Tworzenie użytkowników zgodnie z licencjami
W tym artykule opisano sposób, w jaki administratorzy tworzą użytkowników i definiują kto może zalogować się do Business Central, oraz które uprawnienia są przypisywane różnym typom użytkowników w zależności od ich licencji.
Podczas tworzenia użytkowników w Business Central można przypisać im określone uprawnienia, za pomocą zestawów uprawnień, oraz zorganizować użytkowników w grupy użytkowników. Grupy użytkowników ułatwiają zarządzanie uprawnieniami wielu użytkowników w tym samym czasie. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Przypisywanie uprawnień do użytkowników i grup.
Dodatkowe informacje na temat różnych rodzajów licencji i ich funkcjonowania zamieszczono w artykule Business Central, pobierz Przewodnik licencjonowania w Dynamics 365.
Uwaga
Proces zarządzania użytkownikami i licencjami różni się między wdrożeniami Business Central online i lokalnym. W Business Central online należy dodać użytkowników z poziomu Microsoft 365. W przypadku wdrożeń lokalnych można bezpośrednio tworzyć, edytować i usuwać użytkowników.
Zarządzanie użytkownikami i licencjami we wdrożeniach online
W Business Central online, ilość użytkowników jest zdefiniowana przez subskrypcję i dodana do dzierżawcy w Microsoft Partner Center, zazwyczaj przez partnera Microsoft. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykułach Dodawanie nowego klienta oraz Tworzenie, wstrzymywanie oraz anulowanie subskrypcji klienta w sekcji pomocy Microsoft Partner Center.
Aby zdefiniować kto może zalogować się do Business Central należy przypisać licencję produktu do użytkowników w zależności od ról, które będą wykonywać w Business Central. Można to zrobić na jeden z poniżej wymienionych sposobów:
- Firmowy administrator Microsoft 365 może to zrobić w Centrum administracyjnym Microsoft 365. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Pojedyncze lub zbiorowe dodawanie użytkowników do Microsoft 365.
- Partner Microsoft może przypisać licencje w Centrum administracyjnym Microsoft 365 lub w Microsoft Partner Center. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Zadania związane z zarządzaniem użytkownikami dla kont klientów w sekcji Pomocy Microsoft Partner Center.
Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Administracja Business Central online w sekcji pomocy dla administratorów.
Aby dodać użytkowników lub zaktualizować informacje o użytkownikach i przypisywaniu licencji w Business Central
Po dodaniu użytkowników lub zmianie informacji o użytkownikach w Centrum Administracyjnym Microsoft 365 można szybko importować informacje o użytkownikach do Business Central, w tym przypisywanie licencji.
- Zaloguj się do Business Central przy użyciu konta administratora.
- Wybierz ikonę , wybierz Użytkownicy, a następnie wybierz powiązany odnośnik.
- Wybierz Aktualizuj użytkowników z Microsoft 365.
W przypadku dodania nowych użytkowników, następnym krokiem będzie przypisanie grup użytkowników i uprawnień. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Przypisywanie uprawnień do użytkowników i grup. Podczas aktualizacji informacji o użytkownikach, obejmującej także zmianę licencji, użytkownicy zostaną przypisani do odpowiednich grup użytkowników, a ich zestawy uprawnień zostaną zaktualizowane. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Zarządzanie uprawnieniami przez grupy użytkowników.
Uwaga
Wszyscy użytkownicy muszą być przypisani do tej samej licencji, Essential lub Premium. Dodatkowe informacje zamieszczono w Przewodniku licencjonowania Microsoft Dynamics 365 Business Central. Przewodnik jest dostępny do pobrania na stronie internetowej Business Central.
Dodatkowe informacje na temat synchronizacji informacji o użytkownikach z Microsoft 365 zamieszczono w sekcji Synchronizacja z Microsoft 365.
Uwaga
Jeśli księgowością oraz raportowaniem finansowym zajmuje się zewnętrzny księgowy, można zaprosić ich do wspólnej pracy nad danymi finansowymi w Business Central. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Zapraszanie zewnętrznego księgowego do Business Central.
Aby usunąć dostęp użytkownika do systemu
Wdrożenia online pozwalają na usunięcie dostępu użytkownika do Business Central. Wszystkie odwołania do użytkownika pozostają zachowane, ale użytkownik nie może zalogować się, a aktywne sesje użytkownika zostają zatrzymane.
- Wybierz ikonę , wybierz Użytkownicy, a następnie wybierz powiązany odnośnik.
- Otwórz stronę Kartoteka użytkownika, a następnie w polu Status wybierz Nieaktywny.
- Aby ponownie przyznać dostęp użytkownikowi należy w polu Status wybrać opcję Aktywny.
Licencję użytkownika można również usunąć w Centrum administracyjnym Microsoft 365. Użytkownik nie może się wtedy zalogować. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Usuwanie licencji użytkowników.
Synchronizacja z Microsoft 365
Podczas przypisywania licencji dla Business Central do użytkownika w Microsoft 365, istnieją dwa sposoby utworzenia użytkownika w Business Central.
- Administrator może dodać użytkownika poprzez wybranie akcji Aktualizacja użytkowników z Microsoft 365 na stronie Użytkownicy, według instrukcji w sekcji Dodawanie użytkownika lub aktualizacja informacji o użytkowniku w Business Central.
- Informacje o licencji zostaną automatycznie zaktualizowane, gdy użytkownik zaloguje się po raz pierwszy.
W obu przypadkach pewna liczba ustawień zostanie wybrana automatycznie. Są one wymienione w drugiej i trzeciej kolumnie poniższej tabeli.
Jeśli informacje o użytkowniku zostaną zmienione w Microsoft 365, można zaktualizować Business Central aby odzwierciedlić tą zmianę. W zależności od informacji, które mają zostać zaktualizowane należy skorzystać z jednej z akcji na stronie Użytkownicy. Akcje zostały opisane w trzech ostatnich kolumnach poniższej tabeli.
Uwaga
Akcje opisane w poniższej tabeli mają w tej sytuacji zastosowanie, jednak sekcja Aktualizowanie użytkowników z Microsoft 365, dodana w celu ułatwienia procesu, jest sekcją kluczową. Inne akcje nie będą dostępne w przyszłych wersjach Business Central.
Co się dzieje gdy: | Pierwszy użytkownik, pierwsze logowanie | Pobierz użytkowników z Microsoft 365 | Zaktualizuj użytkowników z Microsoft 365 | Przywróć domyślne grupy użytkowników | Odśwież grupy użytkowników | Zaktualizuj informacje o użytkowniku z Microsoft 365 |
---|---|---|---|---|---|---|
Zakres: | Bieżący użytkownik | Nowi użytkownicy w Microsoft 365 | Kilku wybranych użytkowników | Pojedynczy wybrany użytkownik (oprócz bieżącego) | Kilku wybranych użytkowników | Kilku wybranych użytkowników |
Utwórz nowego użytkownika i przypisz zestaw uprawnień SUPER. |
X | X | ||||
Zaktualizuj użytkownika na podstawie informacji z Microsoft 365: Status, Imię i nazwisko, Adres e-mail do kontaktu, Adres e-mail do uwierzytelnienia. | X | X | X | X | X | |
Synchronizuj plany użytkowników (licencje) z licencjami i rolami przypisanymi w Microsoft 365. | X | X | X | X | X | |
Dodaj użytkownika do grupy użytkowników zgodnie z bieżącymi planami użytkowników. Usuń zestaw uprawnień SUPER dla wszystkich użytkowników poza użytkownikiem, który zalogował się jako pierwszy oraz administratorami. Wymagany jest co najmniej jeden użytkownik o uprawnieniach SUPER. | X | X | X | X Usuwa ręcznie przypisane grupy użytkowników i uprawnienia. |
X Zaktualizuj stan przypisania do grup użytkowników. |
Licencja urządzenia
Licencja urządzenia Dynamics 365 Business Central pozwala wielu użytkownikom na jednoczesne korzystanie z urządzenia objętego licencją. Może to być na przykład urządzenie punktu sprzedaży, warsztatu lub magazynu. W przypadku zakupu określonej liczby licencji urządzenia, do systemu zalogować się może co najwyżej ta liczba użytkowników przypisanych do grup użytkowników Dynamics 365 Business Central. Dodatkowe informacje zamieszczono w Przewodniku licencjonowania Microsoft Dynamics 365 Business Central. Przewodnik jest dostępny do pobrania na stronie internetowej Business Central.
Firmowy administrator Microsoft 365 lub partner Microsoft może utworzyć grupę użytkowników urządzenia Dynamics 365 Business Central i dodać użytkowników urządzeń jako członków w Centrum administracyjnym Microsoft 365 lub w Portalu Azure.
Ograniczenia użytkownika urządzenia
Użytkownicy posiadający licencję urządzenia nie mogą wykonywać poniższych zadań w Business Central:
Konfigurowanie zleceń, aby były wykonywane jako zaplanowane zadania w kolejce zleceń. Użytkownicy urządzenia są jednoczesnymi użytkownikami, dlatego nie można zagwarantować, że powiązany użytkownik jest pokazywany w systemie, gdy zadanie jest wykonywane, co jest wymagane.
Użytkownik urządzenia nie może być pierwszym logującym się użytkownikiem. Pierwszym użytkownikiem, który loguje się w systemie, powinien być administrator, pełny użytkownik lub zewnętrzny księgowy, który może skonfigurować Business Central. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Administracja Business Central online w sekcji pomocy dla administratorów.
Aby utworzyć grupę użytkowników Dynamics 365 Business Central
Przejdź do strony Grupy w Centrum administracyjnym Microsoft 365.
Wybierz akcję Dodaj do grupy.
Na stronie Wybierz rodzaj grupy wybierz opcję Zabezpieczenia, a następnie akcję Dodaj.
Na stronie Podstawowe informacje wprowadź nazwę grupy Dynamics 365 Business Central Device Users.
Uwaga
Nazwa grupy musi być napisana w języku angielskim dokładnie tak jak pokazano w kroku 4, nawet jeśli wykorzystywany jest inny język. Po skopiowaniu nazwy grupy z dokumentu, takiego jak plik PDF, należy zweryfikować czy nazwa nie zawiera dodatkowych spacji.
Wybierz przycisk Zamknij.
Uwaga
Można również utworzyć grupę typu Microsoft 365. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Porównanie grup.
Aby dodać członków do grupy
- Odśwież stronę Grupy w Centrum administracyjnym Microsoft 365, aby pojawiła się twoja nowa grupa.
- Wybierz grupę Dynamics 365 Business Central Device Users, a następnie wybierz akcję Wyświetl wszystko i zarządzaj członkami.
- Wybierz akcję Dodaj członków.
- Wybierz użytkowników, których chcesz dodać, a następnie wybierz przycisk Zapisz.
- Trzy razy wybierz przycisk Zamknij.
Do grupy Dynamics 365 Business Central Device Users możesz dodać dowolną liczbę użytkowników. Jednakże liczba urządzeń, do których użytkownicy mogą się jednocześnie zalogować jest określona przez liczbę zakupionych licencji urządzenia.
Uwaga
Nie trzeba przypisywać licencji Business Central użytkownikom, którzy są członkami grupy Dynamics 365 Business Central Device Users.
Zarządzanie użytkownikami i licencjami we wdrożeniach lokalnych
W przypadku wdrożeń lokalnych liczba licencji użytkowników jest określona w pliku licencji (.flf). Gdy administrator lub partner Microsoft przekaże plik licencji, administrator może określić, którzy użytkownicy mogą zalogować się w Business Central.
W przypadku wdrożeń lokalnych administrator tworzy, edytuje i usuwa użytkowników bezpośrednio ze strony Użytkownicy.
Aby edytować lub usunąć użytkownika we wdrożeniu lokalnym
- Wybierz ikonę , wybierz Użytkownicy, a następnie wybierz powiązany odnośnik.
- Wybierz użytkownika, którego chcesz edytować, a następnie wybierz akcję Edytuj.
- Na stronie Kartoteka użytkownika zmień informacje w miarę potrzeb.
- Aby usunąć użytkownika wybierz użytkownika, którego chcesz usunąć, a następnie wybierz akcję Usuń.
Uwaga
W przypadku wdrożeń lokalnych administrator może określić sposób uwierzytelniania poświadczeń użytkownika w instancji Business Central Server. Po utworzeniu użytkownika należy określić typ używanych poświadczeń.
Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Typy uwierzytelniania i poświadczeń w sekcji pomocy administratorów w Business Central.
Zobacz też
Przypisywanie uprawnień do użytkowników i grup
Zarządzanie profilami
Zmiana wyświetlanych funkcji
Dostosowywanie Business Central
Przygotowywanie do prowadzenia działalności
Administracja
Dodawanie użytkowników do Microsoft 365 dla firm
Bezpieczeństwo i ochrona w Business Central (zawartość dla administracji)