Table of Contents

Tworzenie kontaktów

Gdy dany rodzaj współpracy dla innej firmy zostanie opracowany, należy dodać nowy element jako kontakt w Business Central. Następnie, należy dodać dowolną informacje o kontakcie lub o firmie, będzie to korzystne dla dalszej komunikacji. Na stronie Kartoteka kontaktu można utworzyć poniżej wymienione typy kontaktów:

  • Osoba- Zazwyczaj jest to bezpośredni kontakt do pojedynczej osoby, z którą już wcześniej podjęto kontakt.
  • Firma- Na przykład, jeśli kontakt nie jest indywidualną, pojedynczą osobą ale jest większym podmiotem, takim jak firma czy bank.

Istotne informacje dla każdego typu kontaktu różnią się, więc dostępne pola i akcje różnią się. Na przykład, zakresy obowiązków można przypisać tylko do osoby, a branżę tylko do firmy.

Można zmienić wartość pola Typ później. Opcjonalnie, można użyć pola Dziedziczenie na skróconej karcie na stronie Ustawienia marketingu, aby określić dane przeznaczone do udostępnienia danej osobie i firmie. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Konfigurowanie kontaktów.

Gdy kontakt jest konwertowany np. do nabywcy, osoba lub firma kontaktowa staje się nazwą klientem. Rekord kontaktu jest przechowywany, można połączyć kontakt z nabywcą, tak aby w przyszłości jego dane były synchronizowane.

Uwaga

Jeśli dokonano zmiany w zestawie aktualizacji szablonów konwersji to można również stworzyć kontakt klienta lub pracownika jako kooperanta.

Jednak jeśli już użyto wbudowanej funkcjonalności, aby automatycznie utworzyć kontakt nabywcy lub zapas, zestaw aktualizacji nie będzie wspierał niestandardowych pól i nowo utworzonych kontaktów a nawet zapasy nie będą uwzględniać takich danych.

Aby utworzyć kontakt ręcznie

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature, wprowadź Kontakty, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Wybierz akcję Nowy.

  3. W polu Numer wprowadź numer dla kontaktu.

    Opcjonalnie, jeśli zdefiniowano serię numeracji dla kontaktów na stronie Ustawienia marketingu, można nacisnąć klawisz Enter, aby przypisać kolejny dostępny numer dla kontaktu.

  4. Wypełnij pozostałe pola zgodnie z wymaganiami. Umieść kursor w polu, aby przeczytać krótki opis.

Aby utworzyć kontakt na podstawie nabywcy, dostawcy lub konta bankowego

Jeżeli dla posiadanych nabywców, dostawców i kont bankowych trzeba utworzyć kartoteki kontaktów, można użyć opcji zadań wsadowych Utwórz kontakty na podstawie, aby utworzyć kontakty na podstawie istniejących danych. Podczas tworzenia kontaktu w ten sposób, informacje kontaktowe są następnie synchronizowane z informacjami powiązanego nabywcy, dostawcy lub konta bankowego. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Synchronizacja kontaktów z nabywcami, dostawcami i kontami bankowymi.

Uwaga

Przed utworzeniem kontaktów na podstawie istniejących danych, należy na skróconej karcie **Interakcje **na stronie Ustawienia Marketingu określić kod rodzaju współpracy dla nabywców, dostawców i kont bankowych. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Konfigurowanie kontaktów.

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature, wprowadź jedno z niżej wymienionych, w zależności od tego, na jakiej podstawie mają zostać utworzone kontakty, a następnie wybierz powiązane łącze.
    • Utwórz kontakty z nabywców
    • Utwórz kontakty z dostawców
    • Utwórz kontakty z kont bankowych
  2. Na stronie żądania, która otwiera się w sekcji Nabywca, **Dostawca ** lub Konto bankowe, ustaw filtry, jeśli chcesz utworzyć kontakty na podstawie konkretnych nabywców, dostawców lub kont bankowych.
  3. Wybierz przycisk OK, aby rozpocząć tworzenie kontaktów.

W serii numeracji, do nowych kontaktów są przypisywane następne numery kontaktowe Rodzaje współpracy, które są określone na stronie Ustawienia marketingu, są przypisywane do nowo utworzonych kontaktów.

Porada

Można również zrobić odwrotnie, to znaczy utworzyć nabywcę, dostawcę lub konto bankowe na podstawie kontaktu. Dodatkowe informacje zamieszczono w sekcji Aby utworzyć kontakt jako nabywcę, dostawcę lub konto bankowe.

Aby utworzyć nabywcę, dostawcę, pracownika lub konto bankowe na podstawie kontaktu

Aby utworzyć kontakt dla nabywcy, pracownika, dostawcy lub konta bankowego z danej firmy, należy skorzystać z akcjiUtwórz jako. Podczas tworzenia kontaktu w ten sposób, informacje kontaktowe są następnie synchronizowane z informacjami powiązanego nabywcy, pracownika, dostawcy lub konta bankowego. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Synchronizacja kontaktów z nabywcami, dostawcami i kontami bankowymi.

Uwaga

Przed utworzeniem nabywców, pracowników, dostawców lub kont bankowych na podstawie kontaktów, należy określić kod rodzaju współpracy na stronie Ustawienia marketingu na skróconej karcie Interakcje. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Konfigurowanie kontaktów.

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature, wprowadź Kontakty, a następnie wybierz powiązane łącze.
  2. Wybierz kontakt, na podstawie którego chcesz utworzyć nabywcę, pracownika, dostawcę lub konto bankowe.
  3. Wybierz akcję Utwórz jako, a następnie wybierz odpowiednio Nabywca, Dostawca, Bank lub Pracownik.
  4. Wybierz przycisk OK.

Informacje kontaktowe są przenoszone z kartoteki kontaktu do kartoteki nowego nabywcy, pracownika, dostawcy lub konta bankowego. Do każdej z kartotek można dodać specjalne informacje, takie jak szczegóły fakturowania i płatności. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Rejestrowanie nowych nabywców.

Aby połączyć kontakt z istniejącym nabywcą, pracownikiem, dostawcą lub kontem bankowym

Posiadając kontakt i nabywcę, pracownika, dostawcę, lub konto bankowe z tej samej firmy, można połączyć te dwie jednostki, aby zsynchronizować dane.

  1. Otwórz kontakt, który chcesz połączyć.
  2. Wybierz akcję Połącz z istniejącym, a następnie wybierz akcję Nabywca, Dostawca, Bank lub Pracownik.
  3. Na stronie, która się otworzy, wybierz nabywcę, pracownika, dostawcę lub konto bankowe, z którym chcesz połączyć kontakt.
  4. W polu Informacje nadrzędne określ, którym polom nadać priorytety w przypadku konfliktu informacji w polach wspólnych dla kontaktu i nabywcy, pracownika, dostawcy lub konta bankowego. Na przykład, jeżeli kod sprzedawcy jest inny dla kontaktu i nabywcy, możesz wybrać zachowanie tego na kartotece kontaktu, wybierając Kontakt.
  5. Wybierz przycisk OK.

Aby usunąć łącze pomiędzy kontaktem i istniejącym nabywcą, dostawcą, pracownikiem lub kontem bankowym

Jeśli kontakt został błędnie połączony z nabywcą, dostawcą, pracownikiem lub kontem bankowym należy usunąć łącze, aby dane nie były już synchronizowane.

  1. Otwórz kontakt, który ma złe łącze.
  2. Wybierz akcję Rodzaje współpracy.
  3. Na stronie, która się otworzy, wybierz nabywcę, pracownika, dostawcę lub konto bankowe aby usunąć łącze.
  4. Wybierz akcję Usuń.
Uwaga

Nie należy używać okna Rodzaje współpracy, aby zmienić istniejące relacje. Zamiast tego należy usunąć relacje i użyć akcję Połącz z istniejącym. Dodatkowe informacje zamieszczono w sekcji Aby połączyć kontakt z istniejącym nabywcą, dostawcą lub kontem bankowym.

Synchronizacja kontaktów z nabywcami, dostawcami pracownikami i kontami bankowymi

Jeśli niektóre z kontaktów są również nabywcami, pracownikami, dostawcami lub kontami bankowymi, można zsynchronizować dane z kontaktów i uzyskać następujące korzyści:

  • Wystarczy aktualizować informacje tylko w jednym miejscu. Na przykład, jeżeli zostanie zmodyfikowany numer telefonu w kontakcie, to u nabywcy, pracownika, dostawcy lub na koncie bankowym również zostanie to odpowiednio zaktualizowane.
  • Jeżeli określono serię numeracji dla kontaktów, podczas tworzenia nabywcy, dostawcy, pracownika lub kartoteki konta bankowego, kontakt zostanie automatycznie utworzony.
  • Na podstawie kontaktu można tworzyć oferty i zamówienia sprzedaży oraz oferty i zamówienia zakupu.
  • Można rejestrować interakcje, takie jak drukowanie zamówień, zamówienia zbiorcze, tworzenie zleceń serwisowych, wysyłanie wiadomości e-mail itd.
  • W przypadku usunięcia kontaktu powiązanego z nabywcą, pracownikiem, dostawcą lub kontem bankowym, usunięty zostanie tylko ten kontakt. Nabywca, dostawca, pracownik i konto bankowe pozostaną bez zmian.
  • W przypadku usunięcia nabywcy, pracownika, dostawcy lub konta bankowego, połączonego z kontaktem, kontakt nie zostanie usunięty.
Uwaga

Niektóre szczegóły, na przykład takie jak fakturowanie czy szczegóły księgowania nie są dostępne dla kontaktów. Gdy kontakty są tworzone jako nabywcy, pracownicy, dostawcy lub konta bankowe, można dodać kontakty ręcznie.

Istnieją trzy opcje włączenia synchronizacji danych pomiędzy kontaktami i nabywcami, dostawcami, pracownikami i kontami bankowymi:

Aby wyświetlić, z którym kontaktem połączony jest nabywca, dostawca, pracownik lub konto bankowe

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature, wprowadź Kontakty, a następnie wybierz powiązane łącze.
  2. Wybierz wiersz kontaktu, wybierz akcję Informacje pokrewne, a następnie wybierz akcję Nabywca/dostawca/konto bank./pracownik.

Zobacz też

Zarządzanie kontaktami
Konfigurowanie kontaktów
Praca z Business Central