Alokowanie kosztów do partnerów międzyfirmowych
W przypadku księgowania międzyfirmowego z przenoszeniem dokumentów między firmami partnerskimi ustawienia związane z podatkiem VAT (głównie gospodarcza grupa księgowa VAT) przypisane do kont odbiorcy lub dostawcy (skojarzone z partnerem międzyfirmowym) określają, czy i jak jest obliczany i rejestrowany podatek VAT. Można również wykonać dystrybucje kosztów bezpośrednio z zamówienia zakupu do firm partnerskich. Na przykład jeśli faktura zakupu będzie zarejestrowana od zewnętrznego dostawcy i chcesz rozdzielić część lub całość kosztów na jednego lub więcej partnerów międzyfirmowych.
Koszty mogą być alokowane jednemu lub większej liczbie partnerów międzyfirmowych, przy spełnieniu następujących elementów:
- Międzyfirmowe dzienniki ogólne- arkusze są przydatne podczas zakupu usługi. Na przykład, gdy macierzysta firma zamawia usługę konfigurowania systemów komputerowych w dwóch oddziałach. Faktura jest wysyłana do nadrzędnej firmy, ale koszty są alokowane międzyfirmowym partnerom. Dodatkowe informacje zamieszczono w artykule Praca z dokumentami międzyfirmowymi i dziennikami.
- Zamówienia zakupu i faktury — korzystanie z dokumentów zakupu jest przydatne, gdy funkcje zakupu, na przykład koszty operacyjne, są scentralizowane w jednej firmie, a następnie alokowane partnerom międzyfirmowym.
Aby alokować koszty przy użyciu międzyfirmowego dziennika głównego
W przypadku potrzeby wprowadzenia wiersza w międzyfirmowym dzienniku głównym należy wykonać następujące kroki.
- Wybierz ikonę , wprowadź Międzyfirmowy dziennik główny, a następnie wybierz powiązane łącze.
- Jeśli jest to wymagane, w polu Nr dokumentu zewnętrznego wprowadź nr dokumentu zewnętrznego z faktury od dostawcy.
- W polu Typ dokumentu, wybierzFaktura.
- W polu Typ konta wybierz Dostawca.
- W polu Nr konta wybierz dostawcę.
- W polu Kwota wprowadź ujemną kwotę równą odpowiedniej kwocie na fakturze.
- W polu Typ konta przeciwst. wybierzKonto K/G.
- W polu Nr konta przeciwst. wybierz odpowiednie konto przeciwstawne.
- Aby alokować koszty do partnerów międzyfirmowych należy wykonać następujące kroki:
- Utwórz nowy wiersz.
- Pozostaw pole Typ dokumentu, wybierz opcję, która pozostawia puste pole.
- W polu Nr dokumentu wprowadź inną liczbę od liczby w polu Nr dokumentu zewnętrznego. Koszty alokacji są uwzględniane w zależności od typu transakcji.
- W polu Typ konta wybierz Partner międzyfirmowy.
- W polu Nr konta wybierz partnera międzyfirmowego, do którego koszta są alokowane.
- W polu Typ konta przeciwst. wybierz Konto K/G.
- W polu Numer konta przeciw. wybierz konto K/G na którym kwota otrzymana od partnera międzyfirmowego zostanie zaksięgowana.
- W polu Kwota wprowadź kwotę faktury alokowaną partnerowi międzyfirmowemu.
- W polu Nr konta K/G part. międzyf. wybierz konto K/G, na które zostanie zaksięgowana kwota dla partnera międzyfirmowego.
- W razie potrzeby wypełnij pozostałe pola. Umieść kursor w polu, aby przeczytać krótki opis. Powtórz kroki dla każdego partnera międzyfirmowego, który powinien brać udział w podziale kosztów.
- Aby zaksięgować dokument i alokować koszty wybierz Księguj.
Aby alokować koszty przy użyciu dokumentu zakupu
Poniżej wymienione polecenia, kroki i procedury opisują w jaki sposób alokować koszty przy użyciu faktury zakupu. Ta sama procedura ma zastosowanie w przypadku zamówień zakupu.
NOTE
Aby odpowiednio wykonać kroki poniżej, należy spersonalizować stronę Faktura zakupu, dodając pola Kod partnera międzyfirmowego, Typ odw. do partn. międzyfirm. oraz pola Partner międzyfirmowy. Dodatkowe informacje zamieszczono w sekcji Aby rozpocząć personalizację strony za pomocą banera Personalizacja.
Wybierz ikonę , wprowadź Faktura zakupu, a następnie wybierz powiązane łącze.
W polu Typ wybierz Konto K/G.
Konto K/G jest jedyną opcją, za pomocą której można alokować koszty.
W polu Nr wybierz odpowiednie konto K/G na którym chcesz zaksięgować operację.
W polu Partner międzyfirmowy wybierz partnera międzyfirmowego, na którego koszta są alokowane.
W Typ odw. do partn. międzyfirm. wybierz konto K/G, które ma zostać użyte do alokacji kosztów. To konto mapuje wydatki na konto w planie dla kont partnerskich.
W polu Ilość określ koszty dodatkowe obciążające partnera międzyfirmowego.
W polu Bezpośr. koszt jednostkowy bez VAT (lub z VAT) wprowadź koszt dla zapasu, aby obciążyć partnera międzyfirmowego.
Wypełnij odpowiednio pozostałe pola. Umieść kursor w polu, aby przeczytać krótki opis.
Aby zaksięgować zamówienie zakupu, wybierz Księguj.
Aby alokować koszty do partnerów międzyfirmowych
- Wybierz ikonę , wprowadź Transakcje międzyfirmowej skrzynki nadawczej, a następnie wybierz powiązane łącze.
- Wybierz wiersze do wysłania, następnie wybierz akcję Wyślij do partnera międzyfirmowego.
- Aby alokować wszystkie koszty, wybierz akcję Wykonaj akcje dla wierszy.
Obliczanie VAT dla dystrybucji kosztów
Gdy dokument do podziału kosztów pomiędzy partnerów międzyfirmowych jest używany, istnieją dwa ustawienia VAT, o których należy pamiętać:
- Ustawienia na koncie K/G dla wydatków:
- Jeśli ogólne biznesowe i firmowe lub gospodarcze grupy księgowe VAT są skonfigurowane na koncie K/G, obliczenia zależą od danych grup i grup produktów z wiersza dokumentu.
- W przypadku braku określenia biznesowych i firmowych lub gospodarczych grup księgowych VAT na koncie K/G, obliczenia zależą od poniżej wymienionych czynników:
- Ustawienia grupy księgowej dla partnera międzyfirmowego
- Czy partner międzyfirmowy jest przypisany do numeru nabywcy, który nie ma określonej biznesowej i firmowej lub gospodarczej grupy księgowej VAT.
- Brak powiązania pomiędzy numerem nabywcy a partnerem międzyfirmowym. W takim przypadku, ogólne biznesowe i firmowe lub gospodarcze grupy księgowe VAT są puste i używany jest wiersz w ustawieniach księgowych VAT, będący zazwyczaj grupą, w której określono podatek VAT o wysokości 0%.
NOTE
Należy pamiętać, aby odpowiednio zweryfikować konfigurację partnera międzyfirmowego oraz konta K/G (dla konta wydatków używanego do podziału kosztów) przed alokowaniem do partnerów międzyfirmowych.
Zobacz też
Konfigurowanie transakcji międzyfirmowych
Zarządzanie transakcjami międzyfirmowymi
Finanse
Konfigurowanie finansów
Praca z dziennikami głównymi
Praca z Business Central