzenie nr seryj. lub Specjalne śledzenie partii dla kodu śledzenia zapasu, który jest wykorzystywany przez zapas).
- Łącza dla zamówień dostawy tworzone są ręcznie lub automatycznie dla konkretnego zapotrzebowania (łącza zamówienia na zamówienie).
Dla tych atrybutów system planowania stosuje następujące zasady:
- Zapotrzebowanie ze specjalnymi atrybutami może być pokryte tylko przez dostawę z dopasowanymi atrybutami.
- Dostawa ze specjalnymi atrybutami może również pokrywać zapotrzebowanie, które nie wymaga tych atrybutów.
W związku z tym, jeżeli zapotrzebowanie na specjalne atrybuty nie może zostać pokryte przez zapasy lub przewidywane dostawy, system planowania zasugeruje nowe zamówienie dostawy w celu pokrycia tego konkretnego zapotrzebowania bez względu na parametry planowania.
Atrybuty bez określenia
Pozycje o numerach seryjnych/numerach partii bez ustawionego specjalnego śledzenia zapasu mogą mieć numery seryjne/numery partii, które nie muszą być stosowane do tego samego numeru seryjnego/numeru partii, bo mogą być stosowane do każdego numeru seryjnego/numeru partii. Daje to systemowi planowania więcej swobody w dopasowywaniu, na przykład, może on dopasować seryjne zapotrzebowanie do seryjnej dostawy, co mam miejsce zazwyczaj w zapasach.
Zapotrzebowania na dostawy z numerem seryjnym/numerem partii, specjalne czy też bez określenia, są traktowane jako wysoce priorytetowe, a więc są wyłączone ze strefy zamrożonej, co oznacza, że będą one częścią planowania, nawet jeżeli ich termin realizacji wypada przed datą rozpoczęcia planowania.
Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Numery seryjne/numery partii są obciążone przez poziom specyfikacji.
Dodatkowe informacje na temat atrybutów bilansowania systemu planowania zamieszczono w artykule Numer seryjny/numer partii i łącza zamówienia na zamówienie są zwolnione ze strefy zamrożonej.
Łącza zamówienia na zamówienie
Zamówienie na zamówienie oznacza, że dany artykuł jest kupowany, kompletowany lub produkowany wyłącznie w celu pokrycia specjalnego zapotrzebowania. Zazwyczaj odnosi się to do zapasów A, a powodem wyboru tej polityki może być to, że zapotrzebowanie nie występuje często, czas realizacji jest nieistotny lub wymagane są różne atrybuty.
Innym szczególnym przypadkiem, w którym wykorzystuje się łącza zamówienia na zamówienie jest sytuacja, w której zlecenie kompletacji jest powiązane z zamówieniem sprzedaży w scenariuszu kompletacja na zamówienie.
Łącza zamówienia na zamówienie są tworzone pomiędzy zapotrzebowaniem a dostawą są tworzone na cztery sposoby:
- Gdy planowany zapas korzysta z zasad ponownego zamawiania.
- Gdy wykorzystuje się zasady produkcyjne produkcji na zlecenie, aby utworzyć wielopoziomowe zlecenie produkcyjne lub zlecenie produkcyjne typu projekt (produkcja potrzebnych komponentów w tym samym zleceniu produkcyjnym).
- Podczas tworzenia zleceń produkcyjnych dla zamówień sprzedaży z funkcją Zamów. sprzedaży - planowanie.
- Podczas kompletacji zapasu do zamówienia sprzedaży. (Polityka kompletacji jest ustawiona na Kompletacja na zamówienie.
W tych przypadkach system planowania będzie sugerował jedynie zamówienie ilości wymaganej. Zamówienie zakupu, zlecenie produkcyjne lub zlecenie kompletacji po utworzeniu będą nadal pasować odpowiadającemu zapotrzebowaniu. Na przykład, jeżeli zamówienie sprzedaży zostanie zmienione w czasie lub ilości, system planowania zasugeruje adekwatną zmianę odpowiadającego zamówienia dostawy.
W przypadku istnienia połączeń między zamówieniami, system planowania nie uwzględnia w procedurze bilansowania powiązanych dostaw ani zapasów. Ocena, czy powiązana dostawa powinna zostać wykorzystana do pokrycia innego lub nowego zapotrzebowania należy do użytkownika i jeżeli zdecyduje on, że tak, to w takim przypadku nastąpi usunięcie zamówienia dostawy lub ręczne zarezerwowanie powiązanej dostawy.
Rezerwacje i łącza śledzenia zamówień zostaną przerwane, jeżeli sytuacja stanie się niemożliwa, na przykład gdy zapotrzebowanie zostanie przesunięte na datę wcześniejszą niż dostawa. Łącza zamówienia na zamówienie dostosowuje się jednak do wszelkich zmian w danym zapotrzebowaniu lub dostawie i dzięki temu nigdy nie zostają one przerwane.
Rezerwacje
System planowania nie uwzględnia w obliczeniach żadnych zarezerwowanych ilości. Na przykład, jeżeli zamówienie sprzedaży zostało całkowicie lub częściowo zarezerwowane w stosunku do ilości zapasów, ilość zarezerwowana w zapasach nie może zostać wykorzystana do pokrycia innego zapotrzebowania. System planowania nie uwzględnia w swoich obliczeniach tego zestawu zapotrzebowania i dostawy.
System planowania będzie jednak nadal uwzględniał ilości zarezerwowane w przewidywanym profilu zapasów, ponieważ wszystkie ilości muszą zostać uwzględnione zarówno przy określaniu momentu przekroczenia poziomu ponownego zamówienia, jak i ilości, którą należy ponownie zamówić, aby osiągnąć maksymalny poziom zapasów, nie przekraczając go. W związku z tym, niepotrzebne rezerwacje prowadzą do zwiększenia ryzyka, że poziomy zapasów będą niskie, ponieważ logika planowania nie wykryje zarezerwowanych ilości.
Poniższa ilustracja pokazuje, w jaki sposób rezerwacje mogą utrudniać realizację najbardziej prawdopodobnego planu.
Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Szczegóły projektu: Rezerwacja,śledzenie zamówienia i komunikaty akcji.
Ostrzeżenia
W pierwszej kolumnie w arkuszu planowania znajdują się pola ostrzegawcze. Każdy wiersz planowania utworzony dla nietypowej sytuacji wyświetli w tym polu ikonę ostrzegawczą, którą użytkownik może wybrać, aby uzyskać dodatkowe informacje.
Dostawa w wierszach planowania zawierających ostrzeżenia zazwyczaj nie jest modyfikowana zgodnie z parametrami planowania. Zamiast tego, system planowania tylko sugeruje dostawę, która umożliwi pokrycie dokładnej ilości zapotrzebowania. System można jednak skonfigurować tak, aby uwzględniał określone parametry wierszy planowania z określonymi ostrzeżeniami. Dodatkowe informacje zamieszczono w opisie tych opcji dla Oblicz plan - Planuj. Tworzenie ** zadania wsadowego i odpowiednio zadania wsadowegoOblicz plan - arkusz zapot.**.
Wyświetlana jest informacja ostrzegawcza na stronie Nieśledzone elementy planowania, która jest również używana do wyświetlania łącz śledzenia zamówienia dla jednostek spoza sieci zamówień. Istnieją następujące typy ostrzeżeń:
- Nagły wypadek
- Wyjątek
- Uwaga
Nagły wypadek
Komunikat o nagłym wypadku jest wyświetlany w dwóch sytuacjach:
- Gdy w dniu rozpoczęcia planowania występuje ujemny stan magazynu.
- Gdy istnieje zapotrzebowanie lub dostawa z datą wsteczną.
Jeżeli stan magazynowy danego zapasu jest ujemny w dniu rozpoczęcia planowania, system planowania sugeruje awaryjną dostawę dla ilości ujemnej, która zostanie dostarczona w dniu rozpoczęcia planowania. Tekst ostrzeżenia określa datę początkową oraz ilość zamówienia awaryjnego. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Obsługa przewidywanych zapasów z ujemnym stanem.
Wszystkie wiersze dokumentu z terminami realizacji przypadającymi przed datą początkową planowania zostaną skonsolidowane w jedno awaryjne zlecenie dostawy dla zapasu, który ma zostać odebrany w dniu rozpoczęcia planowania.
Wyjątek
Komunikat o wyjątku jest wyświetlany w sytuacji, gdy przewidywany stan dostępnych zapasów jest niższy niż ilość zapasu bezpieczeństwa. W takim przypadku, system planowania zasugeruje zlecenie dostawy w celu realizacji zapotrzebowania zgodnie z określonym terminem realizacji. Tekst ostrzeżenia określa ilość zapasu bezpieczeństwa dla danego zapasu oraz datę jego naruszenia.
Naruszenie poziomu zapasu bezpieczeństwa jest uważane za wyjątek, ponieważ sytuacja tego typu nie powinna występować, jeżeli punkt ponownego zamówienia został ustawiony poprawnie. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Rola poziomu ponownego zamówienia.
Ogólnie rzecz biorąc, propozycje zamówień wyjątkowych gwarantują, że przewidywany dostępny zapas nigdy nie będzie niższy od poziomu bezpieczeństwa ilości zapasów. Oznacza to, że proponowana ilość jest wystarczająca do pokrycia zapasu bezpieczeństwa, bez uwzględniania parametrów planowania. Jednakże w niektórych scenariuszach rozważane będą modyfikatory zamówienia.
Uwaga
System planowania mógł celowo zużywać zapasy bezpieczeństwa, aby potem od razu je uzupełnić. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Zapas bezpieczeństwa może zostać zużyty.
Uwaga
Ostrzeżenie Uwaga wyświetla się w trzech sytuacjach:
- Data początkowa planowania jest wcześniejsza niż data robocza.
- Wiersz planowania sugeruje zmianę zwolnionego zakupu lub zlecenia produkcyjnego.
- Przewidywane zapasy przekraczają poziom przepełnienia w terminie realizacji. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Pozostanie poniżej poziomu przepełnienia.
Uwaga
W wierszach planowania zawierających ostrzeżenia, pole Zaakceptuj komunikat akcji nie jest zaznaczane, ponieważ planista produkcji ma za zadanie dalsze sprawdzenie wierszy przed realizacją planu.
Dzienniki błędów
Na stronie żądania Oblicz plan, użytkownik może wybrać pole Zatrzymaj i pokaż pierwszy błąd, aby zaplanować zatrzymanie obliczeń po napotkaniu pierwszego błędu. Jednocześnie zostanie wyświetlony komunikat z informacją o błędzie. W przypadku wystąpienia błędu, w arkuszu planowania zostaną przedstawione tylko te wiersze planowania, które zakończyły się udaną próbą i zostały wykonane przed wystąpieniem błędu.
Jeżeli pole nie zostało zaznaczone, zadanie wsadowe Oblicz plan będzie kontynuowane do ukończenia. Błędy nie przerwą zadania wsadowego. Jeżeli występuje przynajmniej jeden błąd, po usunięciu wszystkich błędów aplikacja wyświetli komunikat z informacją ile elementów zostało dotkniętych błędem. Następnie zostanie otwarta strona Dziennik błędów planowania, na której znajduje się więcej informacji o błędzie i łącza do dokumentów lub ustawień kartotek dotkniętych błędem.
Elastyczność planowania
Nie zawsze możliwe jest zaplanowanie istniejącego zamówienia dostawy, na przykład gdy produkcja została rozpoczęta lub zatrudniono dodatkowe osoby w określonym dniu w celu wykonania zlecenia. Aby określić, czy istniejące zamówienie może zostać zmienione przez system planowania, wszystkie wiersze zamówień dostawy posiadają pole Elastyczność planowania z dwoma opcjami: Bez ograniczeń lub brak. Jeśli pole to jest ustawione na Brak, system planowania nie będzie próbował zmieniać wiersza zamówienia dostawy.
Pole to może zostać ustawione ręcznie przez użytkownika, jednak w niektórych przypadkach zostanie ustawione automatycznie przez system. Istotny jest fakt, że elastyczność planowania może być ustawiana ręcznie przez użytkownika, ponieważ pozwala to na łatwe dostosowanie użycia funkcji do różnych przepływów pracy i przypadków biznesowych.
Dodatkowe informacje na temat użycia tego pola zamieszczono w artykule Szczegóły projektu: Przesunięcia w planowaniu.
Planowanie zleceń
Podstawowe narzędzie planowania dostaw przedstawione na stronie Planowanie zamówienia zostało zaprojektowane do ręcznego podejmowania decyzji. Nie uwzględnia ono żadnych parametrów planowania, w związku z czym nie zostało szerzej omówione w tym artykule. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Planowanie dla nowego pojedynczego zamówienia zapotrzebowania.
Uwaga
Nie zaleca się korzystania z Planowania zamówienia, jeżeli firma korzysta już z arkuszy planowania lub zapotrzebowania. Zamówienia dostaw utworzone za pośrednictwem strony Planowanie zamówienia mogą być zmieniane lub usuwane podczas automatycznych procesów planowania. Wynika to z faktu, że w automatycznym procesie planowania wykorzystywane są parametry planowania, które mogą nie być brane pod uwagę przez użytkownika, który wykonał ręczny plan na stronie Planowanie zamówienia.
Ograniczone obciążenie
Business Central jest standardowym systemem ERP, a nie systemem do obsługi dystrybucji i kontroli warsztatu. Planuje możliwe do zrealizowania wykorzystanie zasobów, podając przybliżony harmonogram, ale nie tworzy i nie utrzymuje automatycznie szczegółowych harmonogramów opartych na priorytetach lub zasadach optymalizacji.
Zaplanowane korzystanie z funkcji Zasób z ogranicz. zdoln. prod. 1): pozwala uniknąć przeciążenia określonych zasobów oraz 2): zapewnia, że żadna zdolność produkcyjna nie pozostanie nieprzydzielona, jeżeli mogłoby to wydłużyć czas realizacji zlecenia produkcyjnego. Funkcja ta nie zawiera żadnych funkcji ani opcji pozwalających na priorytetyzowanie czy optymalizację operacji, jakie powinny znaleźć w systemie dyspozytorskim. Może ona jednak dostarczać przybliżonych informacji na temat zdolności produkcyjnych, przydatnych do identyfikacji wąskiego gardła i unikania przeciążania zasobów.
Planując zasoby z ograniczonymi zdolnościami produkcyjnymi, system zapewnia, że żaden zasób nie zostanie obciążony pracą powyżej jego określonej zdolności produkcyjnej (obciążenia krytycznego). Odbywa się to poprzez przydzielenie do najbliższych dostępnych przedziałów czasowych wszystkich operacji. Jeżeli najbliższy przedział czasowy nie jest wystarczający na ukończenie operacji, operacja zostanie rozdzielona na dwie lub więcej części, które zostaną przydzielone do najbliższych dostępnych przedziałów czasowych.
Uwaga
W przypadku rozdzielenia operacji, czas przezbrajania jest przypisywany tylko raz, ponieważ zakłada się, że dokonano ręcznej korekty w celu optymalizacji harmonogramu.
Czas tolerancji może być dodany do zasobów, aby zminimalizować rozdzielanie operacji. Pozwala to systemowi na zaplanowanie obciążenia pracą w ostatnim możliwym dniu poprzez nieznaczne przekroczenie procentu obciążenia krytycznego, jeżeli zmniejszyłoby liczbę operacji, które muszą zostać rozdzielone.
Uzupełnia to zarys centralnych koncepcji związanych z planowaniem dostaw w Business Central. Poniżej wymienione artykuły analizują te koncepcje bardziej szczegółowo i umieszczają je w kontekście podstawowych procedur planowania, bilansowania zapotrzebowania i dostaw, a także stosowania zasad ponownego zamawiania.
Zobacz też
Szczegóły projektu: Przesunięcia w planowaniu
Szczegóły projektu: Parametry planowania
Szczegóły projektu: Tabela przypisania planowania
Szczegóły projektu: Obsługa polityk ponownego zamawiania
Szczegóły projektu: Bilansowanie popytu i podaży