Table of Contents

Uzgadnianie płatności nabywców z listą niezapłaconych dokumentów sprzedaży

Po dokonaniu płatności na elektroniczne konto bankowe, każdą wpłaconą kwotę należy rozliczyć z powiązanym dokumentem sprzedaży, a następnie zaksięgować płatność w celu zaktualizowania zapisów nabywcy, księgi głównej oraz księgi zapasu. W zależności od swoich potrzeb, firma może obsługiwać i rejestrować płatności w różny sposób: ręcznie, automatycznie i z wykorzystaniem usług płatności.

Uwaga

Te same zadania, w tym płatności dostawcy, można wykonywać na stronie Dziennik uzgodnienia płatności, korzystając z funkcji dotyczących importu wyciągu bankowego, automatycznego rozliczenia i uzgadniania kont bankowych. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Uzgadnianie płatności przy pomocy automatycznych rozliczeń.

Strona Rejestruj płatności została zaprojektowana tak, aby ułatwiać użytkownikom obsługę zadań związanych z bilansowaniem wewnętrznych kont na podstawie rzeczywistych kwot gotówki, a tym samym skuteczne pobieranie płatności od nabywców. Jako narzędzie do przetwarzania płatności strona umożliwia szybką weryfikację i księgowanie poszczególnych płatności oraz płatności ryczałtowych, przetwarzanie płatności z rabatami oraz wyszukiwanie niezapłaconych dokumentów, dla których realizowana jest płatność.

Płatności dotyczące różnych nabywców, które mają różne daty powinny być księgowane jako indywidualne płatności. Płatności dotyczące tego samego nabywcy z tym samym terminem płatności mogą być księgowane jako płatność ryczałtowa. Jest to przydatne, na przykład wtedy, gdy nabywca w ramach jednej płatności zapłacił za wiele faktur sprzedaży.

Aby skonfigurować dziennik rejestracji płatności

Ponieważ aplikacja umożliwia księgowanie różnych typów płatności na rożnych kontach przeciwstawnych, przed przystąpieniem do przetwarzania płatności nabywcy należy wybrać konto przeciwstawne na stronie Ustawienia rejestracji płatności. Jeśli do księgowania jest zawsze wykorzystywane to samo konto przeciwstawne, można ustawić konto domyślne, dzięki czemu nie będzie konieczne powtarzanie wyboru za każdym razem po otwarciu strony Rejestruj płatności nabywców.

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature. , wprowadź Reguły rozliczenia płatności, a następnie wybierz powiązane łącze.

    Opcjonalnie, na stronie Rejestruj płatności nabywców wybierz akcję Ustawienia.

  2. Wypełnij pola na stronie Ustawienia rejestracji płatności. Wybierz pole, aby przeczytać krótki opis pola lub przejść do powiązanych informacji.

Aby zarejestrować płatności nabywcy osobno

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature., wprowadź Rejestruj płatności nabywców, a następnie wybierz powiązane łącze.

    Strona Rejestruj płatności nabywców zawiera wszystkie zaksięgowane dokumenty, dla których można zarejestrować płatności. Stronę można także otworzyć ze stron Nabywcy i Kartoteka nabywcy, gdzie automatycznie stosowany jest filtr dla danego nabywcy.

  2. Zaznacz pole wyboru Wykonana płatność w wierszu, któremu odpowiada zaksięgowany dokument, dla którego dokonano płatności.

    Jeśli zaznaczono pole wyboru Automatycznie wypełnij datę odebrania na stronie Ustawienia rejestracji płatności, w polu Data odebrania zostanie wprowadzona data robocza.

  3. W polu Data odebrania wprowadź datę dokonania płatności. Data ta może być inna niż data robocza.

  4. W polu Kwota odebrana wprowadź zapłaconą kwotę.

    W przypadku pełnej płatności jest to ta sama kwota, jaka jest widoczna w polu Kwota pozostała w wierszu. W przypadku częściowej płatności, kwota jest mniejsza od kwoty widocznej w polu Kwota pozostała w wierszu.

  5. Powtórz kroki 2-4 dla innych wierszy odpowiadających zaksięgowanym dokumentom, dla których realizowane są płatności.

  6. Wybierz akcję Księguj płatności.

Informacje o płatnościach są księgowane dla dokumentów odpowiadających wierszom, gdzie zaznaczono pole wyboru Wykonana płatność.

Zapisy płatności są wtedy księgowane na kontach księgowych, bankowych i nabywcy. Każda płatność jest rozliczana z powiązanym zaksięgowanym dokumentem sprzedaży.

Aby uzgodnić płatności ryczałtowe

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature. , wprowadź Rejestracja płatności, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Zaznacz pole wyboru Wykonana płatność w wierszach, które odpowiadają dokumentom zaksięgowanym dla tego samego nabywcy, dla którego wykonano płatność.

    Uwaga

    Nabywca w polu Nazwa powinien być ten sam we wszystkich wierszach, które zostaną zaksięgowane jako płatność ryczałtowa.

    Jeśli zaznaczono pole wyboru Automatycznie wypełnij datę odebrania na stronie Ustawienia rejestracji płatności, w polu Data odebraniazostanie wprowadzona data robocza.

  3. W polu Data odebrania wprowadź datę dokonania płatności. Data ta może być inna niż data robocza.

    Uwaga

    Data ta powinna być taka sama we wszystkich wierszach, które zostaną zaksięgowane jako płatność ryczałtowa.

  4. W polu Kwota odebrana w poszczególnych wierszach, które składają się na kwotę, wprowadź kwoty sumujące się do kwoty płatności ryczałtowej.

    Porada

    Spróbuj zaksięgować jako płatność ryczałtową tyle pełnych płatności, ile możliwe. Wprowadź takie same kwoty, jak kwota widoczna w polu Kwota pozostała w tylu wierszach, w ilu jest to możliwie.

  5. Powtórz kroki 2-4 dla innych wierszy odpowiadających zaksięgowanym dokumentom dotyczącym tego samego nabywcy, dla którego dokonano płatności ryczałtowej.

  6. Wybierz akcję Księguj jako płatność ryczałtowa. Wprowadzone informacje o płatnościach są księgowane dla dokumentów odpowiadającym wierszom, gdzie zaznaczono pole wyboru Wykonana płatność.

Zapisy płatności są wtedy księgowane na kontach księgowych, bankowych i nabywcy. Każda płatność jest rozliczana z powiązanym zaksięgowanym dokumentem sprzedaży.

Jeśli płatność bankowa nie jest zarejestrowana w żadnym wierszu na stronie Rejestracja płatności, może to być spowodowane tym, że powiązany dokument nie został jeszcze zaksięgowany. W takim przypadku, należy skorzystać z funkcji wyszukiwania, aby szybko odszukać dokument i zaksięgować go w celu przetworzenia płatności. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Aby wyszukać określony dokument sprzedaży, który nie jest w pełni zafakturowany.

Jeśli płatność w banku nie została zarejestrowana w żadnym dokumencie w Business Central, można otworzyć wstępnie wypełniony dziennik główny ze strony Rejestracja płatności, aby zaksięgować płatność bezpośrednio na koncie przeciwstawnym bez konieczności rozliczania płatności z dokumentem. Opcjonalnie, do momentu ustalenia źródła płatności można zarejestrować płatność w dzienniku. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Aby zarejestrować lub zaksięgować płatność bez powiązanego dokumentu.

Aby ręcznie przetwarzać płatności nabywcy z rabatami

Jeśli rabat terminowy został uzgodniony z nabywcą, kwoty płatności mogą być mniejsze od kwoty powiązanej faktury, w przypadku gdy płatność zostanie dokonana przed uzgodnioną datą rabatu.

W poniższych procedurach objaśniono cztery sposoby księgowania płatności po zastosowaniu rabatu na stronie Rejestracja płatności.

  • Kwota płatności jest równa kwocie pozostałej z uwzględnionym rabatem, a data płatności jest wcześniejsza od daty rabatu. Płatność jest księgowana tak jak ją zarejestrowano.
  • Kwota płatności jest równa pozostałej kwocie z uwzględnieniem rabatu, ale termin płatności jest późniejszy od terminu płatności. Płatność jest księgowana jako częściowa. Dokument pozostaje otwarty, aby możliwe było pobranie/zapłacenie pozostałej kwoty. Opcjonalnie, datę rabatu można skonfigurować w późniejszym czasie, co umożliwi zapłacenie pełnej kwoty.
  • Kwota płatności jest niższa od pozostałej kwoty po rabacie. Płatność jest księgowana jako częściowa. Dokument pozostaje otwarty, aby możliwe było pobranie/zapłacenie pozostałej kwoty.
  • Kwota płatności jest większa od pozostałej kwoty po rabacie. Płatność jest księgowana, tak jak ją zarejestrowano. Tylko pozostała kwota jest księgowana. Dodatkowa kwota należności jest rejestrowana na rzecz nabywcy.

Aby przetworzyć kwotę płatności, która jest równa kwocie po rabacie, gdzie data płatności jest wcześniejsza od daty rabatu

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature. , wprowadź Rejestracja płatności, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Wprowadź kwotę płatności w polu Kwota odebrana. Kwota jest równa kwocie w polu Kwota pozostała po rabacie.

    Pole wyboru Wykonana płatność jest zaznaczone automatycznie, a następnie jest wypełniane datą roboczą Data odebrania.

  3. W polu Data odebrania wprowadź datę płatności. Data jest wcześniejsza od daty w polu Data rab. terminowego.

  4. Zweryfikuj, czy pole Kwota pozostała zawiera zero (0).

  5. Wybierz akcję Księguj płatności, aby zaksięgować pełną płatność na kontach księgowych, bankowych i nabywcy.

Aby przetworzyć kwotę płatności, która jest równa kwocie po rabacie, gdzie data płatności jest późniejsza od daty rabatu

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature. , wprowadź Rejestracja płatności, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Wprowadź kwotę płatności w polu Kwota odebrana. Kwota jest równa kwocie w polu Kwota pozostała po rabacie.

    Pole wyboru Wykonana płatność jest zaznaczone automatycznie, a następnie jest wypełniane datą roboczą Data odebrania.

  3. W polu Data odebrania wprowadź datę płatności, która jest późniejsza od daty w polu Data rab. terminowego. W polach daty pojawia się wtedy czerwona czcionka, a na dole strony jest wyświetlany komunikat błędu.

    Porada

    Jeśli wyjątkowo rabat ma być udzielony mimo opóźnienia w płatności, należy wykonać następujące kroki:

  4. Wybierz akcję Szczegóły.

  5. Na stronie Szczegóły rejestracji płatności w polu Data rab. terminowego na stronie Rabat terminowy wprowadź datę późniejszą od daty w polu Data odebrania na stronie Rejestracja płatności.

    Zniknie wtedy komunikat o błędzie oraz czerwona czcionka i można będzie kontynuować przetwarzanie płatności.

  6. Zweryfikuj, czy pole Kwota pozostała zawiera kwotę pozostałą do zapłaty pełnej kwoty faktury.

  7. Wybierz akcję Księguj płatności, aby zaksięgować częściową płatność na kontach księgowych, bankowych i nabywcy.

Powiązany dokument pozostanie otwarty.

Aby zaksięgować płatność mniejszą od kwoty pozostałej po rabacie

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature. , wprowadź Rejestracja płatności, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Wprowadź kwotę płatności w polu Kwota odebrana. Kwota jest mniejsza od kwoty w polu Kwota pozostała po rabacie.

    Pole wyboru Wykonana płatność jest zaznaczone automatycznie, a następnie jest wypełniane datą roboczą Data odebrania.

  3. W polu Data odebrania wprowadź datę płatności. Data jest wcześniejsza od daty w polu Data rab. terminowego.

  4. Zweryfikuj, czy pole Kwota pozostała zawiera kwotę pozostałą do zapłaty po rabacie.

  5. Wybierz akcję Księguj płatności, aby zaksięgować częściową płatność na kontach księgowych, bankowych i nabywcy.

Powiązany dokument pozostanie otwarty.

Aby przetworzyć płatność, która jest większa od kwoty pozostałej po rabacie

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature. , wprowadź Rejestracja płatności, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Wprowadź kwotę płatności w polu Kwota odebrana. Kwota jest większa od kwoty w polu Kwota pozostała po rabacie.

    Pole wyboru Wykonana płatność jest zaznaczone automatycznie, a następnie jest wypełniane datą roboczą Data odebrania.

  3. W polu Data odebrania wprowadź datę płatności. Data jest wcześniejsza od daty w polu Data rab. terminowego.

  4. Zweryfikuj, czy pole Kwota pozostała zawiera zero (0).

  5. Wybierz akcję Księguj płatności, aby zaksięgować pełną płatność na kontach księgowych, bankowych i nabywcy.

Powiązany dokument zostanie zamknięty, a nadmierna kwota płatności zostanie zarejestrowana na dobro nabywcy.

Aby znaleźć określony dokument sprzedaży, który nie został w pełni zafakturowany

Strona Rejestracja płatności ułatwia bilansowanie wewnętrznych kont według rzeczywistych kwot w gotówce, a w rezultacie skuteczne pobranie należności od nabywców. Na stronie wyświetlane są pozostałe wchodzące płatności jako wiersze, którym odpowiadają dokumenty sprzedaży z kwotą do zapłaty.

Z reguły po dokonaniu płatności i zarejestrowaniu jej w banku, powiązany dokument sprzedaży lub zakupu jest rejestrowany jako wiersz na stronie Rejestracja płatności, ponieważ dokument oczekuje na zaksięgowanie płatności na poczet kwoty pozostałej do zapłaty. Jednak, w niektórych sytuacjach dokonana płatność nie jest rejestrowana w wierszu na stronie Rejestracja płatności, z reguły z powodu tego, że dokument nie został w pełni zaksięgowany dla faktury.

Na stronie Wyszukiwanie dokumentu można wyszukać dokumenty, które nie są w pełni fakturowane. Można je wyszukiwać na podstawie jednego z poniższych kryteriów:

  • Numer dokumentu
  • Kwota lub zakres kwot

W przedstawionej poniżej procedurze objaśniono, w jaki sposób można znaleźć określony dokument, korzystając z obu kryteriów wyszukiwania.

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature. , wprowadź Rejestracja płatności, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Po wskazaniu wiersza, wybierz akcję Wyszukaj dokumenty.

  3. Na stronie Wyszukiwanie dokumentu wprowadź wartość szukaną w polu Nr dokumentu.

    Uwaga

    Wartość, jaka zostanie wprowadzona w tym polu będzie ujęta w symbole wieloznaczne. Oznacza to, że funkcja przeszukuje wszystkie numery dokumentów zawierające wprowadzoną wartość.

  4. W polu Kwota wprowadź określoną kwotę z dokumentu, jaki ma być wyszukany.

  5. W polu Tolerancja kwoty (%) wprowadź wartość procentową, aby zdefiniować zakres kwot, jaki ma być przeszukany w celu znalezienia otwartego dokumentu.

    Jeśli wprowadzisz 10, funkcja będzie wyszukiwać kwoty w zakresie kwot o dziesięć procent mniejszych i o dziesięć procent większych niż wartość w polu Kwota.

  6. Wybierz akcję Szukaj.

Funkcja Szukaj umożliwia przeszukiwanie dokumentów, które nie zostały w pełni zafakturowane na podstawie określonych kryteriów.

Jeśli przynajmniej jeden dokument jest zgodny z kryteriami, wtedy strona Wynik wyszukiwania dokumentu zostanie otwarta, aby zostały wyświetlone wiersze odpowiadające znalezionym dokumentom. Każdy wiersz zawiera numer, opis i kwotę, co umożliwia łatwe znalezienie określonego dokumentu, na przykład na podstawie informacji w wyciągu bankowym.

Jeśli płatność w banku nie została zarejestrowana w żadnym dokumencie w Business Central, można otworzyć wstępnie wypełniony dziennik główny ze strony Rejestracja płatności, aby zaksięgować płatność bezpośrednio na koncie przeciwstawnym bez konieczności rozliczania płatności z dokumentem. Opcjonalnie, do momentu ustalenia źródła płatności można zarejestrować płatność w dzienniku.

Aby zarejestrować lub zaksięgować płatność bez powiązanego dokumentu

Jeśli płatność w banku nie została zarejestrowana w żadnym dokumencie w Business Central, można otworzyć wstępnie wypełniony wiersz dziennika głównego ze strony Rejestracja płatności, aby zaksięgować płatność bezpośrednio na koncie przeciwstawnym bez konieczności rozliczania płatności z dokumentem. Opcjonalnie, płatności można zarejestrować w dzienniku na czas ustalenia ich źródła.

  1. Wybierz ikonę Lightbulb that opens the Tell Me feature. , wprowadź Rejestracja płatności, a następnie wybierz powiązane łącze.

    Kontynuuj procedurę w celu zarejestrowania nieudokumentowanej płatności.

  2. Wybierz akcję Dziennik główny.

    Otwarta zostanie strona Dziennik główny z jednym wierszem, w którym zostanie wstępnie wstawione konto przeciwstawne z instancji dziennika ustawionej na stronie Ustawienia rejestracji płatności.

  3. Wypełnij pozostałe pola w wierszu dziennika głównego, takie jak kwota i numer nabywcy lub inne informacje z wyciągu bankowego. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Księgowanie transakcji bezpośrednio w księdze głównej.

Można zaksięgować wiersz dziennika, aby zaktualizować łączną kwotę na koncie przeciwstawnym. Opcjonalnie, można pozostawić wiersz dziennika niezaksięgowany, i ewentualnie dodać w nim notatkę, że płatność wymaga przeanalizowania.

Jeśli wiersz dziennika pozostanie niezaksięgowany, zostanie dodany do wartości w polu Niezaksięgowane saldo na dole strony Rejestracja płatności.

Zobacz też

Zarządzanie należnościami
Sprzedaż
Praca z Business Central