Konfigurowanie konsolidacji firm
Przed skonsolidowaniem zapisów księgi głównej dla co najmniej dwóch oddzielnych firm (oddziałów) w ramach skonsolidowanej firmy konieczne jest przygotowanie planu kont oraz skonsolidowanej firmy.
W zależności od stopnia złożoności procesów realizowanych w firmie, konsolidację można skonfigurować na dwa sposoby:
- Jeśli użycie zaawansowanych ustawień (np. włączenie tylko części spółki do konsolidacji przez właściciela) nie jest konieczne, konsolidację można skonfigurować szybko przy pomocy konfiguracji z pomocą Konsolidacja firm. Przewodnik ułatwi użytkownikowi przejście przez kilka podstawowych kroków.
- W sytuacji, gdy zaawansowane ustawienia są wymagane, użytkownik może skonfigurować skonsolidowaną firmę oraz jednostki organizacyjne we własnym zakresie.
- W każdej jednostce organizacyjnej należy określić konta księgi głównej, które zostaną uwzględnione w konsolidacji, a także metodę tłumaczenia konsolidacji dla każdego konta.
- W skonsolidowanej firmie należy skonfigurować kartotekę jednostki organizacyjnej dla każdej firmy, która ma zostać uwzględniona w konsolidacji. Kartoteka jednostki organizacyjnej zawiera informacje, takie jak daty roku obrachunkowego oraz wartość procentowa każdego konta, które ma zostać uwzględnione w konsolidacji.
Proste ustawienia konsolidacji
Jeśli konsolidacja nie wymaga wprowadzania skomplikowanych ustawień (np. w przypadku firmy należącej w całości do właściciela), przewodnik konfiguracji z pomocą Konsolidacja firm przeprowadzi użytkownika przez następujące kroki:
- Wybierz, czy ma zostać utworzona nowa skonsolidowana firma, czy konsolidacja ma dotyczyć danych firmy utworzonej wcześniej dla konsolidacji. Firma nie powinna zawierać żadnych transakcji.
- Wyświetl podgląd wyników. [INCLUDEprod_short] sprawdza, czy dane podstawowe i transakcje mogą zostać pomyślnie przeniesione do skonsolidowanej firmy.
Aby skorzystać z przewodnika konfiguracji z pomocą ,należy wykonać następujące kroki:
- W widoku głównym Księgowa/księgowy, wybierz akcję Konfiguracja z pomocą.
- Wybierz przycisk Ustaw raportowanie konsolidacji, a następnie wykonaj poszczególne kroki przedstawione w przewodniku konfiguracji z pomocą.
Zaawansowane ustawienia konsolidacji
Jeśli wymagane są bardziej zaawansowane ustawienia konsolidacji, można je wprowadzić ręcznie. Dotyczy to na przykład firm będących częściową własnością spółki lub tych, których włączenie do konsolidacji nie jest wymagane.
Ustaw skonsolidowaną firmę
W pierwszym kroku, należy ustawić skonsolidowaną firmę. Skonsolidowaną firmę konfiguruje się w taki sam sposób jak pozostałe firmy. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Przygotowywanie do prowadzenia działalności.
Poniższa lista przedstawia kluczowe aspekty dotyczące skonsolidowanej firmy.
Konfigurowanie planu kont
Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Konfigurowanie lub zmiana planu kont.
Plany kont mogą być identyczne w jednostce organizacyjnej i w skonsolidowanej firmie, lub skonsolidowana firma może mieć inny plan kont. Jeśli plan kont jednostki organizacyjnej różni się od planu kont firmy skonsolidowanej, należy określić mapowanie pomiędzy kontami na kontach w jednostce organizacyjnej. Dodatkowe informacje zamieszczono w sekcji Przygotowywanie kont księgi głównej dla konsolidacji.
Dodawanie jednostek organizacyjnych
Łącząc w obrębie firmy skonsolidowanej dane finansowe kilku firm, należy wprowadzić informacje dotyczące podmiotów zależnych jako jednostek organizacyjnych oraz określić zakres uwzględnianych danych.
Dodatkowe informacje zamieszczono w sekcji Dodawanie jednostek organizacyjnych.
W przypadku konsolidowania sprawozdań finansowych jednostek organizacyjnych sporządzonych w walucie obcej, należy określić kursy wymiany.
Stosowane trzy kursy wymiany to Kurs średni (ręcznie), Kurs zamknięcia i Ostatni kurs zamknięcia. Dodatkowe informacje zamieszczono w sekcji Określanie kursów wymiany na potrzeby konsolidacji.
Istnieje możliwość skonsolidowania informacji o wymiarach i kontach księgi głównej.
Dodatkowe informacje zamieszczono w sekcji Uwzględnianie lub wykluczanie wymiarów.
Dodawanie jednostek organizacyjnych
Business Central umożliwia konfigurację listy jednostek organizacyjnych do konsolidacji, weryfikację danych księgowych przed konsolidacją, import danych z plików lub baz danych oraz wygenerowanie raportów konsolidacji.
Zaloguj się do skonsolidowanej firmy.
Wybierz ikonę , wprowadź Jednostki organizacyjne, a następnie wybierz powiązane łącze.
Wybierz przycisk Nowe, a następnie wypełnij wymagane pola. Umieść kursor w polu, aby przeczytać krótki opis.
IMPORTANT
Wypełniając pola Data początkowa i Data końcowa, upewnij się odnośnie zgodności z zasadami GAAP dotyczącymi okresów obrachunkowych jednostki organizacyjnej i firmy macierzystej.
Powtórz kroki 3 dla każdej dodatkowej jednostki organizacyjnej
W sytuacji, gdy jednostka organizacyjna używa waluty obcej, należy zdefiniować kursy wymiany stosowane w konsolidacji. Konieczne jest również wprowadzenie informacji dotyczących kont księgi głównej. Procesy te zostały opisane w kolejnych sekcjach.
Przygotowywanie kont księgi głównej dla konsolidacji
Plan kont dla firmy, która ma zostać skonsolidowana musi określać konta dla konsolidacji. Dla każdego konta księgowego księgi głównej w każdej firmie należy określić konto księgi głównej w skonsolidowanej firmie, na które podczas konsolidacji będzie przenoszone saldo. Mapowanie tego typu umożliwi firmom o różnych planach kont wspólną konsolidację.
Jeśli plan kont jednostki organizacyjnej różni się od tego używanego w skonsolidowanej firmie, konieczne jest przygotowanie kont księgi głównej do konsolidacji. Użytkownik może określić konta, na którym będą księgowane debety i kredyty, a także metody, jakich używa się do tłumaczenia walut w skonsolidowanej firmie. Możliwość ta przydaje się na przykład podczas częstego uruchamiania raportu.
- W każdej jednostce organizacyjnej w Business Central wybierz ikonę , wprowadź Plan kont, a następnie wybierz powiązane łącze.
- Otwórz kartotekę konta, a następnie wypełnij pola na skróconej karcie Konsolidacja. Umieść kursor w polu, aby przeczytać krótki opis.
Określanie kursów wymiany na potrzeby konsolidacji
Jeśli jednostka organizacyjna korzysta z innej waluty niż skonsolidowana firma, konieczne jest określenie metod przeliczania kursów wymiany dla każdego konta przed konsolidacją. Zawartość pola Metoda przeliczania dla konsolidacji określa kurs wymiany dla każdego konta. W skonsolidowanej firmie, w kartotece każdej jednostki organizacyjnej, w polu Tabela kursów wymiany walut należy określić, czy do konsolidacji zostaną wykorzystane kursy wymiany z jednostki organizacyjnej, czy ze skonsolidowanej firmy. Jeśli użytkownik korzysta z kursów wymiany określonych dla skonsolidowanej firmy, można je zmienić dla jednostki organizacyjnej. Jeśli dla jednostek organizacyjnych pole Tabela kursów wymiany walut w kartotece jednostki organizacyjnej zawiera opcję Lokalny, kurs wymiany można zmienić na poziomie kartoteki jednostki organizacyjnej. Kursy wymiany są kopiowane z tabeli Kurs wymiany walut, można je jednak zmienić przed konsolidacją.
W poniższej tabeli opisano metody przeliczania kursów wymiany, jakie można zastosować dla kont.
Kurs wymiany | Typowe zastosowanie |
---|---|
Kurs średni (ręcznie) | Średni kurs dla okresu konsolidacji oblicza się ręcznie. Obliczanie średniej jako średniej arytmetycznej lub najdokładniejszego wartości szacunkowej, a także określanie wyniku dla każdego jednostki organizacyjnej. Użyto dla kont rachunku wyników. |
Kurs zamknięcia | Użyto dla kont bilansowych. |
Ostatni kurs zamknięcia | Kurs obowiązujący na rynku walutowym w dniu, w którym przygotowano bilans lub rachunek wyników. Kurs ten należy wprowadzić dla każdej jednostki organizacyjnej. Użyto dla kont bilansowych. |
Kurs historyczny | Kurs wymiany obowiązujący w trakcie realizacji transakcji. |
Kurs złożony | Kwoty dla bieżącego okresu przelicza się według średniego kursu i dodaje do zarejestrowanego wcześniej salda skonsolidowanej firmy. Metody tej używa się zazwyczaj dla kont zysków zatrzymanych, ponieważ obejmują one kwoty z różnych okresów przeliczone według różnych kursów wymiany. |
Kurs kapitałowy | Jest to podobne ustawienie do opcji Złożony. Różnice księgowane są na oddzielnych kontach księgi głównej. |
Aby określić kursy walut dla jednostek organizacyjnych, należy wykonać następujące kroki:
- Wybierz ikonę , wprowadź Jednostki organizacyjne, a następnie wybierz powiązane łącze.
- Na stronie Lista jednostek organizacyjnych, wybierz jednostkę, a następnie wybierz akcję Kurs średni (ręcznie).
- Na stronie Zmiana kursu wymiany, zawartość pola Relacyjny kurs wymiany została skopiowana z tabeli Zmiana kursu wymiany. Przeniesioną wartość można jednak modyfikować. Zamknij stronę.
- Wybierz akcję Kurs zamknięcia.
- W polu Relacyjny kurs wymiany wprowadź kurs wymiany.
Uwzględnianie lub wykluczanie wymiarów
Istnieje możliwość skonsolidowania informacji o wymiarach i kontach księgi głównej.
- Dla odpowiednich wymiarów należy określić pole Kod konsolidacji lub pozostawić pole puste
- Aby wykluczyć wymiar z konsolidacji, pole Kod konsolidacji w tym wymiarze należy pozostawić puste i nie należy wybierać wymiarów w polach Kopiuj wymiary w żadnych funkcjach ani raportach konsolidacji.
- Aby uwzględnić informacje o wymiarach w konsolidacji, pole Kod konsolidacji należy pozostawić puste. Funkcja konsolidacji zadziała jednak tylko wtedy, gdy wartości wymiarów w jednostce organizacyjnej są takie same jak w firmie konsolidowanej.
- Aby skonsolidować kod wartości wymiaru w jednostce organizacyjnej z innym kodem wartości wymiaru w skonsolidowanej firmie, należy wypełnić pole Kod konsolidacji dla odpowiednich wymiarów.
- Należy dodać odpowiednie wymiary do właściwych kont księgi głównej
Wykluczanie firmy z konsolidacji
W przypadku, gdy jednostka organizacyjna ma nie być uwzględniona w konsolidacji, można ją pominąć. Aby to zrobić, należy w kartotece jednostki organizacyjnej odznaczyć pole wyboru Konsoliduj.
Uwzględnianie spółek zależnych w konsolidacji
W sytuacji, gdy właściciel firmy posiada tylko częściowe udziały, możliwe jest uwzględnienie wartości procentowej każdej transakcji odpowiadającej wartości procentowej posiadanych udziałów. Przykładowo, jeśli właściciel posiada 70% udziałów spółki, z kwoty faktury równej $100, $70 przeznaczone zostanie na konsolidację. Aby określić procent posiadanych udziałów, należy przejść do kartoteki jednostki organizacyjnej i wprowadzić odpowiednią wartość w polu Konsolidacja (%).
Zobacz też
Konsolidacja danych finansowych z wielu firm
Zarządzanie transakcjami międzyfirmowym
Praca z Business Central
Eksportowanie danych biznesowych do programu Excel