Table of Contents

Zarządzanie transakcjami międzyfirmowymi

Firmy posiadające więcej niż jedną jednostkę prawną z odrębnymi funkcjami księgowymi mogą korzystać z transakcji międzyfirmowych. Na przykład jest to przydatne dla firm, które mają oddziały na wielu rynkach międzynarodowych lub regionach. Organizacja może składać się z kilku firm, ale może nie mieć równorzędnej liczby zespołów księgowych i administracyjnych. Dzięki transakcjom międzyfirmowym użytkownicy mogą uprościć i usprawnić swoje procesy biznesowe oraz transakcje z partnerami międzyfirmowymi.

Po określeniu relacji nabywcy i dostawcy dla transakcji międzyfirmowych partnerzy wprowadzają informacje jednorazowo w dokumentach sprzedaży i zakupu. Odpowiedni dokument jest tworzony u innego partnera biorącego udział w transakcji. Funkcje mapowania planu kont i wymiarów umożliwiają umieszczenie i wyświetlanie informacji we wszystkich odpowiednich miejscach.

Istnieją cztery najważniejsze korzyści dotyczące korzystania funkcjonalności transakcji międzyfirmowych:

  • wyższa wydajność w wyniku oszczędności czasu i uproszczenia realizacji transakcji
  • mniejsze ryzyko popełnienia błędu dzięki jednokrotnemu wprowadzaniu informacji, które są następnie stosowane w całym systemie i automatycznie aktualizowane
  • możliwość wykonywania pełnego audytu i pełny wgląd w historię działań biznesowych i transakcji
  • skuteczne i oszczędne realizowanie transakcji z partnerami i firmami zależnymi

Optymalizacja przepływu działań biznesowych

Transakcje międzyfirmowe to funkcjonalność, która umożliwia rozdystrybuowanie dokumentów sprzedaży i zakupu oraz zapisów dziennika głównego do wszystkich oddziałów firmy, biur sprzedaży lub podmiotów zależnych. Dystrybucja transakcji oszczędza czas i zwiększa wydajność w całej organizacji poprzez ograniczenie wprowadzania danych. Ogranicza potrzebę wysyłania, odbierania, drukowania i archiwizowania dokumentów sprzedaży i zakupów.

Użytkownik ma też pełną kontrolę nad wszystkimi dokumentami transakcji. Użytkownik może na przykład odrzucić dokument, który został do niego wysłany i wprowadzić korekty przy użyciu akcji Wycofanie księgowań oraz Cofnij przyjęcia/wydania. Natomiast w przypadku zakupu od partnera lub firmy zależnej, zamówienie zakupu można zaktualizować, dopóki firma sprzedająca nie wysłała żadnych towarów.

Podczas wprowadzania transakcji nie ma potrzeby określania kont, które mają być używane. Wystarczy wybrać partnera międzyfirmowego. Funkcjonalność międzyfirmowa tworzy wiersze dziennika głównego, które powodują zrównoważenie ksiąg obu firm biorących udział w transakcji. W przypadku należności i zobowiązań, do dowolnego nabywcy lub dostawcy jest przypisywany kod partnera międzyfirmowego. Od tego momentu wszystkie zamówienia i faktury dla transakcji między tymi firmami generują odpowiednie dokumenty w firmie partnera. Rezultatem są prawidłowo zbilansowane konta.

Funkcjonalność transakcji międzyfirmowych pozwala skupić się na dokumentach sprzedaży i zakupu oraz wierszach dziennika głównego i umożliwia transakcje między wieloma bazami danych Business Central. Na przykład:

  • W różnych krajach/regionach
  • Wielowalutowość
  • Różne plany kont
  • Różne wymiary
  • Różne numery zapasów

W transakcjach międzyfirmowych korzysta się z kilku typów zapisów i dokumentów:

  • Zapisy dziennika głównego;
  • Zamówienia zakupu i sprzedaży;
  • Faktury zakupu i sprzedaży;
  • Faktury korygujące;
  • Zamówienia zwrotu;

Podczas konfigurowania transakcji międzyfirmowych powstaje także lista partnerów międzyfirmowych, międzyfirmowy plan kont oraz wymiary międzyfirmowe. Następnie można tworzyć transakcje w międzyfirmowych dziennikach głównych.

Uwaga

Dziennik główny sam w sobie nie zawiera walut. Przelicza wszystkie kwoty na walutę lokalną po aktualnym kursie wymiany.

Po skonfigurowaniu partnerów handlowych jako nabywców i dostawców oraz przypisaniu im kodów partnerów międzyfirmowych mogą oni wymieniać międzyfirmowe dokumenty zakupu i sprzedaży, w tym zapasy i koszty dodatkowe.

Uwaga

Firmy nie mogą używać funkcji międzyfirmowych do wymiany wszystkich typów danych. Faktury zakupu nie są przesyłane do partnerów biznesowych za pośrednictwem procesów międzyfirmowych. Natomiast faktura sprzedaży, która jest przesyłana przez proces międzyfirmowy zostanie utworzona jako faktura zakupu w firmie odbierającej.

Skonsolidowane dane finansowe mogą mieć szczególne znaczenie w procesach międzyfirmowych. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Konsolidacja danych finansowych z wielu firm.

W poniższej tabeli opisano sekwencję zadań oraz podano łącza do powiązanych artykułów.

Aby Zobacz
Utworzyć międzyfirmowych dostawców i nabywców jako partnerów, a następnie skonfigurować międzyfirmowy plan kont. Konfiguracja transakcji międzyfirmowych
Używać dokumentów lub dzienników międzyfirmowych do księgowania transakcji z partnerami międzyfirmowymi. Praca z dokumentami międzyfirmowymi i dziennikami
Zorganizować i przetwarzać transakcje przychodzące i wychodzące wymieniane z partnerami międzyfirmowymi. Zarządzanie międzyfirmową skrzynką nadawczą i skrzynką odbiorczą
Używać transakcji międzyfirmowych do podziału kosztów pomiędzy firmy partnerskie. Alokowanie kosztów do partnerów międzyfirmowych

Zobacz też

Zarządzanie finansami
Konfigurowanie finansów
Praca z dziennikami głównymi
Praca z Business Central

Rozpocznij pracę z darmową wersją próbną!

Bezpłatne ścieżki szkoleniowe dotyczące Business Central