Nabycie środków trwałych
Dla każdego środka trwałego należy skonfigurować kartotekę zawierającą informacje o tym środku. Jako środki trwałe można skonfigurować budynki lub urządzenia produkcyjne, uwzględniając listę komponentów. Środki trwałe można grupować w różny sposób, na przykład według klasy, działu lub lokalizacji. Księgę amortyzacji należy skonfigurować i przypisać do każdego środka trwałego przed jego nabyciem.
Nabycie środka jest możliwe tylko po jego skonfigurowaniu i przypisaniu księgi amortyzacji. Aby umożliwić nabycie środka trwałego, jego koszt nabycia jest rejestrowany na powiązanym koncie K/G, koncie bankowym lub koncie dostawcy poprzez zaksięgowanie transakcji nabycia na stronie Dziennik K/G środka trwałego. W celu automatycznego utworzenia i zaksięgowania wymaganych wierszy dziennika głównego, można użyć strony Wspomagane nabycie środków trwałych.
Określa szacowaną wartość końcową środka trwałego po jego całkowitym zużyciu. Nie można zaksięgować wartości odzyskanej równocześnie z kosztem nabycia. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Amortyzacja lub zmniejszenie wartości środków trwałych.
Indeksacja jest wykorzystywana w celu skorygowania wartości w przypadku ogólnych zmian poziomów cenowych. Skrypt Indeksowanie środków trwałych może być wykorzystywany w celu obliczenia kosztów nabycia przy wymianie.
Aby automatycznie utworzyć i nabyć środek trwały
Poniżej przedstawiona procedura opisuje sposób tworzenia środka trwałego i nabycia go przy pomocy strony Wspomagane nabycie środków trwałych w celu utworzenia i zaksięgowania wymaganych wierszy dziennik K/G środka trwałego. Wiersze dziennika można również tworzyć i księgować ręcznie. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Aby ręcznie księgować nabycia środka trwałego przy pomocy dziennika K/G środków trwałych.
Wybierz ikonę , wprowadź Środki trwałe, a następnie wybierz powiązane łącze.
Wybierz akcję Nowy, a następnie wypełnij odpowiednio pola na skróconej karcie Ogólne. Umieść kursor w polu, aby przeczytać krótki opis.
Na karcie skróconej Księga amortyzacji odpowiednio wypełnij pola. Ten krok powoduje przypisanie księgi amortyzacji do środka trwałego.
Jeśli konieczne jest przypisanie więcej niż jednej księgi amortyzacji do środka trwałego, wybierz akcję Dodaj więcej ksiąg amortyzacji. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Przypisywanie księgi amortyzacji do środka trwałego.
Po wypełnieniu wszystkich pól wymaganych przy nabyciu środka trwałego, na górze strony pojawia się powiadomienie Jesteś gotowy do nabycia środka trwałego. Pozyskanie.
Wybierz akcję Pozyskanie w powiadomieniu.
Postępuj zgodnie z instrukcjami na stronie Wspomagane nabycie środka trwałego, aby ukończyć automatyczne nabycie środka trwałego.
Uwaga
Po stronie należności można również zaksięgować koszty nabycia. W takim przypadku, należy pamiętać, że wartość w polu Koszt nabycia z VAT musi zawierać znak minus, aby wykazać tę wartość jako kredyt.
Po wybraniu Zakończ, pole Wartość księgowa na stronie Kartoteka środka trwałego zostanie wypełnione, aby wykazać nabycie środka trwałego po określonym koszcie nabycia.
Aby skonfigurować listy komponentów dla środka głównego
Można pogrupować środki trwałe jako środki główne i komponenty. Dotyczy to na przykład maszyny składającej się z wielu części.
Zarówno środek główny i wszystkie jego komponenty powinny być konfigurowane na osobnych kartotekach środka trwałego. Po skonfigurowaniu listy komponentów, Business Central automatycznie wypełnia pola Środki główne/Komponent i Komponenty środka głównego na kartotekach środków trwałych.
- Wybierz ikonę , wprowadź Środki trwałe, a następnie wybierz powiązane łącze.
- Wybierz środek trwały, który jest głównym środkiem, a następnie wybierz akcję Komponenty głównego środka.
- Na stronie Komponenty środka głównego, wybierz pole Nr ŚT, a następnie środek trwały, który ma być dodany jako komponent środka głównego.
- Zamknij stronę.
- Powtórz kroki 3 i 4 dla każdego komponentu, który chcesz dodać.
- Wybierz ikonę , wprowadź Ustawienia ŚT, a następnie wybierz powiązane łącze.
- Zaznacz pole wyboru Dozw. księgow. do środków gł..
Aby ręcznie zaksięgować nabycie środka trwałego przy pomocy dziennika K/G środków trwałych
Poniższa procedura opisuje sposób ręcznego nabycia środka trwałego poprzez tworzenie i księgowanie wierszy na stronie Dziennik K/G środka trwałego. Możliwe jest również automatyczne nabycie środka trwałego przy pomocy strony Wspomagane nabycie środka trwałego. Dodatkowe informacje zamieszczono w kroku 5 w artykule Automatyczne tworzenie i nabycie środka trwałego.
Uwaga
Po stronie należności można również zaksięgować koszty nabycia. W takim przypadku, należy pamiętać, że wartość w polu Kwota musi zawierać znak minus, aby wykazać tę wartość jako kredyt.
- Wybierz ikonę , wprowadź Dzienniki ŚT K/G, a następnie wybierz powiązane łącze.
- Na stronie Dziennik K/G/ środka trwałego w polu Typ księgowania ŚT wybierz opcję Koszt nabycia.
- Wypełnij odpowiednio pozostałe pola.
- Wybierz akcję Księguj.
Porada
Jeśli w dzienniku K/G środka trwałego zostanie wypełnione pole Nr ubezpieczenia podczas księgowania kosztu nabycia, [! INCLUDEprod_short] zaksięguje również koszt nabycia środka trwałego w księdze pokrycia ubezpieczenia. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Ubezpieczenie środków trwałych.
Aby anulować księgowanie kosztu nabycia dla jednego środka trwałego
W przypadku błędu w księgowaniu kosztu nabycia, należy usunąć zapis przy pomocy zadania wsadowego Anuluj zapisy K/G i następnie zaksięguj poprawny zapis nabycia. Niepoprawne zapisy są przenoszone na stronę Zapisy księgi błędów ŚT.
Na przykład, jeśli nabycie zostanie zaksięgowane z niewłaściwą datą, należy ją poprawić jak najszybciej, ponieważ data księgowania środka trwałego jest wykorzystywana w wielu kluczowych obliczeniach.
Ważne
Nie można korzystać z funkcji Wycofaj transakcję w przypadku zapisów środka trwałego.
- Wybierz ikonę , wprowadź Anuluj zapisy ŚT, a następnie wybierz powiązane łącze.
- Wypełnij odpowiednio wymagane pola Umieść kursor w polu, aby przeczytać krótki opis.
- Wybierz przycisk OK, aby uruchomić zadanie wsadowe.
- W przypadku anulowania niepoprawnego zapisu lub zapisów, wykonaj kolejne kroki, aby zaksięgować poprawny koszt nabycia.
Aby anulować zapisy księgi dla wielu środków trwałych naraz, użyj zadania wsadowego Anuluj zapisy księgi ŚT.
Aby zaksięgować wartość odzyskaną kosztem nabycia
Księgowanie wartości odzyskanej z kosztem nabycia można wykonać z dziennika środka trwałego.
- Wybierz ikonę , wprowadź Dzienniki ŚT, a następnie wybierz powiązane łącze.
- Na stronie Dziennik środka trwałego utwórz wiersz nabycia. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Aby ręcznie księgować nabycia środka trwałego przy pomocy dziennika K/G środków trwałych.
- W polu Wartość odzyskana w wierszu dziennika wstaw kwotę wartości odzyskanej jako kredyt (z ujemnym znakiem).
- Wybierz akcję Księguj.
Uwaga
Jeśli dla środka trwałego jest obliczona wartość odzyskana, wartość ta zostanie użyta podczas księgowania amortyzacji zamiast wartości z pola Końcowa wartość księgowa na stronie Księgi amortyzacji ŚT. Dodatkowe informacje zamieszczono w sekcji Aby zarządzać końcową wartością księgową.
Zobacz też
Środki trwałe
Konfigurowanie środków trwałych
Finanse
Przygotowywanie do prowadzenia działalności
Praca z Business Central