Realizacja płatności czekiem
W Business Central można generować czeki automatycznie i ręcznie. W przypadku obu metod czeki dla dostawców są generowane z dziennika płatności. Możliwe jest także anulowanie czeków i wyświetlanie zapisów księgi czeków.
Przedstawiona poniżej procedura określa, w jaki sposób można płacić dostawcom przy pomocy czeków elektronicznych, rozliczając płatność z odpowiednią fakturą dostawcy, drukując czeki, a następnie księgując płatność jako zapłaconą. W wyniku tego procesu tworzone są dodatnie zapisy księgi dostawców, które są rozliczane z ujemnymi zapisami księgi banku oraz fizycznymi czekami przetwarzanymi w banku.
Płatność można realizować przy pomocy dwóch typów czeków. W przypadku obu typów, pola Typ konta przeciwst. lub Typ konta powinny zawierać wartość Konto bankowe.
- Czek komputerowy: Opcję należy wybrać, aby wydrukować czek dla kwoty określonej w wierszu dziennika płatności. Czeki należy wydrukować przed zaksięgowaniem wierszy dziennika.
- Czek ręczny: Opcję tę należy wybrać, jeśli utworzono czek ręcznie i ma zostać utworzony odpowiedni zapis księgi czeków dla danej kwoty. Opcja ta nie umożliwia drukowania czeku.
Uwaga
Aby upewnić się, że bank rozlicza tylko zatwierdzone czeki i kwoty, należy wysłać do banku plik zawierający informacje o dostawcy, czeku i płatnościach. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Eksportowanie plików dodatniej płatności.
Ważne
Należy również odpowiednio skonfigurować drukarkę, wybierając odpowiedni układ i format czeku. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Wybór układu czeku. Opcjonalnie, czek można na przykład wysłać w formie pliku PDF.
Na stronie można wydrukować maksymalnie 10 faktur dla odcinka kontrolnego czeku. Jeśli czek jest rozliczany z liczbą faktur większą niż 10, podczas wydruku odcinka kontrolnego czek zostanie unieważniony na pierwszej stronie poprzez umieszczenia słowa UNIEWAŻNIONY. Następnie drukowany jest monit faktur oraz suma kwoty czeku na drugiej stronie.
Aby zapłacić za fakturę dostawcy przy pomocy czeku komputerowego
Poniżej zamieszczono instrukcje dotyczące realizacji płatności dla dostawców czekiem. Podobnie wygląda procedura zwrotu nabywcom przy użyciu czeku.
Wybierz ikonę , wprowadź Dzienniki płatności, a następnie wybierz powiązane łącze.
Wypełnij wiersze dziennika płatności. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Rejestrowanie płatności o i zwrotów.
W polu Kod metody płatności wybierz Czek.
W polu Typ płatności bankowej wybierz Czek komputerowy.
Wybierz akcję Drukuj czek.
Na stronie Czek wypełnij odpowiednio pola. Umieść kursor w polu, aby przeczytać krótki opis.
Jeśli dla drukarki skonfigurowano wydruk czeków, wybierz przycisk Drukuj. W przeciwnym razie wybierz przycisk Odbiorca, wybierz opcję Dokument PFD, a następnie wybierz przycisk OK, aby wydrukować dokument PDF.
Czeki fizyczne mogą być teraz przesłane do dostawcy w celu dalszego przetwarzania. Kontynuuj, aby zaksięgować płatność rozliczoną dla dostawcy, i tym samym zapłaconą w systemie.
Wybierz akcję Księguj.
Zostaną wtedy utworzone całkowicie rozliczone zapisy księgi dostawców oraz zapisy księgi banku.
Uwaga
Aby wydrukować i opłacić czeki w więcej niż jednej walucie z różnych kont bankowych, należy uruchomić zadanie wsadowe Drukuj czek osobno dla każdej waluty i określić odpowiednie konto bankowe.
Aby anulować wydrukowane, niezaksięgowane czeki
Czeki, które nie zostały zaksięgowane, można anulować przy pomocy akcji Unieważnij czek na stronie Dziennik płatności.
- Na stronie Dziennik płatności wybierz Unieważnij czek, a następnie wybierz czeki do anulowania.
Aby unieważnić czek
Po zaksięgowaniu płatności zrealizowanej czekiem, można anulować (unieważnić) czek tylko poprzez wygenerowane zapisy księgi banku.
Ważne
Jeśli czek jest już rozliczony jako faktura, aby unieważnić czek należy zapłacić za fakturę a następnie unieważnić czek. Jeśli czek został wydrukowany i nie zapłacono za fakturę, należy wybrać Tylko unieważnij czek jak wspomniano w tej sekcji.
- Wybierz ikonę , wprowadź Konta bankowe, a następnie wybierz powiązane łącze.
- Wybierz odpowiednie konto bankowe, wybierz akcję Edytuj a następnie akcję Zapisy księgi czeków.
- Na stronie Zapisy księgi czeków wybierz akcję Unieważnij czek.
- Zaznacz pole wyboru Tylko unieważnij czek.
- Wybierz przycisk OK.
Aby wyświetlić podsumowanie zaksięgowanych czeków
Aby wyświetlić zaksięgowane czeki, na przykład w celu zweryfikowania wielu czeków zapłaconych przez jednego dostawcę, należy użyć raportu Konto bank. - szczegóły czeków.
- Wybierz ikonę , wprowadź Konto bank. - szczegóły czeków, a następnie wybierz powiązane łącze.
- Ustaw odpowiednio filtry, a następnie wybierz przycisk Podgląd.
Zobacz też
Realizacja płatności
Zarządzanie zobowiązaniami
Konfigurowanie bankowości
Eksportowanie plików dodatniej płatności
Praca z Business Central